Paul Jenner schreef:
2) We gaan er altijd voetstoots van uit dat je laag net zo goed mono kunt weergeven. Het is toch niet richtingsgevoelig. Maar is dat nu echt zo ? Ik heb al diverse sets op internet zien staan waarbij men de subwoofert toch in stereo uit had gevoerd ....
Nu kom je bij iets heel anders. Waarom een stereo set up met subwoofers beter werkt dan een mono woofer is relatief eenvoudig te verklaren.
Ten eerste, 2 subs klinken mooier dan 1 sub. Je krijg het dubbele membraam vlak en de dubbele power dr achter. Met de huidige generatie veeltekleinesubs betekent een tweede vrijwel altijd veretering.
Dan kun je met 2 subs de kamer resonanties wat uitsmeren door ze op verschillende plaatsen te zetten.
Het is gewoon een feit dat sublaag niet richtings gevoelig is.
Een verglijk van de synthese met jouw rogers is niet echt een eerlijk verglijk. Beide aparaten zijn wel speakers, maar steken op totaal andere manier in elkaar met totaal andere componenten. Vooral die laatste ga je merken.
Het na-ijlen kan net zo goed (of zelfs beter) veroorzaakt zijn door de combinatie van de gebruikte unit met de gebruikte TL. Lengte oppervlakte en verloop kunnen ook de boosdoener zijn.
Ik denk dat je de conclusie te snel trekt. Als je eerst een goede proef doet kun je pas je conclusie trekken.
Wat was eigenlijk het weglengte verschil tussen poort en driver? Dit zal het enige zijn wat je kan gaan merken denk ik. Maar dat is iets wat op te lossen is zoals ik in mijn vorige post al zei.
Nog even de tussenstand bekijken... Een quote van mij uit een eerdere post:
Waarom de perfecte TL niet bestaat? Dat is omdat iedereen andere 'eisen' aan het systeem stelt. Er zit ook een groot verschil in wat personen als 'goed' beschouwen. De TL die voor jou perfect is kan voor mij een te grote compromis betekeken. Mensen verschillen nu eenmaal, en helaas zijn we ook niet in staat om zonder enige vorm van een vooroordeel over een systeem te oordelen.
De perfecte TL voor één persoon bestaat wel, maar DE perfecte TL is er niet en zal er nooit komen.
Ik neem aan dat je dit hele topic wel heb gelezen. Stel nou dat er 1 TL zou zijn die alle andere in de schaduw zet, dan zou toch iedereen die ene als de perfecte TL naar voren schuiven?! Dat gebeurt dus niet, iedereen heeft zijn eigen idee hier over.
Als je nu kijkt naar de duscussie wel/niet vouwen dan snap je nu toch wel wat ik bedoel met "Er zit ook een groot verschil in wat personen als 'goed' beschouwen. De TL die voor jou perfect is kan voor mij een te grote compromis betekeken"?
Echt waar, DE perfecte TL bestaat niet. Maar de perfecte TL voor JOU en de perfecte TL voor MIJ, die zijn er wel.
Zo lang bestaat dit topic niet, en we zitten al op pagina 10. Ik heb deze discussie onderhand al tot eindeloos gebombardeerd.