Silver Bullet, een overdaad aan L17RCY/P's (was: Yellow P.)
Moderator: Beheerdersteam
Hoi Sander
Wat ik me afvraag is of je met die 4 woofers in het laag line array afstraal gedrag krijgt. Ik bedoel de voor line array's typische afval van 3 db de meter ipv 6 db de meter voor een punt bron. heb je op 1 en twee meter gemeten? Ik ben zelf aan zoiets aan het tekenen vandaar.
Groeten Roland
Wat ik me afvraag is of je met die 4 woofers in het laag line array afstraal gedrag krijgt. Ik bedoel de voor line array's typische afval van 3 db de meter ipv 6 db de meter voor een punt bron. heb je op 1 en twee meter gemeten? Ik ben zelf aan zoiets aan het tekenen vandaar.
Groeten Roland
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Inmiddels staan de kasten bij de spuiterij en hoop ik ze volgende week weer terug te krijgen, dan kan ik beginnen met de finale inbouw van de filters, de drivers en uiteraard het aanbrengen van het dempingsmateriaal.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Zo, inmiddels zijn de luidsprekers terug van de spuiterij en wat een vakwerk zeg, echt helemaal niks op aan te merken zelfs gezien mijn (belachelijk) hoge eisen. Hieronder alvast een indruk van de lege kasten, als alles meezit hoop ik e.a. eind deze week spelende te hebben.

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Goed, weer even een update, de afgelopen dagen heb ik de vrije uurtjes benut om e.a. in elkaar te zetten. Ondanks dat je e.a. op tekening hebt staan kom je soms toch weer voor verassingen. Zo was het monteren van de trafokern tegen de achterwand van de kast en vervolgens de montage van filter nogal een klus waar je eigenlijk twee paar handen voor nodig hebt die door gaten een kieren passen van een halve dm, zie hieronder.


Uiteraard is alles gemonteerd met RVS plaatschroeven voorzien van RVS en nylon ring en de PCB's zijn voorzien van 8-mm afstandsbussen. De afstandsbussen zorgen ervoor dat de PCB's netjes klem zitten tegen de 5-mm vilt bekleding aan de binnenkant van de kast en de PCB dus niet kan meetrillen.
Aan de andere kant van de kast feitelijk 't zelfde verhaal, aldaar zit de 2.2mH Tritec spoel tegen de achterzijde van de kast gemonteerd en de PCB er naast. Ik gebruik voor de bekabeling in de kast 'Tufsil' dit is vertind meeraderig (30x0.25-mm, 1.5-mm totaal) montagedraad met een siliconen isolatie, hierdoor is 't soepel, smelt niet bij solderen, maar vooral ratelt niet mee doordat de siliconenmantel erg veerkrachtig is.

Demping van de kast bestaat voornamelijk uit 5-mm zelfklevend vilt dat op alle kastwanden geplakt zit, daar gaat nogal wat tijd inzitten aangezien je eerst alles moet uittekenen, vervolgens uitsnijden langs een liniaal en dan pas kan gaan plakken. Uiteraard zijn met een holpijpje de diverse gaten gemaakt in 't vilt voor de afstandsbussen en kabeldoorvoer. Voor de rest gebruik ik feitelijk altijd Sonofil (een soort BAF) en kies dan voor een hogere of lagere vulling van een kast om een bepaalde graad van demping te bereiken (en ja, in antrachiet, wit vind ik spuuglelijk).

Alle drivers worden gesoldeerd met silversoldeer en vervolgens worden de aansluitingen voorzien van een stuk krimpkous, voor de duurzaamheid, maar ook omdat 't een stuk netter staat dan een blote soldeerverbinding.

Inmiddels speelt e.a. maar zijn helaas van de acht stuks G17RE/P woofers er twee met mechanische schade. De konus heeft een stevige tik gehad waardoor de spreekspoel vervormd is. Ik denk dat dit gebeurd is tijdens de DDIY2006, aangezien de onderste woofer op teenhoogte zit en ik er veel mensen op cm's langs zag schuiven.
Ik had een reserve woofer, maar die blijkt een verkeerd verlijmde spider te hebben waardoor ook deze niet goed funktioneert. Helaas heeft de leverancier niks op voorraad en is deze woofer inmiddels niet meer in productie, dus ga ik morgen eens rondbellen of iemand wellicht nog een set G17RE/P's heeft liggen. Anders wordt 't uitwijken naar een alternatief en de goede G17RE/P's verkopen. Balen, maar goed, zulk soort dingen kunnen nu eenmaal gebeuren.
Mocht iemand een suggestie hebben waar ik een set G17RE/P's op de kop kan tikken laat het dan AUB even weten!
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.harwdareanalysis.com


Uiteraard is alles gemonteerd met RVS plaatschroeven voorzien van RVS en nylon ring en de PCB's zijn voorzien van 8-mm afstandsbussen. De afstandsbussen zorgen ervoor dat de PCB's netjes klem zitten tegen de 5-mm vilt bekleding aan de binnenkant van de kast en de PCB dus niet kan meetrillen.
Aan de andere kant van de kast feitelijk 't zelfde verhaal, aldaar zit de 2.2mH Tritec spoel tegen de achterzijde van de kast gemonteerd en de PCB er naast. Ik gebruik voor de bekabeling in de kast 'Tufsil' dit is vertind meeraderig (30x0.25-mm, 1.5-mm totaal) montagedraad met een siliconen isolatie, hierdoor is 't soepel, smelt niet bij solderen, maar vooral ratelt niet mee doordat de siliconenmantel erg veerkrachtig is.

Demping van de kast bestaat voornamelijk uit 5-mm zelfklevend vilt dat op alle kastwanden geplakt zit, daar gaat nogal wat tijd inzitten aangezien je eerst alles moet uittekenen, vervolgens uitsnijden langs een liniaal en dan pas kan gaan plakken. Uiteraard zijn met een holpijpje de diverse gaten gemaakt in 't vilt voor de afstandsbussen en kabeldoorvoer. Voor de rest gebruik ik feitelijk altijd Sonofil (een soort BAF) en kies dan voor een hogere of lagere vulling van een kast om een bepaalde graad van demping te bereiken (en ja, in antrachiet, wit vind ik spuuglelijk).

Alle drivers worden gesoldeerd met silversoldeer en vervolgens worden de aansluitingen voorzien van een stuk krimpkous, voor de duurzaamheid, maar ook omdat 't een stuk netter staat dan een blote soldeerverbinding.

Inmiddels speelt e.a. maar zijn helaas van de acht stuks G17RE/P woofers er twee met mechanische schade. De konus heeft een stevige tik gehad waardoor de spreekspoel vervormd is. Ik denk dat dit gebeurd is tijdens de DDIY2006, aangezien de onderste woofer op teenhoogte zit en ik er veel mensen op cm's langs zag schuiven.
Ik had een reserve woofer, maar die blijkt een verkeerd verlijmde spider te hebben waardoor ook deze niet goed funktioneert. Helaas heeft de leverancier niks op voorraad en is deze woofer inmiddels niet meer in productie, dus ga ik morgen eens rondbellen of iemand wellicht nog een set G17RE/P's heeft liggen. Anders wordt 't uitwijken naar een alternatief en de goede G17RE/P's verkopen. Balen, maar goed, zulk soort dingen kunnen nu eenmaal gebeuren.
Mocht iemand een suggestie hebben waar ik een set G17RE/P's op de kop kan tikken laat het dan AUB even weten!
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.harwdareanalysis.com
Woei, idd kampioen netjes afwerken is weer busy! Erg leuk om te zien!! Wat balen zeg, van die woofers. Ik snap niet dat áls mensen zoiets per ongeluk doen ze het niet even zeggen, je hebt zo'n WA nie voor niets toch??? Kun jij ook anticiperen door alvast nieuwe units te bestellen ipv er nú achter te komen. jammer.....maar als ze straks af zijn kun je weer met volle teugen genieten!!
Wowly
Wowly
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Carlo,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
De firma 'Vilta' te Amsterdam, ze hebben diverse diktes, kleuren, etc. vilt en brengen daar een zelfklevende laag op aan.Maar mijn vraag is eigenlijk waar je dat 5mm zelfklevend vilt vandaan hebt.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ik vraag me toch af hoe B&W dat al een jaar of dertig doet?Er rust blijkbaar geen zegen op gele woofers.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Jeroen,
Ik ga eerst eens (voorzichtig) een woofer demonteren en eens kijken hoe groot de schade is, ik heb als 'testcase' m'n reserve woofer die toch al een scheef verlijmde spider heeft, dus die is toch niet meer te redden. Misschien kan ik dan de alu spreekspoel drager weer dusdanig fatsoeneren zodat hij weer in de luchtspleet past zonder aan te lopen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Dank je! Mja, ik heb de L17RCY/P op 't oog, die zou d'r zou inkunnen als ik me niet vergis. Ik denk niet dat ik dan iets aan 't filter hoef te wijzigen, de impedantie-piek zit op dezelfde plek en de curves zijn vrijwel identiek. Alleen zal ik wel wat meer demping in de kast moeten stoppen, het rendement is nml. 0.5dB hoger. Veel spannends gebeurt er verder niet, ze zijn twee om twee serie-parallel geschakeld en tweede orde gefilterd op ~120Hz (12mH + 100uF), met een zuigkring en zobel erover.Sander, je bent weer kampioen netjes monteren aan het spelen!
Balen van die woofers, ik hoop niet dat je moet veranderen en dan ook nog wellicht het filter wijzigen. Dat zou helemaal balen zijn.
Ik ga eerst eens (voorzichtig) een woofer demonteren en eens kijken hoe groot de schade is, ik heb als 'testcase' m'n reserve woofer die toch al een scheef verlijmde spider heeft, dus die is toch niet meer te redden. Misschien kan ik dan de alu spreekspoel drager weer dusdanig fatsoeneren zodat hij weer in de luchtspleet past zonder aan te lopen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Henkjan,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ja, staat voor morgen op de planning!of bel de diverse winkels eens af, misschien nog wat oude voorraad
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Jan,
Setje woofers kost me toch tussen de 400 en 500-euro (ex. BTW), dus da's best een flinke uitgave, vooral als van de acht er zes gewoon prima in orde zijn, pure verspilling dus
Ps. ik ben stiekum toch aan 't genieten, ze spelen namelijk wel, alleen als ik het volume wat verder opendraai (nivo > normaal luisternivo) dan hoor je dat de woofers hoorbaar aanlopen/vervormen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Is there any other way?Woei, idd kampioen netjes afwerken is weer busy!
Ach, aan de buitenkant zie je 't niet, dus ze zullen wel gedacht hebben 'niks aan de hand' of iets dergelijks, jammer dat 't aan beide kanten gebeurd is.Ik snap niet dat áls mensen zoiets per ongeluk doen ze het niet even zeggen, je hebt zo'n WA nie voor niets toch???
Setje woofers kost me toch tussen de 400 en 500-euro (ex. BTW), dus da's best een flinke uitgave, vooral als van de acht er zes gewoon prima in orde zijn, pure verspilling dus
Ps. ik ben stiekum toch aan 't genieten, ze spelen namelijk wel, alleen als ik het volume wat verder opendraai (nivo > normaal luisternivo) dan hoor je dat de woofers hoorbaar aanlopen/vervormen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Net even een simulatie gedaan met de L17RCY/P en dat zou een prima alternatief zijn. Een probleem is d'r echter wel, de luidspreker kan dan natuurlijk niet meer als 'Yellow Peril' door 't leven gaan met aluminium woofers ipv. de gele glasvezel woofers. Iemand een suggestie voor een nieuwe naam in dat geval? Ik dacht zelf aan 'Silver Bullet', en ja, ik ken de film van Stephen King en heb in m'n jeugd 't boek gelezen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Even op Wikipedia gesnuffeld en wat lees ik?
Jomanda kom d'r maar in!
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Toeval?The metaphor of the silver bullet applies to any straightforward solution perceived to have extreme effectiveness. The phrase typically appears with an expectation that some new technology or practice will easily cure a major prevailing problem. The term originates from folklore. Traditionally, the silver bullet is the only weapon that can kill a witch, vampire, monster, or a person living a charmed life.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Doe je er ook netjes een RoHS stikkertje opSSassen schreef:Alle drivers worden gesoldeerd met silversoldeer
Schitterende afwerking maar weer! En heel erg zonde van de woofers. Kun je ze niet claimen als een garantiegevalletje? Seas zal er toch nog wel een paar in reserver hebben. Om de een of andere rede denk ik niet dat die alu woofjes net zo mooi gaan uitzien
Kijk wel uit met Jomanda, want volgens mij is een groot deel van de high-end wereld groot fan van haar voodoo
