Nieuwe Zuiltjes Mivoc SB25JM

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Asl je de demping zo gelaten hebt als op de foto dan is dat niet te overdreven gedaan, dat zou ik dan ook zo laten.

Vraagje: heb je het originele filter of de aangepaste versie van Hobby Hifi?

Daar zit namelijk nogal wat verschil in, de gemodeficeerde crossover geeft een veel evenwichtiger frequentie verloop.
Kijk maar eens in de Hobby Hifi uitgave Oct/Nov 2005 als je die hebt. :roll:

Kevin
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik vindt dat de tweeter wat te laat wordt ingezet. Hierdoor weinig aansluiting met de rest van de speakers. Daarom wil ik de 3,3uf in het orginele filter gaan vervangen voor de 4,7uf die in het HH filter staat. Ook ga ik nog even expirimenteren met een weerstand in serie met de tweeter mocht ik de tweeter nog te nadrukkelijk aanwezig vinden.
Ik denk dat het beter zal worden met die 4,7 uF. Als je gaat experimenteren met weerstanden bij de tweeter denk er dan aan ze allebei te wijzigen. Kijk hiervoor ook, op de home page, het artikel over filters na. Weet je precies wat je moet doen.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

vandaag even simpel gemeten en zo is het nu met de 4,7uF in het hoog.

Ik heb geen officiele meet microfoon dus heb ik de oude unisound EM-82 studio mic maar gebruikt. Zijn gevoeligheid is 40-16000hz vandaar de sterke afval in het hoog en laag.
Afbeelding

Ga nu voor de middenwoofer de 15uF verlagen tot 10uF zodat hij langer doorspeelt om de bult bij 1,5khz te proberen weg te werken
ook ga ik een weerstandje in serie met de tweeter plaatsen zodat hij minder hard speelt.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Nu opnieuw gaan meten. Ja ja het is een hele middag hard werken maar het resultaat komt langzaam in zicht. Opstelling is nu een 4k3 weerstand voor het hoog en de condensator voor het midden die eerst 15uF was vervangen voor 13,4uF. Ga direct proberen met 10,1. Het dal bij het middengebied bij 1,5khz is al een stukje minder geworden.

Afbeelding
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Uiteindelijk is dit het geworden. De 15uf op het midden is een 10,1uf geworden en op de tweeter zit een 3,3k weerstand. Mijn vraag is nu alleen is er een mogelijkheid om van die bult bij 300hz af te komen?

Afbeelding
Voor de rest loopt het bijna helemaal vlak.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

De vraag is waar die bult vandaan komt? Post eens een off axis response. Misschien is ie dan weg, of omgekeerd..
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Ik vind die bult bij 300 Hz ook niet erg netjes...
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Pff wordt er n beetje naar van. Heb een heleboel gespeelt met demping maar krijg die bult bij 300hz en bij de 700hz niet weg of strakker. Weet iemand hier de reden van?

@deepspace wat bedoel je met een Offaxis meting. De meet mic 90graden draaien?? Iemand een idee voor het filter?.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

de mic niet recht voor de speaker, maar er bv 15° naast


btw: zit er in de meting van de HH ook die bult?
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Henkjan schreef:
de mic niet recht voor de speaker, maar er bv 15° naast


btw: zit er in de meting van de HH ook die bult?
Ga ik even proberen. Ik heb de grafiek met het filter van de hobby hifi niet gezien. Ik heb een gedeelte van het HH filter over genomen alleen niet het impedanzie correctie netwerk.

Dit is het filter orgineel.
Afbeelding

Dit is het filter zoals ik het nu heb aangepast.
Afbeelding

Resulteert in dat de dip bij 1,5Khz minder wordt en de tweeter eerder begint met spelen en de woofer voor het mid-laag langer doorspeelt. Ook zijn de bulten bij de tweeter weg.

Zou iemand mij hierbij even kunnen assisteren want ben beetje uitgerangeerd met de idëen
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Tja, ik ben geen specialist, maar als ik even simpel naar een tabelletje kijk voor filters, vind ik het eigenlijk wel een beetje rare waarden als het tweede orde moet zijn.
Je zou voor de aardigheid es het volgende kunnen proberen:
Haal bij laag de condensator weg. Scheidings freq. zit dan ca 400 Hz.
Haal ook bij laagmid de condensator en weerstand weg en vervang de spoel 0,82 door o,33 mH. De Fo is daar dan ca 4000 Hz.
Haal ook de spoel bij mid/hoog weg.
Ik ken de gegevens van de units niet en weet ook niet of ze afwijkingen vertonen in het gebied waar ze dan in werken. ( bulten of dalen ).
Maar probeer het zo maar es. Benieuwd hoe het dan klinkt. Hoe het meet vind ik niet zo spannend behalve als je duidelijke afwijkingen in de weergave konstateerd. Dan is het wel handig om uit te vissen waar dat dan zit, denk ik.
Maak voor het dempen van de tweeter met weerstanden wel gebruik van de tabel in het artikel over filters op de home page. Daar staat ook een tabel voor filters, als leidraad.
Succes.
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

@ hovingtim

Kan aan mij liggen hoor, maar is het niet makkelijker om gewoon de updates voor het filter te nemen die Klang & Ton voorstelt?
Ben je zeker van een goed resultaat, en hoef je niet te klooien met een studiomicrofoon die alles behalve een rechte frequentiecurve heeft.

Kevin
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Hififiel schreef:
@ hovingtim

Kan aan mij liggen hoor, maar is het niet makkelijker om gewoon de updates voor het filter te nemen die Klang & Ton voorstelt?
Ben je zeker van een goed resultaat, en hoef je niet te klooien met een studiomicrofoon die alles behalve een rechte frequentiecurve heeft.

Kevin
Ja dat is ook wel zo makkelijk maar wel veel minder leuk en anders zit ik in mn vrije tijd toch alleen maar in de kroeg. (deed ik toch wel :wink: )
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

M'n huisgenoot (desmo hier op het forum) zit er ook aan te denken een paar SB25JM's te bouwen. :) Zien er erg leuk uit en men is er erg postief over :)
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Kan het hem aanraden er zit erg veel geluid in. Als je de tweeter wat meer beheerst laat spelen heb je een mooi geplaatst hoog met vrij veel ruimtelijkheid. Ga vandaag maar weer eens druk bezig met de speakers. Terug naar basic filter en opnieuw gaan meten. Anders vanmiddag toch maar het totale filter aanschaffen van Klang & Ton
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Vandaag opnieuw wezen gaan meten. Kwam hierop uit.
Afbeelding
Heb dus nu alle 3 de speakers los gemeten. Wat valt er nu op? Zowel de mid-bass als de diep-bass zorgen allebei voor een bult bij de 300hz Kan ik dit nog wegfilteren? Zo ja hoe. Zo nee is dit dan de karakteristiek van de luidspreker zelf en moet ik dit dan maar voor lief nemen?
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Vind het toch vaag dat hij en in de mid.. en in de laag woofer zit...
Zit het niet in je kast.. of is dat eerder al uitgesloten? :oops:
Aziz
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 13:25

Bericht door Aziz »

Ben eigenlijk wel benieuwd waar je die kit besteld hebt, vind het een interessante kit!
Is hij er ook in een "niet glimmende" kleur zeg maar (gewoon zwart dus)
Aziz
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 13:25

Bericht door Aziz »

Tim nog actief op dit forum? iemand anders die weet waar ik zon mivoc setje zou kunnen bestellen? Hebben er nog meer mensen ervaring met de SB25JM?

Ik heb ze tot nu toe alleen nog gevonden bij "speaker trade" een duitse winkel. Iemand ervaringen met die winkel? het liefst zou ik ze gewoon in Nederland bestellen, maar heb nog geen Nederlandse winkel gevonden die ze aanbied
Gebruikersavatar
Goeiemorguh
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 09 jun 2006, 15:01
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Goeiemorguh »

Hier kan je hem ook bestellen, is een zeer goede winkel, alleen de verzendkosten zijn vrij hoog (17 euro) maar heb er veel goeds over gehoord.
Aziz
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 13:25

Bericht door Aziz »

Goeiemorguh schreef:
Hier kan je hem ook bestellen, is een zeer goede winkel, alleen de verzendkosten zijn vrij hoog (17 euro) maar heb er veel goeds over gehoord.
Daar had ik inderdaad ook al eens gekeken, maar kan de SB25JM niet vinden daar... misschien zie ik hem over het hoofd :oops:

Is overigens Ook een Duitse winkel. Op zich niet zon probleem, als het niet anders is, maar het liefst in nederland (alleen al omdat mijn Duits op zijn zachtst gezegd niet veel is)
Gebruikersavatar
Goeiemorguh
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 09 jun 2006, 15:01
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Goeiemorguh »

Staat bij het Hobby Hifi gedeelte, probeerde hem direct te linken maar hij wil niet helemaal lukken, zo moet het goed gaan: http://lautsprechershop.de/hifi/sb25jm_en.htm
Aziz
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 13:25

Bericht door Aziz »

Oops :oops: echt niet gezien. Stom, heb al die gedeeltes al een paar keer doorgenomen. Mischien komt het doordat de afbeelding die ze gebruiken er afwijkt van wat ik hier heb gezien ofzo :?

iig tnx.
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Lautsprechershop is een absolute aanrader! Niets dan goede ervaring mee :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

DualdudE schreef:
Lautsprechershop is een absolute aanrader! Niets dan goede ervaring mee :)
yep prima winkel, aanrader.

als er meer belangstelling is dan zou ik wel eens kunnen informeren voor een leuk prijsje voor een groepsaankoop? ik heb in t verleden nette prijzen van 'm gekregen
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”