elektronica versterker
Moderator: Beheerdersteam
elektronica versterker
Hey allemaal,
Volg deze site al ruim een jaar, en had het idee misschien zelf een versterker te gaan bouwen. Heb behoorlijk wat verstand van elektronica, en zocht eigenlijk naar goede link(s) voor kwalitatieve elektronica. Zoek niet meteen naar top of the line hifi, maar meer voor een behoorlijke compromis.
Heeft er verder nog iemand goede tips wat betreft de elektronische opbouw van een versterker?
Zat zelf te denken aan groot-vermogen-opamps, makkelijk qua ontwerp.
Volg deze site al ruim een jaar, en had het idee misschien zelf een versterker te gaan bouwen. Heb behoorlijk wat verstand van elektronica, en zocht eigenlijk naar goede link(s) voor kwalitatieve elektronica. Zoek niet meteen naar top of the line hifi, maar meer voor een behoorlijke compromis.
Heeft er verder nog iemand goede tips wat betreft de elektronische opbouw van een versterker?
Zat zelf te denken aan groot-vermogen-opamps, makkelijk qua ontwerp.
Hey, die heb ik inderdaad wel eens eerder horen langskomen
Op een bepaald moment weet je zelf ook niet meer waar je kijken moet.
Qua prijs en ontwerp ist wel ideaal voor mij. Had zelf ook het idee om gewoon een super simpele versterker te maken gebaseerd op een simpele opamp en dan op de eerste plaats vooral aandacht te geven aan de voeding en de bekabeling.
Wattage valt een beetje tegen, maar toch goed, draai m'n muziek eigenlijk toch niet zo hard. Een voordeel is dat je niet veel dure koelingsblokken nodig hebt.
Waar ik verder nog mee zit is die IC. Zijn er meer van dat soort IC's? (dat soort = opamps met redelijk tot veel vermogen en met weinig vervorming)
Op een bepaald moment weet je zelf ook niet meer waar je kijken moet.
Qua prijs en ontwerp ist wel ideaal voor mij. Had zelf ook het idee om gewoon een super simpele versterker te maken gebaseerd op een simpele opamp en dan op de eerste plaats vooral aandacht te geven aan de voeding en de bekabeling.
Wattage valt een beetje tegen, maar toch goed, draai m'n muziek eigenlijk toch niet zo hard. Een voordeel is dat je niet veel dure koelingsblokken nodig hebt.
Waar ik verder nog mee zit is die IC. Zijn er meer van dat soort IC's? (dat soort = opamps met redelijk tot veel vermogen en met weinig vervorming)
Ik heb zelf deze gebruikt: http://www.national.com/pf/LM/LM3886.html
Maar er zijn er nog veel meer, dan zou je even moeten zoeken.
Dit zijn wel echte "watten" en het gaat nog best hard
(afhankelijk van het rendement van je speakers).
Maar er zijn er nog veel meer, dan zou je even moeten zoeken.
Dit zijn wel echte "watten" en het gaat nog best hard
Best toeval, had die namelijk al in m'n achterhoofd zitten, maar had het idee dat deze toch nog vrij veel vervorming opleverde. (Niet dat ik zo'n audiofiel ben, maar wil wel gewoon iets goeds hebben. Heb nu 3x een prutsetje, maar 1 goede is toch beter)
Ik had m zelf gezien bij farnell, maar is er een ander adres waar ik die zou kunnen krijgen, want met alleen het bestellen van chipjes kom ik niet door de bariere van farnell heen.
Of is er misschien nog een vergelijkbaar chipje met minder ruis?
Ik had m zelf gezien bij farnell, maar is er een ander adres waar ik die zou kunnen krijgen, want met alleen het bestellen van chipjes kom ik niet door de bariere van farnell heen.
Of is er misschien nog een vergelijkbaar chipje met minder ruis?
Bijv hier http://www.bmm-electronics.com/Product. ... uct_ID=188
(wel aan de prijs daar
)
(wel aan de prijs daar
Geen idNicondrio schreef:Of is er misschien nog een vergelijkbaar chipje met minder ruis?
Hele interessante site
Kan ik m'n ogen wel uitkijken, zeker ook omdat een paar zelfbouwspeakers het setje mooi af zou maken, maar dat komt later nog wel.
Denk inderdaad dat ik die IC moet hebben.
Ook voor de andere componenten ben ik volgensmij aan het goede adres.
Nou kan ik in iedergeval verder, en een mooi (en vooral simpel) schema gaan bedenken.
Voor andere sites/chipjes houd ik me aanbevolen
Nog bedankt Juul
Kan ik m'n ogen wel uitkijken, zeker ook omdat een paar zelfbouwspeakers het setje mooi af zou maken, maar dat komt later nog wel.
Denk inderdaad dat ik die IC moet hebben.
Ook voor de andere componenten ben ik volgensmij aan het goede adres.
Nou kan ik in iedergeval verder, en een mooi (en vooral simpel) schema gaan bedenken.
Voor andere sites/chipjes houd ik me aanbevolen
Nog bedankt Juul
http://www.lautsprechershop.de/Nicondrio schreef:Voor andere sites/chipjes houd ik me aanbevolen
http://sound.westhost.com/
http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... s&Itemid=4
@KT88
Dat van die getalletjes zit wat in, t beste is denkik gewoon bouwen en een heel open design aan over houden, zodat als ik een ander chipje tegen t lijf loop, het een kwestie van snel een schemaatje in elkaar prutsen en ompluggen datie t dan doet. Maar je kan moeilijk een chip beluisteren via een datasheet
Discreet?
Buizen heb ik weinig verstand van en dan denk ik dat ik een ander ontwerp zou moeten kopieren, verder niet hinderlijk, maar heb er dus weinig verstand van. T is ook niet de bedoeling dat het een geweldig duur ding gaat worden. Totaal 200 euro vind ik al flink aan de prijs.
@Juul
Hoe dom, heb zo die links van zelfbouwaudio over het hoofd gezien
Dat van die getalletjes zit wat in, t beste is denkik gewoon bouwen en een heel open design aan over houden, zodat als ik een ander chipje tegen t lijf loop, het een kwestie van snel een schemaatje in elkaar prutsen en ompluggen datie t dan doet. Maar je kan moeilijk een chip beluisteren via een datasheet
Discreet?
Buizen heb ik weinig verstand van en dan denk ik dat ik een ander ontwerp zou moeten kopieren, verder niet hinderlijk, maar heb er dus weinig verstand van. T is ook niet de bedoeling dat het een geweldig duur ding gaat worden. Totaal 200 euro vind ik al flink aan de prijs.
@Juul
Hoe dom, heb zo die links van zelfbouwaudio over het hoofd gezien
Nou, ben inmiddels al aan de slag geweest met de bijhorende schema's. Ik zit met het volgende: In hoeverre is het aan te raden de versterker te beveiligen. Heb zelf wel enig idee hoe, maar ook dat weet ik niet zeker. Ik kan me ook goed voorstellen dat dit alleen maar extra ruis en vervorming opleverd. Hoe denken jullie erover?
Verder lees ik bij de gainclone steeds dat een stabiele voeding niet nodig is, en vaak wordt dan ook een gelijkgerichte voeding gebruikt, zonder buffering. Is het niet beter dit wel af te vlakken?. Verder wil men een zo snel mogelijke diode hebben, tuurlijk is er spanningsverlies, maar is het effect zo groot?.
1 chipje levert 68 watt. Ik wil er 2 (elk kanaal 1) inbouwen, dit is dus 136 watt. Moet ik voor het kiezen van de trafo dan uitgaan van het continu vermogen (2* 68 ) of juist van het piekvermogen (2* 170)?
Langzaam komt er wat beweging in
Verder lees ik bij de gainclone steeds dat een stabiele voeding niet nodig is, en vaak wordt dan ook een gelijkgerichte voeding gebruikt, zonder buffering. Is het niet beter dit wel af te vlakken?. Verder wil men een zo snel mogelijke diode hebben, tuurlijk is er spanningsverlies, maar is het effect zo groot?.
1 chipje levert 68 watt. Ik wil er 2 (elk kanaal 1) inbouwen, dit is dus 136 watt. Moet ik voor het kiezen van de trafo dan uitgaan van het continu vermogen (2* 68 ) of juist van het piekvermogen (2* 170)?
Langzaam komt er wat beweging in
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Voor de trafo geldt: Beter iets te groot dan te klein.. Hier zitten ook weer grenzen aan: grote trafo's hebben grote startstromen, zijn groter en vooral duurder.
Een trafo met het vermogen van 2 x de RMS-waarde is voldoende, doorgaans. Een trafo kan heus wel even iets meer vermogen leveren, de meeste pieken worden uit de afvlakking getrokken. De trafo soupleerd dat in de rustige momenten wel weer bij.
Waar je nog wel rekening mee moet houden bij het dimensioneren van die trafo is het rendement van het hele spul: Als je versterker 40% rendement heeft is het opgenomen vermogen zo'n 2,5 x zo groot als het afgegeven vermogen. In het geval van 2 x 70 W kan de versterker dus 2 x 70W x 2,5 aan vermogen consumeren..
In dit geval is een trafo van zo'n 250VA toch al wel redelijk ruim bemeten.
Kees
Een trafo met het vermogen van 2 x de RMS-waarde is voldoende, doorgaans. Een trafo kan heus wel even iets meer vermogen leveren, de meeste pieken worden uit de afvlakking getrokken. De trafo soupleerd dat in de rustige momenten wel weer bij.
Waar je nog wel rekening mee moet houden bij het dimensioneren van die trafo is het rendement van het hele spul: Als je versterker 40% rendement heeft is het opgenomen vermogen zo'n 2,5 x zo groot als het afgegeven vermogen. In het geval van 2 x 70 W kan de versterker dus 2 x 70W x 2,5 aan vermogen consumeren..
In dit geval is een trafo van zo'n 250VA toch al wel redelijk ruim bemeten.
Kees
Na lang zoeken gevonden dat het verbruik 125 Watt is. Met de maximale output is dit dus een rendement van 54.4% zit er toch over te denken om een 800 VA trafo te nemen, gezien het feit dat er bij een 8ohm speaker bij 68 watt er 37V geleverd moet worden. Bij een 2ohm speaker moet er 9 ampere geleverd worden. Dit komt neer op 333 watt. Dit maal 2 = 666 watt
en bij amplimo kom ik dan uit op 800 VA
Ik heb eens even de symetrische minivoeding bekeken. Daar staan condensatoren tussen de ground en de polen. Ze gebruiken hier zowel elco's als bipolaire condensatoren. Is dit aan te raden?
Hoe zit het verder met magnetische velden van de stroomkabel en de trafo? Kan ik die appart afschermen of moet ik gewoon voldoende afstand bewaren? Of zijn er nog andere trucjes?
Heeft er nog iemand een idee voor een goede keuzeschakelaar? Ik wil natuurlijk wel de input kunnen selecteren. Nou is het grootste probleem dat ik eigenlijk alle vier de kanalen (2 maal ground en signaal) apart wil schakelen en toch nog een behoorlijk aantal ingangen over wil houden.
Ik heb eens even de symetrische minivoeding bekeken. Daar staan condensatoren tussen de ground en de polen. Ze gebruiken hier zowel elco's als bipolaire condensatoren. Is dit aan te raden?
Hoe zit het verder met magnetische velden van de stroomkabel en de trafo? Kan ik die appart afschermen of moet ik gewoon voldoende afstand bewaren? Of zijn er nog andere trucjes?
Heeft er nog iemand een idee voor een goede keuzeschakelaar? Ik wil natuurlijk wel de input kunnen selecteren. Nou is het grootste probleem dat ik eigenlijk alle vier de kanalen (2 maal ground en signaal) apart wil schakelen en toch nog een behoorlijk aantal ingangen over wil houden.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Hmm, hoop onzin weer in deze thread, 800VA trafo voor een 68W versterker? Een versterker die RMS 68W levert (bij 10% THD!) heeft zat aan een 120VA trafo, elke trafo is namelijk in staat om zonder problemen z'n dubbele vermogen te leveren. Alleen de spanning zal wat inzakken en bij langdurige overbelasting gaat de temperatuur vrij snel stijgen, met 120VA heb je dus meer dan voldoende reserve.
Daar komt bij dat de rekensom die je maakt voor het uitgangsvermogen niet klopt, deze IC's kunnen niet zo heel veel stroom leveren, dus ze in brug schakelen en proberen om 2-ohm aan te sturen gaat niet werken. D'r staat waarschijnlijk bij de brugschakeling een minimum impedantie van 8-ohm, daar dien je dan ook boven te blijven, anders gaan de IC's vlot in de stroombegrenzing en/of worden excessief warm.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Daar komt bij dat de rekensom die je maakt voor het uitgangsvermogen niet klopt, deze IC's kunnen niet zo heel veel stroom leveren, dus ze in brug schakelen en proberen om 2-ohm aan te sturen gaat niet werken. D'r staat waarschijnlijk bij de brugschakeling een minimum impedantie van 8-ohm, daar dien je dan ook boven te blijven, anders gaan de IC's vlot in de stroombegrenzing en/of worden excessief warm.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
According the datasheet (pag 11):
Grafiekje van de THD+N versus frequency
Criteria: P=60W, 4ohm, Vcc +/- 28V
THD+N nergens hoger dan 0.025%, Bij 3Khz 0.01% en daaronder zelfs significant lager.
Dit houdt nog geen rekening met de rest van de schakeling natuurlijk, dit is de datasheet van de chip. Ik neem aan dat Sander een complete versterker bedoelt met 10%THD en dan nog een die mogelijk niet al te best in elkaar is gezet.
Als je vermoedt dat je laagomige luidsprekers gaat gebruiken kan het handig zijn om een parallel schakeling te gebruiken. Die zijn als bouwpaketjes te koop in de vorm van de LM4780, (chipamps.com ?) dit heeft wel enige invloed op de grote van je trafo maar zelfs dan is 800Va overdreven
Grafiekje van de THD+N versus frequency
Criteria: P=60W, 4ohm, Vcc +/- 28V
THD+N nergens hoger dan 0.025%, Bij 3Khz 0.01% en daaronder zelfs significant lager.
Dit houdt nog geen rekening met de rest van de schakeling natuurlijk, dit is de datasheet van de chip. Ik neem aan dat Sander een complete versterker bedoelt met 10%THD en dan nog een die mogelijk niet al te best in elkaar is gezet.
Als je vermoedt dat je laagomige luidsprekers gaat gebruiken kan het handig zijn om een parallel schakeling te gebruiken. Die zijn als bouwpaketjes te koop in de vorm van de LM4780, (chipamps.com ?) dit heeft wel enige invloed op de grote van je trafo maar zelfs dan is 800Va overdreven
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
indoubt,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Je hebt gelijk, had ik kennelijk een andere datasheet voor m'n neus, neemt niet weg dat je realistisch niet zo heel veel vermogen uit dit soort IC's haalt, simpelweg omdat de maximum dissipatie een beetje in de weg zit.Grafiekje van de THD+N versus frequency
Criteria: P=60W, 4ohm, Vcc +/- 28V
THD+N nergens hoger dan 0.025%, Bij 3Khz 0.01% en daaronder zelfs significant lager.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
