Kast voor Visaton W200s

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
speakerfreak
Berichten: 16
Lid geworden op: do 18 nov 2004, 11:18
Locatie: Zoetermeer

Kast voor Visaton W200s

Bericht door speakerfreak »

hoi,

had me computer leeg gemaakt, en was toen weer opzoek gegaan naar deze site, kwam toen uit bij het vorige forum dat schoot dus niet op:P

maargoed ik heb nog een Visaton W200s woofer liggen (link: http://www.visaton.com/english/artikel/ ... _1_19.html )

deze had ik al een tijdje liggen, nu heb ik er deze week een leuk inbouw ampje voor gekocht, 95rms@4ohm best leuk ding voor de centen.

Afbeelding
Afbeelding


Moet dus gewoon simpel actief subje worden, eerst ff in een 8inch ooit fullrange kastje gepropt en was beetje ruk geluid:P maargoed.

Iemand Die beetje leuk kastje kan berekenen van aantal liter met maat baspijpje...?

bedankt
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik had de gegevens nog in een programma staan. En die komt uit op een BR-kast van 33,6 liter.
Pijpje getuned op 30 Hz van 31 cm lang en 68mm diameter.

Groet,
Edo
speakerfreak
Berichten: 16
Lid geworden op: do 18 nov 2004, 11:18
Locatie: Zoetermeer

Bericht door speakerfreak »

zo kijk lekker duidelijk :-) okej zo maar even gaan kijken over welke maten en dan morgen hout halen :D

owjah, de versterker, hij is in principe bij alle aansluitinkjes afgekit en er zitten al ``tochtstrips`` om de randen, toch in apart compartiment? of gewoon lekker zo derin prakken?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Tsja, die tochtstrip help natuurlijk, maar ik heb de ervaring dat ie toch nog wel eens wat kan rammelen hier en daar. Daarom zou ik hem in z'n eigen gesloten compartiment in de kast bouwen. Minste kans op resonanties etc.

Groet,
Edo
speakerfreak
Berichten: 16
Lid geworden op: do 18 nov 2004, 11:18
Locatie: Zoetermeer

Bericht door speakerfreak »

owkej:) 31x31x35cm ongeveer voor de kast, maar baspoortje staat wel zo mooi aan de voorkant, kan dat? en poort moet 31cm lang zijn dan zit er tussen achterkant poort en achterkant kast ongeveer 3/4 cm.

hoe zou jij de kast afmetingen zelf maken? en poortje plaatsing?

ben benieuwd
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Tuurlijk kan dat poortje aan de voorkant. En wat betreft die lengte....er bestaan pijpjes met een bocht erin. Dan past ie best in de kast.
speakerfreak
Berichten: 16
Lid geworden op: do 18 nov 2004, 11:18
Locatie: Zoetermeer

Bericht door speakerfreak »

laatste vraagje;) zie vaak dat de woofer naar beneden gericht is (downfire gedoe:P) zou dat hier nut hebben?

en wat als de poort iets kleiner of groter is? dan moet de lengte ook verandere...
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

speakerfreak schreef:
en wat als de poort iets kleiner of groter is? dan moet de lengte ook verandere...
Als de poortdiameter gewijzigd wordt, moet de lengte worden aangepast.
linkje
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

speakerfreak schreef:
laatste vraagje;) zie vaak dat de woofer naar beneden gericht is (downfire gedoe:P) zou dat hier nut hebben?
Bij een W... zou ik dat niet doen, die is nl vrij licht opgehangen en zal dus teveel naar beneden hangen; de motor is niet sterk genoeg om hem weer helemaal omhoog te krijgen.

Overigens, als je een downfire wil maken, moet je dat gewoon lekker doen, je praat hier over een halve mm minder xmax oid.
speakerfreak
Berichten: 16
Lid geworden op: do 18 nov 2004, 11:18
Locatie: Zoetermeer

Bericht door speakerfreak »

wat heet willen, ik heb een flink aantal Pa speakers gemaakt, en dat zijn toch wat andere dinge dan hifi gebeuren.

Ik maak het alleen als het voordeel zou hebben, wat mij betreft maakt t weinig uit:P speaker is inderdaad heel soepel/slap opgehange ja
speakerfreak
Berichten: 16
Lid geworden op: do 18 nov 2004, 11:18
Locatie: Zoetermeer

Bericht door speakerfreak »

kast zit inelkaar geschroeft, met een poortje van 72mm diameter bij 7.5 cm diep, poort moet nog ietsje langer worden, kan iemand zeggen hoeveel? zal niet zoveel schelen met die 31cm.

Speaker maakt wel erg grote uitslagen trouwens, jeetje :shock:
speakerfreak
Berichten: 16
Lid geworden op: do 18 nov 2004, 11:18
Locatie: Zoetermeer

Bericht door speakerfreak »

ow wacht dat werkt niet, maargoed iemand?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

speakerfreak schreef:
kast zit inelkaar geschroeft, met een poortje van 72mm diameter bij 7.5 cm diep, poort moet nog ietsje langer worden, kan iemand zeggen hoeveel? zal niet zoveel schelen met die 31cm.

Speaker maakt wel erg grote uitslagen trouwens, jeetje :shock:
Dat komt omdat je kist niet helemaal dicht zit en/of omdat je poort veel te kort is.
speakerfreak
Berichten: 16
Lid geworden op: do 18 nov 2004, 11:18
Locatie: Zoetermeer

Bericht door speakerfreak »

kan dat echt zoveel invloed hebben de lengte van de poort :shock: had ik niet verwacht, zometeen even de ``draad`` aansluitingen voor de in en uitgang dicht kitten, hopelijk is het probleem dan over
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Hoe lang moet de poort zijn en hoelang is ze nu?

Als je de poort korter maakt trek je de tuning omhoog. Eens je muziek speelt onder de poortfrequentie lijkt het voor je sub alsof ie in IB speelt. Free-air dus. Veel demping van het luchtvolume van de kast heeft ie dan niet meer dus.
speakerfreak
Berichten: 16
Lid geworden op: do 18 nov 2004, 11:18
Locatie: Zoetermeer

Bericht door speakerfreak »

op 30 Hz van 31 cm lang en 68mm diameter.


nu heb ik een poortje die ik nog had liggen van 72mm doorsnee en 75mm diep, zal zo eens een foto maken
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

:shock: :shock: :shock:

Da's niet zo goed!!!! Je poortoppervlak is groter (tuning gaat omhoog) en je poort is veeeeeeeeeeeeeeeel te kort (tuning gaar nog meer omhoog).
De afmetingen van de poort zijn superbelangrijk. Dit bepaalt voor een groot deel de afstelling van je systeem.

Je speelt dus waarschijnlijk bijna constant onder je poortfrequentie. Als je kistje echt veel te klein is voor je sub kan dit werken. Maar dan heb je een neorme bass-boost nodig en een enorm versterkervermogen. Maar dit kan je enkel doen als je kist veeeel te klein is.

In jou geval zou ik de poort gewoon dicht maken voorlopig. Dit is echt redelijk gevaarlijk voor je woofertje.

Eens je de juiste poort hebt steken zal je merken dat je ietsje meer vermogen nodig hebt om luid te gaan (hoewel in jou geval....), maar je geluid zal 20 keer zo strak zijn en je bas zal veeel dieper gaan.

De lekken in de kist moet je ook goed dichten. Die verliezen dragen ook bij tot een minder aandeel in sub-bas. Daarbij komt nog eens dat spaanplaat niet echt buigvast is en je daar ook nog eens mechanische verliezen introduceert......wat maar weer eens een verlies aan sub-bas oplevert.
speakerfreak
Berichten: 16
Lid geworden op: do 18 nov 2004, 11:18
Locatie: Zoetermeer

Bericht door speakerfreak »

kast heb ik gebouwd van 15mm multiplex 8) uitslagen waren inderdaad wel ziek haha :lol: en beetje leeg, als ik verder op in de kamer stond was t niet echt bas meer, als ik de poort dicht hou (me hand er strak voor oid) hoor je de woofer meer over zijn nek gaan...
zal maandag eens opzoek gaan naar stuk waterpijp ofsow
speakerfreak
Berichten: 16
Lid geworden op: do 18 nov 2004, 11:18
Locatie: Zoetermeer

Bericht door speakerfreak »

picjes

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ow, multiplex. Da's al een pak beter dan ik aannam. Da's erg goed zelfs.

Ik denk dat het probleem dan enkel bij je poort zit. Die is echt wel redelijk kort.

De poort dicht houden kan inderdaad als gevolg hebben dat je sub nog meer gaat uitslaan. Dat komt omdat een gesloten kast voor de grootste uitslag zorgt bij de resonantie frequentie. (in tegenstelling tot een gepoorte kist waar dat net andersom is)
Dus op het punt dat ie het minste vermogen nodig heeft om een referentiegeluidsdruk te genereren heb je in een gesloten kist de grootste slag van je woofer en in een gepoorte kist de kleinste.
niels007
Berichten: 173
Lid geworden op: za 08 jan 2005, 22:41

Bericht door niels007 »

je kan ook de achterkant van een A4 schrijfblok (karton) eraf scheuren, oprollen en in de pijp stoppen.. Zo heb ik nu ook tijdelijk m'n pijpjes op juiste lengte..
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”