Er zijn op zijn minst mogelijke verklaringen voor dit verschijnsel, dus het is dan ook wel degelijk meetbaar.audiomanics schreef:Dan ben je niet de enige.... Maar kun je het in getallen laten zien? Zo nee, dan is het pure onzin en geld uit de zak klopperij!! (niet mijn mening overigens)
Hoe "klinkt" een audio-rack?
Moderator: Beheerdersteam
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ik kan het niet meten.. Ik zou niet weten hoe ik met meetapparatuur het verschil tussen een 60cm lange zilveren interlink en een gouden exemplaar moet laten zien.. toch heeft een gouden interlink een levendiger geluidbeeld.. als je het weet, mag je het zeggen.. Ik kan tot micro-ohms, picohenry's en hondersten van picofarads meten... er zit wel verschil in maar wat dan beter is..
Ik schaar me in ieder geval niet in de gelederen van de anti-kabel-onzin-groep hoewel ik zeker niet alles voor waar aanneem. Daarvoor heb ik persoonlijk te veel verschil waargenomen (menig maal gewoon met mijn mond open gestaan van het verschil).... Als ik er geen goed gevoel bij heb klopt het meestal ook niet... een soort audio-intuitie??
Kees
Ik schaar me in ieder geval niet in de gelederen van de anti-kabel-onzin-groep hoewel ik zeker niet alles voor waar aanneem. Daarvoor heb ik persoonlijk te veel verschil waargenomen (menig maal gewoon met mijn mond open gestaan van het verschil).... Als ik er geen goed gevoel bij heb klopt het meestal ook niet... een soort audio-intuitie??
Kees
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ehm.. het ging om een digitale interlink he... Je zou daar nog dingen al jitter kunnen meten.audiomanics schreef:Ik kan het niet meten.. Ik zou niet weten hoe ik met meetapparatuur het verschil tussen een 60cm lange zilveren interlink en een gouden exemplaar moet laten zien.. toch heeft een gouden interlink een levendiger geluidbeeld.. als je het weet, mag je het zeggen.. Ik kan tot micro-ohms, picohenry's en hondersten van picofarads meten... er zit wel verschil in maar wat dan beter is..
En heb je ook een dbt gedaan met je kabels
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Altijd in het bijzijn van anderen, die exact dezelfde indruk hadden..voodooless schreef:En heb je ook een dbt gedaan met je kabels
Regelmatig hoorde je meteen het verschil. Maar soms ook na een tijdje luisteren.. Of het suggestief ie of niet: bij dezelfde kabels werden steeds, en onafhankelijk van elkaar, dezelfde dingen gevoeld.. De omschrijving van wat er waargenomen werd verschilde wel eens mar het ging over hetzelfde. Ik houd niet zo van die audiofiele termen... dat zegt me niet zoveel.. Ik probeer het gevoel dat ik er bij krijg te verwoorden.. Als ik zeg "wat een leven zit er in die kabel" heb ik het dan over soundstage of over weet ik veel wat voor term?
Het kabel verhaal gaat niet alleen over de digitale lijn van cd naar dac.. Hoewel dit, omdat het puur digitaal zou zijn, volgens de geschriften, niet meteen het eerste is wat tot de verbeelding zou spreken, en toch zit er een wezelijk verschil daar..
Ik denk dat er een hoop van deze kabel fabels uiteindelijk toch bewezen kunnen worden. Maar wat moeten we daarvoor meten en hoe??
Over honderd jaar lachen ze er wellicht om... Zitten we allemaal met koolstofkabeltjes.........(NonMetal/NonArtificialFabrics... daar geloof ik heilig in maar ik heb absoluut geen poot om op te staan)
Kees
Welnee Kees, over honderd jaar hebben we niet eens meer XLR-connectoren in ons oor, maar komt de muziek tot ons via directe energie-overdracht op onze receptoren naar de hersenen.
En ik ben ook geen echte kabelscepticus, ik heb altijd gezegd dat voor mij *persoonlijk* de verschillen nooit echt boven water zijn gekomen.
Dus behelp ik me met kabel waarvan ik weet dat het tenminste op technische gronden goed is, en ben daar ook tevreden mee.
De kabels waar ik wel verschillen hoorde, hadden allemaal iets "extra" (MIT met netwerkboxjes etc.)
Audio-intuitie.....zoiets als mensen die een versterker bouwen, daarbij automagisch de opbouw en groundlayout goed doen, en mensen die het nooit zullen leren......
Een kennis van me die al jaren versterkers bouwt (met buizen), daar bij nooit echt succes heeft, en afgunstig is op mij omdat ik met 100 euro in 2 avonden iets in elkaar kan smijten wat charme heeft en je beetpakt.
Ik heb zoiets met reparaties ook: als ik een defecte versterker oid. krijg, dan "weet" ik ahw. waar ik moet zijn, "voel" ik wat er defect is en vervangen moet worden.
90 % van de tijd klopt dat ook.
Volgens mij word je daarmee geboren, dat kun je niet aanleren.
Intuitie, ervaring? Wie het weet mag het zeggen..............
En ik ben ook geen echte kabelscepticus, ik heb altijd gezegd dat voor mij *persoonlijk* de verschillen nooit echt boven water zijn gekomen.
Dus behelp ik me met kabel waarvan ik weet dat het tenminste op technische gronden goed is, en ben daar ook tevreden mee.
De kabels waar ik wel verschillen hoorde, hadden allemaal iets "extra" (MIT met netwerkboxjes etc.)
Audio-intuitie.....zoiets als mensen die een versterker bouwen, daarbij automagisch de opbouw en groundlayout goed doen, en mensen die het nooit zullen leren......
Een kennis van me die al jaren versterkers bouwt (met buizen), daar bij nooit echt succes heeft, en afgunstig is op mij omdat ik met 100 euro in 2 avonden iets in elkaar kan smijten wat charme heeft en je beetpakt.
Ik heb zoiets met reparaties ook: als ik een defecte versterker oid. krijg, dan "weet" ik ahw. waar ik moet zijn, "voel" ik wat er defect is en vervangen moet worden.
90 % van de tijd klopt dat ook.
Volgens mij word je daarmee geboren, dat kun je niet aanleren.
Intuitie, ervaring? Wie het weet mag het zeggen..............
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Daar heb je een mooi punt kerel... ik was er mee bezig.. leek me wel wat: een klein dopje op het plafond en een muziekbeleving of er ug 1000 watters staan te brullen.. en dat nog zonder gehoorbeschadiging!!KT88 schreef:Welnee Kees, over honderd jaar hebben we niet eens meer XLR-connectoren in ons oor, maar komt de muziek tot ons via directe energie-overdracht op onze receptoren naar de hersenen.
Heb ik nachtmerries van gehad... dat is weer niet erg als je een daghengst bent..
Overigens heb ik bij dat experiment nog nooit iets gehoord... a long way to go dus..
Kees
