Ik ben van plan een 5.1 set te maken, met onderdelen van Visaton. Ik zal even mijn ideeën delen met jullie. Ik heb nu 2 zelfbouw zuiltjes staan met de volgende luidsprekers:
Visaton W170S4ohm
Visaton SC10N8ohm

Details zoals crossover frequenties weet ik niet meer (wel 6dB/oct), maar wat ik wel weet dat het vrij aardig klinkt voor het geld. De kast loopt vrij diep door.
Omdat ik niet teveel geld uit wil geven wil ik een MKII versie van deze zuil maken (2 stuks natuurlijk) en een center + 3 rear speakers.
Eerst het idee van m'n front speakers:
MKII versie van m'n zuiltjes. Ik wil de kast iets groter maker zodat hij iets dieper doorloopt. Volgens de simulaties is dit goed mogelijk. Daarnaast wil ik de tweeter vervangen door: Visaton G20SC8ohm.
Is dit een goede keuze? Het lijkt mij in ieder geval een goede verbetering. In mijn huidige kasten zit dus de 4 ohm versie van de W170S. Destijds is mij vertelt dat dat wat voordelen had, omdat ik de tweeter zo niet zo veel hoefde te dempen (wat mij inderdaad logisch lijkt). Denken jullie hier ook zo over en zal ik nu weer het beste uit zijn met de 4 ohm versie?
Dan over de rears en center. Ik heb daar nog niet zo heel veel over nagedacht. Het moeten in ieder geval leuke kleine luidsprekertjes worden. Ik dacht aan dezelfde tweeter als in m'n front speakers Visaton G20SC8ohm. En als laag de Visaton W100S of de W130S.
Zoals jullie merken wil ik niet al te veel geld uitgeven. Filterwerk wil ik aan gaan werken zodra ik kasten in elkaar heb staan. Als versterking gebruik ik een NAD T762 en voor het front gebruik ik de line-out en die gaat naar een ALESIS RA500, 2x150 watt 8ohm.
Graag zou ik wat tips/aanmerking lezen over de ideeën die ik nu heb.