Buizen voorversterker; voor verbetering vatbaar?
Moderator: Beheerdersteam
Zo zit het inderdaad goed ja.
De weerstandswaarden kun je wat mee spelen, het hangt een beetje van de totale belasting af hoe groot of klein ze moeten zijn.
Meet de spanningsval die je hebt, als dat de spuitgaten uitloopt kun je wat verlagen naar bijv. 22 ohm/1 watt.
Het hangt er ook vanaf of de phonotrap er aanhangt, die wil ook stroom zien.
De weerstandswaarden kun je wat mee spelen, het hangt een beetje van de totale belasting af hoe groot of klein ze moeten zijn.
Meet de spanningsval die je hebt, als dat de spuitgaten uitloopt kun je wat verlagen naar bijv. 22 ohm/1 watt.
Het hangt er ook vanaf of de phonotrap er aanhangt, die wil ook stroom zien.
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 927
- Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Zoals het nu zit, zitten de weerstanden ipv de originele banen van de print.
Dit is de onderkant van de print:

Een paar posts terug zei je namelijk dat ze parallel aan de leg van de trafo naar de bruggelijkrichter.
Dit is de onderkant van de print:
Een paar posts terug zei je namelijk dat ze parallel aan de leg van de trafo naar de bruggelijkrichter.
De 47 ohm weerstanden komen in serie met iedere leg van de trafo naar de bruggelijkrichter.
Yep. Voorzichtig de (juiste! ) baantjes wegkrassen.Digidoo schreef:Even heel kort dus: de weerstanden komen IN PLAATS VAN de leg tussen de trafo en de bruggelijkrichter.
Let op dat de weerstanden geen sluiting met de kastbodem kunnen maken als de print weer op zijn plek zit.
Never mind, ik ben een geduldig mensTjeesus wat ben ik een newbie...
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Kouwe las rechtsboven bij dat enge draadje??
En de linker aansluiting van de linker weerstand... zit die goed vast?
Lijkt ook wel dat de linker draad van de rechter weerstand in het krimpkousje is gesmolten.. (of er doorheen, werkt het in ieder geval niet meer als isolator
Soldeer moet vloeien, geef het de tijd en gebruik ook niet te veel...
Kees
En de linker aansluiting van de linker weerstand... zit die goed vast?
Lijkt ook wel dat de linker draad van de rechter weerstand in het krimpkousje is gesmolten.. (of er doorheen, werkt het in ieder geval niet meer als isolator
Soldeer moet vloeien, geef het de tijd en gebruik ook niet te veel...
Kees
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 927
- Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Mensen!
Ik heropen deze topic weer even, omdat ik weer eventjes tijd heb om te klooien aan de voorversterker. Natuurlijk wil ik ook nog eens langs gaan bij KT, maar ja, dat laat nog even op zich wachten.
Een tijdje heb ik even niet gedraaid met de buizenpre, maar het begint nu weer te kriebelen. Vooral omdat het aftandse mixertje wat ik nu gebruik als pre zuigt.
Dus even een fototje:

Wat zien wij? De aarde van het stopcontact loopt nu direct naar het chassis. Zo ook loop de aarde van na de trafo (in de voeding) direct naar het chassis, maar niet direct naar die van het stopcontact. Nu ervaarde ik een lichte ruis en een lichte brom toen ik het ding nog gebruikte.
Mijn vraag is nu: Is het veilig om de aarde van het stopcontact helemaal niet op chassis te zetten en gewoon niet te gebruiken?
Wat verder nog bekend moge zijn: de aarde van na de voeding loopt ook meteen naar de aarde van de in-/output connectoren. Deze zijn ook nog eens (door een onhandige schroefconstructie) verbonden met het chassis.
Mochten er meer foto's nodig zijn, dan kan dat natuurlijk!
Ik heropen deze topic weer even, omdat ik weer eventjes tijd heb om te klooien aan de voorversterker. Natuurlijk wil ik ook nog eens langs gaan bij KT, maar ja, dat laat nog even op zich wachten.
Een tijdje heb ik even niet gedraaid met de buizenpre, maar het begint nu weer te kriebelen. Vooral omdat het aftandse mixertje wat ik nu gebruik als pre zuigt.
Dus even een fototje:
Wat zien wij? De aarde van het stopcontact loopt nu direct naar het chassis. Zo ook loop de aarde van na de trafo (in de voeding) direct naar het chassis, maar niet direct naar die van het stopcontact. Nu ervaarde ik een lichte ruis en een lichte brom toen ik het ding nog gebruikte.
Mijn vraag is nu: Is het veilig om de aarde van het stopcontact helemaal niet op chassis te zetten en gewoon niet te gebruiken?
Wat verder nog bekend moge zijn: de aarde van na de voeding loopt ook meteen naar de aarde van de in-/output connectoren. Deze zijn ook nog eens (door een onhandige schroefconstructie) verbonden met het chassis.
Mochten er meer foto's nodig zijn, dan kan dat natuurlijk!
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
In 99% van de huiskamers zit niet eens een randaarde-stopcontact. Een randaarde netsnoer fungeert dan louter als antenne (niet dat je er veel mee ontvangt hoor). Randaarde vindt je doorgaans alleen terug bij de zgn natte groepen.Digidoo schreef:Mijn vraag is nu: Is het veilig om de aarde van het stopcontact helemaal niet op chassis te zetten en gewoon niet te gebruiken?
Meerdere apparaten via een randaarde-netsnoer aansluiten op een stekerblok kan zelfs een oorzaak zijn van een aardlus.
Bepaalde apparatuur mag niet eens geaard zijn (gereedschap met name)
Ergo: de randaarde losnemen kan heel veilig zijn en zelfs storingen wegnemen..
Kees
Dan moet het verder wel een dubbelgeïsoleerd apparaat zijn. Als er een stekker met randaarde aan zit is het ook de bedoeling hem in een randaarde wandcontactdoos te steken. Dat het losnemen van de randaarde veilig kan zijn is niet zondermeer waar.audiomanics schreef:Ergo: de randaarde losnemen kan heel veilig zijn en zelfs storingen wegnemen..
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 927
- Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Ik heb nog niets veranderd aan de aarde, maar luister nu weer even naar de preamp. Hierbij merk ik dat er een lichte ruis is, niets om me druk over te maken, dat is nu eenmaal de buis.
Links merk ik echter ook een zeer vervelende brom, vooral te merken op lagere volumes. Ik zal eens gaan experimenteren met het losnemen van de randaarde, maar ik verwacht dat als er alleen links een brommetje zit, dat er iets in de versterker moet zitten...
Links merk ik echter ook een zeer vervelende brom, vooral te merken op lagere volumes. Ik zal eens gaan experimenteren met het losnemen van de randaarde, maar ik verwacht dat als er alleen links een brommetje zit, dat er iets in de versterker moet zitten...
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 927
- Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Na wat testen met de aarde los en vast van de stopcontactaarde, kom ik tot de conclusie dat er weinig tot geen verschil te bemerken valt. Overigens zit er dus een duidelijke brom in een van de kanalen van de voorversterker (op dit moment rechts, na getest te hebben of het niet misschien aan de versterker lag).
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 927
- Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Zo, even de laatste update!
Na een hele fijne middag knutselen op de zolder van KT 88 is de buizenbak bromvrij en heb ik het idee dat het geluidsbeeld een stuk rustiger is geworden. Even een fototje:

Het belangrijkste wat is gedaan is dat de aarding volledig anders is gelegd. Nu op de manier volgens het boekje. Ik heb daar die de bewuste middag veel over geleerd, hoe bouw je een versterker op. Daar komt zelfs een heuse denkwijze bij kijken!
Daarnaast zijn een paar buisvoetjes vervangen en is de input/output los gehangen van het chassis en is er op het chassis een nieuw sterpunt gekomen. Over het hele resultaat ben ik zeer te spreken en ik ga eerst eens even goed luisteren of ik uberhaupt nog wil gaan klussen aan deze versterker.
Graag wil ik ook nog even gebruik maken van deze mogelijkheid om KT van harte te bedanken voor alle hulp en voor het delen van zijn kennis!
Na een hele fijne middag knutselen op de zolder van KT 88 is de buizenbak bromvrij en heb ik het idee dat het geluidsbeeld een stuk rustiger is geworden. Even een fototje:
Het belangrijkste wat is gedaan is dat de aarding volledig anders is gelegd. Nu op de manier volgens het boekje. Ik heb daar die de bewuste middag veel over geleerd, hoe bouw je een versterker op. Daar komt zelfs een heuse denkwijze bij kijken!
Daarnaast zijn een paar buisvoetjes vervangen en is de input/output los gehangen van het chassis en is er op het chassis een nieuw sterpunt gekomen. Over het hele resultaat ben ik zeer te spreken en ik ga eerst eens even goed luisteren of ik uberhaupt nog wil gaan klussen aan deze versterker.
Graag wil ik ook nog even gebruik maken van deze mogelijkheid om KT van harte te bedanken voor alle hulp en voor het delen van zijn kennis!
Is deze voortrap voor verbetering vatbaar?
Zie de topictitel: ja dus 
Een aangename kennismaking, wat mij betreft.
Veel luisterplezier, en als je straks je eigen preamp gaat bouwen, weet je alvast een beetje welke richting het op moet.
Alhoewel, als het dat kitje wordt, daar is alles op de print al geroute, dus zal dat weinig problemen opleveren denk ik.
Het idee van de relais-potmeter laat ook mij niet los, en aangezien de bronnen zich hier zowat elke dag vermenigvuldigen, ben ik hard toe aan een doosje waar ik meer dan 2 ingangen op kan selecteren, plus volume kan regelen.
Kortom, dat staat 1 op de todo list nu, en ik post de schema's hier wel als het klaar is.
Scheelt je wellicht een kit kopen.......
- edit -
Zijn we nog de bleeder vergeten........nuja, dat weet je nu zelf ook wel.
Iets van > 100kohm/1 watt over plus HSP en gnd. bij de voeding.
En die balanspot: ook > 100 kohm , lineair, tussen L en R aan de top van de volumepot, en de loper aan signal gnd. ook bij de pot.
Wat denk je: struikel ik daarstraks over de doos met mono-potmeters....
Een aangename kennismaking, wat mij betreft.
Veel luisterplezier, en als je straks je eigen preamp gaat bouwen, weet je alvast een beetje welke richting het op moet.
Alhoewel, als het dat kitje wordt, daar is alles op de print al geroute, dus zal dat weinig problemen opleveren denk ik.
Het idee van de relais-potmeter laat ook mij niet los, en aangezien de bronnen zich hier zowat elke dag vermenigvuldigen, ben ik hard toe aan een doosje waar ik meer dan 2 ingangen op kan selecteren, plus volume kan regelen.
Kortom, dat staat 1 op de todo list nu, en ik post de schema's hier wel als het klaar is.
Scheelt je wellicht een kit kopen.......
- edit -
Zijn we nog de bleeder vergeten........nuja, dat weet je nu zelf ook wel.
Iets van > 100kohm/1 watt over plus HSP en gnd. bij de voeding.
En die balanspot: ook > 100 kohm , lineair, tussen L en R aan de top van de volumepot, en de loper aan signal gnd. ook bij de pot.
Wat denk je: struikel ik daarstraks over de doos met mono-potmeters....
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 927
- Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Bedoel je met "aan de top" van de volumepot erna of ervoor? Morgen ga ik het even uittesten. Eigenlijk moet ik zeggen "na dat ik heb geslapen"...
De volgende dag:
Goed. Ik heb afgeschermde kabel gebruikt, maar volgens mij was dat niet per se nodig. Klopt dat? Daarnaast zit ik ook nog steeds met die vraag over de volumepot. In principe moet dat natuurlijk niet zoveel uit maken, ik denk zelf echter dat het verstandigste is om het voor de volumepot te doen.
Reactie? Iemand?
De volgende dag:
Goed. Ik heb afgeschermde kabel gebruikt, maar volgens mij was dat niet per se nodig. Klopt dat? Daarnaast zit ik ook nog steeds met die vraag over de volumepot. In principe moet dat natuurlijk niet zoveel uit maken, ik denk zelf echter dat het verstandigste is om het voor de volumepot te doen.
Reactie? Iemand?
Je kunt de balans voor de volume zetten, maar dat verlaagt de ingangsimpedantie die de bron ziet.
Voor CD maakt dat niet zoveel uit, voor phono kan het een probleem zijn.
Als je hem achter de volumeregelaar zet, dus aan de lopers, regelt de volumepot niet lekker meer.
Kun je ietwat oplossen door bijv. 2 x 100 k aan ieder uiteinde van de balanspotmeter te zetten, maar dan nog, er staat dan 300 k in parallel aan de loper van een 1 megohm potmeter.
Even uitproberen zou ik zeggen.
Voor CD maakt dat niet zoveel uit, voor phono kan het een probleem zijn.
Als je hem achter de volumeregelaar zet, dus aan de lopers, regelt de volumepot niet lekker meer.
Kun je ietwat oplossen door bijv. 2 x 100 k aan ieder uiteinde van de balanspotmeter te zetten, maar dan nog, er staat dan 300 k in parallel aan de loper van een 1 megohm potmeter.
Even uitproberen zou ik zeggen.
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 927
- Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Hmm, heb ik lekker zitten klooien en zet ik alles weer in elkaar. Wil het hele apparaat niet eens meer aan! Indicatieled laat het afweten en ik zie ook geen buizen opgloeien. Ik heb de frontplaat los moeten maken (om een gat te boren enz.), waardoor ook het aan/uit ledje en de aan/uit schakelaar even los moesten. Dat zit nu echter, ook na een aantal metingen, gewoon weer zoals het zat.
Op het moment zit de balanspot voor de volumepot en gaat de loper (middelste pootje van de pot, toch?), naar de signalgnd. De L / R kabeltje van naar de balanspot zijn afgeschermd en die afscherming komen netjes samen op de signlgnd. Ik meette alleen allerlei rare verbindingen op die manier, dus ik had de afscherming even los gehaald van de signalgnd. Opnieuw aan zetten gaf echter geen verbetering, het kreng wil nog steeds niet aan. Vanavond kan ik evt. wat foto's posten. Heeft iemand al enig flauw idee wat er aan de hand kan zijn?
Op het moment zit de balanspot voor de volumepot en gaat de loper (middelste pootje van de pot, toch?), naar de signalgnd. De L / R kabeltje van naar de balanspot zijn afgeschermd en die afscherming komen netjes samen op de signlgnd. Ik meette alleen allerlei rare verbindingen op die manier, dus ik had de afscherming even los gehaald van de signalgnd. Opnieuw aan zetten gaf echter geen verbetering, het kreng wil nog steeds niet aan. Vanavond kan ik evt. wat foto's posten. Heeft iemand al enig flauw idee wat er aan de hand kan zijn?
