JAT: CD5400

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

dekkersj schreef:
Niet schoon: werk aan de winkel!
Ja, dat is duidelijk ;) Maar waar moet ik het zoeken? Voeding, opamp, dac?

Trouwens fantatsisch dat jullie me helpen! Many thanks for that. Ook weer leerzaam :)
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

voodooless schreef:
dekkersj schreef:
Niet schoon: werk aan de winkel!
Ja, dat is duidelijk ;) Maar waar moet ik het zoeken? Voeding, opamp, dac?

Trouwens fantatsisch dat jullie me helpen! Many thanks for that. Ook weer leerzaam :)
Och, voor de hobby doe ik alles. Ik vind het leuk.

Trouwens, Sander, bedankt voor de OPA1632 tip. Ik heb de Spice modellen gedownload en de datasheet. Het heeft mijn interesse gewekt.

Ik zou het in de voeding zoeken, die 100 Hz lijkt me een mengproduct te zijn voor de schakeling. Qua vervorming praten we peanuts: de vervormingscomponenten zijn richting 90 dB onder het gewenste signaal. met een goede OpAmp zou dat beter moeten kunnen, maar ik vraag me af of je dat wilt.

Groet,
Jacco
voodooless
Contacteer:

dekkersj schreef:
Ik zou het in de voeding zoeken, die 100 Hz lijkt me een mengproduct te zijn voor de schakeling. Qua vervorming praten we peanuts: de vervormingscomponenten zijn richting 90 dB onder het gewenste signaal.
Voeding is nu niet meer dan een LM7x12. Daar wil ik nog wet wat aan veranderen. Ik dacht ook wel dat ik in die riching zou moeten zoeken
met een goede OpAmp zou dat beter moeten kunnen, maar ik vraag me af of je dat wilt.
Heb ik nu geen goede opamp dan? Die 1632 lijkt me toch wel erg goed...

Feit dat de loopback zoveel beter is laat al zien dat het resultaat nu niet acceptabel is, en dat het veel beter kan.

Ik denk ook dat een 3e orde filter, (laatste stap passief), wel een optie is.
Laatst gewijzigd door voodooless op do 28 sep 2006, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

voodooless schreef:
dekkersj schreef:
Ik zou het in de voeding zoeken, die 100 Hz lijkt me een mengproduct te zijn voor de schakeling. Qua vervorming praten we peanuts: de vervormingscomponenten zijn richting 90 dB onder het gewenste signaal.
Voeding is nu niet meer dan een LM7x12. Daar wil ik nog wet wat aan veranderen. Ik dacht ook wel dat ik in die riching zou moeten zoeken
met een goede OpAmp zou dat beter moeten kunnen, maar ik vraag me af of je dat wilt.
Heb ik nu geen goede opamp dan? Die 1632 lijkt me toch wel erg goed...

Feit dat de loopback zoveel beter is laat al zien dat het resultaat nu niet acceptabel is, en dat het veel beter kan.
Maak je maar geen zorgen om die OpAmp, die is goed. Die zou vervorming moeten geven op -120 dB en dat zie ik nog niet terug. Je zou de datasheet eens moeten doorlezen wat daar de oorzaak van kan zijn.

Ik zou de voeding wat spartaanser maken. Misschien ook wel een OpAmp circuit. Een voeding als DC-versterker waarbij een goede DC referentie gebruikt wordt. Dat is eigenlijk het enige dat ik nog wel eens zou willen bouwen.

Groet,
Jacco
voodooless
Contacteer:

dekkersj schreef:
Maak je maar geen zorgen om die OpAmp, die is goed. Die zou vervorming moeten geven op -120 dB en dat zie ik nog niet terug. Je zou de datasheet eens moeten doorlezen wat daar de oorzaak van kan zijn.
De datasheets laten weinig zien...

As de Xfi het kan, dan moet deze speler het ook kunnen, is immers de zelfde DAC:

Afbeelding
(witte lijn)
Ik zou de voeding wat spartaanser maken. Misschien ook wel een OpAmp circuit. Een voeding als DC-versterker waarbij een goede DC referentie gebruikt wordt. Dat is eigenlijk het enige dat ik nog wel eens zou willen bouwen.
Heb je misschien een linkje voor een voorbeeld? Kijg je dan ook geen kip/ei verhalen? Die opamp in je voeding moet je ook weer voeden toch?
Laatst gewijzigd door voodooless op do 28 sep 2006, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Je witte lijn doet het niet...

Groet,
Jacco
voodooless
Contacteer:

Hmm, kun je het plaatje niet zien? RMAA krijgt het nog wel eens voor elkaar om foutieve png images te maken...

zo dan:
Afbeelding

Btw, bedoel je zoiets: http://www.play-hookey.com/analog/exper ... ntrol.html ?
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Het mag van mij nog Startaanser: http://www.analog.com/en/subCat/0,2879, ... 0_,00.html en dan bijvoorbeeld een AD588. Bijvoorbeeld he! Dat lijkt me interessant.

Groet,
Jacco
voodooless
Contacteer:

Oke, ik zal eens kijken naar de datasheet...

Maareh, 41 euro voor zo'n chipje...
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

voodooless schreef:
Oke, ik zal eens kijken naar de datasheet...

Maareh, 41 euro voor zo'n chipje...
Weet je wat een professionele voeding kost?

Weet je wat het is met die voedingen? Je wilt goede referenties maken en dat doe je dan met bandgaps, PTAT circuits en een berg translinieaire schakelingen. Discreet is dat geen doen, maar in een geintegreerde IC oplossing is dat juist goed mogelijk. Het enige dat je uitwenig moet doen, is een spanningsversterker bouwen of een transimpedantieversterker als je een referentiestroom hebt. Dus voor 1 versterker heb je eigenlijk 3 versterkers nodig...

Groet,
Jacco
voodooless
Contacteer:

Tuurlijk is dat duur.. maar dan nog, is dat niet een beetje overkill?

En als je het voor de opamps doet, dan toch ook voor de analoge voeding van de DAC, de digitale, en als je toch bezig bent, dan maar meteen de clock voeding er ook bij.. Dan kost de voeding alleen al meer dan de hele speler gekost heeft :roll:

Ik ben dus niet op zoek naar "The best", maar naar "The best bang for a buck" ;) snappie ;)

Een normale shunt regelaar is dan misschien een optie.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Ik niet meer. Maar spanningsreferenties hoeven niet zo duur te zijn (en dan heb ik het niet over een zenerdiode) en volgens mij kun je als zelfbouwer daar nog best iets moois mee maken. Met een OP77 en een handjevol transistoren als spanningsbuffer bijvoorbeeld als DC versterker. Wel tegenkoppelen natuurlijk.

Groet,
Jacco
voodooless
Contacteer:

Dat is voor jou allemaal makkelijk, maar ik zou niet weten waar ik moest beginnen ;) Wat simpele dingen als zo'n opampje kan ik nog wel verzinnen met wat hulpprogramma's e.d, maar de rest.... Zover gaat mijn kennis helaas niet.

Maar ik kan wel wat dingen proberen in TLSpice, de OP77 datasheet heeft wat bruikbare pointers. Zo makkelijk geef ik niet op natuurlijk. Die OP77 ziet er netjes uit. 11 euro ook nog wel te doen dan ;)
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

voodooless schreef:
Dat is voor jou allemaal makkelijk, maar ik zou niet weten waar ik moest beginnen ;) Wat simpele dingen als zo'n opampje kan ik nog wel verzinnen met wat hulpprogramma's e.d, maar de rest.... Zover gaat mijn kennis helaas niet.

Maar ik kan wel wat dingen proberen in TLSpice. Zo makkelijk geef ik niet op natuurlijk. Die OP77 ziet er netjes uit. 11 euro ook nog wel te doen dan ;)
Electronics is a way of life! Ik doe het nu 7 jaar professioneel en simulatieprogramma's zijn voor mij meestal geen probleem. Soms even zoeken of wennen.

Die OP77 is er 1 uit de oude doos en wordt voor laagfrequente toepassingen gebruikt. Misschien zijn er betere, dat weet ik zo niet.

Succes en doe iets aan je voeding. Is het signaal uit de generator schoon?

Groet,
Jacco
voodooless
Contacteer:

dekkersj schreef:
Electronics is a way of life! Ik doe het nu 7 jaar professioneel en simulatieprogramma's zijn voor mij meestal geen probleem. Soms even zoeken of wennen.
Tja, ik doe professioneel andere dingen ;) Je kunt niet alles hebben.
Die OP77 is er 1 uit de oude doos en wordt voor laagfrequente toepassingen gebruikt. Misschien zijn er betere, dat weet ik zo niet.
Oke, ik zal eens kijken wat er allemaal is. Die shunt chipjes zijn vast ook wel bruikbaar...
Succes en doe iets aan je voeding. Is het signaal uit de generator schoon?
Dank :) Wat er uit de trafo komt weet ik niet ;) Schoon zal het vast niet zijn gok ik.

Volgens mij ga ik toch nog eens kijken naar zo'n tl431... eventueel met een LM317 als pre-regulator ofzo..
JuuL

Bericht door JuuL »

Wil jij niet zomaar je naam veranderen, deepspace? :twisted:

Anyway, je bent flink bezig met tweaken zie ik :D Ik zal het draadje in de gaten houden, succes d'r mee!
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

zo, ik ben ook fftjes gaan stoeien,
eerst eens het origineel maken dan maar :)

Volgens LSPCad zou dat dit grafiekje moeten leveren;

http://tweakers.net/ext/f/86643ea94bcfa ... 4/full.png

Is wel erg abrubt in het hoog of niet ? (valt wel erg snel af)

Het is dat je perse voor XLR wil gaan, anders is het een kwestie van betere opamp (OPA134 of 2134), en componentjes vervangen.

Je had het trouwens over een filter voor het laag ,waar heb je die gevonden, want ik kan hem nergens vinden in het schema ?

Of is/zijn dat C301 etc etc ?
voodooless
Contacteer:

Filter over het laag?

Kijk een filter inkloppen is geen probleem, een correct filter maken is lastiger, evenas een goede voeding. Ik vermoed dat dat laatste op dit moment vooral roet in het eten heeft gegooit.

Ik heb echter nog steeds geen verklaring ervoor waarom opeens die Metellica CD zo vreemd klonk...Klopte gewoon totaal niks meer van...
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

voodooless schreef:
Filter over het laag?

Kijk een filter inkloppen is geen probleem, een correct filter maken is lastiger, evenas een goede voeding. Ik vermoed dat dat laatste op dit moment vooral roet in het eten heeft gegooit.

Ik heb echter nog steeds geen verklaring ervoor waarom opeens die Metellica CD zo vreemd klonk...Klopte gewoon totaal niks meer van...
Ja daar had jij het over, maar het is volgens mij is idd C301,

http://tweakers.net/ext/f/cb8a9afe29426 ... b/full.png

en ik weet niet of je hem al gepost had, maar tis deze opamp

http://www.njr.co.jp/pdf/ae/ae04022.pdf ... njm2068%22
Niet echt een mega goeie dus, volgens mij heeft zelfs de NE5532 minder vervorming.

Volgens mij is vervangen niet zo'n punt tenzij je dus met XLR aan de gang gaat.
Deze site klopt trouwens erg goed, ook met mijn simulaties

http://www.beis.de/Elektronik/Filter/Ac ... ilter.html

Ra en Rb 20K nemen, Rc 10K, Ca 100P en Cb 470P nemen

(btw, C210 is toch tegen overspanning ed ? )
voodooless
Contacteer:

Goede opamp heb ik al, de OPA1632 maakt iedere van die opamps af, zeker in een balanced configuratie.

De orginele opamps vervangen is no prob, ik heb er namelijk al AD8620's in gehad. Dat werkt natuurlijk prima.

Ik ga gewoon voor een 3e orde bessel, met het laatste stuk passief (dat kan toch prima?) op 50 Khz, met een gain van 2.

Ik denk dat dat gewoon prima zou moeten werken. Verder ga ik mijn aandacht vestigen op de voedingen. Daar moet de winst te halen zijn als het goed is. Maar dat is voor volgende week ;)

C301 (en de andere drie) zijn om DC te blocken omdat er zo'n 2.5 V DC uit de uitgangen van de DAC's komen. Echter is dit niet meer nodig met de balanced opamp, DC op de outputs (t.o.v massa) is gewoon enkele mV's.
Laatst gewijzigd door voodooless op do 28 sep 2006, 22:37, 2 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

voodooless schreef:
Goede opamp heb ik al, de 1632 maakt iedere van die opamps af, zeker in een balanced configuratie.

De orginele opamps vervangen is no prob, ik heb er anmelijk al AD8620's in gehad. Dat werkt natuurlijk prima.
Dat klonk al een stuk beter ?

En kan je C301 (die condensator dus inserie voor de op-amp) zomaar vervangen of zelfs weg laten ?

Iets wat ik trouwens niet helemaal snap.
Je kan toch gewoon ground en je signaal aan de Live en Return knopen ?
Of is dat het net niet zegmaar ?

Is dan een SSM2141 niks ?
voodooless
Contacteer:

b_force schreef:
.

Ja, dat klonk inderdaad al iets beter.
En kan je C301 (die condensator dus inserie voor de op-amp) zomaar vervangen of zelfs weg laten ?
In het standaard schema zeker niet weglaten! Vervangen met wat anders is geen probleem natuurlijk. Ik had er initieel MKP's in gezet.

ALs je opamps weinig DC offset heeft, kun je C310 en C210 overbruggen.
Je kan toch gewoon ground en je signaal aan de Live en Return knopen ?
Of is dat het net niet zegmaar ?
Live and return :?:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

voodooless schreef:
b_force schreef:
.
Live and return :?:
Jan zo heet et officieel bij XLR

fftjes zoeken naar een uitlegje hoor,

hier gevonden;

http://home.btconnect.com/woodgreen/tec ... p/art6.htm

Ground, Hot and Cold mag, ook (dat wisten we sowieso al, toch ? )
Waarschijnlijk wist je het al, maar ik las toevallig net een artikeltjes hoe blanced krijgen uit een opamp:

http://sound.westhost.com/project87.htm

en

http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/b ... lanced.htm

maybe heb je er wat aan ?
voodooless
Contacteer:

Als je het balanced doet, doe je het ook goed, anders kun je het net zo goed niet doen!
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

voodooless schreef:
Als je het balanced doet, doe je het ook goed, anders kun je het net zo goed niet doen!
Dat is zeker waar :)
mm ik ga eens kijken naar een ander opampje anders, samen met een iets anders schakeling en filter ietsjes lager.

hoe ver kan je max gaa eingelijk ?
Of moet je zoiets gewoon even meten ? (rond de 1,6V was het toch ? )

(waar zijn die ic's trouwens te krijgen ? )
Plaats reactie