b_force schreef:
Naar mijn weten (zo heb ik het volgens mij ook op school gehad) Kan het enkel goed fout gaan bij de A/D of D/A conversie.
De kabel heeft totaal geen invloed op dat signaal (of die is zo extreem klein dat je et pas gaat merken met kabels die echt heel lang zijn).
En al zou er ruis kunnen ontstaan, S/PDIF werkt op frequenties die niet we sowieso niet kunnen horen. Dus daar hebben we ook al geen last van.
( je zou bv fftjes op
http://www.breem.nl/fldtechniek/pgjitter.htm kunnen kijekn).
Hmmm.....een student van 21, zonder diploma's, die mij, met 25+ jaar audiopractijk, wel een even zal vertellen dat ik bij Breem de wijsheid moet gaan halen?

Jong jong, ga eerst eens het boek van Ken Pohlman "Principles of Digital Audio" lezen.
Ik kan in 5 minuten een meetopstelling voor je realiseren (ja, ik heb een jittermeter een een paar oscilloscopen) die je in 1 oogopslag laat zien wat een kabel in een bepaalde meetopstelling aan jitter kan produceren.
Jitter is geen ruis, het is een verschuiving in de tijd van een stijgende of dalende flank van een signaal.
Ik zou hier in kort bestek het hele verhaal moeten gaan uitleggen mbt. clock, input receiver, PLL etc., maar het lijkt me beter als je zelf eerst je huiswerk doet.
Hier is nu zo'n voorbeeld van wat je zelf eerder al aangaf: als ik denk gelijk te hebben, dan zet ik dat ook zo stellig neer dat er geen ruimte meer is voor discussie.
Dan moet je wel *verdomd* zeker van je zaakjes zijn, ikzelf ben dat na 40 jaar wel afgeleerd.
En kabels hebben per definitie last van ruis.
Ruis is alle troep (in welke vorm dan ook) die je signaal aantasten en dus vervormen.
Je haalt hier e.e.a. door elkaar.
Er is een soort basis- of grond ruis, de "johnson noise".
Dat is de beweging van electronen in een medium, aangezien elk medium een bepaalde weerstand/impedantie heeft, zal er een spanninkje worden geintroduceerd.
In een kabel die een S/PDIF of AES/EBU signaal overdraagt, zul je daar geen last van hebben.
Een slechte kabel functioneerd dus dan in feite als een soort van antenne en vangt een hoop troep op.
Als je dus een goeie kabel wil hebben kan je beter er op letten dat hij goed afgeschermt is. dit is veel essentieler dan dat hij van goud is oid.
(en dit hoeft ook geen honderden euro's te kosten).
Lezen is niet je allersterkste kant geloof ik.
Ik dacht niet dat ik hierboven iets anders heb beweerd.
WBT vergulding: heb je mijn redenatie daarvoor gelezen?
Wat denk je dat er gebeurt na enige jaren, als allerlei oxideringsprocessen een kans hebben gekregen?
Nooit eens gehad dat er een kanaal wegviel, of kraakte, en dat ronddraaien van de cinchplug dat weer ophief?
DAAROM zware vergulding, nergens anders om.
Mensen die geloven dat door hun kabels hun S/PDIF signaal slecht is, kunnen dus beter eerst kijken naar de A/D en D/A convertor en die vernieuwen als ze er niet tevreden over zijn.
Ik geloof niets, ik meet, luister, en trek daaruit comclusies.
Ik heb bovenstaand ook niets beweerd over eventuele klankverschillen door jitter e.d.
Wai is trouwens een "slecht S/PDIF signaal"?
Eentje die de amplitude niet haalt? Een waar jitter optreedt (fout, want jitter treedt op in combinatie met de bron en de belasting, nooit *in* een kabel) ?
Wat denk je dat de reden is dat er Tent-clockjes bestaan, of dat Arcam een closed loop "digital link" heeft toegepast?
sorry dat ik je zo hard aanpak, maar als je dinsdag goed voor de dag wil komen, moet je je instelling wel even heel snel wijzigen