geintergreerde versterker ombouwen naar voorversterker?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

jeewee
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 15 dec 2004, 12:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

geintergreerde versterker ombouwen naar voorversterker?

Bericht door jeewee »

Zoals het er zich nu naar uit laat zien wordt de reparatie van mijn Cambridge Audio een duur grapje. Een eindtrap is waarschijnlijk kapot.

Vraag : is het mogelijk om mijn A3i om te bouwen naar een voorversterker? Op deze manier heb ik nog wat aan het ding zonder dat ik diep in de buidel moet tasten. Er moet toch een mogelijkheid zijn om 1 van de ingangen om te toveren in een pre-out(dacht de electro-leek) of is dit wishfull thinking?

Ik verneem graag deskundig advies.

groet,

jeewee
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Tsja, het is te doen, maar een beetje verstand van electronica is toch wel handig.
Als je aan het schema kan komen scheelt dat een heel eind. Daarin is makkelijk te zien waar je scheiding zit tussen voor- en eindversterker.
jeewee
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 15 dec 2004, 12:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door jeewee »

Dank voor je wel heel snelle reactie Edo.. Kan een deskundige dit ook uitvoeren zonder schema of is dat niet te doen? Ik ga in ieder geval op zoek..


jeewee
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Okey, gaan we :)

Heb je het schema ?
Kan je eventueel foto's nemen ? ( en veel indetail pls )
Zonder dit kunnen we niet egt verder denk.

Het moet doenbaar zijn, maar of dit op 123 gedaan is vrees is.

Rudy
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ja hoor, is bij de meeste versterkers wel te doen zonder schema. Kost wel veel meer zoek- en meetwerk.

Ik heb het met een oude Technics gedaan. Was flink zoeken, maar uiteindelijk gelukt...
jeewee
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 15 dec 2004, 12:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door jeewee »

ik breng om deze week naar de reparatiedienst om een pridopgaaf te vragen..Als het de 80 Euro overstijgt dan ga ik toc voor optie "voorversterker"..

Misschien kan de reparateur creatief knutselen("als íe toch bezig is..")

Anders dus dat schema opsnorren en detailpics schieten..

Wordt vervolgd!

jeewee
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

jeewee schreef:
ik breng om deze week naar de reparatiedienst om een pridopgaaf te vragen..Als het de 80 Euro overstijgt dan ga ik toc voor optie "voorversterker"..

Misschien kan de reparateur creatief knutselen("als íe toch bezig is..")
De kosten gaan niet in een paar transistors zitten maar in het openschroeven, fout opzoeken en weer dichtschroeven van de versterker. De kosten voor het uitzoeken en ombouwen naar een voorversterker zullen waarschijnlijk veel hoger zijn dan het vervangen van een paar kapotte componenten.
jeewee
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 15 dec 2004, 12:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door jeewee »

Richard,

Ik vrees dat ik weer een illusie armer ben......

Toch maar een nieuwe aanschaffen?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Voor 80 of 100 euro heb je waarschijnlijk geen andere versterker met dezelfde prestaties als de Cambridge Audio. Ik zou de reparatie overwegen, meestal is er een minimumbedrag waarbinnen wordt gerepareerd, kost het meer dan nemen ze contact met je op. Ga je dan niet tot reparatie over dan betaal je een vooraf bepaald bedrag voor onderzoekskosten.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik denk dat je met de hulp van de forumleden misschien wel je versterker zelf kan herstellen. Als het lukt om er een voorversterker van te maken moet het ook wel lukken om gewoon de versterker te repareren.
Als je het laat doen, dan zullen inderdaad de kosten voor werkuren de kosten voor componenten overstijgen.
jeewee
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 15 dec 2004, 12:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door jeewee »

Rho,

Ik ga een poging doen : ik heb nergens een schema kunnen vinden. Ook de huidige importeur van Cambridge Audio kon me niet helpen.

Gaan we hier de eerste online reparatie meemaken? Wat ik kan is in ieder geval duidelijke foto's maken van het binnenwerk en deze op een site zetten...(volgt dus binnenkort).



groet,

Jeewee
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Lijkt me interessant.
Laat die foto's maar komen dan. :)
jeewee
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 15 dec 2004, 12:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door jeewee »

Rho en alle anderen,

Ik heb de foto's even op een site gezet :

http://home.12move.nl/akkers

Even klikken op Cambidge A en dan kun je de foto's bekijken en evt downloaden. Ik heb in de tekst aangegeven welke zekering er telkens uit knalt...

Ben benieuwd : naar de reparatie dienst brengen kan altijd nog..

groet,

jeewee :?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Ziet er wel aardig uit met die R-core trafo. Toch wel aardig complexe opbouw, het lijkt me in ieder geval lastig het schema op een eenvoudige manier uit te tekenen.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Zoals ik zie, is ie vrij standaard opgebouwd.

1 geluk heb je al, de eindtorren zijn "makkellijk" verkrijgbaar. ( zoals ik lees 2SC2922,2SA1216, kan je dit bevestigen )

Het eerste wat je simpel kan doen is de spanning nu meten (AC) over de zekering, dan vervangen door een weerstand van 10E 10W en dan nog eens meten, let wel op als alles kort ligt word ie vrij snel ( 5s ) warm tot verbrandens aan toe, maar als ie ie der dan toch inzit meet dat ook eens de spanning van beide kanten van de weerstand ( zekering ) ten op zichte van de massa ( - pin van speaker ). Dit zegt al hoe ie kort ligt, brug, elco of eindtorren, verkeerde instelstroom ... .

Als je dit al weet, en dit kan zonder het ding te demonteren, dan kunnen we weer verder.

oja meet telkemalen AC en DC, kan soms handig zijn.

Groetjes
Rudy
jeewee
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 15 dec 2004, 12:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door jeewee »

[quote="Rudy"]Zoals ik zie, is ie vrij standaard opgebouwd.

1 geluk heb je al, de eindtorren zijn "makkellijk" verkrijgbaar. ( zoals ik lees 2SC2922,2SA1216, kan je dit bevestigen )

Rudy,

Dank voor je reactie. Ik kan alleen maar bevestigen dat de eindtorren die nrs. hebben, voor de rest van het verhaal moet ik helaas al afhaken qua kennis en kundigheid.... :(

Wellicht allemaal geen goed idee dus...

jeewee
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Oei, dat is al wat moeilijker dan.
Heb je een multimeter bij de hand? Kan je er een beetje mee werken?

Als dat al lukt dan kunnen we misschien al enkele meet-oefeninkjes voorstellen eer we verder gaan.

Dit kan nog spannend worden. :lol:
jeewee
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 15 dec 2004, 12:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door jeewee »

Ro,

Die meter ga ik in ieder geval regelen....maar let op: jeewee aan de electronica is alsof je verlangt van een analfabeet dat hij een bladzijde of tien uit een werk van Goethe voordraagt.....m.a.w. dit kan wel eens een niet eenvoudige opgaaf worden..

Wel beschouw ik mezelf als een snelle leerling en zie ik het als een uitdaging om dit project aan te gaan.

Als jij dat ook wil gaan we er voor :let wel...even in "Jip en Janneke taal" dus... :wink:

mag ook via mail...

groet,

jeewee
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Als je ADSL of kabel hebt kun je live een avondje via de webcam (en MSN) en multimeter wat doen. Zo heb ik in Zwitserland eens iemand z'n tweede computer aan de praat weten te krijgen. Was een avondje lol en het werkte ook nog...
jeewee
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 15 dec 2004, 12:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door jeewee »

Ik ben geroerd door alle hulpvaardigheid.... :oops: :wink:

Ik houd me zeker aanbevolen voor een dergelijke sessie(heb ADSL en msn).. Ik ga een multimeter lenen(bert heeft er een dacht ik) en zal me z.s.m. bij een van jullie melden voor de "online operatie".. Als dit echt gaat lukken heb ik een verhaal voor de komende verjaardagsfeestjes("jij Jeewee, je eigen versterker gerepareerd?").

Ik meld me bij een van jullie(Edo?) als ik er gereedschaptechnisch gezien en mentaal :wink: klaar voor ben..

Jeewee"Einstein in de luiers" groet u.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Heb je er al eens aan gedacht om het ding gewoon naar de lokalde r/tv reparateur te brengen om te laten checken. Vast een stuk goedkoper dan een officieele reparateur, en waarschijnlijk ook niet veel slechter.

Ook: mail de fabrikant voor een schema! Soms geven ze die, soms niet, maar het is het proberen waard. Van mijn Parasound had ik binnen 10 min een schema in mijn postbus liggen :)
jeewee
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 15 dec 2004, 12:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door jeewee »

Het is/was ook mijn bedoeling om de lokale r/tv reparateur te bezoeken. Het lijkt me echter leuk als het zo lukt.

De Nederlandse importeur importeert pas vanaf 2001 en kon me derhalve geen schema leveren. Ik zal 'ns de Engelse baas mailen..

groet,

jeewee
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Als je zo'n toestel hier naar de locale reparateur stuurt zou je beter een nieuwe kopen. Naar mijn ervaring maken die mensen gebruik van de onwetendheid van de klanten om de kosten lekker op te drijven. Ze doen soms alsof een vermogen-transistor €100 kost.
Ze zijn niet allemaal zo, maar er zijn er genoeg die wel zo handelen.
Dan vertrouw ik een officiële hersteldienst.

Maar je kan het dus ook zelf proberen. Zolang het bij meten blijft, totdat we de fout gelocaliseerd hebben zou er niks mogen mis gaan.
jeewee
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 15 dec 2004, 12:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door jeewee »

Beste Rho,


Ik twijfel toch en wel aan mijn electronisch inzicht.....heb de laatste dagen visioenen gehad van binnenbrandjes, heftige schokken en een compleet gemuteerde jeewee :oops: compleet met gebakerd gelaat en haren rech op het hoofdje....

Weet niet of ik dit alles wel moet doen..wat ik wel weet is de prijs van de eindtorren in mijn versterker :lol: Ik laat me derhalve niet zo snel n...en bij een prijsopgaaf...

Wat is wijsheid?

jeewee
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

OK, als je het echt niet ziet zitten blijf je er misschien ook best vanaf dan. Als je echt schrik hebt dat je nog meer stukken gaat maken dan dat er nu al zijn werk je ook niet echt op je gemak. Dat zal waarschijnlijk ook niet tot de beste resultaten leiden.

Laat een keer een prijsopgave maken en beslis dan wat je ermee doet.
Plaats reactie