Goedkoop actief filteren (?)
Moderator: Beheerdersteam
Goedkoop actief filteren (?)
Hoi allemaal,
Ik heb goedkoop wat NAD versterkers op de kop kunnen tikken en heb nu beschikking over 14 (!) kanalen.
Ideaal om twee 3-weg fronts en vier 2-weg surrounds+center actief aan te sturen.
Als ik de modules van Marchand koop dan ga ik al snel totaal aan de 1000E zitten. Das meer dan de waarde van mijn versterkers en veel meer dan ik ervoor over heb.
BMM heeft modules van ~20E p/s, wat binnen mijn budget past (gedeelde voeding) Maar deze hebben geen level control (output gain) en dat heb ik nodig omdat de midbas (165KEP) en tweeter (DT254) verschillende SPL hebben. Baffle step probeer ik te voorkomen met afschuiningen aan de speakerkast, dus daar hoeft in de filtering niet per se rekening mee gehouden te worden.
Andere opties zijn alleen de PCB's van Marchand of Elliot (ESP) kopen (20E p/s) en de componenten zelf kopen. Of zelfs een standaard Euro PCB gebruiken. Vraag is hoeveel ik hiermee kan besparen.
M.a.w. ik kan wel wat advies gebruiken, hoe goedkoop actief te filteren!
Ik heb goedkoop wat NAD versterkers op de kop kunnen tikken en heb nu beschikking over 14 (!) kanalen.
Ideaal om twee 3-weg fronts en vier 2-weg surrounds+center actief aan te sturen.
Als ik de modules van Marchand koop dan ga ik al snel totaal aan de 1000E zitten. Das meer dan de waarde van mijn versterkers en veel meer dan ik ervoor over heb.
BMM heeft modules van ~20E p/s, wat binnen mijn budget past (gedeelde voeding) Maar deze hebben geen level control (output gain) en dat heb ik nodig omdat de midbas (165KEP) en tweeter (DT254) verschillende SPL hebben. Baffle step probeer ik te voorkomen met afschuiningen aan de speakerkast, dus daar hoeft in de filtering niet per se rekening mee gehouden te worden.
Andere opties zijn alleen de PCB's van Marchand of Elliot (ESP) kopen (20E p/s) en de componenten zelf kopen. Of zelfs een standaard Euro PCB gebruiken. Vraag is hoeveel ik hiermee kan besparen.
M.a.w. ik kan wel wat advies gebruiken, hoe goedkoop actief te filteren!
- audiomanics
- Contacteer:
Heb je wat aan deze site?
http://www.linkwitzlab.com/filters.htm
Bij actief filteren hoort ook een aantal eindversterkers, kabels en pluggen.. Dat maakt de kosten.. Filteren op zich kost niet al te veel, zeker als je goedkope OpAmps gebruikt.
De besparing op zo'n print tov gaatjesbord is 20-dekosten van zoon gaatjesbord
Kees
http://www.linkwitzlab.com/filters.htm
Bij actief filteren hoort ook een aantal eindversterkers, kabels en pluggen.. Dat maakt de kosten.. Filteren op zich kost niet al te veel, zeker als je goedkope OpAmps gebruikt.
De besparing op zo'n print tov gaatjesbord is 20-dekosten van zoon gaatjesbord
Kees
Re: Goedkoop actief filteren (?)
Output kan je eenvoudig verzwakken met een passief regelaartje als je de kabels niet te lang maakt. En als je goedkoop actief met goedkope opamps filtert, komt het allemaal toch niet zo nauw.Jasper schreef:Maar deze hebben geen level control (output gain) en dat heb ik nodig omdat de midbas (165KEP) en tweeter (DT254) verschillende SPL hebben. Baffle step probeer ik te voorkomen met afschuiningen aan de speakerkast, dus daar hoeft in de filtering niet per se rekening mee gehouden te worden.
Bafflestep kun je niet voorkomen door afschuining, daar voorkom je alleen diffractierippel mee. In een 2-weg dien je hem ten alle tijden te compenseren tenzij de box direct tegen de wand plakt. In een 3-weg kun je eromheen filteren door het juiste kantelpunt tussen woofer en mid te kiezen en de filterorde voor de woofer een orde groter te maken dan die van de mid.
De eindversterkers heb ik dus al. En wat kabels betreft ben ik skepticus (m.a.w. maak ze zelf goedkoop met standaard coax kabel).
Als ik het goed begrijp zijn de filters van ESP en Marchand beiden "inputbuffer-LR4-gain+outputbuffer", gebaseerd op Linkwitz-Riley designs. Ze gebruiken 4 dual-opamps per 2-weg filter. Bij BMM kun je NE5532AP opamps kopen voor 0.86E p/s, dus 3,50E per filter.
Als ik dan een printbordje en connectoren voor 10E op de kop tik, hoeveel moet ik dan nog rekenen voor alle metaalfilmweerstandjes en polycaps?
En dan nog de vraag hoe praktisch een standaard printplaat is en of dat nog enig effecgt op de geluidskwaliteit kan hebben?
Misschien is deze praktisch; Conrad, artikel 527700 - 89
Als ik het goed begrijp zijn de filters van ESP en Marchand beiden "inputbuffer-LR4-gain+outputbuffer", gebaseerd op Linkwitz-Riley designs. Ze gebruiken 4 dual-opamps per 2-weg filter. Bij BMM kun je NE5532AP opamps kopen voor 0.86E p/s, dus 3,50E per filter.
Als ik dan een printbordje en connectoren voor 10E op de kop tik, hoeveel moet ik dan nog rekenen voor alle metaalfilmweerstandjes en polycaps?
En dan nog de vraag hoe praktisch een standaard printplaat is en of dat nog enig effecgt op de geluidskwaliteit kan hebben?
Misschien is deze praktisch; Conrad, artikel 527700 - 89
Kom er net trouwens achter dat die PCB's van ESP stereo (of 3-weg) zijn. Dat scheelt...in dat geval is het het niet waard om met provisorische bordjes te klungelen.
4 ESP P09 PCB's 80E
7x4=28 NE5532 Opamps 25E
~100 22nF MKT caps 35E
~10 1uF MKT caps 5E
~300 MF weerstanden 15E
14 cinch conn. 20E
1 trafo 30VA 25E
1 regulator 20E
bedrading, kast, etc 40E
verz.kosten 30E
---------------------------------------
~300E
Niet slecht voor 6.1 actieve filtering
4 ESP P09 PCB's 80E
7x4=28 NE5532 Opamps 25E
~100 22nF MKT caps 35E
~10 1uF MKT caps 5E
~300 MF weerstanden 15E
14 cinch conn. 20E
1 trafo 30VA 25E
1 regulator 20E
bedrading, kast, etc 40E
verz.kosten 30E
---------------------------------------
~300E
Niet slecht voor 6.1 actieve filtering
Inderdaad mooi, maar ver boven mijn budget. Ik wil dus voor datzelfde geld (<300E) 6 kanalen scheiden, waarvan twee 3-weg. Dat gaat helaas niet lukken met die Thel's.JeroenKV schreef:Mooie optie's: http://www.thel-audioworld.de/module/saw/saw.htm
B.v. de AW-200
Maar ik denk dat ik er redelijk uit ben dat ik alles zelf ga maken met die ESP printplaten. Dus tenzij ik nog echt iets goeds over het hoofd heb gezien, ga ik over een paar weken de printplaten bestellen.
Als je snel en simpel iets wilt hebben zijn dit ook goede opties:Jasper schreef:Inderdaad mooi, maar ver boven mijn budget. Ik wil dus voor datzelfde geld (<300E) 6 kanalen scheiden, waarvan twee 3-weg. Dat gaat helaas niet lukken met die Thel's.JeroenKV schreef:Mooie optie's: http://www.thel-audioworld.de/module/saw/saw.htm
B.v. de AW-200
Maar ik denk dat ik er redelijk uit ben dat ik alles zelf ga maken met die ESP printplaten. Dus tenzij ik nog echt iets goeds over het hoofd heb gezien, ga ik over een paar weken de printplaten bestellen.
http://www.behringer.com/CX2310/index.cfm?lang=ENG
http://www.behringer.com/CX3400/index.cfm?lang=ENG
Op marktplaats staan ze vaak voor weinig! (CX2310 rond de 50 euro).
-
Duck Twacy