Filter Scanspeak Reference Monitor

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Ernst Jan

Filter Scanspeak Reference Monitor

Bericht door Ernst Jan »

Beste mensen goeiemorgen,

Ik heb eens wat berekeningen aan het filter van deze monitor geplaatst. Ik vraag me toch echt af of de tweeter niet omgepoold zou moeten worden als ik naar het faseverloop kijk. Het faseverloop in het artikel uit de Elektuur lijkt mij alleen haalbaar met een ompoling. Zijn er mensen met hogere filterkennis die mij kunnen verlichten?

Bedankt.
Bijlagen
fase.JPG
fase.JPG (38.62 KiB) 1757 keer bekeken
laag.JPG
laag.JPG (60.93 KiB) 1757 keer bekeken
hoog.JPG
hoog.JPG (62.24 KiB) 1757 keer bekeken
peter geerts

Bericht door peter geerts »

Heb je in je berekeningen ook rekening gehouden met het vershil in woofer en tweeter wat betreft de afstand van oor tot spreekspoel (maw de spreekspoel van de woofer ligt meestal dieper tov baffle als die van de tweeter)? Door dit verschil is het soms zo, dat de tweeter toch omgepoold moet worden.
Ernst Jan

Bericht door Ernst Jan »

Nee dat heb ik niet, het is puur uit elektrisch standpunt bekeken. Dit kan inderdaad wel de reden zijn. Ik zit me nu ook te bedenken dat áls je de tweeter om zou polen, de fase anders zou verlopen nl. dat de karacteristiek weer positef zou gaan afbuigen, als een parabool zeg maar.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Niks aan veranderen, het faseverloop is precies wat je zou mogen verwachten. De tweeter voegt zelf, als minigesloten box, een tweede orde hoogdoorlaat verloop toe. De woofer valt uitzichzelf af wat extra fasedraaiing geeft en heeft zijn akoestisch centrum een paar centimeter achter de tweeter wat nog extra fasedraaiing geeft. Het akoestisch verloop van de woofer en tweeter resulteert dus samen met het 2de orde elektrisch filter in een faseverloop dat veel meer weg heeft van dat van een 4de orde filter.
Ernst Jan

Bericht door Ernst Jan »

Nee ik ga het ook zo laten, ik kon e.e.a. alleen niet rijmen. :o
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

jeroen_d schreef:
Niks aan veranderen, het faseverloop is precies wat je zou mogen verwachten. De tweeter voegt zelf, als minigesloten box, een tweede orde hoogdoorlaat verloop toe. De woofer valt uitzichzelf af wat extra fasedraaiing geeft en heeft zijn akoestisch centrum een paar centimeter achter de tweeter wat nog extra fasedraaiing geeft. Het akoestisch verloop van de woofer en tweeter resulteert dus samen met het 2de orde elektrisch filter in een faseverloop dat veel meer weg heeft van dat van een 4de orde filter.
Damn, ik wou dat ik begreep wat hier stond... :oops:

Wowly
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Wowly schreef:
jeroen_d schreef:
Damn, ik wou dat ik begreep wat hier stond... :oops:

Wowly
Zo moeilijk is dat toch niet? Hak het eens in stukjes en pak Vance Dickanson er eens bij.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”