Serious Sub

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Serious Sub

Bericht door Geenius »

Al geruime tijd speel ik met een paar Precision Devices PD2150 woofers in open-baffle U-frame kasten als subwoofers. Omdat ik toch het (letterlijk) onderste uit de kan wil halen heb ik besloten om er gesloten kasten van te maken. De bedoeling is dat ze straks het gebied van 15-80Hz zullen weergeven om vervolgens het over te geven aan mijn hoofdluidsprekers. Een goedkoper alternatief voor de woofer is de 18-Sound 21LW1400

]Afbeelding

Afbeelding

De kasten worden gebouwd volgens de sandwich methode met interne bracing. Nadat ik alle panelen op maat had laten zagen heb ik besloten om er ook nog lood in de sandwich op te nemen om wat meer massa aan het geheel mee te geven. Vandaar dat de buitenste panelen niet helemaal perfect aansluiten op de binnen panelen. Bijgaand een foto verslag van de eerste fase van de bouw tot nu toe. Het lood is prima te verlijmen met witte houtlijm mits het eerst met terpentine is schoongemaakt. :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Impressive. Hoe ga je de EQ aanpakken?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hoe ga je de EQ aanpakken?
Velodyne SMS-1 met twee stuks UcD700 monoblokken, is there any other way?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je bent dus afgestapt van t idee om 2 rug-aan-rug te zetten en zo de kasttrillingen te beperken?
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

wat een mooie cumberland safari van de halfords staat daar;) Hoeveel liter worden die kasten?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Rug aan rug lijkt mij juist een perfecte oplossing! Dan hoef je de kast ook niet meer zo zwaar te maken.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Maar je kan ze niet meer stereo opstellen, of de mogelijkheid om ze zo te plaatsen zodat je wat pieken en dalen in je akoestiek kan wegwerken is ook uitgesloten.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

VET VET VET 8)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Henkjan schreef:
je bent dus afgestapt van t idee om 2 rug-aan-rug te zetten en zo de kasttrillingen te beperken?
Inderdaad, ik wil de flexibilteit hebben om ze op verschillende plekken in de kamer te kunnen plaatsen om op die manier de druk in de kamer te verdelen. De kast trillingen hoop ik te verminderen door de zware constructie. :roll:

Bovendien vallen twee "kleine" subs minder op in de kamer dan 1 grote. Ze zijn tenslotte 110 liter netto per stuk.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Martijn M schreef:
Rug aan rug lijkt mij juist een perfecte oplossing! Dan hoef je de kast ook niet meer zo zwaar te maken.
Ik speel nog met de gedachte om de woofers in mijn hoofdluidsprekers zo te doen.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

[quote="hovingtim"]wat een mooie cumberland safari van de halfords staat daar;) .......quote]

Was in de aanbieding! :lol:
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Geenius schreef:
hovingtim schreef:
wat een mooie cumberland safari van de halfords staat daar;) .......quote]

Was in de aanbieding! :lol:
//offtoptic
Zijn geinige fietsjes niet vaak snel iets mis mee
//offtoptic

Het is wel een gigantische matrix die je gebruikt. Hoeveel liter neemt die nou in van de kast? Ga je de kast ook aan de binnenkant beplakken met lood?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

hovingtim schreef:
Geenius schreef:
hovingtim schreef:
wat een mooie cumberland safari van de halfords staat daar;) .......quote]

Was in de aanbieding! :lol:
//offtoptic
Zijn geinige fietsjes niet vaak snel iets mis mee
//offtoptic
Hangt eerder van de winkel af dan van de fiets. We kregen hem netjes met een "aflever-beurt" maar thuis gekomen moest ik zelf nog de remmen bijstellen en het stuur recht zetten. Na 6 maanden kon ie terug voor een gratis beurt, daar heb ik maar geen gebruik van gemaakt. :twisted:
Het is wel een gigantische matrix die je gebruikt. Hoeveel liter neemt die nou in van de kast? Ga je de kast ook aan de binnenkant beplakken met lood?
Ik weet niet meer precies hoeveel de matrix in beslag neemt, maar netto (dus zonder matrix) kom ik op zo een 110 liter inhoud. De openingen in de matrix zijn allemaal netjes afgrond met de frees.

Lood aan de binnenkant van de kast wordt iets te veel van het goeie, ik zit nu op circa 60kg voor een lege kast, daar komt nog 32kg bij van de woofer en ik wil er ook nog een leuk voetje onder maken. Zo hoop ik uit te komen op mijn oude regel van inhoud kast in liters is minimaal het gewicht van de speaker in kilo's. 8)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

De volgende super-serious subwoofer met 2X PD2450 ??
Of even wachten tot Hypex met de UcD900 uitkomt?
Waar heb je ze vandaan trouwens? Ik zag nogal wat prijsverschil hier en daar...

Kees
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

audiomanics schreef:
De volgende super-serious subwoofer met 2X PD2450 ??
Of even wachten tot Hypex met de UcD900 uitkomt?
Waar heb je ze vandaan trouwens? Ik zag nogal wat prijsverschil hier en daar...

Kees
....of een paar Fostex FW800's. Mijn schoonouders hebben ze in Engeland gekocht toen ze daar op vakantie waren. :shock:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Geenius schreef:
....of een paar Fostex FW800's. Mijn schoonouders hebben ze in Engeland gekocht toen ze daar op vakantie waren. :shock:
Cool! doet het best leuk in een gesloten doosje van 222124 liter \:D/
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Dan moet je je inloopkast omzetten tot subwooferkast wil je aan die hoeveelheidkomen (nogal fikse inloopkast ook)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

hovingtim schreef:
Dan moet je je inloopkast omzetten tot subwooferkast wil je aan die hoeveelheidkomen (nogal fikse inloopkast ook)
Of in de buitengevel monteren.......... :wink:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Moet je je wel afvragen wat dan nu kast is, en wat buiten ;)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

eentje van 15000 gaat ook nog wel :P

t*ring anders heb je fftjes een hoog rendemenn :P
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Tony, het lood, is dat gewoon bladlood dat voor dakbedekking gebruikt wordt? En is dat gewoon te lijmen met houtlijm of heb je daar een ander soort lijm voor gebruikt? En waarom na twee lagen mdf nog een derde dunne laag?


Groeten Mark
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Serious Sub

Bericht door rho »

Geenius schreef:
Het lood is prima te verlijmen met witte houtlijm mits het eerst met terpentine is schoongemaakt. :wink:
:wink:
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Re: Serious Sub

Bericht door markje »

rho schreef:
Geenius schreef:
Het lood is prima te verlijmen met witte houtlijm mits het eerst met terpentine is schoongemaakt. :wink:
:wink:
:oops:

Blijven de overige staan en komt er nog 1 bij: zit het lood aan alle kanten of zie ik het goed en alleen aan de boven en onderzijde?


Groeten Mark
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik gebruik inderdaad standaard 15-ponds daklood. Ik heb alle wanden behalve de baffle en de achterzijde voorzien van lood - wel zijn alle sandwich panelen naast het volledig verlijmen ook door en door met elkaar geschroefd. Het extra laagje aan de buitenkant is om alles strak af te werken. Ik ga ze uiteindelijk fineren en ik wil geen naden door het fineer zien. :wink:
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Leuke sub.
Hoeveel liter is de kast?
Gesloten