Zelfbouw (buizen) voorversterker?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
FFF

Zelfbouw (buizen) voorversterker?

Bericht door FFF »

Beste,

Ik zoek een "high end" voorversterker voor mijn set met o.a. zelfbouw soups (thiel units) en een mark levinson eindversterker.

Graag wil ik met deze Pre een stuk kwaliteit, maar vooral emotie toevoegen aan met set terwijl ik toch een technisch goed geluid wil.

Ik had eigenlijk bedacht om er een mark levinson voorversterker bij te kopen, alleen ben benieuwd wat er eventueel zelf te bouwen is (dat is veel leuker! alleen ben nog niet thuis in electronica).

De eisen zijn:

- Moet fenominaal klinken (goede "concurrent" voor een Ml pre)
- Een stuk "emotie" in het geluid brengen.
- een volume knop in ieder geval 3 ingangen en stereo uitgang
- Prijs het liefst < 1500,-
- Door iemand zonder veel ervaring in elkaar te zetten.

Ben benieuwd of er wat te bouwen is wat ik zoek of dat ik beter naar andere mogelijkheden kan kijken.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Er zijn hier een aantal mensen die een buizeamp pre-amp van Velleman gemodificeerd hebben met veel succes. Sander was daar de koploper van. Die kan daar vast meer over vertellen ;)
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Is die gemodificeerde Velleman 8020, die ik te koop heb iets voor je? Met behoorlijk goede kompnenten in elkaar gezet (Allan Bradley weerstanden en BlackGate elco's o.a.
Bovendien niet duur..

Kees
FFF

Bericht door FFF »

audiomanics schreef:
Is die gemodificeerde Velleman 8020, die ik te koop heb iets voor je? Met behoorlijk goede kompnenten in elkaar gezet (Allan Bradley weerstanden en BlackGate elco's o.a.
Bovendien niet duur..

Kees
Zag op je site wel een mooi buizen amp.
Waar staat die Velleman?

Het liefst zou ik zelf bouwen.
audiomanics
Contacteer:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=2248

Deze tread dus.. met een verwijzing naar de modificatie tread..

Kees
FFF

Bericht door FFF »

Iemand anders nog een ontwerp idee?

Zoals eerder gezegt ben ik geen buizen kenner, alleen die velleman lijkt me toch wat simpel en misschien toch beter om te hard wiren ipv een printplaat te gebruiken?[/b]
Laatst gewijzigd door FFF op ma 25 sep 2006, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Vindt u de Velleman te simpel, en ondanks de modificaties van Kees (die toch echt wel een paar grote en goede oren aan de kop heeft, gnigni) op print ziet u toch liever wat anders, maar het moet wel voor een beginner te bouwen zijn, maar dan wel hardwired, onder de $1500, moet emotie brengen, maar toch fenomenaal zijn?

En U is ook een buizenkenner?

Hmmmm.......eens zien..........

Ik begin zelf altijd met een los buisvoetje, een doos met diverse weerstanden en condensatoren en een hoogspannings-labvoeding, en zo "groeit" er vanzelf een redelijk tot goed klinkend ontwerpje uit.
Daar kan ik dan, al met al, wel een twee jaar mee zoet zijn, soms nog langer omdat ik elke dag weer wat bijleer. Zo kom je al snel aan $1500, als je alle tijd gaat meerekenen..........
Zo heb ik vorige week nog een ECC802S van Telefunken (jaja, met ruitje en goldpins, een echte dus) naar de buizenhemel geholpen omdat ik dacht dat het arme ding wel een tijdje zo'n 25 mA kon trekken bij 170V. Gewoon, in GKS, geen gekke fratsen als mu-follower of SRPP, welnee.
Dat lukte precies 1 dag, toen ruiste het ding als een gek.
Ik heb de zaak omgewerkt naar een 6FQ7, en geniet nu van een glorieus geluidsbeeld.

Wat ik hiermee maar aan wil geven, ik heb 25+ jaar ervaring in audio, waarvan 15+ jaar met buizen, en dan nog kan me zoiets overkomen.
(Een *echte* ontwerper was zoiets natuurlijk niet gebeurd, die had meteen ingezien dat de anode dissipatie van dat buisje zwaar overschreden zou worden.....hum...:oops: )

Iemand die niet al te zeker is van zijn zaak, zou er m.i. niet verkeerd aan doen om met iets "simpels" als die Velleman te beginnen.
Zeker als die gemodificeerd is volgens Sander Sassen's idee, met de vakkennis en onderdelenkeuze van een Kees Soeters.

Naderhand, als u het geluid kent en terug kunt vallen op die basissituatie, kunt u zelf modificaties aan gaan brengen.

Het is slechts mijn opinie, en vergeef me als het wat scherp overkomt, maar buizenversterkers is feitelijk een DIY-hobby ding, je bent er nooit helemaal klaar mee.

Wie daar niet aan toe is, of dat niet wil, zal moeten uitzien naar een kant-en-klaar ding, wat weer de nodige onrust met zich meebrengt ivm. systeem-matching, klankkleur, uitzoeken, prijs, beschikbaarheid, etc.

Plus, het altijd knagende gevoel of het niet *nog* beter kan.

Mijn keuze zou zijn, als ik niet-helemaal-die-hard-hobbyist, maar wel vertrouwd met soldeerbout en oscilloscoop was, om die Velleman te kopen, en deze eventueel naderhand zelf te gaan tweaken.

Helaas ben ik een van die vak-idioten die er *wel* voor kiest om van de grond af aan iets op te bouwen, wat dan weer ten koste gaat van nachtrust, heel veel tijd, wat geld, en altijd een zoektocht naar nog beter.
En die en passant ook nog eens buizen opblaast die makkelijk $100 doen op E-bay.... :mrgreen:

Maar die zoektocht naar beter is volgens mij de essentie van de audiohobby, en de drijfveer voor iedereen die zich ontwerper wil noemen............

Oei, dat staat er wel wat hard.........maar naar ik hoop wel duidelijk en zeker niet persoonlijk bedoeld.
FFF

Bericht door FFF »

Bedankt voor je imput, ik had een type foutje gemaakt ik ben juist Geen buizenkenner, alleen de klankeigenschappen spreken me aan.

Ik heb te weinig verstand van electronica om eens te gaan expririmenteren met onderdelen. Ik hoopte dat iemand een simpel door dacht ontwerp kende, zodat ik alleen de onderdelen moest gaan zoeken en de eindjes aan elkaar te gaan knopen.
audiomanics
Contacteer:

Dan kun je eens op de site van Rob H. (www.dhtrob.com) rondneuzen. Al die ontwerpen zijn al eens gemaakt en getest.. en geloof mij: Rob is een miereneuker als het op geluid aankomt. En dat is alleen positief bedoeld natuurlijk..
Rob is ook geen electronicus (zeg hij...maar hij kan menigeen nog wat leren, wat hij overigens niet zal doen.. ) Wel erg veel autodidactisch bij geleerd..

Kees.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Beste FFF,

Als je zelf een simpele goed klinkende vv wilt bouwen, zou ik gaan voor de 6072 van Triode Dick:

Afbeelding

Alles zit op één buis per kanaal, een uitgebreide voeding erbij, en deze vv schijnt erg goed te zijn. Je kunt er bij AE Europe een komplete trafoset voor krijgen, makkelijk, alleen 6072 buizen zullen wat minder makkelijk te vinden zijn.
Voor iemand die 'eindjes aan elkaar kan knopen' moet dit wel te doen zijn.
audiomanics
Contacteer:

Miniwatt schreef:
alleen 6072 buizen zullen wat minder makkelijk te vinden zijn.
5 dollar op eBay... zou gelijk zijn aan 12AY7..

Kees
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

6072 Electro Harmonix is redelijk goed verkrijgbaar, let er alleen wel op dat je goed gematchte krijgt.

Van de 8 die ik had besteld, waren er 3 bruikbaar qua gelijkheid, de andere liepen te ver uiteen om ze naast elkaar in te zetten.
Ook zit er nogal wat klankmatig verschil in die buisjes, als je NOS Sylvania 12AY7 ofzo kunt vinden, zoveel te beter!

Verder zie ik daar die vermaledijde spanningsdeler voor de gloeispanning weer zitten, en de klassieke fout om elke buis daaraan op te hangen.
Maak *twee* aparte gloeispanningen, en gebruik 1 buis voor de GKS ingangstrap, en 1 buis voor de kathodevolger L en R.
Til dan alleen die laatste buis z'n gloeispanning op, anders is het snel gedaan met de 1e helft ivm. gloeidraad-kathode emissie.
Van de eerste buis leg je de plus gloei aan ground.

Verder vind ik de dimensionering van de kathodevolger wat vreemd, erg hoogohmige kathodeweerstand, die kan best omlaag.

Hogere stroom door de buis = lagere Ri , betere klank en betere impedantieaanpassing aan de load.

EZ81 is overkill, EZ80 of EZ90/6X4 is voldoende.
Maar ja, ik heet geen Rob of Dick.... :twisted:
audiomanics
Contacteer:

@ KT88
Je moet 't 'm niet te moeilijk maken hoor... straks koopt ie gewoon die Velleman nog.... :D

Als je toch L=R kathodevolger in een buisje wil stoppen zijn er zeker nog wel een paar andere leuke buisjes op te noemen.
Persoonlijk val ik toch niet zo voor die kleintjes, hooguit als penthode-stroombronnetje in een Mu-stage ofzo... Die super oude grote buizen geven de meeste sjeu aan de muziek, microfonisch of niet... (Ik hoor FFF al helemaal twijfelen..er is ook zooooo veel)

Kees
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Tja, ik blijf erbij.......buisjes is toch DIY, en het blijft kietelen en knoeien.

Stroombronnen maak je met MJE340 of 350, toch? :twisted:

Wist je dat EF6 in triode ook erg goed klinkt?
Wel even uitzoeken op microfonie, maar verder waanzinnig leuk.
Ook om te zien!

Budget van OP in aanmerking nemend, zou 2 x AD1 in GKS of met choke-load ook wel aardig zijn......... :mrgreen:
audiomanics
Contacteer:

KT88 schreef:
Stroombronnen maak je met MJE340 of 350, toch? :twisted:
Nooit gedaan... Chokeloaded is ook errug fijn.. wordt ook wel met een trafotje voor het uitkoppelen naar de volgende trap gedaan.. Bas Horneman zit daar konstant mee te pielen... ook geen electronicus, zeg ie.. :?

Kees
Plaats reactie