Visaton 5.1

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jeroen

Visaton 5.1

Bericht door Jeroen »

Hallo,

Ik ben van plan een 5.1 set te maken, met onderdelen van Visaton. Ik zal even mijn ideeën delen met jullie. Ik heb nu 2 zelfbouw zuiltjes staan met de volgende luidsprekers:

Visaton W170S4ohm
Visaton SC10N8ohm

Afbeelding

Details zoals crossover frequenties weet ik niet meer (wel 6dB/oct), maar wat ik wel weet dat het vrij aardig klinkt voor het geld. De kast loopt vrij diep door.

Omdat ik niet teveel geld uit wil geven wil ik een MKII versie van deze zuil maken (2 stuks natuurlijk) en een center + 3 rear speakers.

Eerst het idee van m'n front speakers:

MKII versie van m'n zuiltjes. Ik wil de kast iets groter maker zodat hij iets dieper doorloopt. Volgens de simulaties is dit goed mogelijk. Daarnaast wil ik de tweeter vervangen door: Visaton G20SC8ohm.
Is dit een goede keuze? Het lijkt mij in ieder geval een goede verbetering. In mijn huidige kasten zit dus de 4 ohm versie van de W170S. Destijds is mij vertelt dat dat wat voordelen had, omdat ik de tweeter zo niet zo veel hoefde te dempen (wat mij inderdaad logisch lijkt). Denken jullie hier ook zo over en zal ik nu weer het beste uit zijn met de 4 ohm versie?

Dan over de rears en center. Ik heb daar nog niet zo heel veel over nagedacht. Het moeten in ieder geval leuke kleine luidsprekertjes worden. Ik dacht aan dezelfde tweeter als in m'n front speakers Visaton G20SC8ohm. En als laag de Visaton W100S of de W130S.

Zoals jullie merken wil ik niet al te veel geld uitgeven. Filterwerk wil ik aan gaan werken zodra ik kasten in elkaar heb staan. Als versterking gebruik ik een NAD T762 en voor het front gebruik ik de line-out en die gaat naar een ALESIS RA500, 2x150 watt 8ohm.

Graag zou ik wat tips/aanmerking lezen over de ideeën die ik nu heb.
Hififiel

Bericht door Hififiel »

Ik zou zelf de frontspeakers zo laten en me dan richten op de rear en centerspeaker ik zou dan ook weer de zelfde tweeter kopen, de G25FFL is wel iets beter maar is ook overdone voor bij de W170S.
Ook groter maken raad ik je af, dit gaat tenkoste van de impulsresponse en resulteert meestal in een wollige bas.

Ik ken de door jouw gebruikte drivers goed omdat ik die in het verleden ook al eens gebruikt heb, de G25FFL gebruik ik nu zelf en in mijn eerste speaker set en klinkt mooi transparant.

Voor de rear en centers zou ik niet de W100S nemen maar minimaal de W130S.

Ook zou ik er dan een subje bouwen met een W200S of groter

Kevin
Jeroen

Bericht door Jeroen »

Hallo Kevin,

bedankt voor je reactie. Heb je ook ervaringen met de G20SC? Denk je dat het het waard is om de SC10N te vervangen door dit model?

De kasten die ik nu heb moeten toch vervangen worden, want ze voldoen qua bouw en afwerking niet aan mijn huidige eisen. Ik heb nu ook liever een dieper en hoger model omdat ik dat mooier vind. Het f3 punt zakt tot ongeveer 33 Hz met deze nieuwe kast. Denk je dat ik in dit geval last krijg van dit wollige geluid? Hoe denk je over het 4 - 8 ohm verhaal?

Mij leek de W130S ook al de betere keus voor de rears en center.

Voor een tijd lijken me de fronts goed genoeg om het sub weer te geven. Later kan ik nog overstappen op een aparte subwoofer.
Hififiel

Bericht door Hififiel »

Jeroen schreef:
Hallo Kevin,

bedankt voor je reactie. Heb je ook ervaringen met de G20SC? Denk je dat het het waard is om de SC10N te vervangen door dit model?
G20SC is zeker beter en heeft een voortreffelijk afstraal gedrag zelfs boven de 10.000Hz
De kasten die ik nu heb moeten toch vervangen worden, want ze voldoen qua bouw en afwerking niet aan mijn huidige eisen. Ik heb nu ook liever een dieper en hoger model omdat ik dat mooier vind. Het f3 punt zakt tot ongeveer 33 Hz met deze nieuwe kast. Denk je dat ik in dit geval last krijg van dit wollige geluid? Hoe denk je over het 4 - 8 ohm verhaal?
Ik zal Speaker Pro eens even aanknallen om dit te chekken.

Kevin
Hififiel

Bericht door Hififiel »

Ik weet niet wat voor volume je aan zit te denken maar ik begin echt impuls problemen te krijgen boven de 30L volume en vooral als de afstemfrequentie lager ligt als de fs van de woofer.

ik kom toch op 25 a 30 liter met een afstemming van rond de 36Hz.

Kevin
Jeroen

Bericht door Jeroen »

Hallo Kevin,

Ik heb mijn bestaande kast weer eens in WinISD gepropt, en het blijkt dat ik nu een kast heb van 46 liter afgestemd op 36 Hz. Volgens jou zou ik nu al een vrij wollige bas moeten hebben. Hier kan ik me iets van voorstellen, maar ik vind het eigenlijk niet echt storend. Volgens WinISD heb ik nu een f3-punt van 32 Hz, en als ik naar de 30 liter ga kom ik op 38 Hz. Ik heb ook een sub thuis staan van 90 liter met een Peerless CSX 257. Hierbij merk ik dat de kast absoluut niet strak is maar wel onwijs diep gaat. Zulke ervaring heb ik nog niet gehad met m'n zuiltjes.

Ik wil liever niets inleveren qua diepgang, dus als ik zo beredeneer kan ik het beste dit ontwerp aanhouden, of zal een kleinere kast echt een veel mooier geluid opleveren en moet ik maar leren leven met minder bas? Hoe kan je trouwens ooit een fatsoenlijke zuil maken van 30 liter? :)

Het volume vergroten gaat zohiezo niet meer gebeuren, misschien wat kleiner, maar ik denk dat ik bij deze inhoud/afstemming blijf en als tweeter de G20SC neem.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Jeroen schreef:
..., of zal een kleinere kast echt een veel mooier geluid opleveren en moet ik maar leren leven met minder bas?
Ik weet niet of je de afstemming gemakkelijk kan aanpassen, maar een kleinere inhoud kan je al heel simpel beoordelen door je huidige kasten deels op te vullen met bijv. zakjes zand.
Hififiel

Bericht door Hififiel »

Als je deze kast gewoon zo laat kwa volume maar de afstemming wat hoger maakt (40Hz afstemming) kom je volgens Speaker Pro beter uit, je levert alleen onder de 35Hz 5dB in maar vanaf 40Hz loopt de curve dan vrijwel recht je hebt tussen de 40Hz en 80Hz zo rond de 3dB winst.

De slinger in de pulsresponse blijf ik zien, maar goed als je zegt dat je het nu al goed vind klinken dan blijft het waarschijnlijk wel binnen de perken. Je kan dit ook nog enigzins beinvloeden met de demping in de kast, probeer de demping te beperken tot 60mm noppenschuim tegen alle wanden geplakt en een beetje wol in bovenste deel van de kast (ongeveer 1/4e deel) net achter de woofer en laat een goede doorstroming van de woofer naar de poort mogelijk.
Zo hou je ook het meeste diepgang en rendement in het laag.

m.v.g. Kevin
prison
Contacteer:

Bericht door prison »

Als je hier kijkt http://www.visaton.de/vb/showthread.php ... eadid=6973 dan vindt je een filter voor de Alto II met de G20 tweeter. Misschien kan je daarmee uit de voeten? Deze speelt in een 28 liter bas reflex kast.

Als center speaker kun je de couplet light nemen. 2X W130 + G20

Zie ook http://www.visaton.de/vb/showthread.php ... eadid=4292 De kast kan je gerust minder diep maken dan het origineel en gesloten.
teacher

Bericht door teacher »

Ik heb wat linkjes voor je die je wel zullen bevallen:

front en rear met W170s en G20sc
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... ges/797610

center met W100sc en celeritas rb60
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... ges/861203
(helaas geen foto's meer op de server, en de sc10 is vervangen voor een bandtweeter)

sub met bx10 + slave
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... ges/926038
betere mirror met plaatjes:
http://www.alcone.nl/subwoofer1.htm

enjoy
Jeroen

Bericht door Jeroen »

Bedankt voor de links,

ik zat te denken om een zuil te maken met 2 W 170 S's erin (en een tweet), vooral omdat ik weer eens wat anders wil maken en het lijkt me erg mooi.
Is het een goed idee om dan de onderste speaker met een inhoud van 30 liter en afstemmingsfrequentie van 36 Hz te laten spelen, en die daarboven een kleinere inhoud te geven en een hogere afstemfrequentie? Ik zou zelf denken dat dit een mooier laagmid en mid op zou leveren + dat het ook nog goed uitkomt omdat de kast dan geen netto inhoud hoeft te hebben van 60 liter wat eigenlijk te groot is.

Of misschien de 2e woofer in een gesloten behuizing? Bijv. van 18 liter.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”