Modula MTM MLTL met Dayton RS180 en Seas H1212
Moderator: Beheerdersteam
-
peter geerts
- Berichten: 145
- Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10
Modula MTM MLTL met Dayton RS180 en Seas H1212
Ik ben deze week begonnen aan de bouw van van een Mass loaded Transmission line op basis van een ontwerp van Jon Marsh (HTguide.com), de Modula MTM. Dit ontwerp bestaat uit 2 Dayton RS180 Midwoofers en 1 Seas H1212. Dit zijn units met zeer lage distortion en meten vaak gelijk of beter dan de veel duurdere drivers van bijvoorbeeld Scanspeak of Seas Excel.
Het kastprincipe is MLTL. Berekeningen zijn te vinden op een van de onderstaande links en zijn geverifieerd door een en ander in te voeren in de Transmission Line sheet van Martin King. De uiteindelijke response zet vanaf zo'n 100 Hz naar beneden een daling in, tot ongeveer -5 dB bij 30 Hz. Deze lichte daling wordt opgevangen door de roomgain.
De crossoverfrequentie ligt op 1400 Hz. Dit ontzettend lage crossoverpunt is nodig om het opbreken van de woofers zo veel mogelijk te verzwakken. Om dit te bereiken en tevens om de tweeter niet te zwaar te belasten in de lagere frequenties, wordt er gebruik gemaakt van een zogenaamd Cauer Elliptisch filter. Dit filter bestaat uit een 4e order LR met daarover heen een diep notch filter. dit resulteert acoustisch in een 8e order helling.
[verdwenen-img]http://img180.imageshack.us/img180/1029/dsc05745qy6.th.jpg[/verdwenen-img] [verdwenen-img]http://img226.imageshack.us/img226/6348/dsc05761pz0.th.jpg[/verdwenen-img] [verdwenen-img]http://img180.imageshack.us/img180/3958/dsc05769wd6.th.jpg[/verdwenen-img]
Meer info is te vinden op:
http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=11321
http://www.htguide.com/forum/showthread ... 969&page=6
http://206.13.113.199/ncdiyaudio/mark/T ... esting.htm
http://www.htguide.com/forum/attachment ... entid=5776
Met een beetje geluk is het geheel min of meer luisterklaar voor de luisterdag in Breda, en kan ik ze dus meenemen voor in een klooi uurtje!
Updates volgen...
Het kastprincipe is MLTL. Berekeningen zijn te vinden op een van de onderstaande links en zijn geverifieerd door een en ander in te voeren in de Transmission Line sheet van Martin King. De uiteindelijke response zet vanaf zo'n 100 Hz naar beneden een daling in, tot ongeveer -5 dB bij 30 Hz. Deze lichte daling wordt opgevangen door de roomgain.
De crossoverfrequentie ligt op 1400 Hz. Dit ontzettend lage crossoverpunt is nodig om het opbreken van de woofers zo veel mogelijk te verzwakken. Om dit te bereiken en tevens om de tweeter niet te zwaar te belasten in de lagere frequenties, wordt er gebruik gemaakt van een zogenaamd Cauer Elliptisch filter. Dit filter bestaat uit een 4e order LR met daarover heen een diep notch filter. dit resulteert acoustisch in een 8e order helling.
[verdwenen-img]http://img180.imageshack.us/img180/1029/dsc05745qy6.th.jpg[/verdwenen-img] [verdwenen-img]http://img226.imageshack.us/img226/6348/dsc05761pz0.th.jpg[/verdwenen-img] [verdwenen-img]http://img180.imageshack.us/img180/3958/dsc05769wd6.th.jpg[/verdwenen-img]
Meer info is te vinden op:
http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=11321
http://www.htguide.com/forum/showthread ... 969&page=6
http://206.13.113.199/ncdiyaudio/mark/T ... esting.htm
http://www.htguide.com/forum/attachment ... entid=5776
Met een beetje geluk is het geheel min of meer luisterklaar voor de luisterdag in Breda, en kan ik ze dus meenemen voor in een klooi uurtje!
Updates volgen...
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
-
de vuilnisman
- Berichten: 123
- Lid geworden op: di 31 aug 2004, 12:46
-
peter geerts
- Berichten: 145
- Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10
-
peter geerts
- Berichten: 145
- Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10
Update:
Zaterdag ochtend ben ik bij S&C langsgeweest en heb ik een heel aantal filteronderdelen gekocht. Een deel van de onderdelen had ik nog liggen, en vier MKP's met een hoge waarde had ik al meebesteld bij Partsexpress. Op advies van S&C (en tegen de adviezen op HTguide.com in) heb ik voor een aantal andere condensators, die op minder kritische punten in het filter zitten, elco's genomen. Ik ben overgens zeker bereid om onderdelen in de toekomst te upgraden. Helaas ben ik maar een arme student (ahhhh), dus ik heb voor nu even voor de "goedkopere" route gekozen. Dit ook omdat ik de speakers graag wil laten horen in Breda. Misschien dat sommigen van jullie mij in Breda wat tips kunnen geven m.b.t upgraden van het filter.
Ik heb zondag en maandag de nodige uurtjes achter de soldeerbout gezeten, de bovenste helft van de kasten gevuld met BAF, de nodige bedrading aangelegd, CD speler en versterker naar beneden gehaald, en vervolgens gaan luisteren. Ik ben in mono begonnen. Wat het eerst opviel, was dat het nog niet best was. Er was weinig laag aanwezig en er klopte iets niet in het hoge midden. Toen heb ik het filter nog eens na gekeken, wat mijn vermoeden bevestigde dat ik een aantal foutjes had gemaakt (haastige spoed...). Na dat ik de fouten gefikst had, heb ik ook nog wat BAF uit de kast verwijderd. Hierna klonk het geheel een stuk beter. Diep laag was lekker los en voldoende aanwezig. Wel klonk het hoge midden nog steeds niet naar wens.
Terwijl de ene speaker stond (in) te spelen, ben ik verder gegaan met de andere kast. Deze heb ik voorzien van een facet rand, om zo difractie te verminderen. De vulling met BAF is in deze kast weer een beetje meer geworden. Hierna was ik weer een paar uur verder en kon ik duidelijk merken dat de spelende speaker al een stuk "opener" klonk dan een paar uur geleden. Dit verschil was echt zeer duidelijk, zo sterk heb ik het effect van inspelen nog niet eerder gehoord. Ik denk dat vooral de tweeter flink is verbeterd bij het inspelen, aangezien deze aardig hard moet werken met zo'n laag crossoverpunt.
Gister (maandag) avond heb ik ze voor het eerst in stereo kunnen beluisteren. Dat beviel zeer goed. Ik ben niet zo goed in het omschrijven van de klank en ik heb weinig ervaring met andere goede luidsprekers. Ik zal er toch wat over proberen te zeggen. De imaging was erg goed ondanks de matige opstelling waarin ze staan, het midden is erg lekker neutraal en open (misschien zelfs "tastbaar") en lijkt nog steeds beter te worden. Het laag is punchy en gaat diep. Het tophoog is nog wat scherp en ik hoop dat dat nog verbeterd, door inspelen of door aanpassingen in het filter.
Voordat ze naar Breda gaan wil ik ook de andere kast afwerken met een facet rand, en hoop ik ook nog wat te kunnen expirimenteren met poortlenge en vulling/demping.
nieuwe foto's volgen!
Zaterdag ochtend ben ik bij S&C langsgeweest en heb ik een heel aantal filteronderdelen gekocht. Een deel van de onderdelen had ik nog liggen, en vier MKP's met een hoge waarde had ik al meebesteld bij Partsexpress. Op advies van S&C (en tegen de adviezen op HTguide.com in) heb ik voor een aantal andere condensators, die op minder kritische punten in het filter zitten, elco's genomen. Ik ben overgens zeker bereid om onderdelen in de toekomst te upgraden. Helaas ben ik maar een arme student (ahhhh), dus ik heb voor nu even voor de "goedkopere" route gekozen. Dit ook omdat ik de speakers graag wil laten horen in Breda. Misschien dat sommigen van jullie mij in Breda wat tips kunnen geven m.b.t upgraden van het filter.
Ik heb zondag en maandag de nodige uurtjes achter de soldeerbout gezeten, de bovenste helft van de kasten gevuld met BAF, de nodige bedrading aangelegd, CD speler en versterker naar beneden gehaald, en vervolgens gaan luisteren. Ik ben in mono begonnen. Wat het eerst opviel, was dat het nog niet best was. Er was weinig laag aanwezig en er klopte iets niet in het hoge midden. Toen heb ik het filter nog eens na gekeken, wat mijn vermoeden bevestigde dat ik een aantal foutjes had gemaakt (haastige spoed...). Na dat ik de fouten gefikst had, heb ik ook nog wat BAF uit de kast verwijderd. Hierna klonk het geheel een stuk beter. Diep laag was lekker los en voldoende aanwezig. Wel klonk het hoge midden nog steeds niet naar wens.
Terwijl de ene speaker stond (in) te spelen, ben ik verder gegaan met de andere kast. Deze heb ik voorzien van een facet rand, om zo difractie te verminderen. De vulling met BAF is in deze kast weer een beetje meer geworden. Hierna was ik weer een paar uur verder en kon ik duidelijk merken dat de spelende speaker al een stuk "opener" klonk dan een paar uur geleden. Dit verschil was echt zeer duidelijk, zo sterk heb ik het effect van inspelen nog niet eerder gehoord. Ik denk dat vooral de tweeter flink is verbeterd bij het inspelen, aangezien deze aardig hard moet werken met zo'n laag crossoverpunt.
Gister (maandag) avond heb ik ze voor het eerst in stereo kunnen beluisteren. Dat beviel zeer goed. Ik ben niet zo goed in het omschrijven van de klank en ik heb weinig ervaring met andere goede luidsprekers. Ik zal er toch wat over proberen te zeggen. De imaging was erg goed ondanks de matige opstelling waarin ze staan, het midden is erg lekker neutraal en open (misschien zelfs "tastbaar") en lijkt nog steeds beter te worden. Het laag is punchy en gaat diep. Het tophoog is nog wat scherp en ik hoop dat dat nog verbeterd, door inspelen of door aanpassingen in het filter.
Voordat ze naar Breda gaan wil ik ook de andere kast afwerken met een facet rand, en hoop ik ook nog wat te kunnen expirimenteren met poortlenge en vulling/demping.
nieuwe foto's volgen!
Ik zie het ook wel zitten om deze luidsprekers te bouwen. Te meer omdat iedereen erg lovend is over de (meeste) Dayton speakers, en omdat ze bijzonder goedkoop zijn.
Maar het enige probleem dat ik heb zijn de gigantische verzendkosten vanuit Amerika (als je het berekend via Parts Express), zie ik iets over het hoofd, of moet ik die prijzen maar voor lief nemen ?
Maar het enige probleem dat ik heb zijn de gigantische verzendkosten vanuit Amerika (als je het berekend via Parts Express), zie ik iets over het hoofd, of moet ik die prijzen maar voor lief nemen ?
-
peter geerts
- Berichten: 145
- Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10
De verzendkosten zijn inderdaad enorm. Hou ook rekening met de BTW en invoerrechten die je betaalt ( Woofers + verzendkosten * dollarkoers * 1,19 *1,12 = totaalbedrag). Je zou ook kunnen overwegen om de bestellen bij:
http://www.boxen-baustelle.de/
Daar kosten de woofers 55 euro per stuk en betaal je tegen de 20 euro aan verzendkosten naar nederland.
Een andere optie is:
www.speakercity.com
Die verzenden via USPS en dat is een stuk goedkoper (ongeveer 50 dollar voor 4 woofers), maar ze reageren enorm traag op emails. Daarom heb ik toch maar bij partsexpress besteld. Uiteindelijk net iets goedkoper dan in duitsland (dollarkoers stond toen op 0,78 euro) en binnen een week in huis.
Nog even over de speakers:
Ik heb er inmiddels wat luisteruurtjes opzitten en ben al zeer tevreden. Ik merk vooral dat bij langer luisteren geen luistermoeheid optreed, wat ik met mijn andere speakers wel merk. In mijn vrij kleine kamer komt de bas helaas wat minder goed tot zijn recht als in een grotere ruimte. Ik ben op korte termijn nog van plan de spoelen en condensators in de signaalweg te vervangen door betere types (waarschijnlijk bij crafty/capsncoils). Tevens wil ik de kastpanelen beter dempen. Als iemand daar tips voor heeft hoor ik het graag. Ik zit zelf te denken aan zwaar tapijt of loodbitumen. Ik heb met beiden geen ervaring. Over de afwerking ben ik nog aan het nadenken. Waarschijnlijk worden ze wit geverfd/gespoten. Ik heb alleen nog niet veel zin om ze weer uit elkaar te halen
.
Op de lange termijn wil ik een UcD bouwen, omdat ik het idee heb dat mijn huidige amp de 4 ohm belasting niet goed trekt bij hogere volumes.
http://www.boxen-baustelle.de/
Daar kosten de woofers 55 euro per stuk en betaal je tegen de 20 euro aan verzendkosten naar nederland.
Een andere optie is:
www.speakercity.com
Die verzenden via USPS en dat is een stuk goedkoper (ongeveer 50 dollar voor 4 woofers), maar ze reageren enorm traag op emails. Daarom heb ik toch maar bij partsexpress besteld. Uiteindelijk net iets goedkoper dan in duitsland (dollarkoers stond toen op 0,78 euro) en binnen een week in huis.
Nog even over de speakers:
Ik heb er inmiddels wat luisteruurtjes opzitten en ben al zeer tevreden. Ik merk vooral dat bij langer luisteren geen luistermoeheid optreed, wat ik met mijn andere speakers wel merk. In mijn vrij kleine kamer komt de bas helaas wat minder goed tot zijn recht als in een grotere ruimte. Ik ben op korte termijn nog van plan de spoelen en condensators in de signaalweg te vervangen door betere types (waarschijnlijk bij crafty/capsncoils). Tevens wil ik de kastpanelen beter dempen. Als iemand daar tips voor heeft hoor ik het graag. Ik zit zelf te denken aan zwaar tapijt of loodbitumen. Ik heb met beiden geen ervaring. Over de afwerking ben ik nog aan het nadenken. Waarschijnlijk worden ze wit geverfd/gespoten. Ik heb alleen nog niet veel zin om ze weer uit elkaar te halen
Op de lange termijn wil ik een UcD bouwen, omdat ik het idee heb dat mijn huidige amp de 4 ohm belasting niet goed trekt bij hogere volumes.
