Peerless XXLS12 met Hypex DS 2 of 4

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
markje

Peerless XXLS12 met Hypex DS 2 of 4

Bericht door markje »

Luitjes,

De bouw van mijn nieuwe sub komt steeds dichterbij. Inmiddels ben ik afgestapt van zelf een versterker in elkaar flanzen en ga ik voor een Hypex versterker. Echter, de woofer is 175WRMS/8ohm. Hypex heeft 2 kandidaten, de DS2.0 en de 4.0. Eerstgenoemde levert in 8ohm 100W, de tweede 210W. De kamer waarin hij komt is 30m2, maar wel met open keuken, al met al ongeveer 40m2.

Het prijsverschil tussen beide amps is behoorlijk, dus ik zit enorm te twijfelen welke ik moet nemen, omdat het prijsverschil zo groot is dat ik niet zomaar voor het hoogste vermogen kies. Ik ben bang dat ik met 100W tekort ga schieten als ik film zit te kijken, aan de andere kant; 100W laag is ook niet niks, zeker niet met een Peerless in een gesloten behuizing, maar ja, een dikke scene en er komt nogal eens wat geweld om de hoek kijken.

Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen?

En zijn die plate amps rechtstreeks te bestellen via Hypex? In de webshop staan ze niet namelijk.

Groeten Mark
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Zo lang je geen bass-boost toepast, zul je met 100 watt een heel eind komen. Tussen 100 en 210 watt zit trouwens maar een klein subjectief niveau-verschil. Als het zo is dat 100 watt écht te weinig is, zul je waarschijnlijk ook aan 210 watt niet voldoende hebben :wink: .
markje

Bericht door markje »

Ik weet niet of ik met de bass boost ga werken, ligt eraan hoe het klinkt zonder. Ik denk dat ik zonder al een aardig eind kom.

Het niveauverschil is inderdaad minimaal, daar had ik nog niet aan gedacht. Als 100W te weinig is, zal inderdaad die 3dB extra ook het verschil niet maken.

Bedankt voor je antwoord.

Groeten Mark
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zelfs met bassboost heb je meestal niet veel meer nodig. Ook met weinig vermogen kun je de woofer over zijn Xmax heen krijgen, zeker in een gesloten behuizing ;)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

uhm, je bedoelt zeker : "zeker in een BR behuizing" om een woof over z'n x-max heen te krijgen in een gesloten kast heb je toch juist wel flink vermogen nodig....
voodooless
Contacteer:

Henkjan schreef:
uhm, je bedoelt zeker : "zeker in een BR behuizing" om een woof over z'n x-max heen te krijgen in een gesloten kast heb je toch juist wel flink vermogen nodig....
In BR alleen onder de tuning frequentie. Als je hem te laag tuned en daar boven boost, kan er flink wat vermogen in.

Kijk gewoon ff met WinISD hoeveel de woofer slikt in de juiste kast, dan weet je snel genoeg of je aan 100W genoeg zal hebben.
visconti

Bericht door visconti »

Tussen 100 en 210 watt zit trouwens maar een klein subjectief niveau-verschil
hoe bedoel je ? klein subjectief verschil van .. 110 watt ?
voodooless
Contacteer:

visconti schreef:
hoe bedoel je ? klein subjectief verschil van .. 110 watt ?
Dat is slechts 3dB meer geluid, klein verschil dus. 10 dB extra zou subjectief gezien ongeveer dubbel zo luid klinken.

Het verschil tussen 1 en 2 W is net zo groot als 100 en 200W ;)
markje

Bericht door markje »

voodooless schreef:
Henkjan schreef:
uhm, je bedoelt zeker : "zeker in

Kijk gewoon ff met WinISD hoeveel de woofer slikt in de juiste kast, dan weet je snel genoeg of je aan 100W genoeg zal hebben.
Hij kakt helemaal in onder de 40Hz en zakt dan langzaam terug. 120W bij 10Hz ongeveer en 135W bij 20Hz.

Groeten Mark
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Dat is logisch en niets om je zorgen over te maken. Je komt dan onder de afstemfrequentie van de kast, dus onder de impedantiepiek.
markje

Bericht door markje »

Dat weet ik. Het verloop ziet er helemaal niet slecht uit.

Maar 100W is ruim voldoende, dus vanavond bestellen.

Edit: besteld.

Groeten Mark
Plaats reactie