Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

sphere schreef:
asterduc schreef:
sphere schreef:
Is het gebruikelijk om bassreflex en een PR in dezelfde akoestische ruimte te gebruiken?
in de Kwadrant en de Concave is geen of zal geen Bassreflex gebruikt worden.
De bovenste bas zit in een gesloten kast en de onderste werkt als reflexkast met een passieve straler.

Als je het over de luisterruimte hebt dan heeft dat geen belang. De passieve straler doet net hetzelfde als een BR poort, met dat verschil dat bij de straler alleen de gewenste frequenties naar buiten komen, of toch bijna.

Ed.
Het zit er niet in, maar het zit er wel in :?

Ik snap gewoon niet dat je een passieve straler combineert met een BR behuizing in een compartiment. Daarbij ken ik ook geen ontwerpen waar dit wel wordt toegepast. Het verbaast mij gewoon, vandaar.
aiaiai, ik merk al waar het fout zit.

Met Reflexkast bedoel ik een kast afgestemd als een Helmholz resonator.
Of die afstemming nu gebeurd met een poort, een ondichte wand of een passieve straler doet voor mij niet ter zake. Dat is en blijft een reflexkast.

Ben ik fout met deze bewering? of is een met passief membraan afgestelde kast geen reflexkast?

Martijn, wat zegt Dickason?

Ed.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ed,

Dempingsmateriaal heeft een heel skala aan functies maar ik denk dat we eerst eens helder moeten krijgen wat een staande golf is en hoe deze tot stand komt idem voor reflecties en hoe deze de interactie aangaan met het direct door de conus afgestraalde geluid.

Om bij de staande golf te beginnen, deze kan je zien als een kolom lucht die in trilling wordt gebracht, vereiste daarvoor zijn twee parallel lopende vlakken zonder obstructies ertussen. Een staande golf ontstaat alleen wanneer deze wordt aangeslagen op z'n frequentie en dooft ook weer snel uit, dit uitdoven is o.a. afhankelijk van de aangebrachte demping.

Een reflectie is in feite indirect geluid afkomstig van de achterkant van de conus dat op een hard vlak weerkaatst in de kast. E.e.a. is goed vergelijkbaar met het gooien van een steen in 't water, een dergelijk patroon van concentrische lijnen die zich vanaf een middelpunt bewegen zie je hier ook. In de kast vindt interferentie plaats tussen deze reflecties, of reflecteert dit indirect geluid direct weer terug de conus in om daar weer te interfereren met het direct afgestraalde geluid. De enigste remedie is om dichtbij de conus geen harde oppervlakken of scherpe randen (diffractie!) te hebben, Dus bekleden met vilt is het devies. En evt, bracing af te ronden, scherpe hoeken of rechte, kale vlakken zijn uit den boze.

Nu de hamvraag, zijn staande golven en reflecties gewenst of ongewenst?

Staande golven zijn per definitie ongewenst omdat zij geen onderdeel uitmaken van het origineel aangeboden signaal, ze zijn een toevoeging van de kast, vandaar ook de term 'klankkast', veel kasten hebben een eigen signatuur dat voor een deel aan staande golven in die kast te wijten is. In ons geval is dit een niet wenselijke bijdrage van de kast aan de weergave, gelukkig kunnen we staande golven effectief te lijf gaan zoals ik een aantal posts terug uit de doeken heb gedaan.

Reflecties zijn ook ongewenst, maar er kleeft een maar aan. Ze zijn namelijk niet te voorkomen, doordat de kast naar verhouding klein is en dempingsmateriaal niet 100% effectief zul je altijd met reflecties te maken hebben. Uiteraard kan je je kast helemaal volproppen met demping maar daarmee heb je eerder een apparaat gebouwd dat effectief lucht en dempingsmateriaal kan comprimeren dan een luidspreker. Een teveel aan demping haalt 'het leven' uit een luidspreker simpelweg omdat er teveel energie in warmte wordt omgezet, dwz. de luidspreker is mechanisch sterk gedempt.

De juiste benadering om reflecties te lijf te gaan is om ze zoveel mogelijk te verstrooien, dwz. zorg ervoor dat ze zoveel mogelijk verstrooid worden in de kast zodat 't residu dat uiteindelijk via de conus weer interfereert met 't directe geluid factoren in dB gedaald is en dus wellicht wel voor uitdoving zorgt maar niet in voldoende mate om een wezenlijk grote invloed te hebben op 't karakter van de luidspreker. Een andere positieve bijkomstigheid van het zoveel mogelijk verstrooien is dat er in de kast veel meer interferentie plaats vindt, hierdoor krijg je statistisch gezien een veel bredere verdeling van de feitelijke frequenties in de reflecties door looptijd en amplitude verschillen van de reflecties in de kast en de interferentie ertussen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Sander,

waarom ben jij niet in het onderwijs gestapt. Ik vind dat je dat heel keurig en professioneel hebt beschreven.

Mijn conclusie na de mails van vandaag is dat ik in de Concave best streef naar:

een baskast
- met kort labirint tussenschotten
- afgeronde bracings
- zoveel mogelijk diffusie in de buurt van de driver
- demping niet meer als nodig

een midkast
- met zo mogelijk, niet-evenwijdige wanden
- voldoende demping
- zoveel mogelijk diffusie rond de driver

Het is basis informatie en deze zaken doen we dikwijls automatisch, maar soms ontgaat je de zin ervan.

Groeten,
Ed.
sphere

Bericht door sphere »

asterduc schreef:
Sander,

waarom ben jij niet in het onderwijs gestapt. Ik vind dat je dat heel keurig en professioneel hebt beschreven.

Mijn conclusie na de mails van vandaag is dat ik in de Concave best streef naar:

een baskast
- afgeronde bracings
- zoveel mogelijk diffusie in de buurt van de driver
- demping niet meer als nodig

een midkast
- met zo mogelijk, niet-evenwijdige wanden
- voldoende demping
- zoveel mogelijk diffusie rond de driver

Het is basis informatie en deze zaken doen we dikwijls automatisch, maar soms ontgaat je de zin ervan.

Groeten,
Ed.
Dat betaalt zo slecht :)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ed,

Iets met spijkers, koppen, een hamer en slaan :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Sander, goed en duidelijk verhaal waar ik helemaal in mee kan gaan, behalve wat betreft het volgende stukje:

SSassen schreef:
Reflecties zijn ook ongewenst, maar er kleeft een maar aan. Ze zijn namelijk niet te voorkomen, doordat de kast naar verhouding klein is en dempingmateriaal niet 100% effectief zul je altijd met reflecties te maken hebben. Uiteraard kan je je kast helemaal volproppen met demping maar daarmee heb je eerder een apparaat gebouwd dat effectief lucht en dempingmateriaal kan comprimeren dan een luidspreker. Een teveel aan demping haalt 'het leven' uit een luidspreker simpelweg omdat er teveel energie in warmte wordt omgezet, dwz. de luidspreker is mechanisch sterk gedempt.
Naar mijn idee is het 'volstoppen' van de kast met dempingsmateriaal een goede manier om de klank van de kast zo veel mogelijk te beperken. Zoals ik het zie, wil je juist alleen het geluid dat aan de voorzijde van het membraan wordt afgestraald behouden en het geluid dat de kast in wordt gestraald compleet kwijt raken.
Heb je een technische verklaring voor het feit dat je 'het leven' uit het geluid haalt door de kast vol te stoppen met dempingsmateriaal?

Groet,
Martijn
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

asterduc schreef:
Ik zou wel uitkijken om er geen echt labirinth van te maken. Aangezien je een PR gebruikt kan ik me voorstellen dat dat wat vreemde dingen tot gevolg kan hebben zeker met een PR woofer op het eind.

Ik neem aan dat je gewoon doelt op stevige bracing?
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

SSassen schreef:
Ed,
<snip mooi verhaal>
Tralalala.....dipool luidsprekers.....ik ga ze steeds meer waarderen :twisted:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Martijn,
Naar mijn idee is het 'volstoppen' van de kast met dempingsmateriaal een goede manier om de klank van de kast zo veel mogelijk te beperken. Zoals ik het zie, wil je juist alleen het geluid dat aan de voorzijde van het membraan wordt afgestraald behouden en het geluid dat de kast in wordt gestraald compleet kwijt raken.
Heb je een technische verklaring voor het feit dat je 'het leven' uit het geluid haalt door de kast vol te stoppen met dempingsmateriaal?
Nou nee, er is een punt waarop je meer bezig bent met het comprimeren van lucht/dempingsmateriaal dan de feitelijke weergave, op dat punt is de driver te sterk mechanisch gedempt. De compilantie van lucht plus dempingsmateriaal gaat dan een significant deel uitmaken van de compilantie van de driver.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Sander,
Tralalala.....dipool luidsprekers.....ik ga ze steeds meer waarderen
Mja, voor 't laag wel, voor 't mid en 't hoog heb je 't probleem dat ze absoluut vrij moeten staan (netzoals jouw Magnepans) omdat anders de reflecties van de muur erachter interfereren met het direct uitgestraalde geluid met als negatief effect een slechter stereobeeld, slechtere plaatsing, etc. In dat geval ben je beter af met een nette gesloten kast voor mid en hoog en dipool voor 't laag (da's de weg die ik ga bewandelen iig.).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

voodooless schreef:
asterduc schreef:
Ik zou wel uitkijken om er geen echt labirinth van te maken. Aangezien je een PR gebruikt kan ik me voorstellen dat dat wat vreemde dingen tot gevolg kan hebben zeker met een PR woofer op het eind.

Ik neem aan dat je gewoon doelt op stevige bracing?
De driver en de PR staan vlak naast elkaar.
Als je kijkt naar de Concave doorsnede merk je dat de baskastruimte, die uiteindelijk 40 liter of zoiets is, achteraan volume gebruikt om tot die waarde te komen. Als we dat doen zitten we met 2 op ongeveer 1 meter van elkaar staande parallele wanden en dus een staande golf van rond de 300 hz.
Met een cross op 150 hz zal deze probleemfrekwentie, zij het lichtjes afgezwakt, nog vlot door de driver worden weergegeven en zal dus als merkbare en duidelijk hoorbare staande golf aanwezig zijn.
Sander stelde daarom voor om enkele tussenschotten te voorzien waarvan de gaten niet in elkaars verlengde liggen. Met andere woorden, je kunt binnenin de kast, niet vanaf de bovenkant naar de onderkant kijken. Op deze wijze stelt Sander dat er geen daadwerkelijke staande golf op die frekwentie kan optreden.

De opening in deze tussenschotten, die gelijk als bracing dienstdoen, zou ik minstens 1.5 keer het membraanoppervlak groot maken om een drukval (compressie) tegen te gaan.

Ed.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

KT88 schreef:
SSassen schreef:
Ed,
<snip mooi verhaal>
Tralalala.....dipool luidsprekers.....ik ga ze steeds meer waarderen :twisted:
als je terug kijkt naar het begin van dit Concave verhaal zul je merken dat ik dipool heb overwogen en zelfs een poging heb gedaan om het te matchen.
viewtopic.php?t=1102&postdays=0&postorder=asc&start=45

Van dat princiepe ben ik echter afgestapt om volgende reden:

- ik wilde het gehele systeem eenvoudig houden wat versterking en filtering betreft. De units bepalen de prijs van dit project, geen dure filters, geen additionele versterking.

- de opzet was een (compact) kwalitatieve drieweg met dynamiek. Om de dynamiek en het rendement te halen dat ik voorop had gesteld, zou een bas dipool te groot worden.

- het systeem mag niet te gevoelig zijn voor ruimteakoustiek en plaatsing. Dipool systemen zijn zeer richtingsgevoelig en moeilijk voorspelbaar voor ruimteakoustiek. Door de aparte electronica wel beter aanpasbaar, maar dat voldeed voor mij niet omdat ik de opstelling van het geheel ook zo eenvoudig mogelijk wou houden.

Het liefst had ik met TL gewerkt, maar voor de dynamiek, het rendement en de laagweergave die we nu halen zou de kast 3 maal groter zijn geworden.

Groeten,
Ed.
Laatst gewijzigd door asterduc op ma 09 okt 2006, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

asterduc schreef:
Op deze wijze stelt Sander dat er geen daadwerkelijke staande golf op die frekwentie kan optreden.

De opening in deze tussenschotten, die gelijk als bracing dienstdoen, zou ik minstens 1.5 keer het membraanoppervlak groot maken om een drukval (compressie) tegen te gaan.
Dat is iets anders dan een labyrinth met maar een ingang, een uitgang en een weg (nouja, dat is natuurlijk niet eens een labyrinth ;) ). Anyway, op die manier is er natuurlijk niks op tegen.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

voodooless schreef:
asterduc schreef:
Op deze wijze stelt Sander dat er geen daadwerkelijke staande golf op die frekwentie kan optreden.

Dat is iets anders dan een labyrinth met maar een ingang, een uitgang en een weg (nouja, dat is natuurlijk niet eens een labyrinth ;) ). Anyway, op die manier is er natuurlijk niks op tegen.
dit kun je toch niet verkeerd interpreteren, of wel???

Robbiedobbie zet dit nog graag in een beter verklarende 3D tekening om, maar dat zie je pas binnen enkele weken als we wat verder staan.

Welterusten allemaal en nog bedankt voor jullie meedenken.

Ed.
Bijlagen
doorsnede Concave ZBA.jpg
doorsnede Concave ZBA.jpg (24.09 KiB) 3506 keer bekeken
voodooless
Contacteer:

asterduc schreef:
En normaal mens niet :shock: Ik wel :roll: Zou het niet nog meer effect hebben als je de bracings een beetje schuin zou zetten? Die oplopende bovenkant zal ook al flink bijdragen bij het verminderen van de staande golven natuurlijk.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

voodooless schreef:
asterduc schreef:
En normaal mens niet :shock: Ik wel :roll: Zou het niet nog meer effect hebben als je de bracings een beetje schuin zou zetten? Die oplopende bovenkant zal ook al flink bijdragen bij het verminderen van de staande golven natuurlijk.
je kunt best even terug naar "Geplaatst: Ma Okt 09, 2006 9:58" dan wordt het allemaal wat duidelijker denk ik.

De bracings schuin gaat niet want de kast wordt opgebouwd uit verschillende op elkaar gestaplede schijven.
Bijlagen
Concave 3d doorsnede.jpg
Concave 3d doorsnede.jpg (45.3 KiB) 3482 keer bekeken
voodooless
Contacteer:

asterduc schreef:
De bracings schuin gaat niet want de kast wordt opgebouwd uit verschillende op elkaar gestaplede schijven.
Dat weet ik natuurlijk :) en je hebt een fanstastische mooie freesmachine om dat allemala te maken...

Dus: "gaat niet", bestaat niet :lol:
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

SSassen schreef:
Martijn,
Nou nee, er is een punt waarop je meer bezig bent met het comprimeren van lucht/dempingsmateriaal dan de feitelijke weergave, op dat punt is de driver te sterk mechanisch gedempt. De compilantie van lucht plus dempingsmateriaal gaat dan een significant deel uitmaken van de compilantie van de driver.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Sander,
wat je hier precies mee bedoelt weet ik niet. De compliantie van de lucht in de kamer achter de luidspreker wordt uiteraard anders door toevoeging van dempingsmateriaal. De luidspreker ziet een grotere behuizing dan er in werkelijkheid is en gedraagt zich daardoor dus anders. Voor middenfrequenties zou dit volgens mij geen enkele invloed moeten hebben, toch?
In het laag heeft het natuurlijk wel degelijk invloed. De compliantie van de opgesloten lucht icm het dempingsmateriaal zorgt voor een drukkamer. De toevoeging van dempingsmateriaal kun je dan toch gewoon meenemen in je ontwerp?
Misschien begrijp ik je post dus tóch niet en slaat dit antwoord daardoor nergens op :lol: .
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het dempingsmateriaal gedraagt zich als een niet lineaire mechanische weerstand. Hoe groter de invloed van dit dempingsmateriaal, hoe meer je dat gaat horen. "Verstopt" geluid is het gevolg als je het gaat overdrijven. Probeer het maar eens. Je moet bij het luisteren dit natuurlijk los zien van de bas die anders wordt.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nog ff terugkomen op staande golven: ik denk niet dat het niet hebben van paralelle wanden staande golven helemaal tegen zal gaan, ik denk dat ze dan ook nog steeds op gaan treden. het is alleen niet zo makkelijk te doorgronden, en zeker niet meer 1 dimensionaal in de geest te beelden vanwege de complexe golfpatronen die dan kunnen ontstaan.

ik denk wel dat je er minder last van zal hebben met niet paralelle wanden, dus dat zou ik zeker zo bouwen. maar om staande golven in een lange kast helemaal uit te bannen zal meer nodig zijn vermoed ik, demping op de juiste plek, mogelijk difractie, en evt een IHA (voor de echt harnekkige staanders)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je hebt gelijk, er kunnen wel degelijk staande golven tussen schuin tegenover elkaar liggende hoeken ontstaan.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

en wat dan met deflex paneeltjes?(je weet wel die rubberen ronde dingen met ribbeltjes?)heb die achter mijn speakers zitten in de ref plus en ook een stuk op de tweeter achteraan gekleefd.volgens mij met goed resultaat
mvg
audioot
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nog wat over staande golven:
http://www.youtube.com/watch?v=UR8rZMKlIq4
Hififiel

Bericht door Hififiel »

:roll: leuk, is weer eens wat anders als een waterorgel :twisted: :lol: :D

Kevin
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Nieuwe verdeling van de bracings.

De gekleurde vormen zijn de compartimenten van middentoner en de gesloten bassectie.de

De bracing met de ovale gaten komt in de Basreflex sectie. De gaten staan nog niet op de juiste plaats, maar geven wel het idee weer.

Het voordeel van deze wijzigingen is het volgende:

De middentoner heeft nu een kamer met ronde zijkanten. Dus zeer veel diffuse reflecties.
Tevens heeft deze behuizing 2 dieptes met elk een ronde achterwand waardoor geen staande golf kan optreden.
De evenwijdige onder- en bovenwand is opgedeeld in 2 compatimenten met verschillende hoogte en dus ook verschillende frekwentie.
De overgangsbracing van de ene kamer naar de andere kamer zorgt voor extra stijfheid zodat een verstevigingsbracing overbodig is.

De gesloten kamer voor de basspeaker maakt gebruik van dezelfde voordelen als de middentoner.
Er is ook een bracing voorzien om de magneet van de speaker tegen te plaatsen. Dit detail moet nog verder overwogen en indien nodig, uitgewerkt worden.

De reflexkamer voor de onderste basspeaker en de passieve straler bekomt 3 bracings met ovale gaten. De middenste bracing zal extra stevig worden uitgevoerd. Doorlaatbereik zal 2 x de speakeroppervlakte zijn.
De bracing ter hoogte van de speaker zal mogelijk ook een magneetsteun hebben. Ook dit detail moet nog verder overwogen en indien nodig, uitgewerkt worden.

Deze bracings hebben tevens als doel om de interne hoogte van de kast te verdelen in compartimenten waardoor staande golven op lage frekwenties geen kans krijgen. De gaten moeten natuurlijk zo geplaatste worden dat een labirinthvorm ontstaat.

Achteraan de druppelvorm is een kleine rechthoekige ruimte voorzien. Het idee hierachter is om de filter hierin te voorzien, acoustisch gescheiden van de drivers en naar buiten afgesloten door een transparante plexi plaat. Het alternatief is om het filter in de bol onder te brengen waar later de tweeter in komt te zitten.

De getekende bracings en scheidingen zijn slechts een schets en zijn meettechnisch nog fout.

Hopelijk maakt Robert Jan hier een 3D tekening van in Sketch-up, dan krijgen we een mooie view van hoe het er binnenin gaat uitzien.
Tijdens die optekening in Sketch-up kan het programma de volumes per schijf berekenen, die dan op hun beurt in Excell kunnen ingegeven worden om het totale volume van de kamers te berekenen.

Ed.
Bijlagen
bracings concave 2.jpg
bracings concave 2.jpg (42.46 KiB) 3267 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”