Waar het mij wel om gaat, is dat ik denk dat met de huidige geïntegreerde DAC's een hoop van de problemen met de "oudjes" zoals de TDA 1541 al zijn weggenomen en je je dus in het DIY circuit beter kan focussen op de nieuwere componenten.
Ja en nee, ja omdat je idd. een boel minder werk hebt als een aantal zaken al aanwezig zijn, zoals een digitaal filter of de stroom-spanning (I/V) conversie in de DAC.
Nee, omdat je in een aantal gevallen graag zelf besluit welke componenten in te zetten voor een digitaal filter of bv. de I/V conversie. Ervanuit gaande dat de gemiddelde fabrikant van moderne DAC's graag een zo universeell mogelijk product op de markt zet tegen een zo gunstige mogelijke prijs ga je vooral bij die twee ingredienten een kostenbesparing zien, complexe, maar goede, digitale filters kosten nu eenmaal die-size (mm^2 van het halfgeleidende silicium substraat) idem voor goede en snelle opamps voor de I/V conversie.
Uit uitvoerige meet- en luistersessies die ik het afgelopen jaar heb gedaan aan diverse moderne en 'klassieke' DAC's blijkt toch gauw dat slechts enkele van de moderne DAC's werkelijk de oudere types voorbij kunnen streven mits er tijd en aandacht is besteed aan de implementatie van beiden. Kortom, zo zwart-wit als jij 't stelt is 't zeker niet.
Productietechnisch gezien, vanuit het perspectief van een fabrikant van audio apparatuur, geef ik je gelijk. Maar als hobbyist ben je natuurlijk niet gebonden aan het feit of een DAC nog wel een courant type is en goed leverbaar is of niet, het gaat hier tenslotte om enkele stuks en geen honderdduizenden.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com