ML TL met Fostex FE 167 E
Moderator: Beheerdersteam
Weliswaar een late reactie maar goed : ik kan terugkijken op een geslaagde zaterdag(zoiets moest vaker voorkomen!). Gezellige ontvangst en v.w.b. de luisterindrukken kan ik niet anders zeggen dan dat ik me volledig aan kan sluiten bij de "recensie" van Bert. Goed om ook weer eens wat anders te horen, niet alleen qua speakers maar ook qua cd keuze..
Verder wil ik vermelden dat het elke keer weer leuk is om de reacties te zien nadat de eerste tonen uit de Lancetta's komen...Bij de luidsprekers van onze Friese forumleden verwacht je simpelweg wat omdat ze dat ook uitstralen, hetgeen je niet direct van die lange latten kan zeggen.
groet,
jeewee
Verder wil ik vermelden dat het elke keer weer leuk is om de reacties te zien nadat de eerste tonen uit de Lancetta's komen...Bij de luidsprekers van onze Friese forumleden verwacht je simpelweg wat omdat ze dat ook uitstralen, hetgeen je niet direct van die lange latten kan zeggen.
groet,
jeewee
Het noorden heeft nu eenmaal wat voor op luidsprekergebied. Neem nu Seas, ScanSpeak, Vifa en Peerless dit zijn naast Dynaudio en Hiquphon uitstekend bekend staande luidsprekerfabrikanten uit het noorden.jeewee schreef:...Bij de luidsprekers van onze Friese forumleden verwacht je simpelweg wat omdat ze dat ook uitstralen, ...
Thanks JeeWee en Bertjeewee schreef:Weliswaar een late reactie maar goed : ik kan terugkijken op een geslaagde zaterdag(zoiets moest vaker voorkomen!). Gezellige ontvangst en v.w.b. de luisterindrukken kan ik niet anders zeggen dan dat ik me volledig aan kan sluiten bij de "recensie" van Bert. Goed om ook weer eens wat anders te horen, niet alleen qua speakers maar ook qua cd keuze..
Verder wil ik vermelden dat het elke keer weer leuk is om de reacties te zien nadat de eerste tonen uit de Lancetta's komen...Bij de luidsprekers van onze Friese forumleden verwacht je simpelweg wat omdat ze dat ook uitstralen, hetgeen je niet direct van die lange latten kan zeggen.
groet,
jeewee
Welke CD had je meegenomen?
Deze van Stonehenge (4 ?) van Harfields End ?
heb na een paar maanden genieten met de ML TL
toch het gevoel dat het nog beter ..
Dat de Fostex Fe 167 E zich niet helemaal thuis voelt..
Waarschijnlijk is kwaliteit van de 1,4 mm luchtspoel
waarde is 1,8 mH hier de oorzaak van..
Heb ook een tijdje zonder bsc netwerk gespeelt
maar dan heb ik weinig output in de bas..
Maar wel meer diepte en emotie..
Zou een TQWT (hoorn) uitkomst kunnen bieden..
en dan zonder dat netwerkje ....
Let wel dat ik met de weergave kwaliteit van de huidige
kasten zeer tevreden ben..
toch het gevoel dat het nog beter ..
Dat de Fostex Fe 167 E zich niet helemaal thuis voelt..
Waarschijnlijk is kwaliteit van de 1,4 mm luchtspoel
waarde is 1,8 mH hier de oorzaak van..
Heb ook een tijdje zonder bsc netwerk gespeelt
maar dan heb ik weinig output in de bas..
Maar wel meer diepte en emotie..
Zou een TQWT (hoorn) uitkomst kunnen bieden..
en dan zonder dat netwerkje ....
Let wel dat ik met de weergave kwaliteit van de huidige
kasten zeer tevreden ben..
Het zal anders gaan klinken, maar beter weet ik niet. Het blijft een breedbander. Mijn mening over breedbanders is dat, als je ze beprekt in de weergave, ze het gebied dat overblijft beter weergeven.
Dus kap het hoog af en de bas weergave wordt beter. Tweetertje toevoegen en dan vond ik het vroeger al een stuk beter gaan. En na recentelijk twee creaties met zeer verschillende breedbanders te hebben gehoord, ze zien er soms anders uit, maar verbeterd zijn ze niet.
Dus kap het hoog af en de bas weergave wordt beter. Tweetertje toevoegen en dan vond ik het vroeger al een stuk beter gaan. En na recentelijk twee creaties met zeer verschillende breedbanders te hebben gehoord, ze zien er soms anders uit, maar verbeterd zijn ze niet.
Kijk dit is de opzet van netwerk

door het midden en hoog omlaag te filteren (spoelen en condensatoren veroorzaken ook faseverdraaiingen) krijg je meer output
in het laag...
Mijn idee is met een TQWT (hoewel een TL lager gaat) meer
output in het laag te krijgen zodat de spoel en weerstand
kunnen vervallen..

door het midden en hoog omlaag te filteren (spoelen en condensatoren veroorzaken ook faseverdraaiingen) krijg je meer output
in het laag...
Mijn idee is met een TQWT (hoewel een TL lager gaat) meer
output in het laag te krijgen zodat de spoel en weerstand
kunnen vervallen..
[quote="Bertje66
-Ik vond de Fostex vooral in het laag bijzonder mooi presteren, en da's best knap voor zo'n breedbander van redelijk bescheiden formaat. Heel schoon en droog. In vergelijking met de Lancetta's vond ik het hoog ervan wat minder "sprankelend". Niet dat je echt wat mist, maar het klinkt wat ingetogener. Ik zou er persoonlijk geen tweeter bij zetten, want dan help je het breedbanderprincipe weer om zeep, toch?
[/quote]
Voorlopig wil ik single ended met de Fostex FE 167 E blijven spelen..
Dus wie heeft goede raad ... en ervaring met TQWT ontwerpen ?
-Ik vond de Fostex vooral in het laag bijzonder mooi presteren, en da's best knap voor zo'n breedbander van redelijk bescheiden formaat. Heel schoon en droog. In vergelijking met de Lancetta's vond ik het hoog ervan wat minder "sprankelend". Niet dat je echt wat mist, maar het klinkt wat ingetogener. Ik zou er persoonlijk geen tweeter bij zetten, want dan help je het breedbanderprincipe weer om zeep, toch?
[/quote]
Voorlopig wil ik single ended met de Fostex FE 167 E blijven spelen..
Dus wie heeft goede raad ... en ervaring met TQWT ontwerpen ?
Niemand een mening ? of wijze raad ??
Op de foto's van DIY dag zag ik ook een ML TL Fostex ??
Klopt dat en heeft iemand die kunnen beluisteren?
Of een hoorn met de FE 167 E
Iemand heeft met AJHorn al voorwerk gedaan
lees maar:
http://melhuish.org/audio/fostexsim.html
Op de foto's van DIY dag zag ik ook een ML TL Fostex ??
Klopt dat en heeft iemand die kunnen beluisteren?
Of een hoorn met de FE 167 E
Iemand heeft met AJHorn al voorwerk gedaan
lees maar:
http://melhuish.org/audio/fostexsim.html
Singular van Bert Doppenberg
Hoi Weidok,
Ik heb op het forum van Bert Doppenberg een vraagje gesteld over de Singular.
Op dit Forum begrijp ik dat je een afgeleide hebt gebouwd.
Waar ik erg nieuwsgierig naar ben hoe klinken deze type luidsprekers met popmuziek zoals Phil Collins, Simply Red en soul muziek zoals Earth Wind and Fire.
Of komen deze type luidsprekers (singular en jouw versie) beter tot zijn
recht met Jazz muziek in kleinere settings.
Groeten,
Ruud
Ik heb op het forum van Bert Doppenberg een vraagje gesteld over de Singular.
Op dit Forum begrijp ik dat je een afgeleide hebt gebouwd.
Waar ik erg nieuwsgierig naar ben hoe klinken deze type luidsprekers met popmuziek zoals Phil Collins, Simply Red en soul muziek zoals Earth Wind and Fire.
Of komen deze type luidsprekers (singular en jouw versie) beter tot zijn
recht met Jazz muziek in kleinere settings.
Groeten,
Ruud
Re: Singular van Bert Doppenberg
Hallo Ruud ik heb de Singular (nog) niet gebouwd...Ruud3 schreef:Hoi Weidok,
Ik heb op het forum van Bert Doppenberg een vraagje gesteld over de Singular.
Op dit Forum begrijp ik dat je een afgeleide hebt gebouwd.
Waar ik erg nieuwsgierig naar ben hoe klinken deze type luidsprekers met popmuziek zoals Phil Collins, Simply Red en soul muziek zoals Earth Wind and Fire.
Of komen deze type luidsprekers (singular en jouw versie) beter tot zijn
recht met Jazz muziek in kleinere settings.
Groeten,
Ruud
wel een ML TL met de Fostex FE 167 E (16 cm breedbander)
en ik kan je wel vertellen dat alle soorten muziek uitstekend klinken..
als versterker gebruik ik de T amp ,
hier valt nog genoeg aan te tweaken
maar deze combinatie speelt nu al de sterren
van de hemel
Hoi Weidok,
Ik heb veel vragen maar ik ben ook razend nieuwsgierig.
Zou je kunnen aangeven hoe de ML TL met de Fostex FE 167 E er uit ziet op tekening (ook in doorsnede). Ik heb op deze 10 pagina's wel een aantal tekeningen en foto's gezien maar ben het spoor een beetje kwijt
De ML TL is qua afmetingen voor mijn luisterkamer beter dan de Singular, maar heb je enig idee wat beter zal klinken? De ML TL of de Singular of zijn ze gelijkwaardig?
Heb je deze ML TL vanaf bestaande ontwerpen ontwikkelt of is het een bestaand ontwerp en kan je mij eventueel een webiste aanraden.
Ik las dat je ook flink bezig bent geweest met het uitproberen van een filter/netwerk, heb je nu een definitieve waar je tevreden mee bent?
Vriendelijke groet,
Ruud
Ik heb veel vragen maar ik ben ook razend nieuwsgierig.
Zou je kunnen aangeven hoe de ML TL met de Fostex FE 167 E er uit ziet op tekening (ook in doorsnede). Ik heb op deze 10 pagina's wel een aantal tekeningen en foto's gezien maar ben het spoor een beetje kwijt
De ML TL is qua afmetingen voor mijn luisterkamer beter dan de Singular, maar heb je enig idee wat beter zal klinken? De ML TL of de Singular of zijn ze gelijkwaardig?
Heb je deze ML TL vanaf bestaande ontwerpen ontwikkelt of is het een bestaand ontwerp en kan je mij eventueel een webiste aanraden.
Ik las dat je ook flink bezig bent geweest met het uitproberen van een filter/netwerk, heb je nu een definitieve waar je tevreden mee bent?
Vriendelijke groet,
Ruud
hoi Ruud hier verwijzing naar webpaginaweidok schreef:http://geocities.com/rbrines1/
FT 1600 mk II fullrange ML TL
22 mm mdf eerst maar proberen later berkenhechthout o.i.d
filter zit er niet alleen een BSC netwerk van een spoel 2 mH en een weerstand 6 ohm...
Heb alleen nog wat tweifels over afmetingen poort ?
rond 76 mm lang 108 mm (binnenwerks)
het gaat om de FT 1600 mkII
de tekening op pagina 3 zou je kunnen gebruiken
