Kent iemand deze SACD speler?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

SSassen schreef:
Dan ben ik zeker een rare, heb een complete home theatre set thuis met een DVD/SACD speler maar ook een complete stereo set? Oh ja, ook op de slaapkamer een complete home theatre set incl. 82-cm LCD :)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ja, dat is bijzonder vreemd. Maar dat is goed voor de middenstand of een andere winkel, zal ik maar zeggen...

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

rho schreef:
dekkersj schreef:
voodooless schreef:
Nope, zou niet weten wat ik ermee moest doen ;)

Ik weet dat jij dat fantastisch vindt, maar mij kan het niet bekoren.
Dat vind ik kapitaalvernietiging. Of had je nog geen cd speler? Dat kan natuurlijk ook nog.

Groet,
Jacco
Je bedoelt dat als je een SACD-speler koop je een meerkanaals exemplaar moet aanschaffen, anders zie je geen voordelen tov gewone CD? :?:
Ja. En de meeste moderne sacd's hebben een stereo PCM laag die goed gedownsampled is. Oudere exemplaren waarbij sacd verkoop geboost moest worden niet altijd...

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

dekkersj schreef:
Ja. En de meeste moderne sacd's hebben een stereo PCM laag die goed gedownsampled is. Oudere exemplaren waarbij sacd verkoop geboost moest worden niet altijd...
Might be, maar het is nog steeds gedownsampled (of moeten we zeggen ge-up-bit ;) ). En er zijn nog de SACD's die op de SACD laag een compleet andere master hebben staan, zoals mijn Tubular Bells hybrid.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ja, dat is bijzonder vreemd.
Dank je, ik was al bang dat ik hard op weg was om een doorsnee burgerlijke Nederlander te worden :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

voodooless schreef:
dekkersj schreef:
Ja. En de meeste moderne sacd's hebben een stereo PCM laag die goed gedownsampled is. Oudere exemplaren waarbij sacd verkoop geboost moest worden niet altijd...
Might be, maar het is nog steeds gedownsampled (of moeten we zeggen ge-up-bit ;) ). En er zijn nog de SACD's die op de SACD laag een compleet andere master hebben staan, zoals mijn Tubular Bells hybrid.
En er zijn er ook die op de sacd laag precies dezelfde master hebben staan als de PCM laag, zoals bijvoorbeeld Come away with me van Norah Jones. Brrr.

Ik schreef goed gedownsampled, dwz dat je dat niet kan horen.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

dekkersj schreef:
Ik schreef goed gedownsampled, dwz dat je dat niet kan horen.
Dat zal ik vanzelf merken met de on the fly omschakelknop ;) Waarom is SACD uitgevonden als het niet beter zou zijn dan de stinknormale 44.1/16? Owja.. kopieerbeveiliging :-({|=
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

voodooless schreef:
dekkersj schreef:
Ik schreef goed gedownsampled, dwz dat je dat niet kan horen.
Dat zal ik vanzelf merken met de on the fly omschakelknop ;) Waarom is SACD uitgevonden als het niet beter zou zijn dan de stinknormale 44.1/16? Owja.. kopieerbeveiliging :-({|=
Breek me de bek niet open...

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

dekkersj schreef:
Breek me de bek niet open...
Ah, toe nou... :twisted:
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

voodooless schreef:
dekkersj schreef:
Breek me de bek niet open...
Ah, toe nou... :twisted:
Nou, vooruit dan.

Technisch gezien is er geen reden om af te wijken van 44k1 16 bits als delivery format, zoals dat mooi heet. Afgezien van kopieerbeveiliging en multikanaals. Hoe je het moet opnemen en editen, is een hele andere zaak.

De meest ongure reden voor sacd is geld verdienen met patenten. De termijn voor cd liep af en men wilde een nieuwe cash cow. Philips ging daarom in zee met Sony voor het sacd verhaal en ging in zee met ik dacht Denon etc voor dvd-a. Philips heeft een hele berg patenten met dvd en mpeg (en jpeg) dus daar was wellicht iets te halen.

In-house was er een manier om data te archiveren en dat is gedaan met een 1 bit techniek. Het bleek efficienter te zijn om een 1 bit datastroom te kiezen als overall systeemkenmerk. Natuurlijk kan het ook met multibits systemen, maar daar kwam parallelle dataverwerking bij kijken en dat was niet zo efficient. Ik heb daar met goeroe's wel eens over gediscussieerd onder het genot van een biertje.

Je had ook de luistervinken die van alles beter vinden klinken als je iets doet wat niemand begrijpt. Die hebben kennelijk stevig gelobbyt bij de afdeling marketing...

En toen kwam de kritiek, technische kritiek wel te verstaan. 1 bit systemen kun je niet vervormingsvrij krijgen en multibitters wel. Dat heeft misschien er toe geleid dat het niet het succes werd wat er van verwacht werd. Een belangrijk andere oorzaak is dat de meesten het verschil niet horen tussen cd en sacd, mits afgespeeld op gelijkwaardige systemen.

Wat er nu gebeurt is wel aardig: door de kleinschaligheid van sacd "beschermt" het formaat zichzelf tegen schreeuwende producers die hun muziek willen optimaliseren voor autoradio. Dat is mijns inziens de enige reden dat sacd beter klinkt dan cd, de mastering wordt anders gedaan. Technisch is cd al beter dan wat we kunnen horen. Vandaar mijn standpunt dat sacd alleen bestaansrecht heeft in multikanaals.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

lol, je gaat er ook nog serieus op in :D

Mooi verhaal, een flink deel wist ik nog niet :)

Gelukkig zitter in de speler een mooi hybride DAC ;) Beste van twee werelden :P
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

voodooless schreef:
lol, je gaat er ook nog serieus op in :D

Mooi verhaal, een flink deel wist ik nog niet :)

Gelukkig zitter in de speler een mooi hybride DAC ;) Beste van twee werelden :P
Maar ook de nadelen van 2 werelden 8) :wink:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

b_force schreef:
Maar ook de nadelen van 2 werelden 8) :wink:
Als ik de specs zo bekijk zal dat flink meevallen ;)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Als ik de specs zo bekijk zal dat flink meevallen
Chinezen en specs, die kopieren ze eenvoudigweg van de spec sheet van de fabrikant van de DAC en denken dan dat hun knutselspelers ook werkelijk die specs halen, dat heet 'wishful thinking'. Als je d'r constistent 2 of 3dB onder zit dan ben je pas goed bezig, ik ken iemand die ...

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

SSassen schreef:
Chinezen en specs, die kopieren ze eenvoudigweg van de spec sheet van de fabrikant van de DAC en denken dan dat hun knutselspelers ook werkelijk die specs halen, dat heet 'wishful thinking'. Als je d'r constistent 2 of 3dB onder zit dan ben je pas goed bezig, ik ken iemand die ...
Ik had het over de puur de DAC, niet dat er in de specsheet van de speler staat. Die zijn bij een chinees net zo'n onzin als bij iedere ander audioapparaat.

In dit geval specen ze niet de DAC, maar inderdaad enkele dB's erboven

THD: 0.001% t.o.v 0.0004%
Dynamic range: 100/112 dB t.o.v 117

Valt nog mee dan.

Wil niet zeggen dat ik hem straks ff aan mijn geluidskaart ga hangen ;)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik had het over de puur de DAC, niet dat er in de specsheet van de speler staat. Die zijn bij een chinees net zo'n onzin als bij iedere ander audioapparaat.
Als d'r achter de DAC meer dan drie opamps zitten gelijk dichtschroeven die kast en vlot op Marktplaats zetten, of je moet een die-hard liefhebber zij van de NE5534 en Wima MKT condensator sound :D

Ter vergelijk, in Ed (asterduc) z'n Esound zaten zoveel NE5534 en massa's Wima MKT dat ze in China vast pakhuizen vol hebben staan van die onderdelen en ook wat de rest van de speler betreft werd ik er ietwat droevig van. Dat zegt niet dat moderne Marantz spelers etc. zoveel beter zijn, nee, dan nog liever een CD80 of CD60 of zelfs een CD42 MKII.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hehe, Ik laat me gewoon verassen ;)

Volgens mij heb ik vier opamps gezien. Net zoveel als er outputs zijn. Valt dus nog wel mee denk ik ;)
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

voodooless schreef:
Hehe, Ik laat me gewoon verassen ;)

Volgens mij heb ik vier opamps gezien. Net zoveel als er outputs zijn. Valt dus nog wel mee denk ik ;)
En je kunt ze er ook nog altijd uitslopen en wat zelf gaan brassen.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jacco,
En je kunt ze er ook nog altijd uitslopen en wat zelf gaan brassen.
Dat vind ik nu nodeloos sarcastisch, dat heeft ie al geprobeerd en da's op z'n zachtst gezegd geen succes gebleken, zie onderstaande quote van een Marktplaats advertentie van een zekere 'chris' :shock: :D
Te koop, Marantz CD5400, defect, voor de knutselaar, bv. voor onderdelen, schema e.d. eventueel beschikbaar.
Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

SSassen schreef:
Jacco,
En je kunt ze er ook nog altijd uitslopen en wat zelf gaan brassen.
Dat vind ik nu nodeloos sarcastisch, dat heeft ie al geprobeerd en da's op z'n zachtst gezegd geen succes gebleken, zie onderstaande quote van een Marktplaats advertentie van een zekere 'chris' :shock: :D
Te koop, Marantz CD5400, defect, voor de knutselaar, bv. voor onderdelen, schema e.d. eventueel beschikbaar.
Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Whooops, daar ga ik...

Je kunt ze er ook uit laten slopen, door Sander bijvoorbeeld.

:oops:

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Zou je niet eerst je marantzje in elkaar zetten en dan verkopen ? :P
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik verkoop niks jongens ;)

Bovendien is de speler niet verneukt want hij is op zich zonder problemen weer in de orginele staat te herstellen.

Alles wat het ding echt nodig heeft om te werken is een nieuw filter. Met een mooi PCB moet dat helemaal geen probleem zijn. Dat gefrut van nu is gewoon niet te doen. Geen wonder dat het mis ging :(

Heb ik echter nu totaal geen zin in (en geen tijd voor, heb nog een UcD te bouwen) ;)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

okay, hier komt ie dan....


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu nog van dat brakke ding daaronder afkomen :)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Zo te zien valt 't nog mee, al zie ik wel weer een overvloed aan condensatoren met ontkoppel C's zitten om van een continue aardvlak maar niet te spreken, da's een utopie denk ik, dat gaan we nooit zien in een dergelijke speler. Hoe klinkt ie?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Phew :lol:

Nou, hij klinkt tot nu toe erg goed :) Maar met een zo'n ding is het altijd lastig vergekijken natuurlijk. Maar hij klinkt echt natuurlijk en heeft een mooi beeld. Het is afwachten wat ie met een UcD400 en balanced aansluiting doet. Dat zou nog beter moeten zijn :D
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

voodooless schreef:
okay, hier komt ie dan....
Afbeelding
"Ja, ik *moet* en *zal* een gebalanceerde uitgang gebruiken, daar gaat het me om! "

:mrgreen:
Plaats reactie