Kastje bouwen met sph-315

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
gerdinio
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 17:06

Kastje bouwen met sph-315

Bericht door gerdinio »

hey guys,

heb hier een monacor woofer (sph-315) en had graag deze graag gebruikt voor een nieuw projectje. Iemand een voorstel wat ik hier het het beste kan met aanvangen? Had gedacht aan een subwoofer? Iemand tips of een voorstel? Parameters kan ik wel geven maar wou eigenlijk eerst beetje voorstellen weten. Iemand al ervaring met deze woofer?

grtz Gerdinio
gerdinio
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 17:06

Bericht door gerdinio »

Niemand die een voorstel heeft of reeds ervaring heeft met deze woofer? Of moet ik toch de parameters bijgeven? momentje:

voila:

Impedance (Z) 8Ω
Free air resonance (fs) 22Hz
Max. frequency range f3-2,000Hz
Rec. crossover freq. (fmax.) 1,500Hz
Music power 200WMAX
Power rating (P) 100WRMS
SPL (1W/1m) 92dB
Suspension compl. (Cms) 0.95mm/N
Moving mass (Mms) 55g
Mech. resistance (Rms) 3.2kg/s
Mech. Q factor (Qms) 2.40
Electr. Q factor (Qes) 0.26
Total Q factor (Qts) 0.24
Equivalent volume (Vas) 330 l
DC resistance (Re) 6.1Ω
Voice coil induct. (Le) 1.5mH
Voice coil diameter 50mm
Voice coil former aluminium
Voice coil winding height 17mm
Air gap height 8mm
Linear excursion (XMAX) ±4.5mm
Eff. cone area (Sd) 510cm2
Volume displacement (Vd) 229.5cm3
Force factor (BxL) 13.4Tm
Reference efficiency (No) 1.3%
Magnet diameter 156mm
Magnet weight 50oz.
Mounting cutout Ø 278mm
Mounting depth 136mm
Dimensions Ø 305mm
Weight 4.2kg
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hoi Gerdinio

Heb je er maar 1 van?
gerdinio
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 17:06

Bericht door gerdinio »

ja heb er maar 1 van. Had ergens gelezen dat dit een goeie driver zou zijn voor een subwoofer. Daarom mijn vraag of iemand daar reeds ervaring mee had of een ideetje voor een projectje.
Vanwaar de vraag Sietse?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik was even niet zeker of je er 1 of 2 had.
Ik heb geen ervaring met deze speaker, maar met een SPH van 92, en een spreekspoel van 50 mm dan denk ik dat ie redelijk stevig geluid kan produceren. Ze geven een Vas van 330 ltr dus zou ik een kast maken van die inhoud of iets groter, maar met een subwoofer versterker. Dan kun je het ding beter in toom houden t.o.v. de andere boxen.
gerdinio
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 17:06

Bericht door gerdinio »

Dus een kist van rond de 330l. Wat een ding zeg? Volgens de specificaties dat BMM Electronics geeft is de aanbevolen inhoud rond de 80 l BR of in de 40 gesloten. Volgens CAAD kom ik wel nog aan lagere waarden. Ben je zeker van die 330l als inhoud?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bij een gesloten kast kan die wel flink wat kleiner (lage Qt), ik schat zo richting de 100 liter. maar dan zal die niet al te diep gaan. voor een BR of TL is er misschien wel een vrijwilliger die een simu-tje wil doen?
gerdinio
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 17:06

Bericht door gerdinio »

ja graag, als iemand dit zou willen/kunnen doen?

grtz
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

gerdinio schreef:
ja graag, als iemand dit zou willen/kunnen doen?

grtz
Gaat ie dan. Even je gegevens ingevoert en ik kom uit voor BR op:

Kastinhoud 76,23 liter
Fs van 42,14Hz, met BR-pijp op 36,8 Hz gezet. Wat inhoud een pijp van 10 cm diameter en 12 cm lang.

Voor een gesloten kast met Q van 0,707 kom je uit op een 40,8 liter kast.
Je -3dB zal hier liggen op 69,6Hz.

De waardes van Bmm waren dus zo gek nog niet.
gerdinio
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 17:06

Bericht door gerdinio »

ja idd, de waarden van BMM komen dicht in de buurt van jouw simu.
Van harte bedankt Edo, we zijn terug iets wijzer geworden.

Grtz
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”