mss een rare vraag, maar...
mijn luidsprekers worden actief gefilterd. is een drieweg systeem, dus heb ik drie versterkers nodig. nu krijgen deze versterkers elk een deel van een frequentiegebied te slikken, een versterker krijgt alleen maar de bassen, de ander de middentonen, en nog een andere alleen de hoge tonen. Wat ik me nu afvroeg is of dat dit op lange termijn een effect ga hebben op de versterkers. bvb dat de versterker die de lage tonen te verwerken krijgt, minder gaat gaan presteren wanneer hij weer hoge tonen moet aansturen? Is het bijvoorbeeld aan te raden om de verstekers om de x-aantal weken/maanden/jaren? te verwisselen? of maakt het voor de versterkers geen r**t uit??
versterkers bij actief filteren
Moderator: Beheerdersteam
- audiomanics
- Contacteer:
Als alle versterkers hetzelfde zijn, niet alleen qua vermogen, zou ik zeggen: probeer 't uit en vertel ons over een jaar wat de bevindingen zijn om alle (spook-)verhalen uit de wereld te helpen.. (die zijn er zat..)
Over het algemeen zullen de voedingen voor de bassen wat forser uitgevoerd zijn, wat meer en dikkere elco's.. Deze moeten wel inspelen, vaak, maar of dat ook betrekking heeft op het door de versterker bewerkte spectrum??? Mi no sa, swa.. Ik neem aan dat je bij de wissel de voedingen dus laat zitten?..
Kees
Over het algemeen zullen de voedingen voor de bassen wat forser uitgevoerd zijn, wat meer en dikkere elco's.. Deze moeten wel inspelen, vaak, maar of dat ook betrekking heeft op het door de versterker bewerkte spectrum??? Mi no sa, swa.. Ik neem aan dat je bij de wissel de voedingen dus laat zitten?..
Kees
de versterkers zijn alle drie van rotel, maar niet hetzelfde type. heb twee RB-1070 die elk een vermogen van 130 watt leveren, en heb dan ook nog een RB971MKII die een vermogen van 70 watt geeft. deze laatste heb ik op de tweeters aangesloten, de RB1070 sturen de mid en bassen aan. Het probleem is wel dat de RB971 niet dezelfde versterkingsfactor heeft als de RB1070's, dus ik die niet ongestraft kan verwisselen zonder gans het actief filter te gaan aanpassen
tussen mid en woofer kan ik uiteraard wel wisselen. Zal binnen een paar maand ofzo eens de test doen...