Rob et al,
D'r zijn duidelijk twee stromingen binnen de zelfbouw en commerciele audio, d'r zijn mensen die wars zijn van metingen en specificaties en op 't gehoor aan de slag gaan, vaak met de 'more-is-less' benadering. Ik schaar Doede, Triode Dick en nog een aantal mensen daaronder. De meningen over of de door hun ingeslagen weg de juiste is lopen echter uiteen.
Men zegt dan dat iedereen recht heeft op een eigen mening. Toch weten we, zeker in de wetenschap en de techniek, dat als er twee mensen duidelijk verschillende meningen hebben, minstens één van de twee er falikant naast zit. Uiteindelijk is er toch ook een feitelijke waarheid, niet?
Dus hoe zit dat dan met het recht op een eigen mening? De achtergrond daarvan is politiek. Het gaat daar niet om feiten (wat IS) maar om verlangens (wat MOET ZIJN). Het is niet zozeer dat iedereen een verschillende mening heeft, wel dat iedereen verschillende belangen heeft, en daardoor graag de toekomst anders ziet afrollen.
En inderdaad, op die manier heeft iedereen een recht op een eigen mening. Niet over wat is (OBJECTIEF), maar wel over wat hij wil(SUBJECTIEF). We kunnen op die manier perfect de scheiding maken tussen meningen omtrent feiten en verlangens.
Je kan natuurlijk niet afdwingen dat niemand iets mag geloven dat objectief fout is. Anders kan iemand vooralsnog zijn belang door te drukken door een vervalste versie van de feiten op te dringen aan de rest van de wereld (orthodoxie). Als dat gebeurt zijn we natuurlijk weer terug bij af.
Wat wel belangrijk is, is dat mensen inzien dat niet alle meningen gelijkwaardig zijn, net zomin als de waarheid in het midden zou zitten. En dat het dus zinloos is een mening te verdedigen, wel om de waarheid te achterhalen.
In dit geval verdedig ik dus geen mening, maar probeer een waarheid te achterhalen. Ongeacht hoe je een ontwerp benadert dien je jezelf te corrigeren door je mening te toetsen aan de werkelijkheid (de feiten), dus ontwerpen dien je in de eerste plaats goed door te rekenen, zo mogelijk te simuleren en vervolgens uitvoerd te meten. Dan blijkt al snel dat de door Doede et al aangehangen ontwerpfilosofie verder van de waarheid zit dan de mijne, hun ontwerp filosofie correleert namelijk factoren slechter aan de waarheid dan de mijne en daarmee is mijn mening meer valide dan die van hun.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com