cassettedeck rookt....

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

cassettedeck rookt....

Bericht door Henkjan »

naja, rookte. een condensator heeft de geest gegeven. deze zat in de voeding, nog in het 230V deel, ik zal er weer eens wat ascii-art tegen aan gooien:

CODE: Selecteer alles

~230                            trafo
o---------------+----------------o
                |
                R   47Ω (waarde gemeten)            
                |                           
                C   0.047 μF 250V MP   (staat er op)
                |
o---------------+----------------o
de condensator (zo'n vierkant geval) is helemaal uit elkaar, de weerstand is geblakerd. mij lijkt t dat ik gewoon die condensator er uit kan halen en dat alles t gewoon zou moeten doen, want het lijkt er op dat dit gewoon een soort van rudimentair spike filter is. of mis ik iets?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

naja, rookte
Henkjan, Staat er op dat cassettedek niet dat roken ongezond is :D

Het lijkt mij gewoon een ontstoor filtertje. Gewoon een nieuwe C er in zetten.
Deze is waarschijnlijk altijd al een beetje slecht geweest en heeft had er nu genoeg van.

Sietse
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Is een "snubberte" (storingsblusser) om de in/uitschakelklikken te dempen en beschermt meestal de aan/uit schakelaar. Als je dat c'tje vervangt dan wel met een speciale voor dit doel doel geschikt: Er moet dan 250V~ op staan, dus geschikt voor 250V wisselspanning en een zooi keurtekentjes, zoals het VDE symbool. Deze zijn in de handel bekend onder de naam "x-condensator".
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

is het aan te raden t deck (dik 20 jaar oud) te gebruiken zonder die C?
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Naar wat ik van Pjotr las...

Nee, lijkt me niet verstandig. Het ding zat er niet voor niets, niet dat als je 't nu 's zonder zou proberen en hij gaat weer roken dat het dan veel uitmaakt. :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Is een "snubberte" (storingsblusser) om de in/uitschakelklikken te dempen en beschermt meestal de aan/uit schakelaar. Als je dat c'tje vervangt dan wel met een speciale voor dit doel doel geschikt: Er moet dan 250V~ op staan, dus geschikt voor 250V wisselspanning en een zooi keurtekentjes, zoals het VDE symbool. Deze zijn in de handel bekend onder de naam "x-condensator".
al die tekentjes zitten op t kapotte exemplaar er idd op. tegen wat beschermt t ding die schakelaar dan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Tegen overmatig vonken van de schakelaar bij uitschaken, brandt ie niet zo snel in. Soms zit zo'n R/C combinatie over de schakelaar zelf en heeft dan de zelfde functie.
Henri1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 22 dec 2004, 18:34
Locatie: Limburg België

Re: cassettedeck rookt....

Bericht door Henri1 »

Henkjan schreef:
naja, rookte. een condensator heeft de geest gegeven. deze zat in de voeding, nog in het 230V deel, ik zal er weer eens wat ascii-art tegen aan gooien:

CODE: Selecteer alles

~230                            trafo
o---------------+----------------o
                |
                R   47Ω (waarde gemeten)            
                |                           
                C   0.047 μF 250V MP   (staat er op)
                |
o---------------+----------------o
de condensator (zo'n vierkant geval) is helemaal uit elkaar, de weerstand is geblakerd. mij lijkt t dat ik gewoon die condensator er uit kan halen en dat alles t gewoon zou moeten doen, want het lijkt er op dat dit gewoon een soort van rudimentair spike filter is. of mis ik iets?
In een rookvrije ruimte zetten.

Probleem opgelost.

:D
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: cassettedeck rookt....

Bericht door Marp »

Dat cassettedeck zal na 2 maanden toch wel zijn uitgerookt :?:

--
En anders duurt het niet lang meer...
Afbeelding

De kans op een plaag is ook niet groot...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: cassettedeck rookt....

Bericht door Henkjan »

Marp schreef:
Dat cassettedeck zal na 2 maanden toch wel zijn uitgerookt :?:
je bedoelt 1 jaar en 2 maanden :lol:

vermenigvuldigt heeft-ie zich inderdaad niet, die waarschuwing klopt wel zeg...
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zou je niet, voordat je het geheel gaat vervangen, eerst uitzoeken WAAROM het ding in rook is opgegaan?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Zit wel snor, al die pieken ed was m iets teveel van het goede waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

JuuL schreef:
Zit wel snor, al die pieken ed was m iets teveel van het goede waarschijnlijk.
denk ik ook, t beestje is immers al ~25 jaar oud
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Standaard blokjes met als aanduiding X2.
Gaan kennelijk ook wel eens stuk.. Maar dan heb je net zoveel geluk als aangereden worden door een Rolls Royce of geplet worden onder een struikelende koningin Beatrix..

Gewoon vervangen.. Komt de levensduur van je schakelaar tengoede..
Of je moet er van af willen???


Kees
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

audiomanics schreef:
......
Gewoon vervangen.. Komt de levensduur van je schakelaar tengoede..
Of je moet er van af willen???
nee hoor, leuk deck en ik heb nog een paar honder cassettes liggen met veel te mooie muziek erop. en daranaast (en dat kan mijn vrouw beamen) heb ik moeite met dineg wegdoen :roll: :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Henkjan schreef:
en daranaast (en dat kan mijn vrouw beamen) heb ik moeite met dineg wegdoen :roll: :lol:
Je bedoelt toch niet dat je, door die eigenschap, nog steeds met dezelfde vrouw bent, dat ze dat kan beamen..
Ik zou alleen wel een nieuw toetsenbord kopen ;-)

Kees
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

audiomanics schreef:
Henkjan schreef:
en daranaast (en dat kan mijn vrouw beamen) heb ik moeite met dineg wegdoen :roll: :lol:
Je bedoelt toch niet dat je, door die eigenschap, nog steeds met dezelfde vrouw bent, dat ze dat kan beamen..
Ik zou alleen wel een nieuw toetsenbord kopen ;-)

Kees
ik had t over dingen, niet vrouwen... die is ook nog steeds de 1e, daar niet van :D dat beamen slaat op de spullen / zooi (de benaming hangt af van wie er over spreekt) waar ik de zolder mee vul (naast het genoemde cassettedeck bv ook nog een Akai spoelenrecorder, een 30 jaar oude Marantz receiver, diverse oude computers, etc)

tja, toetsenbord, ik zoek er een die zo is als die oude IBM dingen, klikkkerdeklik dus...
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Henkjan schreef:
tja, toetsenbord, ik zoek er een die zo is als die oude IBM dingen, klikkkerdeklik dus...
:lol:

Kan 's effe voor je zoeken... Ze hebben alleen van die dikke stekkers..

Kees
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Heb je verloopjes voor, van DIN naar PS2.

Als HJ me even zijn snail mail adres mailt, stuur ik er wel eentje op (dozen vol van die ouwe PC troep liggen hier).
Plaats reactie