Afgelopen weekend in Breda wat constructieve terug koppeling gehad op het hoog van mijn Vifa Carats, dank daarvoor, maar ook vandaar dit topic. Ik wil een paar varianten gaan vergelijken en daar ik in totaal een 5x kanaals opstelling heb (3 x Carat + 2 x Impuls) gaat mijn voorkeur in eerste instantie begrijpelijk uit naar het behoud van de tweeter, maar een keer luisteren naar iets anders kan natuurlijk ook geen kwaad.
Er zijn nu al verschillende ideeen, waarbij er twee al heel concreet, ik zou zeggen gooi het in de groep: Weerstandje, Condensator, Spoel, Tweeter dan wel een combinatie of totaal iets anders.
Klinkt als een dedicated oplossing, dus ben ik ook erg benieuwd hoeveel dit het klankbeeld gaat veranderen. Spoeltje laten afwikkelen, hoe/waar regel ik dit?jeroen_d schreef:@caratje: ik heb met mijn meetdata eens zitten simuleren met het originele filter van de carat. Dan zie ik dat vanaf 7000 Hz het hoog begint op te lopen en boven 10 kHz uiteindelijk op +4 dB eindigt. Dat zou wel eens het probleem kunnen zijn. Je kunt dit corrigeren door een extra spoeltje van 0,05mH (moet je denk ik speciaal laten afwikkelen vanuit een 0,1 mH) en een weerstand van 2,7 ohm in serie met de tweeter op te nemen, toegevoegd dus in serie aan de 8,2 uF condensator. Dan trekt de hele karakteristiek vlak.
...
In deze monitor heb ik uiteindelijk de tweeter onder controle gekregen, waarbij hij nog steeds klinkt als een klok in een niet gemakkelijke ruimte bij mijn broer thuis.
Buizenversterker zou ik wel gein vinden, maar eerst toch even genieten van 5 kanaals gainclone!!! Maar goed, hoe haal ik de 1.5 a 2 dB van het hoog af? Puur weerstandje in serie met de tweeter?KT88 schreef:Ik blijf ook van mening dat die Carats zo als ze nu zijn, zouden profiteren van een mooie (triode) buizenversterker.
De combi met de Hybrid bevestigde dat al een beetje, met de WK amp zou het denk ik helemaal geweldig zijn.
Ik vond die tweeters (en de speaker op zich) helemaal niet zo slecht, als je in het hoog daar 1.5 a 2 dB afhaalt ben je al een heel stuk verder denk ik.
Gewoon dezelfde waarde, maar van een hoogwaardigere kwaliteit? Wat voor invloed verwacht je hier van?b_force schreef:Ik zou zelf eens betere caps proberen en dan eventueel een ander weerstandje.
Alle reacties zijn welkom!!!