LM4780 speelt

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

rho

LM4780 speelt

Bericht door rho »

Ik ben nu al even naar m'n LM4780 versterkertje aan het luisteren. Eerst begonnen met Abraxas van Santana op SACD. Dat viel reuze mee zeg! Lekker levendig, open en fris. Power genoeg!
Bassen zitten lekker strak. Dat zal wel wat met de overgedimensioneerde voeding te maken hebben. (nu speelt St-Germain, daar zit wel redelijk wat laag in.)
Ik heb de indruk dat er meer leven in zit t.o.v. m'n bijna versleten Akai. Volgens mij duidt dat op een vlakkere frequentie-karakteristiek, vooral in het hoog. Ook kan een betere staprespons ermee te maken hebben.

Eigenlijk komt het geheel me duidelijker en frisser voor. Je hoort meer detail. Alles is meer afgelijnd.

Het kan allemaal maar een idee zijn natuurlijk, maar het laat wel zien dat zo'n chipje erg kan behagen als het audio-reproductie aankomt. :D

Hij is nu ongeveer 2 uur aan het bollen en ik heb de indruk dat ik de koelvin mooi heb gekozen. Een draai aan de volumeknop laat een geleidelijke opwarming van de koelvin zien. Maar echt warm wordt ie nooit. Ik heb de koelvin maximaal tot 35 graden gekregen. Het IC zelf wordt nauwelijks warmer. Voor normaal luisterniveau is dit dus echt ideaal.

Morgen eens met vinyl proberen. :D
Rudy

Bericht door Rudy »

Welke configuratie heb je hem opgebouwd ? gewoon stereo, bridged of parrallel.

Foto's pls :)

Mag ik weten met welke preamp of is het gewoon via potmeter ?

Groetjes

Rudy
rho

Bericht door rho »

Hij werkt gewoon in stereo. Voeding is +/-35V.

Morgen komen er foto's. :D

Voorlopig werk ik nog gewoon met een potmeter.
rho

Bericht door rho »

Hier enkele foto's van de versterker en de bijhorende voeding:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
...en toen waren m'n mogelijkheden bij PictureHost op.... :cry:
Heb nog wel wat foto-tjes. :)

De behuizing wordt nog wel veranderd. Maar voorlopig doet deze prima z'n werk.

In de voeding komen nog 2 NTC's om de inschakelstroom wat te beperken. Echt problemen heb ik er niet mee, maar kwaad kan het niet denk ik.
Rudy

Bericht door Rudy »

Rho, ziet er lekker uit, ik zie dat je de thePCBshop ook kent :)

Ben je van plan om twee van die "versterker" modulen aan te sluiten aan de voeding ? , want dit wekt dus niet als ze niet in dezelfde kast zitten.

Als je van plan bent om enkel 1 module aan te sluiten raad ik je toch aan om de voeding anders aan te sluiten, door middel van 4 draden ipv 3, zal deze avond uitleggen waarom, heb eerst nog nieuwjaarsfeestje te doen

Hoe speelt ie en hoe is de s/r waarde ( hoormatig of meetkundig )

Veel speelgenot, altijd leuk nieuw speelgoed hebben :D

Groetjes

Rudy
sietse

Bericht door sietse »

Hoi allemaal,

Leuk zo'n versterker en mooi klein te bouwen.
Ik heb wel eens gelezen dat dergelijke IC's niet zo goed tegen laagohmige belastingen kunnen. Weet iemand of dat eigenlijk waar is ?

Sietse
rho

Bericht door rho »

En waarom zou dit niet werken als ze niet in dezelfde kast zitten?
Denk je aan aardlussen door 2 versterkers op dezelfde massa te hangen?

ThePCBShop maakt inderdaad erg goede printjes. We gebruiken hen op 't werk ook. (voor demo-bordjes van onze producten b.v.)
De prijs is wel redelijk hoog, maar zoals je ziet krijg je er dan ook kwaliteit voor. De service is ook echt prima.

Ik ben al bezig met het ontwerp van een andere behuizing waar de versterker in dezelfde kast komt als de voeding. Alles een beetje mooier afgewerkt.
Ik denkd at ik een ronde power-knop ga gebruiken. Nu moet ik nog een mooie vinden.

Misschien komt er nog een dergelijke module bij ja. Die komt dan weer in een appart kastje, dat natuurlijk netjes gaat passen bij het kastje dat ik voor deze ga bouwen.

Maar ik denk eerder dat ik 2 kanalen van de P3a van ESP ga bouwen. Ik heb alle materiaal hier liggen. Behalve de voeding dan. Eigenlijk was deze voeding voor de P3a bedoelt, maar ik kan makkelijk een 2de bouwen he.

Uiteindelijke bedoeling is om dan de P3a een stel subjes te laten aanvuren en deze LM4780 voor de main speakers te gebruiken.
Valt de P3a veel beter mee dan verwacht, dan bouw ik 2 kanalen bij van die versterker. (tegen dan heb ik zowieso het hele design, dus geen enkel probleem)

Valt de P3a wat tegen dan bouw ik een extra exemplaar van deze.

S/R is eigenlijk subliem. Ik had er eerst geen aandacht aan besteed....omdat er gewoon niks, noppes, nada te horen was....maar toen viel me dat ineens op dat ie zo rustig is. :D
rho

Bericht door rho »

sietse schreef:
Hoi allemaal,

Leuk zo'n versterker en mooi klein te bouwen.
Ik heb wel eens gelezen dat dergelijke IC's niet zo goed tegen laagohmige belastingen kunnen. Weet iemand of dat eigenlijk waar is ?

Sietse
Dat ligt aan je voedingsspanning. Normaal kan je ze wel tot 4 Ohm belasten hoor.
Maar een IC is meestal intern wel iets krapper gedimensioneerd dan een discrete versterker. De oppervlakte van de chip op de wafer is van belang (winstmarge op het product) en dus dimensioneer je je voedingsbanen en vermogentransistoren ietsje krapper. Deze nemen namelijk nogal veel plaats in op zo'n IC. Dat heeft dan wel als gevolg dat ze iets gevoeliger zijn tegen overbelasting. Maar in de LM47xx reeks hebben de IC's wel redelijk wat beveiliging meegekregen.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zer mooi Rho!

Maar hoezit het eigenlijk met de voeding, Zie ik nu 3 fases elko's achter elkaar? De blauwde in de voeding zelf, dan nog 2x 2200 uF en dan 3x 68uF dicht bij de chip?

Je gaat het ding zeker niet in een 1U behuizing duwen, zoals ik met mijn 3886'jes van plan ben ;)
rho

Bericht door rho »

Nee er zijn eigenlijk 4 fases caps. De 10000µF in de voeding, dan de 2200µF in het printje van de versterker en dan nog 10µF tantaal en 100nF vlak bij de chip. Die 68µF zitten in het mute-circuit en op de -ingang van de chip.
Rudy

Bericht door Rudy »

@ Sietse
Met dit *IC* is dit helemaal geen probleem, je moet natuurlijk niet met een voeding van 40..45V werken, maar zoals de 35V die rho gebruikt zal de spike beveiliging nooit intreden tijdens muziek ( of toch niet hoorbraar intreden ).

@ rho

*Ik gebruik ook de thePCBshop behoorlijk vaak voor eigen projecten, daar het dan direct dubbelzijdig en doorgemetalliseerd is en dit vooral bij discrete versterkers ( men main hobby ), ik vind ze persoonlijk goed en niet egt duur ( maja das relatief aan het budget van elk project ).

*Over de voeding en massaloops, je kan er op deze manier twee ophangen zonder probleem, maar is de bron van het toestel hetzelde dan heb je dikke problemen, dus bouw zo geen 4 kanaals die van een surroundset komt want het bromt harder dan ie speelt.

*Hang je er zoiezo maar 1 module aan raad ik aan om de massaverbindingen van de voeding naar de module op te splitsen, dit lijkt me nog mogelijk met de manier dat ie nu is opgebouwd.

*Als deftige drukknop gebruik ik vaak een pushbutton met ingebouwde led, maar dit heeft nog welk wat extra componenten nodig om te werken.
Afbeelding

*over die 68uF aan de -kant, heb je ze eigenlijk nodig zoals je config nu is, want als je je ingangsimpedantie ongeveer gelijk maakt aan de terugkoppelweerstand van de inverterende ingang naar de mas, dan heb je geen dc ofset aan de ingang en dus ook geen aan de uitgang, en minder elco's is in mijn ogen altijd beter.

*Kwa S/R, met een soundcard en een spectrum analyse programmetje ( gewoon te downloaden ) kan je met gewoon via 2 weerstanden de uitgang van je versterker aan je pc koppelen en dit opmeten ,des te beter deze waarde des te meer detail je uitgang kan bevatten, deze dingen zijn behoorlijk aan elkaar gelinkt.

* en LM4780 >>>>>>>>> P3a , p3a is niet zo een geweldige versterker, heeft slechte PSRR en ook een behoorlijke hoge vervorming. Hij heeft natuurlijk wel het voordeel wat ie geen stroombeveiliging heeft, en ja dit is een voordeel :)

Rudy /die morgen zelf is wat foto's zal posten ivm men laatste versterker
weidok

Bericht door weidok »

Klein maar fijn zou ik zeggen RHO..

Ik zou de boven kant van doorzichtig kunstof doen
ziet echt gaaf uit..

Hou ons op de hoogte..

wat zijn de bouwkosten ( ongeveer dan inkl voeding) ?
rho

Bericht door rho »

@Rudy: Wat die matching van de ingangsimpedantie met de terugkopperweerstand naar massa betreft heb je wel gelijk. Maar voor alle veiligheid heb ik de adviezen van National maar opgevolgd. En ik merk toch geen nadelen. Hij klinkt prima.

Kan je dat van die verschillende modulen gevoed door dezelfde bron wat meer verduidelijken? (wat de problemen dan kunnen zijn en waarom)
Massaverbinding spitsen? Je bedoelt de signaalmassa en de power-massa? Die zijn in ster geroute op de pcb en komen pas bij elkaar aan de aansluitklem voor de voeding. (2x ster eigenlijk)

Maar ik ben dus van plan om elek module/P3a z'n eigen voeding te geven.

Die drukknop lijkt me wel erg interessant. Verkooppunt? :)

Bwa, eigenlijk ben ik niet zo geïnteresseerd in de S/N cijfertjes. Hij klinkt heel rustig en zonder ruis. Da's het belangrijkste.

De P3a niet goed? Vind ik eigenlijk vreemd als je de commentaren van zovele gebruikers ziet. Eigenlijk ben jij pas de 2de die 'm niet goed vindt.

@weidok: Over de kosten heb ik geen idee eigenlijk. Ik hou dat niet bij. Dat zou de pret van het bouwen misschien te fel bederven. ;)

Ik heb al een mooi idee wat de behuizing betreft.
Ik ge een zelfde type bouwen voor m'n nieuwe RIAA en voorversterker (alleen het front dan, want die zit in een 19" kastje).
Rudy

Bericht door Rudy »

Eerst effe simpel ivm met die P3a, deze word *enorm* geprezen door zovelen, maar, deze word gebouwd door mensen die beginned zijn met elektronica of diegenen die dit als eerste project willen doen, dus hun *vergelijkmateriaal* is nagenoeg nul oftewel denon/pioneer/sony/ etc, dus ze vergelijken het met rommelversterkertjes die op de eerste plaats geen voeding hebben ( < 100VA voor 2 kanalen ) en bijna geen bufferelco's ( men 5 jaar oude denon 4700uF per zijde per 2 kanalen, en dit is dan al een 700euro versterker, like :shock: ). Vergelijk je dit ding met een musical fidelity A3 dan zal je snel doorhebben dat de P3A snel moet opgeven, waar de LM4780 nog wel effe meekan in de vergelijking, op het vermogen na dan, maar dit heeft niet iedereen nodig/graag.

En dan nog het feit dat de objectieviteit van zelfbouwers soms wel héél ver te zoeken is, maar dit is gewoon de aard van het beestje zelf, welke wel een beetje onterecht is hoor :wink:

Maar nu iets nuttig ....

1. die drukknop
Farnell ( niet de goedkoopste, wel de makkelijkste :) )
http://be.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... 8896&N=401
http://be.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... 3076&N=401
http://be.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... 7540&N=401
Zoals je snel zult zien komen die dingen ook niet egt goedkoop :)

2. De aarding
Ik zie dat je deze gewoonweg niet aan de aarding aangesloten hebt ? enige reden waarom niet ? , want dit is verplicht in zelfbouw, je hoeft hem niet rechtstreeks te doen maar via R//C of via antiparrellel geschakelde diodes en dan doorverbonden naar je massa van je versterker.
Oh ja, nog 1 ding, netfilters horen niet thuis in versterkers, ale dat type toch niet, Y-typen niet X-typen wel, en deze laatste zijn bijna niet te vinden al volledig opgebouwd.
Y-typen -> filter met caps tov de aarde en tov andere fase
X-typen -> filter met enkel caps tov de andere fase

3. Nu het eindelijk grounding gedoe
Afbeelding

Type2
=> dit veronderstel ik dat je gebruikt, deze is goed zolang je maar 1 module aansluit oftewel als je er twee aansluit die niet van dezelfde bron komen ( andere cdspeler ofzo ) , maar van het moment dat ze van dezelfde bron komen zal je enorme storing veroorzaken omdat je signaalmassa via de massaverbinding een groundloop maakt en zodanig enorme storingen oppikt daar deze hooge stromen bevatten. Het ndeel van het gebruiken van 2 sterpunten is ook dat het verschil in spanningen tussen x1 en x2 omwille van grote stromen dubbel op je voedingsspanning terechtkomt, waardoor ie bijdraagt tot een slechtere S/R.

Type1
=> het *beste*, naja relatief natuurlijk, maar het gebruikt maar 1 sterpunt, maar heeft als nadeel dat het uitgesloten is om twee modules aan je voeding te hangen.

Type3
=> deze is de manier om te gebruiken als je toch meerdere modules aan je voeding wilt hangen, is het zelfde princype als 2 maar je signaalmassa is pseudo gescheiden van je powermassa, maar ik vrees dat deze mogelijk niet meer toepasbaar is op je print, gewoon ter illustratie.
( wel opletten bij type 3, hierbij moet je er vanuit gaan dat de -uitgang van je speaker direct aan X1 word gehangen en niet uitgaande van massa van de module, daar dit weer enorme storingen zou veroorzaken.

Dat was het momenteel ...

Groetjes
Rudy
rho

Bericht door rho »

Het is waar dat je versterker sterk afhankelijk is van de kwaliteit van de voeding. Maar ik kom RUIM toe met het vermogen van de LM4780, dus een andere versterker met een wat lichtere voeding zou in mijn (en dat geldt voor velen volgens mij) geval ook niet in de problemen geraken.
Om nu Denon/Pioneer/Sony...direct rommelversterkertjes te noemen is redelijk gevaarlijk. Ik zou je wel eens in een blindtest willen bezigzien als je een van hen moet herkennen tegen een Musical Fidelity. De prijs van een versterker wordt voor het overgrote deel bepaald door marketing, niet door de kwaliteit. Betere componenten zorgen wel voor betere betrouwbaarheid en betere meet-resultaten, maar of een meettoestel zoals het menselijk oor daar nog een boodschap aan heeft is dikwijls de vraag.
Er bestaan foute designs, Producten waar de besparingen zover zijn doorgevoerd dat men op essentiële componenten gaat ingrijpen. En dat KAN hoorbaar zijn.
Maar om bovengenoemde merken dan maar direct rommel te noemen gaat me wel wat ver.
Een THD van 0,00000000000000000000000000000001% zegt NIKS. Als er 0,01% zou dat voor ons evenzeer mogen afgerond worden op een simpele 0 (nul dus). Het menselijk oor heeft daar geen boodschap aan, maar het pakt lekker uit he, als je zoiets op je spec-sheet kan zetten.
En zo zijn er nog veel van die dingen waar veel te zwaar aan wordt getild.....ik zou er eens een boek over moeten schrijven... :lol:
niks persoonlijk opnemen hoor. Ik kan er gewoon slecht tegen dat men nogal rap versterkers afkraakt, gewoon omdat de prijs ervan niet hoog genoeg is. Ieder zijn idee daarover natuurlijk

Nu je het zegt....mijn massa ben ik vergeten aan te sluiten. Ik kwam een stekkertje te kort en ben helemaal vergeten dat nog even in orde te brengen. Ga ik dadelijk fixen. (zit inderdaad gekoppeld met 2 diodes EN een RC)

(vele uren later : weer geen tijd voor gehad natuurlijk. Heb uren zitten demoën zonder de aarding. Veilig is anders, maar het klinkt wel bere goed! :D Ik sta er zelf wel versteld van eigenlijk.)

Ik gebruik inderdaad type2. Maar zoals eerder al gezegd. Er zitten misschien wel 2 aansluitingen op de voeding, maar die 2de gaat nooit gebruikt worden. Er komt een hele nieuwe behuizng voor het ding waar de verterker samen met de voeding in 1 behuizing zit.
Maar je uitleg laat me wel inzien wat de problemen kunnen zijn moest ik er wel een extra module aan zou hangen.

Die schakelaars zijn niet goedkoop maar wel echt mooi naar mijn smaak.
Jammer dat het geen DPNO's zijn. Ik ga eens zoeken of die ook bestaan.

Met die netfilter heb ik 0,0 last. Het is namelijk een Y-type! ;)
Rudy

Bericht door Rudy »

ehm ...

0.01 % THD is hoorbaar
0.001% TIM is nog meer hoorbaar

Er zijn zeer goede versterkers <1000euro ( is nou eenmaal een minimaal materiaal/marketing ) , maar of de opgenoemmde merken in de buurd komen, like not !!!

En over die luistertest, deze haal je der vrij simpel uit, het laag valt steeds door de mand wegens besparingen, hoe goed het mid/hoog ook is.

Rudy
rho

Bericht door rho »

Rudy schreef:
ehm ...

0.01 % THD is hoorbaar
Maar niet voor mensen.
0.001% TIM is nog meer hoorbaar
Er is niks mis met wishful thinking....
Er zijn zeer goede versterkers <1000euro ( is nou eenmaal een minimaal materiaal/marketing ) , maar of de opgenoemmde merken in de buurd komen, like not !!!
En over die luistertest, deze haal je der vrij simpel uit, het laag valt steeds door de mand wegens besparingen, hoe goed het mid/hoog ook is.

Rudy
Dat denken veel mensen....tot ze een serieuze test doen.
Je kan er trouwens $10000 aan verdienen als je het echt kan horen.
Als je meer info wil zeg je het maar. Ik zal je dan wel een linkje bezorgen. Er is een vriendelijke Amerikaan die je zo $10000 schenkt als je echt het verschil kan horen. Jij mag de versterkers en de muziek kiezen, zelfs de luidsprekers dacht ik. Volledige blindtest. En als je slaagt krijg je mooi $10000. Is nog NOOIT iemand gelukt!
Rudy

Bericht door Rudy »

Dat gaat over *KABELS*

Ooit al eens eens afgevraagd waarom versterkers soms zo *anders* klinken, waarschijnlijk ook nog nooit een verband proberen te zoeken ook niet zeker ?

Als er geen verschil is waarom bouw je dan deze versterker ? Welke juist zo technisch correct is ( bedoel ik de chip, niet jouw inplementatie ) ?

Als er iets concreet is wat je nog wilt weten of verbeterd wilt zien, vraag maar, voor nu hou ik het voor bekeken ... daar je besluit over al dit toch al vast staat. En ja ik heb ook een chipamp, wel de LM3875, daar de LM4780 voor mij niet verkrijgbaar was in die tijd. ( nee niet de beste in men collectie, wel de simpelste )

Rudy
rho

Bericht door rho »

Rudy schreef:
Dat gaat over *KABELS*

Ooit al eens eens afgevraagd waarom versterkers soms zo *anders* klinken, waarschijnlijk ook nog nooit een verband proberen te zoeken ook niet zeker ?

Als er geen verschil is waarom bouw je dan deze versterker ? Welke juist zo technisch correct is ( bedoel ik de chip, niet jouw inplementatie ) ?

Als er iets concreet is wat je nog wilt weten of verbeterd wilt zien, vraag maar, voor nu hou ik het voor bekeken ... daar je besluit over al dit toch al vast staat. En ja ik heb ook een chipamp, wel de LM3875, daar de LM4780 voor mij niet verkrijgbaar was in die tijd. ( nee niet de beste in men collectie, wel de simpelste )

Rudy
De test gaat oorspronkelijk over versterkers en die test geldt nog steeds. Hij is gewoon aangevuld met een kabeltest.
Ga de test doen. Misschien lukt het jou wel.

Waarom ik juist deze versterker bouw? Makkelijk: Omdat ik er zin in had en m'n huidige versterker versleten is (rechter kanaal valt soms uit). Daarbij krijg ik gratis samples van deze chip-apms. Dat bespaart nog kosten ook. Het is gewoon leuk om aan zo'n ding te prutsen.
Rudy

Bericht door Rudy »

pls geef me het linkje, dan kan ik is effe lachen met het feit dat het enkel op kabels te maken heeft, want verschillen in versterkers is way easy, maarja niet voor iedereen blijkbaar.

Maandagmorgend humor ?

Rudy
rho

Bericht door rho »

Doe ff een Google seach op "Carsound Amp challenge Richard Clark" en je zult wel ergens je weg vinden. Let op, het is eerst enkel bedoelt voor car-audio versterkers maar is nu vervolledigd door ook home-audio spullen toe te laten.
Veel geluk!
Rudy

Bericht door Rudy »

I hoef geen geluk, want in die texten staat letterlijk geschreven dat sommigen de verschillen wel degelijk uit elkaar konden halen.

Dus waar je je verhaal haald, dunno ..

En appelen met peren vergelijken heeft weinig nut Auto=/=Thuis.
Zolang je noise-vloer hoger ligd dan je vervorming is het onmogelijk om deze dingen te horen, en je noise-vloer in auto's ligd enorm hoog.

Rudy
rho

Bericht door rho »

En waarom is dan nog nooit iemand met de $10000 aan de haal gegaan?

Die home-audio versterkers worden dan wel in een woning (labo) vergeleken. En als je wagen stil staat is die ruisvloer best wel laag. ;)
Rudy

Bericht door Rudy »

Op een dag in me leven kom je een gast tegen die beweerd dat je geen verschil hoord tussen verschillende versterkers, wel, dan heb ik de vraag waar ik me de laatste 7 jaar mee geammuseerd heb, geleerd welke types distortie er bestaan, hoe voedingsspanningen worden gemoduleerd op muzieksignalen, hoe harmonische de klankleur bepalen, elk type topology symuleren en er de nadelen en voordelen uithalen, alle classes bestuderen, wat is het verband tussen S/R en detaillering en hoe verbeter je S/R ...... en dan pas na 7 jaar verteld er me iemand dat dat allemaal geen nut heeft want alle versterkers klinken hetzelfde, man heb ik me tijd weggegooit ..... sorry maar wat verwacht je nou dat ik zeg ?

Die $$$$ slaat op die kabels, niet op die versterkers, lees die dingen vooralleer je er mee begint te argumenteren.

Als de mod's dit sarcasme erover vinden delete het dan maar.

Vriendelijke groetjes
Rudy
rho

Bericht door rho »

Hier ging duidelijk iets mis. :shock:
Laatst gewijzigd door rho op ma 10 jan 2005, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie