Filter Solo 50 Visaton

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Maurice01

Filter Solo 50 Visaton

Bericht door Maurice01 »

Ik zat een beetje op dit filter te bestuderen, maar waar is die impedanzlinearisierung voor :?:

En die spoel met weerstand er parallel overheen, waar is die voor :?:
Het gaat om een breedbander, dus waarom een filter in serie

En die RLC parallel over de speaker is dat een correctie :?:

En wat gebeurt er als ik dit ongefilterd ga toepassen :?:

Afbeelding
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Filter Solo 50 Visaton

Bericht door Henkjan »

Maurice01 schreef:
Ik zat een beetje op dit filter te bestuderen, maar waar is die impedanzlinearisierung voor :?:
buizenbak....
Hififiel

Bericht door Hififiel »

De impedantie liniarisering is inderdaad voor minder stabiele versterkers zoals Buizenbakken.

Met de Spoel en weerstand wordt de van nature oplopende frequentie curve in het midhoog gecorrigeerd.
Het filter lijkt ingewikkeld maar bestaat eigenlijk maar uit 2 componenten, de rest is er voor een vlakken impedantie in het laag en hoog.

Als je hem niet filtert klinkt deze speaker erg hard en schel in het midhoog, de B200 heeft niet zo`n vlakke frequentiecurve van zichzelf en heeft dus absoluut een correctienetwerk nodig.

Oja de B200 is ook erg geschikt voor inbouw in een openbaffle :roll:

Kevin
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Hififiel schreef:
De impedantie liniarisering is inderdaad voor minder stabiele versterkers zoals Buizenbakken.

Met de Spoel en weerstand wordt de van nature oplopende frequentie curve in het midhoog gecorrigeerd. <snip>
Kevin
Waarom denk je dat een buizenbak per definitie minder stabiel is?
Sterker nog, ik denk zelfs dat door de gelimiteerde bandbreedte tgv. de aanwezigheid vann een uitgangstrafo, heel wat "buizenbakken" stablieler *kunnen* zijn dan heel wat siliciumdozen.

Overigens bestaat er niet zoiets als de stereotype "buizenbak".
Er zijn honderden variaties mogelijk, ieder met zijn eigen eignschappen en tekortkomingen.
Het zelfde geldt voor transistorversterkers, trouwens.

Ik kan me zo voorstellen dat een gemiddelde transistordoos, met hoge tegenkoppeling, best wat moeite zal hebben met 4.7 ohm in serie met 33 uF (!) aan de uitgang.
Ik heb versterkers wel zien roken met een factor 10 minder aan capaciteit aan de uitgang................ :mrgreen:

De vroegere IHF belasting schreef voor dat er aan de uitgangsweerstand van een dummyload 1 of 2 uF in parallel moest geschakeld worden om de stabiliteit van versterkers onder uitsturing met een blokgolf, vast te stellen.

Ik gebruik in mijn hobbylab weerstanden van 4 en/of 8 ohm, met capaciteiten naar keuze vanaf 100 nF tot 10 uF.
Ik kan je verzekeren dat de meeste hedendaagse transistorversterkers naar standaard model al moeite beginnen te krijgen met parallelcapaciteiten van meer dan 1 uF, terwijl bijvoorbeeld mijn WK versterker geen krimp geeft bij 10 uF in parallel aan 4 ohm, zelfs niet met 12 dB tegenkoppeling.
Wel zie je dan op de scoop een soort ringings-verschijnsel komen, dat prima met een lead-netwerkje over Rf te minimaliseren is.

Bedenk ook dat de standaard Zobel waarden over de uitgang van een gemiddelde transistorversterker 10 ohm in serie met 100 nF zijn.

Het zou me overigens niet verbazen indien die 33 uF een tikfout is, en dat dit 0.33 uF moet zijn.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Overigens bestaat er niet zoiets als de stereotype "buizenbak".
Er zijn honderden variaties mogelijk, ieder met zijn eigen eignschappen en tekortkomingen.
Het zelfde geldt voor transistorversterkers, trouwens.
Waar woord, zo was ik laatst bij een buizenenthousiasteling aan 't buurten en die had een single-ended 300B staan met silver-amorfe uitgangstrafo's en meer van dat exotische spul (BlackGate in de voeding etc.) en voor de grap had hij ipv. m'n UcD400's zijn buizenversterkers laten spelen, toch zou ik zweren dat 't m'n UcD's waren. Na omgeschakeld te hebben kwam hij tot dezelfde conclusie.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”