De perfecte TL

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

michiel

Bericht door michiel »

Pjotr schreef:

Er is geen weg terug dan alleen nog voorwaarts. Dus een 4m hoorn in de kelder metselen?
De tussenstap is een 3 meter lange gevouwen horn in 500 liter kast. :lol: Iemand intresse? Dan stuur ik de tekening... Het schiet bij mij niet zo op met het bouwen aangezien ik het de laatste tijd druk had. Misschien komend weekend weer verder...

waar het die kerel om gaat is het volgende

Stel je voor je hebt een actieve subwoofer, en je stereo ingangssignaal is linker 1V 50Hz en rechts 1V 50Hz maar 180° gedraait, dan heeft je sub geen output want deze worden opgeheven.

Als je twee subs hebt dan heb je WEL output daar er plaats is tussen de subs en dit nooit volledig word opgeheven, het verminderd wel maar is niet weg.
Met een optimale plaatsing van de twee subs en zonder de nare kamer effecten zal de ouput dan ook nul zijn. Kan ik uit jou verhaaltje concluderen dat die kerel er van uit gaat dat het beter is om te luisteren in een ruimte die van alles toevoegt aan je signaal? Dat betekent ook weer vervorming. :roll:

Twee signalen uit fase die je optelt resulteert alttijd in nul. Of dat signaal nu in het electrische gebied wordt gemixt of in eht akoestische maakt dan geen bal uit.
Het feit dat het mixen in het akoestische gebied geen absolute nul tot gevolg heeft geeft aan dat er een vorm van vervorming in het spel is. Op papier kunnen we de meest ideale situatie omschrijven in de perfecte condities. Dat de praktijk wat anders laat zien komt doordat de condities niet goed zijn. Als iemand een sinus op neemt en op 1 kanaal 180 grade draait, dan wil die persoon dat deze sinus niet te horen is anders zou je nooit 180 graden draaien op 1 kanaal. :wink:
Rudy

Bericht door Rudy »

akoestische cancellation =/= 100%

en meeste mensen plaatsen hun speakers niet tegen elkaar dus verkrijg je een max cancellation van enkele dB's.

je kan niet negeren wat ie zegd, wat akoestisch is opgenomen moet zo ook afgespeeld worden.

Maar zoals ik al zei, het komt gewoon niet voor.

doe de test en record zo een cd'je, je zult niet alleen distortie horen.

Groetjes
Rudy
Rudy

Bericht door Rudy »

btw, meeste mensen luisteren met speakers > 3meter uit elkaar, cancellation is dan minder dan 9dB, iets anders dan elektrisch, vind je niet ?
Rademakers

Bericht door Rademakers »

cancellation is dan minder dan 9dB, iets anders dan elektrisch, vind je niet ?
Maar 9 dB? Da's niks :P

Ontopic?

Mvg Johan
michiel

Bericht door michiel »

De speakers hoeven niet tegen elkaar geplaatst te worden om opheffing te verkrijgen. Het weglengte verschil moet wel nul zijn. Maar dat moet altijd nul zijn anders zit je al met een fase verschil tussen links en rechts.
Op de as waar het weglengte verschil tussen links en rechts nul is, zal de opheffing maximaal zijn. In het optimale geval 100% bij een fase draaiing van 180 graden bij 1 kanaal.
Reken het maar uit. Twee bronnen zenden een sinus uit, de ene vron met een fase vershcil van 180 graden. Op het punt waar het weglengte verschil nul is; dus waar geen fase verschuiving optreedt ten opzichten van de twee bronnen onderling zal het fase verschil tussen de signalen van beide bronnen even groot zijn als het fase verschil van de signalen voordat ze uitgezonden worden. En dat is 180 graden = 100% opheffing.
Deze situatie stelt een optimale situatie voor met perfecte conditie's. En dat is de huiskamer niet. Wil je 100% natuurgetrouw blijven dan moet je bij een fase draaiing van 180 graden volledige opheffing krijgen. Krijg je dit niet, dan gebeurt er iets met het signaal wat er niet moet gebeuren. (=vervorming) Deze vorm van vervorming zullen we altijd blijven houden zolang we niet in het openveld zitten.

Ik ben het volledig met je eens dat alles wat akoestisch wordt opgenomen zonder enige aantasting moet worden gereproduceert voor de optimale weergave. Vertel jij me nu maar eens wanneer je een 180 graden fase verschil krijgt als je alles zo natuurlijk mogelijk probeert vast te leggen. Een mic 180 graden in fase draaien toz van de rest van de mics is al een aantasting van het originele signaal.

Ik weet dat er in de PA wel eens een mic in fase wordt gedraait, maar dat heeft betrekking op de monotor mix op het podium, om precies te zijn doet men dit om rondzingers te voorkomen (als 2 mics dicht bij elkaar staan is dit een goede manier om rondzingen tegen te gaan).
Rudy

Bericht door Rudy »

De speakers hoeven niet tegen elkaar geplaatst te worden om opheffing te verkrijgen. Het weglengte verschil moet wel nul zijn. Maar dat moet altijd nul zijn anders zit je al met een fase verschil tussen links en rechts.
Cancellation in een subwoofer is volledig, akoestisch niet, enkel in het midden van je luisteromgeving, links en recht is er dus wel signaal. Dat dit niet idiaal is ga ik mee eens, maar je moet niet beweren dat akoestisch = elektrisch, daar elektrisch geen verliezen bied en akoestisch juist wel omwille van de omgeving/afstand.

Groetjes
Rudy
michiel

Bericht door michiel »

Ik sprak over akoestisch in de ideale omgeving, en dan is je opheffing gelijk aan electrisch welke al veel eerder in een optimale omgeving zit.

Iemand die de opname maakt gaat er toch zeker niet van uit dat jij zoveel graden off axxis luistert met een fase verschil tussen links en rechts? Of heb jij cd's waarop staat dat je een weglengte verschil tussen R en L moet hebben van 1 meter op optimaal te kunnen genieten van de niet volledige opheffing in het laag?! :roll: Is wel een beetje ver gezocht, maar als ik wat op zou nemen zou ik in mijn gedachten hebben dat de opname in de ideale luister omgeving (vrije veld) zo natuurgetrouw mogelijk klinkt. En dan ben je wel stom als je in het laag een fase draaiing van 180 graden toepast tussen R en L.

Ik ben het met je eens dat akoestische opheffing 9 vna de 10 keer niet volledig is. Dit is toe te wijzen aan het feit dat je niet met de ideale opstelling luistert in de ideale omgeving.
Rudy

Bericht door Rudy »

michiel schreef:
Iemand die de opname maakt gaat er toch zeker niet van uit dat jij zoveel graden off axxis luistert met een fase verschil tussen links en rechts? Of heb jij cd's waarop staat dat je een weglengte verschil tussen R en L moet hebben van 1 meter op optimaal te kunnen genieten van de niet volledige opheffing in het laag?! :roll: Is wel een beetje ver gezocht, maar als ik wat op zou nemen zou ik in mijn gedachten hebben dat de opname in de ideale luister omgeving (vrije veld) zo natuurgetrouw mogelijk klinkt. En dan ben je wel stom als je in het laag een fase draaiing van 180 graden toepast tussen R en L.
daarom dat ik er in men eerste post ook bij zette dat het onzin was :idea:
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Sietse schreef
Ik wil er niet opdringerig over doen, maar als je de mogelijkheid hebt om het eens 6 dB te filteren ben ik wel nieuwschierig wat je er dan van zal vinden.
Wat bedoel je hiermee? 6dB filteren levert me toch niets extra's op of wel?

Over die Hoorns gesproken van 4 meter: Ik weet dat ze in de US of A dergelijke projecten gemaakt hebben( bag in the '70): eerst hoorn bouwen en daarna huis eromheen...... Als ik het geld had zou ik niet twijfelen.......helaas....
Maar we hadden het over TL en vraag of iemand nog een mooie speaker weet met een lagere Fs dan 22Hz zodat we een vette TL kunnen bouwen, Is er iemand die bijvoorbeeld ervaring heeft met de moderne Car sub woofers van bijv aluminium en toegepast in TL??Je weet wel van het formaat ...GROOOOT... en lage Fs...enige sugesties voor merk en :?: type :?: :?:
En natuurlijk is er verschil tussen electrisch en mechanisch opheffing van laag, al het gezegde is "waar" , geen speaker is gelijk en productieverschillen van 10% zijn normaal. Zo heb ik in mijn buizen voorversterker een extra buis geplaatst voor een elektrisch gemixte uitgang voor sub...en soms draai ik met sub en soms niet....hangt misschien af van het weer????

Because all there is, is TL
Simon
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Simon,

Heb bij Paul Jenner de Davis 25SCA10WW 10" carbon woef in zijn Rogers gehoord. Moet zeggen dat dit errug mooi klonk: Hele mooie strakke, droge en diep doorlopende bas. Deze speaker is alleen bij Remo te krijgen en schijnt een speciaal voor de Rogers gemodificeerde 25SCA10W te zijn ter vervanging van de oorspronkelijke B139. Heb zelf verschillende Rogers gebouwd met een B139 maar die Davis klinkt echt een stuk beter.

Paul heeft hem in de loop der jaren flink gemarteld op hoge niveaus en hij is niet stuk te krijgen. Afijn dat moet ie verder zelf maar vertellen.

Fs = 25 Hz, Qt = 0,51 en een rendement van 90 dB, vrijwel ideaal voor een stevige TL. Prijs is wel hoog maar ook niet overdreven: 175 EU.
weidok

Bericht door weidok »

Kijk dat is alvast een begin:

De woofer: Davis 25SCA10WW 10" carbon
sietse

Bericht door sietse »

Simon schreef:
Wat bedoel je hiermee? 6dB filteren levert me toch niets extra's op of wel?
Daar probeer ik een antwoord op te vinden in mijn nieuwe topic TL en filteren, bij filters.
Ik denk dat het verschil maakt.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Sietse,

Heb jij dan ook je ribbon tweets 6 dB gefilterd? Wat ik daarvan gehoord heb (een Decca London op 6dB @ 1800 Hz gefilterd) was geen succes. Dat leverde een aanzienlijke intermodulatie vervorming, wat gewoon niet goed klonk bij wat luider spelen. Met 12 dB/okt werd het al een een stuk aangenamer en met 18 dB/okt was het optimaal.
sietse

Bericht door sietse »

Hoi Peter,

Mijn ribbon is ook 6 dB. Ik heb alle in de duitse bladen aangegeven schakelingen en door mij zelf bedachte probeersels uitgeprobeerd. Ook in samenhang met de basmidden. Om een of andere rare reden haal ik dan steeds de muziek uit be box. Zie ook mijn topic bij filters waar nu gereageerd kan worden.
Henri1

Bericht door Henri1 »

Het gaat hard hier :roll:

Wegens veel werk heb ik niet veel tijd nu ....

Ik las hier ergens over een enkele 'line' naar de luisterpositie toe.
Als we dat aan onze vrouwen verkocht krijgen, in de veronderstelling dat er geen speciale 'luisterruimte' voorhanden is, dan is dat wellicht de beste oplossing.

Dat zou ik wel eens in een tekening willen verwerken. We moeten het dan wel vooraf eens zijn ver de te gebruiken woofer.

Henri
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Henri1 schreef:
Ik las hier ergens over een enkele 'line' naar de luisterpositie toe. Als we dat aan onze vrouwen verkocht krijgen, in de veronderstelling dat er geen speciale 'luisterruimte' voorhanden is, dan is dat wellicht de beste oplossing.
Bedoel je een liggende TL? Heb je wel een grote kamer nodig. De vrouw kan daar dan wel een heeeeeeeeleboel plantjes op kwijt :lol: Misschien scheelt dat?

Btw. heeft iemand ooit wel eens een "Voigt" pijp gebouwd. Ziet er erg intrigerend uit maar heb zoiets nog nooit in het echt gehoord.
sietse

Bericht door sietse »

een "Voigt" pijp
Ik heb er van gehoord maar heb er kennelijk niks van op papier staan.
Was een begrip als ik het mij goed herinner.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zoiets dus Sietse:

Afbeelding Afbeelding

Hier een site daarover die je zeker zal intrigeren gezien je experimenten met meerdere speakers in 1 line:

http://yu-ra.tripod.com/tqwta.htm

(Zet wel je pop-killer aan, het is Tripod site :cry: )
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 19 jan 2005, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Oh ja, dit kwam ik ook tegen:

Afbeelding

Going wild Amigo? Het idee om een lange pijp kort te krijgen is nog niet zo gek ;)
sietse

Bericht door sietse »

En dan krijg ik een blank scherm. ?

Hadden we die schoep al niet gezien? Wel leuk trouwens maar dan moet ik een waterpompje van het waterschap slopen. Hebben ze dan weer geen begrip voor, weet je wel..... :wink:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

sietse schreef:
En dan krijg ik een blank scherm. ?
Foutje :oops: Heb het even veranderd ;)
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Pjotar Schreef:
Deze speaker is alleen bij Remo te krijgen en schijnt een speciaal voor de Rogers gemodificeerde 25SCA10W te zijn ter vervanging van de oorspronkelijke B139. Heb zelf verschillende Rogers gebouwd met een B139 maar die Davis klinkt echt een stuk beter.
Hmmmm ...je brengt me aan het twijfelen.....heb bij Remo de Rogers gehoord met de Davis maar vond hem slecht :oops: Misschien omdat ze stonden te draaien op een verouderde cd speler met ook zo versterker :?: Heb menig B139 gehoord en vond dit geweldig..alleen niet gehoord in de rogers......Zit in Singapre waar ik nog een paar B139 (gereviseerd) kan kopen :shock: Misschien de moeite ???
Of toch maar eerst weer een studie naar evt. nieuwe speakers met noch lagere Fs van ~18 hz...zoals bijvoorbeeld audiobahn aluminium....Is echter een beetje duur voor probeerseltje......Nogmaals:
Heeft iemand ervaring met dergelijke speakers en TL :?: :?:

a confused Simon....

Overigens over het filteren: Ik filter meestal 24 dB per oktaaf.....beetje duur maar wel zo strak en prettig voor de TL zodat je weinig mid/laag door de TL krijgt
michiel

Bericht door michiel »

doppedoos schreef:
Nogmaals:
Heeft iemand ervaring met dergelijke speakers en TL :?: :?:

Ik heb ervaring met een 15" TC sounds met alu conus in een totaal verkeerd getunde TL. Ondanks het feit dat de TL op 40 Hz was getuned en de driver een fs heeft van 24-29 Hz klonk het wel leuk als sub. Iets wat aan de agressieve kant, maar een goede runing zou dat moeten verhelpen.
Ik ben er nog niet aan toe gekomen om een beter TL te maken voor de TC sounds. Andere projecten hebben de prioriteit. Ik heb echter wel een ontwerp liggen voor een betere TL voor de TC sounds.
patrickszzz

Bericht door patrickszzz »

Overigens over het filteren: Ik filter meestal 24 dB per oktaaf.....beetje duur maar wel zo strak en prettig voor de TL zodat je weinig mid/laag door de TL krijgt
Dat maakt voor de TL niet uit hoor, je moet zorgen dat ie goed gedempt is. Bij mijn TL's heb ik de wanden bekleed met geluidsdempende foam van Conrad (geen pritex) en verder opgevuld met Bailey wol. Op die manier draai je het mid-laag wat in de TL komt geruisloos de nek om. :D
Laatst gewijzigd door patrickszzz op do 20 jan 2005, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

doppedoos schreef:
Hmmmm ...je brengt me aan het twijfelen.....heb bij Remo de Rogers gehoord met de Davis maar vond hem slecht :oops: Misschien omdat ze stonden te draaien op een verouderde cd speler met ook zo versterker :?: Heb menig B139 gehoord en vond dit geweldig..alleen niet gehoord in de rogers......Zit in Singapre waar ik nog een paar B139 (gereviseerd) kan kopen :shock: Misschien de moeite ???
Tja ik vond vergeleken met de B139 de Davis iets pittiger klinken en toch erg strak. Wat minder stoffig dan de B139 zeg maar. Paul had hem op een MF A1 staan (toen ik ze hoorde) en ik lang geleden op een Quad 303 dus dat is niet helemaal een eerlijk vergelijk. Degene aan wie ik ze verkocht had ze op een 100W Marantz en vond dat niet echt beter. Denk dat de hogere Qt van de Davis en het hoger rendement ook meespeelt en waarschijnlijk ook de lagere vervorming. De B139 was toendertijd zeker een mooie speaker maar vond hem toch het beste tot zijn recht komen in een gesloten box.

Zou nu toch niet meer aan een B139 beginnen. Die dingen gingen toch wel snel roken bij een flinke belasting en braken erg heftig op bij ca. 1 KHz.

Iets over car-woofers voor een TL: Eigenlijk zie ik daar weinig in. Het zijn doorgaans brute force langeslag woofers. Dat vind eigenlijk tegen het toch wel subtiele karakter van een goede TL in gaan en een lange slag heb je voor een TL helemaal niet nodig. TL's zijn in mijn ogen geen subs maar laagweergevers die diep laag doorgaan.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”