T/S parameters probleem!!!

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
D.A.R.R.Y.L.

T/S parameters probleem!!!

Bericht door D.A.R.R.Y.L. »

Ben nu al tijden bezig om iets fatsoenlijks te kunnen doen met een hoop units die ik heb liggen. Ik gebruik nu audiotester om T/S parameters te meten.
PROBLEEM: (ik gebruik EWS64XL met 2Vrms)
Als ik een unit meet met een Fs rond de 40Hz dan krijg ik een perfecte impedantiecurve. Om Vas te berekenen voeg ik exacte kneedmassa toe. Dan ontstaan de problemen. De Impedantiepiek vervormd in bijv. een piek met een knik in de stijgende flank.
Problematisch zijn units met een Fs rond de 30 of lager, waarbij de eerste meting zonder extra massa al foutloopt. Er ontstaan dubbele pieken etc...
Kortom DRAMA. Mijn opstelling moet wel enigszins goed zijn, omdat de PL18 Vifa wel erg goed meet en de Fs en Q waarden zeer nauwkeurig zijn.
Ik ben een beetje ten einde raad.
Of is het zo dat T/S parameters niet goed met PC te meten zijn vanwege het slechte gedrag van de geluidskaart in de 0 tot 30 Hz regionen???
Dus moet het dan maar met de hand met een laststabiele signaalgenerator?
Want de gemiddelde signaalgenerator is ook drama bij Fs van lager dan 30Hz.
Kortom, HELP!!!!!

Thanks,
Ramon
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

En als je er nu je eindversterker eens tussen zet? Lijkt me dat die niet zo gevoelig zal zijn voor die impedantieveranderingen. Zo ontlast je de geluidskaart ook..
Niet te hard zetten dus..

Kees
D.A.R.R.Y.L.

Wat ook raar is:
Als je in audiotester je setup gaat calibreren, dan moet je je soundcard output net zo lang opschroeven totdat hij gaat clippen.
Je ziet dan een procentuele waarde in Audiotester oplopen. Vervelende is alleen dat als ik niet aan de schuif zit, op de multimeter de AC wel stabiel is, maar het percentage in Audiotester fluctueert!!!!!!! van bijv. 70 naar 75%.
Kortom, ook weer drama.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik ben zo-i-zo geen fan van die extra massa methode, je verandert wat aan het te meten object en dat is nie-goe :!: (en daar sta ik niet alleen in, ook Richard Small is die mening toegedaan, om maar eens iemand te noemen)

als je Vas wil meten dan zit er weinig anders op dan de unit in een gesloten kast van bekend volume te hangen
D.A.R.R.Y.L.

Ok, thanks.
Iemand een linkje naar een handig idee om in één gesloten testkast, meerdere woofers te kunnen testen?
Denk zelf aan 11cm tot 25cm woofers max.
Of voor iedere woofer een ieigen kastje?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

een kastje met een zo groot mogelijk gat aan een kant, en dan een plank met gat op maat voor de LOT die je daar op bevestigd. let wel op dat je hier nog beter dan normaal op luchtdichtheid moet letten :!:
Plaats reactie