Ik zou het proberen bij 3500 Hz. Ik meen dat de meeste basmidjes dat wel halen. Als jou metingen gunstiger zijn dan de opgave van de fabrikant probeer je het eventueel wat lager. Beetje exprimenteren weet je wel.Vind ik zelf wel leuk.
net zoals bij een woofer kan je bij een tweeter uittellen welk de max uitslag is bij een bepaalde frequentie, zou zeer handig zijn dit alvorens te weten.
Is dat standaard niet een beetje hoog voor een tweeter? Dan kom je op 6000 Hz? Voor een domemidden kan ik dat beter plaatsen. Alhoewel ook daar de scheidingsfrequenties vaak bij ca 500 Hz liggen bij drieweg.
nu je het zegd, met die +- is het idd wel behoorlijk, maar toch in combinatie met de 3/4" gaat ie toch moeten rekenen met een derde order op 3000Hz, 2de order zelf 4000Hz.
Zal strak is effe checken wat het theoretish maximum is.
met lager gemeten doelde ik op de hoogte van de piek, hij ligt wel rond de 3000. ik zal als ik thuis ben eens de curve plaatsen
3e orde filter was ik idd al van plan, maar dat zal dan wel een electrisch 2 orde betekenen denk ik.
tot hoe hoog de woof kan weet ik nog niet, de spec van de fabrikant zegt tot de 6000, maar ik wil eerst ff akkoestisch gemeten hebben om te zien waar de conus evt gaat opbreken. ik zie wel een kleine kreukel in de impedantie zo rond de 4000. zal eerst eens een RC plaatsen en dan eens zien hoe die kreukel er dan uit ziet
Je ziet eigenlijk ook al aan de waterval dat lager dan 4000 Hz eigenlijk niet kan bij deze tweeter, liever zelfs nog wat hoger. Combinatie met een midwoofertje van 5" of kleiner zou dan ideaal zijn.
Die standaardregel van 2x fres is helemaal niet gek. Veel tweeters hebben hem op 1200 Hz of lager, dan is een scheidingsfrequentie van 2500 Hz geen probleem.
Leuk dat er ook nog mensen bezig zijn met goedkope units! Ik heb ervaring met een soortgelijke tweeter: de audax TW 010 F1
Onder de 4500 hz niet inzetten tenzij je meer dan 12db gaat filteren! Ik heb hem gekoppeld aan een visaton W100S basje op +- 4500 hz. Enkel serie crossover. (1 L & 1 C erg veel demping voor de tweeter)