Beste zelfbouwers,
Ik pas bij mijn zelfbouwprojecten al enige jaren de volgende verstevingstruc toe: Ik plaats recht achter het midden van de basluidspreker(s) een M8 of M10 inslagmoer in het achterpaneel en bevestig een (ronde) houten klos met tweezijdig tape op de basspeaker(s). Deze klos is een paar mm korter dan de afstand van de speaker(s) tot het achterpaneel. Na bevestiging van de speaker op het front draai ik een M8 of M10 bout van een geschikte lengte door het achterpaneel tegen de klos aan. Dat kun je zo strak doen als je wilt, maar een momentsleutel helpt als je precies wilt werken. Aldus is de speaker, die immers primair voor de paneeltrillingen zorgt, zeer stijf opgehangen en zit er ook een 'knoop' ter plaatse van de inslagmoer in het achterpaneel.
Luidsprekerkast stijver maken
Moderator: Beheerdersteam
De methode zoals OP beschrijft geeft, in theorie, een stijvere verbinding tussen basket en achterzijde.
Het blokje achter de magneet lijmen zodat ze ertegenaanrust kan ook, maar je loopt het risico dat de kast ofwel iets "bol" gaat staan, ofwel de achterzijde + blokje de magneet net niet raakt.
In beide gevallen is de koppeling m.i. niet optimaal.
Het blokje achter de magneet lijmen zodat ze ertegenaanrust kan ook, maar je loopt het risico dat de kast ofwel iets "bol" gaat staan, ofwel de achterzijde + blokje de magneet net niet raakt.
In beide gevallen is de koppeling m.i. niet optimaal.
En het Groningse mc-systems.Hififiel schreef:B&W gebruikt en vergelijkbare methode, wat ook kan is een blokje hout achter de speaker opening tegen de achterwand lijmen waar de speaker tegenaan drukt.
Kevin
Hierbij wordt de speaker via de faseplug met schroefdraad aan een buis zand tussen magneet en de achterzijde van de kast gekoppeld
richard schreef:En het Groningse mc-systems.Hififiel schreef:B&W gebruikt en vergelijkbare methode, wat ook kan is een blokje hout achter de speaker opening tegen de achterwand lijmen waar de speaker tegenaan drukt.
Kevin
Hierbij wordt de speaker via de faseplug met schroefdraad aan een buis zand tussen magneet en de achterzijde van de kast gekoppeld
Bij 'mijn' methode is de druk instelbaar en dat geeft de mogelijkheid de koppeling op het gehoor te optimaliseren.
Ook dat kan met het systeem van B&WFalcon schreef:richard schreef:En het Groningse mc-systems.Hififiel schreef:B&W gebruikt en vergelijkbare methode, wat ook kan is een blokje hout achter de speaker opening tegen de achterwand lijmen waar de speaker tegenaan drukt.
Kevin
Hierbij wordt de speaker via de faseplug met schroefdraad aan een buis zand tussen magneet en de achterzijde van de kast gekoppeld
Bij 'mijn' methode is de druk instelbaar en dat geeft de mogelijkheid de koppeling op het gehoor te optimaliseren.
Kevin
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Op die manier weet je in elk geval zeker dat de trekstang niet gaat resoneren als een gitaarsnaar. Wel zo prettig, want de achterwand fungeert in voorkomend geval als klankbord.richard schreef:Hierbij wordt de speaker via de faseplug met schroefdraad aan een buis zand tussen magneet en de achterzijde van de kast gekoppeld
