Ik wil een paar boutjes verzinken in aluminium. Nu heb ik wel eens een foto gezien (meen op diyaudio) van een boor (zeg 8 mm) met een kleinere boor op de kop (zeg 4 mm).
Het gat dat de de dikkere boor maakt moet wel vlak en recht zijn (omdat de boutjes dat ook zijn aan de onderkant).
Dus zulk soort gaten:
Hoe doe ik dat?
Waar koop ik zo'n verzink boor. Alle lokale metaalhandelaren/gereedschapwinkels kijken alsof ze water zien branden als ik dit vraag.
Denk dat dit eerder met een frees is gedaan. Dan wordt het omgekeerde volgorde: eerst frezen, dan boren. En een boor met verzinkstuk erop heb ik alleen nog maar met schuine stukken gezien.
Ik kan je trouwens uit ervaring vertellen dat het met een "schuine boor" (120 graden) ook gewoon werkt hoor. Dat heb ik namelijk gedaan 3 stuks 10mm dikke RVS frontplaten: 3 --> 5 --> 6mm voor het gat zelf, en daarna 1x met 10mm voor de verzinking. Wel een kolomboor gebruiken en heeeeel goed op de diepte letten.
Groeten, Joris
P.S. Het kan natuurlijk ook zijn dat het een boor was met een 2e schuine boor erop, maar dat hij die op een draaibank recht heeft gemaakt!
Het probleem met boren is dat hoe vlakker de punt hoe eerder de neiging ontstaat om te zoeken.. Een zgn Endmill (waar dit soort gaten mee gemaakt wordt) krijg je met geen fatsoen, uit het handje, in het materiaal.
Voorwaarde is dus een stevige kolomboor en je werkstuk goed vastzetten. Dan blijft echter het probleem van uitlijnen. Je wil het kleine gat centrisch in het grote gat hebben.
Voor mensen zonder freesbank blijft een normale boor (120 graden) dus het eenvoudigste alternatief. Kun je een slijperij vinden die voor jou een boor/frees combinatie wil slijpen, dan ben je al bevooroordeeld.
Tipjes:
- voor mooie ronde gaten: doe tussen de boor en het materiaal een stukje stof, een paar keer dubbel gevouwen.
- Om bij imbus de kop vlak te krijgen met het materiaal moet je de boutmaat diep boren--- M6 dus 6mm diep, M4 dus 4mm diep. Eventueel iets dieper als je er ook nog een ringetje onder wil hebben.
Voorwaarde is dus een stevige kolomboor en je werkstuk goed vastzetten. Dan blijft echter het probleem van uitlijnen. Je wil het kleine gat centrisch in het grote gat hebben.
Valt wel mee. Eerst het kleine gat boren. Dan zonder het werkstuk los te halen de boor verwisselen voor een grotere (verzink)boor en dan gelijk verzinken. Kunst is meer om alle gaten even diep te verzinken met een kolomboormachine. Dat verzinken dan wel op lage snelheid doen en bij aluminium smeren met spiritus. Pas wel op dat je de handel van de kolomboormachine goed vast houdt zodat de grotere boor niet gaat "happen". Daarom moet je het werkstuk ook goed vastzetten. Met een beetje beleid moet dat dan lukken.
Overigens zijn 90 graden verzinkboren voor imbusschroeven met een verzonken kop geen enkel probleem om te krijgen. Zelf de Fixet hier in het dorp heeft ze. Beste is zo'n verzinkboor met een dwarsgat er in dan.
Nou Pjotr, moet ik maar eens naar jouw dorpie toe.
Ik heb het hier gevraagd bij een 3 zaken in Den Haag (die meestal veel in huis hebben), bv Bo-mij. Misschien had ik daar pech met de bediening (die varieert nog wel eens).
Voor verzonken imbusschroeven met 90 graden kop en om de gaten af te bramen. Als je deze boren niet mishandelt en niet voor wat anders gebruikt dan voor aluminium dan vezinken ze braamvij.
Deze souverein-boren zijn echt geweldig (afgezien van de prijs), maar niet als je een imbus wil verzinken. Dan zou ik zeker zo'n boortje gebruiken als Duck afgebeeld heeft.. Ik heb ze nog niet in het wild gezien overigens...
Dergelijke boortjes liet ik destijds zelf slijpen, maar ze bestaan dus gewoon.. Nooit te oud om weer wat te leren dus..
Het was ook een extra'tje als tip Voor het verzinken van cilinderkoppen heb je eigenlijk z.g.n. penboren nodig. Maar die heb ik ook niet in het wild gezien. Ik heb ze heel lang geleden (> 20 jaar) bij Tofex op de Goudsesingel in Rotterdam gehaald maar volgens mij bestaat die winkel al lang niet meer.
Overigens gaat het ook vrij goed met een Clarckson spiebaanfrees in de kolomboormachine. Maar dan moet die kolomboormachine wel behoorlijk stabiel zijn en het werkstuk goed vastgezet.
Klein vraagje. mag je zo'n kopverzinkfrees ook in een kolomboor gebruiken? Mijn minimale toerental is 520. Stabiliteit: het apparaat (*23 kilo) schudt wel wat als ie aanstaat. Hoeveel de boorkop zelf slingert weet ik niet (valt wel mee denk ik).
Natuurlijk heb ik snijolie spul
Laatst gewijzigd door Duck Twacy op zo 03 sep 2006, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Lijkt mij geen probleem. Maar je kunt wel beter spiritus gebruiken ipv boorolie/snijolie voor aluminium. Wel de boel goed schoonmaken en inoliën dan na afloop om roesten van je boormachine te voorkomen.
Maar je kunt wel beter spiritus gebruiken ipv boorolie/snijolie ....
als je van een leuke fik of explosie houdt
Dan zou mijn huis en werkplaats al 10x afgefikt moeten zijn en niet alleen bij mij Overigens heb je er geen liters van nodig, een paar drupjes om de boel nat te houden is voldoende.
in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst....
dus jij denkt dat het laten verdampen van een erg brandbaar goedje in de nabijheid van een draaiende electromotor een veilig idee is? in de industrie zou vanwege de continue aanwezige damp een zonering "zone 0" gelden, en daar is dus geen electromotor voor te krijgen die veilig genoeg is. enige manier op dit enigzins veilig te krijgen is met gewaarborgde geforceerde ventilatie van de werkplek en met verse lucht toevoer naar de motor
------------------------------------
forum VGWM coordinator
Ja,ja, maar Peter heeft wel gelijk. Spiritus is nu eenmaal het meest geschikt voor smeren en koelen bij het boren in alu. Een paar druppeltjes per bewerking is voldoende. Nog nooit brand veroorzaakt hiermee.
De spiritusdamp was ook mijn bezwaar bij mijn freesbankje. Je ziet het spul ook niet of nauwelijks branden. De spindlemotor staat toch heerlijk te vonken, maar daar heb ik nu een oplossing voor: een dikke ventilatieslang over de motor heengeschoven en zo'n buisventilator buiten het raam hangen.. Knappe damp die dan nog bij de motor komt.. Wel een algeheel rook-en lasverbod tijdens het aluminium frezen..
Nu we toch over zo'n vloeistoffen bezig zijn; voor kunststoffen gebruik je best petroleum als koelmiddel en snijlubricant. Zeker op een draaibank waar het spul soms wel eens durft te smelten