Voor mijn droomproject: ik zoek een DAC.

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

dekkersj
Contacteer:

Voor mijn droomproject: ik zoek een DAC.

Bericht door dekkersj »

Hoi,

Misschien een stomme vraag, maar ik zoek een DAC waarbij de DAC zelf (en dus niet de Clock-input) op 32x oversampling rent. Ik houd van overdrijven. Mijn vraag is of die bestaan en welke dat dan zijn.

Groet,
Jacco
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Je kunt 't natuurlijk ook anders doen, gewoon upsampelen, met een SRC4192 heb je de keuze tussen 128x, 256x, 384x en 512xFs. In mijn DAC gebruik ik de 128x optie omdat ik dat beter vind klinken dan de andere opties. Maar uiteraard doen moderne DAC IC's daar nog een stapje bovenop, de meeste hebben een 8x oversampling digitaal filter aan boord voordat ze met de DA conversie beginnen. Niks houdt je overigens tegen om dmv. een FPGA een eigen 32x oversampling filter te maken, ik zou wel meerdere taps naar buiten uitvoeren zodat je kunt kiezen :)

Ps. 'Ik houd van overdrijven.' was me niet opgevallen? Je leek me niet 't type om te overdrijven, eerder nuchter en to-the-point.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Wat natuurlijk ook kan is bv. een 8x oversampling DAC IC gebruiken en daar een DF1704/1706 voor zetten en die 4x OS laten doen, per saldo heb je dan toch 32x OS, zei het in etappes.

Is d'r overigens een, goed te beargumenteren, reden om voor 32x OS te kiezen?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Hee bedankt Sander,

Alleen die SRC4192 is al interessant om in te lezen. Alvast bedankt.

Ik wil een DAC die op 1.4112 MHz loopt en dat is deels ingegeven door een droom. In de digitale techniek hoor ik vaak dat je tenminste 10x moet oversamplen om niet in de problemen te komen met afwijkingen etc. Dus de eerst volgende zou 16xfs worden en aangezien ik graag on the safe side zit, doe ik dat twee keer. 64x zou ook wel leuk zijn, maar dat gaat me weer te ver.

Data 8x upsamplen en dan een 4xoversampling DAC gebruiken is natuurlijk een aardige oplossing. Kan die DAC die jij gebruikt (AKM4395?) op 1.4112 MHz rennen?

Groet,
Jacco
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jacco,
Data 8x upsamplen en dan een 4xoversampling DAC gebruiken is natuurlijk een aardige oplossing. Kan die DAC die jij gebruikt (AKM4395?) op 1.4112 MHz rennen?
Volgens mij wil hij dat wel, maar voor de zekerheid loop de datasheet er even op na, bij 24-bit is maximale sample frequentie 212KHz.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Sander, waarom heb jij eigenlijk gekozen voor de SRC en niet voor een DF? Gezien de prijs zou die laatste meer moeten beloven. Specs van de SRC lijken echter beter.

Is het trouwens ook zo dat zo'n SRC automagisch alles reclocked naar de output sample rate? Dus dat input en output clock volledig onafhankelijk van elkaar zijn? Dus ook volledige onafhankelijkheid van input jitter?

Trouwens, misschien is de SRC4392 ook nog wel interessant, daar kan direct SPDIF in ;)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Christiaan,
Sander, waarom heb jij eigenlijk gekozen voor de SRC en niet voor een DF? Gezien de prijs zou die laatste meer moeten beloven. Specs van de SRC lijken echter beter.
Beide had gekund maar omdat ik overwegend via SPDIF m'n DAC gebruik (zonder loopwerk als slave) heb je met een SRC meer winst wat jitter reductie betreft. Zou ik nu een vaste opzet hebben, dus met transport als slave, of de DAC in 't loopwerk inbouwen dan nam ik wel een DF, alleen dan kan je namelijk een master-clock gebruiken en alles synchroon laten lopen, via SPDIF heb je altijd twee klokken die niet gelijk lopen, daar proberen iets synchroon te laten lopen is ondoenlijk.
Is het trouwens ook zo dat zo'n SRC automagisch alles reclocked naar de output sample rate? Dus dat input en output clock volledig onafhankelijk van elkaar zijn?
Niet automatisch, je hebt een berg opties, maar 't is wel de beste methode, asynchroon heeft duidelijk voordelen wat jitter reductie betreft. Het gebruik van een zeer stabiele klok met een frequentie die afwijkt van wat normaliter in een CD-speler gebruikt wordt ook (44.1xFs wordt meestal gebruikt). Ik gebruik bv. een 18 of 25MHz klok, zodoende draait er nergens iets synchroon.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Laatst gewijzigd door SSassen op do 12 okt 2006, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Ben ik nu zo stom of is die datasheet van die AKM niet te vinden?

EDIT: ik heb hem, het is de AK4395 ipv AKM4395...Silly me.

Groet,
Jacco
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Gevonden!

De CS4398 heeft de 32x oversampling mogelijkheid, namelijk in de 'quad-speed mode'. Da's gelijk ook de volgende DAC op mijn lijst van DAC's die ik nog eens in mijn development board wil proberen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Nou, dan komt ie bij mij binnen met een stip. Ik zal die ook eens bestuderen, klinkt interessant.

Groet,
Jacco
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Zo, net 3 van die CS4398 als sample besteld. Eens kijken of ze willen aankomen.

Groet,
Jacco
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Jongens, ik kom er niet uit. Het lijkt wel of die fabrikanten van tegenwoordig die filters meebakken in die DAC's. En dat was nou net niet de bedoeling...

Met veel pijn en moeite kan ik een DAC (AD1865) vinden die 16 x oversampelde waarden accepteert. De meesten die ik gevonden heb gaan niet verder dan fs = 200 kHz. Daarin zit dan een interpolatiefilter en wat al dies meer zij en dat wil ik helemaal niet. Die DAC moet zich alleen bezighouden met DAC-dingen. Zodoende kan ik die bouwblokken (er hoort natuurlijk nog een resampler/upsampler/oversampler inclusief digitaal filter bij) een aparte voeding geven.

Dus ik zit nu met slechts 1 DAC waarvan ik niet zeker weet of deze ook doet wat hij moet doen (fs = 705600 Hz accepteren en alle specs halen) en nog geen digitaal filter en/of resampler.

Groet,
Jacco
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik heb nog een viertal AD1862N-J liggen, nieuw, nimmer gebruikt, is dat wat voor je? Kan je twee stuks per kanaal inzetten voor diff. bedrijf, nette gebalanceerde I/V omzetter erbij (hint, hint) en je bent klaar. Ik wilde daarmee aan de slag, maar ga eerst eens met de TDA spelen.

AD1862N-J, 20-bit DA
http://www.analog.com/en/prod/0%2C2877% ... %2C00.html

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

SSassen schreef:
Ik heb nog een viertal AD1862N-J liggen, nieuw, nimmer gebruikt, is dat wat voor je? Kan je twee stuks per kanaal inzetten voor diff. bedrijf, nette gebalanceerde I/V omzetter erbij (hint, hint) en je bent klaar. Ik wilde daarmee aan de slag, maar ga eerst eens met de TDA spelen.

AD1862N-J, 20-bit DA
http://www.analog.com/en/prod/0%2C2877% ... %2C00.html

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Ik zie dat ze 16 x fs accepteren en dat is op dit moment het hoogste wat ik vinden kan. Ik heb er zeker oren naar, nu nog even uitzoeken hoe ik die van signaal moet voorzien. In de datasheet wordt een DSP gebruikt en dat gaat al aardig richting mijn droomwens.

Groet,
Jacco
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ja, 16x Fs en volgens velen de mooiste klinkende DAC's ooit gemaakt. Je mag gewoon met 2's comp. MSB 1st. naar binnen, en de DAC werkt geheel zelfstandig, dus zonder microcontroller etc. Alle secties zijn apart te voeden, zodat de scheiding tussen analoog en digitaal eenvoudig te maken valt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

dekkersj schreef:
Hee bedankt Sander,

Ik wil een DAC die op 1.4112 MHz loopt en dat is deels ingegeven door een droom. In de digitale techniek hoor ik vaak dat je tenminste 10x moet oversamplen om niet in de problemen te komen met afwijkingen etc.
Uhm, dat moet helemaal niet maar dat doe je om het analoge anti-aliasingfilter simpel te houden. Het nodige filteren doe je dan verder in het digitale domein -> software is doorgaans goedkoper dan hardware. Om dat digitale filteren sowieso te kunnen uitvoeren moet je dan dus oversampelen.

Voor relatief langzame industriéle processen gebruik ik soms wel 100x oversampling, kun je met eenvoudige 1e orde analoge filtertjes af.

Voor audio reproductie heeft het niet zo veel nut denk ik om zover te gaan. En aliasing die al in de opname zit krijg je er al helemaal niet mee weg.

Btw is dit misschien iets voor je?

http://focus.ti.com/docs/prod/folders/p ... c8580.html
http://www.analog.com/en/prod/0,2877,AD9726,00.html
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Pjotr schreef:
dekkersj schreef:
Hee bedankt Sander,

Ik wil een DAC die op 1.4112 MHz loopt en dat is deels ingegeven door een droom. In de digitale techniek hoor ik vaak dat je tenminste 10x moet oversamplen om niet in de problemen te komen met afwijkingen etc.
Uhm, dat moet helemaal niet maar dat doe je om het analoge anti-aliasingfilter simpel te houden. [...]
Als ik analoog achtige filters wil implementeren wel. De bilineaire transformatie werkt alleen goed ver van de samplefrequentie vandaan. Ik wil niet gebonden zijn aan digitale FIR filters, ik wil ook wel eens een Bessel proberen oid.

Groet,
Jacco
voodooless
Contacteer:

dekkersj schreef:
Ik wil niet gebonden zijn aan digitale FIR filters, ik wil ook wel eens een Bessel proberen oid.
Tijd voor een DSP of FCPGA :)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

dekkersj schreef:
Als ik analoog achtige filters wil implementeren wel. De bilineaire transformatie werkt alleen goed ver van de samplefrequentie vandaan.
Hoe je het wendt of keert, de samplefrequentie van een CD is en blijft 44,1 KHz.
Ik wil niet gebonden zijn aan digitale FIR filters, ik wil ook wel eens een Bessel proberen oid.

Groet,
Jacco
Ah zo, IIR filters dus. Maar dat kan even goed met 8x oversampelen hoor. Maar dan nog, wat schiet je er mee op? Het doel van dat filteren, of dat nu analoog is of digtaal, is om spiegels van de audioband rond fs en veelvouden daarvan uit het uitgangssignaal te verwijderen. Dat gaat met Besselfilters niet zo lukken ben ik bang.
JuuL

Bericht door JuuL »

-offtopic-
Pjotr schreef:
Ah zo, IIR filters dus.
Hebben jullie digitale signaalbewerkingskant gekozen? Of meer als "hobby"? :lol:
De DSP kant trekt mij wel een beetje. Over een paar maand kan ik kiezen tussen embedded en measurement and control. Ben alleen bang dat embedded alleen maar programmeren word.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

JuuL schreef:
De DSP kant trekt mij wel een beetje. Over een paar maand kan ik kiezen tussen embedded en measurement and control. Ben alleen bang dat embedded alleen maar programmeren word.
Uhh... moet je kiezen? Zou beide doen, measurement and control is erg leuk(als het je ligt) en later ook nog eens erg toegepast maar kan dan eigenlijk niet zonder handig zijn met embedded.

Maar measurement and control heet toch gewoon regeltechniek? wel een van de taaiste vakken. Als je dat goed beheerst en snapt heb je een goede basis voor een glanzende carriërre als elektronicaontwikkelaar.
JuuL

Bericht door JuuL »

Pjotr schreef:
Maar measurement and control heet toch gewoon regeltechniek?
Jups en ja ik moet kiezen straks voor een Master (moet ik wel alle vakekn dit jaar halen, anders gooien ze me eraf, HBO instroom...)
http://onderwijs.el.utwente.nl/Onderwij ... ngineering
http://onderwijs.el.utwente.nl/Onderwij ... stemDesign
Maar binnenkort voorlichtingen, daar ga ik zeker heen. IIg vast bedankt voor je beetje extra info :)
En dat het taai is ben ik al van overtuigd.
Er zijn enkele keuzevakken, dus dan kan ik mooi van beiden wat opsteken.
Hoe je het wendt of keert, de samplefrequentie van een CD is en blijft 44,1 KHz.
Hehe, hoger samplen is dan wel wat overkill :D
voodooless
Contacteer:

Pjotr schreef:
Zou beide doen, measurement and control is erg leuk(als het je ligt) en later ook nog eens erg toegepast maar kan dan eigenlijk niet zonder handig zijn met embedded.
Andersom gaat een stuk beter ;) Vraag mij niks over de details van de regeltechniek, maar embedded proggen kan prima. De laatste jaren is dat vak erg de breedte in gegroeid. Om firmware voor een DVD speler te maken heb je echt geen hogere regeltechniek nodig (om maar eens een voorbeeld te noemen).

Bij ons werken we met twee personen aan hardware en firmware. Mijn collega is de elektronica expert, en ik doe vooral de software kant (hij doet daar ook nog een deel van, vooral lower level, ik doe het higher level stuk). Dat werkt prima samen :) Nouja, mijn opleiding was ook vooral op de software kant gestaafd. De enige elektronica dingen die we gemaakt hebben zijn wat simpele dingen in het eerste jaar. Vind ik eigenlijk wel jammer, want als ik er wat meer van zou weten zou ik mezelf al lang een keer aan iets als een DAC gewaard hebben. Maar goed, ik heb het idee dat er bij mij nog altijd meer is blijven hangen dan bij de meeste studiegenoten, die weten namelijk helemaal niks meer van de hele elektronica zooi ;)

Kun je beiden dan is dat zeker meegenomen! Hoe vervelend die regeltechniek lessen ook waren, er is toch altijd nog wel iets blijven hangen wat ooit nog wel eens van pas komt ;)

Anyway, van digitale filters is wat meer blijven hangen dan van regeltechniek ;) Daarom vind ik het ook een leuk onderwerp.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Regeltechniek is een basisvak in de techniek net zo als wiskunde dat is. Het is de theorie onder de praktische implementatie. Die theorie door hebben is eigenlijk een must om de praktische implementatie tot een goed einde te brengen.

Of je nu een motorcrontoller voor een positioneersysteem maakt of een klasse-A dan wel een UcD audioversterker, die regeltechniek is een belangrijke basis er onder.

Je kunt dus niet spreken van of-of maar het is meer en-en. Wat jij beschrijft voodooless, is het zoeken naar het gereedschap op het moment dat je het nodig hebt. Het is handiger als je het gereedschap al beschikbaar hebt als je het nodig hebt.

Juist omdat regeltechniek zo'n lastig te bevatten vak is wegens het hoge abstactiegehalte is het goed als je tijdens de studie daarvoor al op de goede rails gezet wordt. Dat later nogeens jezelf eigen gaan maken is een vrijwel onmogelijke opgave. Je mist dan voldoende ondergrond om op weg te komen.

Bij ons was het een hoofdvak waarvoor je een voldoende moest hebben voor je getuigschrift. En achteraf ben ik daar maar wat blij om :)
voodooless
Contacteer:

Pjotr schreef:
Je kunt dus niet spreken van of-of maar het is meer en-en. Wat jij beschrijft voodooless, is het zoeken naar het gereedschap op het moment dat je het nodig hebt. Het is handiger als je het gereedschap al beschikbaar hebt als je het nodig hebt.
Neu, ik beschrijf vooral de verschillen in vakgebied. Ik kan weer een aantal dingen veel beter dan mijn collega. Zo heb je het beste van twee werelden.

Ben ook bij dat ik ooit wel wat regeltechniek heb gehad naturlijk. Dat helpt af en toe flink bij de communicatie

Zou mooi zijn als we toen een degelijke docent hebben gehad.. maar goed, dat trauma is al vaak genoeg besproken ;)
Plaats reactie