Verschil in Folie spoelen

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
FFF
Berichten: 144
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 20:04
Locatie: Tilburg

Verschil in Folie spoelen

Bericht door FFF »

beste,

Ik gebruik nu tritec spoelen met 3.5mm draad.

Mijn filters zijn erg groot geworden, en ik denk de helft te kunnen "winnen"als ik folie spoelen ga gebruiken.

Kan iemand mij uitleggen wwat de verschillen zijn tussen CFC 10 en bijvoorbeeld CFC16?? Ik dnek de dikte van de folie, maar wat is dan een verstandige keuze (geluidskwaliteit staat avbsoluut voorop.)

Verder ben ik benieuwd of er mensen zijn die folie spoelen onderling weleens getest hebben, Jantzen is bijvoorbeeld heel goedkoop, ik ben benieuwd of die kunnen tippen aan bijvoorbeeld munforf.

mvg Ronald.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hangt af of Rdc van belang is of niet natuurlijk. is het voor je woof dan zou ik voor zo dik mogelijk gaan.

Janzen schijnt wel goed te zijn, ben alleen nog geen vergelijk met anderen tegengekomen. Maar daar kan Roland wel wat meer over vertellen denk ik
FFF
Berichten: 144
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 20:04
Locatie: Tilburg

Bericht door FFF »

Henkjan schreef:
hangt af of Rdc van belang is of niet natuurlijk. is het voor je woof dan zou ik voor zo dik mogelijk gaan.

Janzen schijnt wel goed te zijn, ben alleen nog geen vergelijk met anderen tegengekomen. Maar daar kan Roland wel wat meer over vertellen denk ik
Het is voor dit ontwerp van Tony:
http://www.humblehomemadehifi.com/Soup.html

Ik ben eigenlijk een leek op dit gebied.

Het filter is nu exact volgens het schema gebouwd, alleen ipv de mundorf supreme heb ik Audyn cap plus gebruikt.

Misschien kan iemand aangeven hoe ik het verschil in weerstand op kan vangen ten opzichte van de tritec spoel uit het standaard ontwerp.

Zou ik dit filter in 2 stukken kunnen hakken, zodat ik het laag een apparte aansluiting geef en het mid-hoog? En kan dat gewoon zo halverwege het plaatje van het filter op eerder genoemde site?

Pff wat is het lastig als je veel wensen hebt maar te weinig kennis om zeker te zijn van je zaak.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik denk dat Tony dat t beste zelf kan beantwoorden, even wachten tot hij dit gelezen heeft 8)
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Alle foliespoelen meten ongeveer gelijk denk ik. Pas als je kijkt naar microphonie zie je kleine verschillen. Hier een link naar metingen aan spoelen: http://homepage.mac.com/marc.heijligers ... nents.html

Dit is zonder microphonie meting. Het lastige is dat ik denk dat we verkeerd zitten te meten. De metingen laten erg kleine effecten zien (microphonie en skin effecten bv) die zo klein zijn dat je ze niet zou mogen horen. Toch is het verschil tov een backlack spoel duidelijk te horen. Ik heb contact met Marc en over een tijdje hoop ik dat we de verschillen tussen Jantzen, IT en Mundorf kunnen zien. Ik verwacht weinig verschil.

Ik durf wel te beweren dat een Jantzen niet onderdoet voor een Mundorff. Maar goed ik heb "aandelen Jantzen": http://www.crafty.nl/links/CapsCoils.php
Met wat we nu weten is de strakheid van de winding van een folie spoel een van de belangrijkste kwaliteitscriteria tussen foliespoelen onderling.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Roland schreef:
Hoi

Alle foliespoelen meten ongeveer gelijk denk ik. Pas als je kijkt naar microphonie zie je kleine verschillen. Hier een link naar metingen aan spoelen: http://homepage.mac.com/marc.heijligers ... nents.html

Dit is zonder microphonie meting. Het lastige is dat ik denk dat we verkeerd zitten te meten. De metingen laten erg kleine effecten zien (microphonie en skin effecten bv) die zo klein zijn dat je ze niet zou mogen horen. [...]
Beste Roland,

Waar staat dat de verschillen zo klein zijn dat we ze niet zouden mogen horen? Ik kan alleen vinden in de conclusie dat:
As expected, it is hard to draw any conclusions from these experiments.
Misschien heb je meer info dan ik?

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Dit is een voorbeeld van iemand die folie spoelen afwijst op meet en theoretische gronden.
http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=3533

Microphonie is ook erg lastig hard te maken als beslissende kwaliteits factor. Vooral als je een backlack met een folie vergelijkt. Hier heb ik niet zo 1,2,3 een mooi voorbeeld van.

Marc H. zijn test is wel vrij overtuigend trouwens. Ik meen dat North creek ook een heel betoog had tegen folie spoelen. Kan het alleen nu niet zo snel op die site vinden.

Ik vraag me gewoon hardop af of we wel de juiste dingen aan het meten zijn. De Saba Green cones die ik zaterdag ik B'zwaag gehoord heb droegen daar op het moment dat ik mijn reply schreef behoorlijk aan bij.

Dat heeft bij mij in ieder geval behoorlijk wat op de kop gezet.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Roland schreef:
[...]

Ik vraag me gewoon hardop af of we wel de juiste dingen aan het meten zijn.[...]

Groeten Roland
Hoi,

Dat viel me op ja. En ik vroeg me af waarop je dat baseerde. Kennelijk niet op basis van het verhaal wat uit de koker van Marc H. vloeit.

Meer dan niet-lineariteiten en in frequentie varierende inductie en capaciteitswaarden verwacht ik niet. En die meting van Marc H. lijkt me dan ook een prima uitgangspunt. Het is jammer dat ze het niet verder uitgedioept hebben in de vorm van een simulatievoorbeeld. Je kunt bijvoorbeeld een simpel wisselfilter nemen en de gemeten waarden er in substitueren. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat daar als resultaat uit de bus komt.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Dit kan een leuke discussie worden. Hoe verklaren we dan het verschil in klank tussen een backlack en een normale draadspoel? Als er alleen maar:
niet-lineariteiten en in frequentie varierende inductie en capaciteitswaarden zijn?


Mischien een leuke toevoeging dat Marc H. erg lage interne weerstanden voor de parallel staande spoelen van zijn tweeter filter beter vindt klinken. Beats me... Wel erg interresant. Ik trek dus helemaal geen conclusies, vraag me alleen het 1 en ander af.

Hmm was er maar smilie met een rood vlagje. Hoop dat we de discussie kunnen voeren zonder te verzanden in de statistisch meest geschikte methode om dubbel blind te testen.

Groeten Roland
Laatst gewijzigd door Roland op zo 22 okt 2006, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Roland schreef:
Hoi

Dit kan een leuke discussie worden. Hoe verklaren we dan het verschil in klank tussen een backlack en een normale draadspoel? Als er alleen maar wat:
dekkersj schreef:
niet-lineariteiten en in frequentie varierende inductie en capaciteitswaarden zijn?
.

Groeten Roland
Hoi,

Simpel: door te zoeken naar niet-lineariteiten en varierende inductie- en capaciteitswaarden. Dit moet je wel implementeren in een model dat dicht bij de waarheid ligt (eenvoudig filter zou voldoende moeten zijn). Wellicht dat er enkele tienden van dB's aan afwijking te vinden zijn. En dan ben ik al heel gelukkig.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Roland schreef:
Hoi

[...]
Mischien een leuke toevoeging dat Marc H. erg lage interne weerstanden voor de parallel staande spoelen van zijn tweeter filter beter vindt klinken. Beats me... Wel erg interresant. Hmm was er maar smilie met een rood vlagje. Hoop dat we de discussie kunnen voeren zonder te verzanden in de statistisch meest geschikte methode om dubbel blind te testen.

Groeten Roland
Wat mij betreft verzandt de discussie niet, ik zie dubbel blind testen als een middel om iets aan te tonen en geen heilige voorwaarde. Ik ben benieuwd wat die erg lage interne weerstand voor gevolg heeft voor de overdracht. Zoals gezegd ben ik al blij met 0.1 dB.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ok

We zitten op dezelfde pagina. Dat zou inderdaad interresant zijn een simulatie met een folie tov van een draad spoel. (met die var. inductie over de freq.)

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Verschil in Folie spoelen

Bericht door Geenius »

FFF schreef:
beste,

Ik gebruik nu tritec spoelen met 3.5mm draad.

Mijn filters zijn erg groot geworden, en ik denk de helft te kunnen "winnen"als ik folie spoelen ga gebruiken.

Kan iemand mij uitleggen wwat de verschillen zijn tussen CFC 10 en bijvoorbeeld CFC16?? Ik dnek de dikte van de folie, maar wat is dan een verstandige keuze (geluidskwaliteit staat avbsoluut voorop.)

Verder ben ik benieuwd of er mensen zijn die folie spoelen onderling weleens getest hebben, Jantzen is bijvoorbeeld heel goedkoop, ik ben benieuwd of die kunnen tippen aan bijvoorbeeld munforf.

mvg Ronald.
Rdc is meegenomen in het ontwerp, dus ik zou niet zomaar andere waardes voor Rdc nemen ookal is de waarde in mH gelijk. Om de aangegeven waardes met folie spoelen te halen zou je CFC-10's moeten nemen.
snikkeltje
Berichten: 33
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 17:09

Bericht door snikkeltje »

Beste FFF,

Is het niet verstandig om eerst te gaan luisteren wat JIJ goed vindt klinken ipv "op aanraden van anderen" vele euro's in de duurste filtercomponenten te steken zonder dat je weet of dit voor ook voor jou winst opleverd?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Das heel moeilijk omdat je altijd naar een totaalconcept luistert en dan niet weet hoeveel invloed die foliespoel heeft. Ik heb het geluk gehad dat Marc Heijligers een opstelling had staan waarbij het A/B vergelijk simpel en snel uit te voeren was. Normaal kun je dat alleen zelf doen, nadat je de dure component al hebt aangeschaft :wink: .
FFF
Berichten: 144
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 20:04
Locatie: Tilburg

Bericht door FFF »

snikkeltje schreef:
Beste FFF,

Is het niet verstandig om eerst te gaan luisteren wat JIJ goed vindt klinken ipv "op aanraden van anderen" vele euro's in de duurste filtercomponenten te steken zonder dat je weet of dit voor ook voor jou winst opleverd?
Dat zou leuk zijn, alleen dat valt zoals hierboven gezegt niet mee.

De reden om voor folie spoelen te kiezen is het winnen aan ruimte in de kast, en daardoor is ook het filter er makkelijker in en uit te halen.

Alleen de mundorft cfc 10 spoelen zijn weer erg prijzig, dus moet ik even afwegen :roll:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

FFF schreef:
Alleen de mundorft cfc 10 spoelen zijn weer erg prijzig, dus moet ik even afwegen :roll:
zijn die nou veel duurder dan de IT of Jantzen?
FFF
Berichten: 144
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 20:04
Locatie: Tilburg

Bericht door FFF »

Henkjan schreef:
FFF schreef:
Alleen de mundorft cfc 10 spoelen zijn weer erg prijzig, dus moet ik even afwegen :roll:
zijn die nou veel duurder dan de IT of Jantzen?
Nou voor 6 spoelen ben ik ongeveer 350 euro kwijt.
Jantzen heeft maar tot cfc 14.

Daar komt bij dat de CFC 10 foliespoelen ook heel groot zijn, wel iets kleiner als de tritec's maar het verschil is wel erg klein.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

jantzen heeft ook cfc12,die staan alleen niet op de site.
FFF
Berichten: 144
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 20:04
Locatie: Tilburg

Bericht door FFF »

dre schreef:
jantzen heeft ook cfc12,die staan alleen niet op de site.
Tony Adviseerde me de CFC 10, omdat die het beste in het filter past zonder deze aan te passen.

Ik ga nog even kijken of er een CFC 10 van Jantzen is, maar de vraag is dan of hij ook nog compact is en dan wel de waarden kloppen. Verder is deze waarschijnlijk ook een stuk duurder omdat er natuurlijk veel meer koper in zit.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

FFF schreef:
Tony Adviseerde me de CFC 10, omdat die het beste in het filter past zonder deze aan te passen.
In verband met de waarde van Rdc.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Jantzen gaat maar tot 12 AWG met zijn folie's. Mundorff gaat wel tot 10 AWG.

Groeten Roland
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”