sphinx sono

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mefisto
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 16:07

sphinx sono

Bericht door mefisto »

hallo

ik heb 4 pa boxen van het volgende type gekregen (van mijn neef want die heeft er geen plaats voor)

SP-W18-SONO

Impedance- 8ohm
P.rms 240W
P.max 600W
SPL 96 dB (1W/1m)
F reson 25 Hz
voice coil 2,5"
magnet 180mm
Qms 2,28
Qes 0.35
Qts 0,32
VAS 502 L

dit is zowat alles wat ik van die subs kan vinden. het zijn 18"
nu wil ik er een kist voor maken.
ik heb al redelijk veel ervaring met het maken van kistje voor in de auto, gepoort, gesloten, steeds met winisd bereken,

nu wil ik iets anders proberen.
vandaar dit projectje, kan iemand me vertellen in wat voor een kist ik deze subs best bouw? het mag groot zijn want heb plaats genoeg.

transmissie lijn kist bouwen of zon glijbaankist, omdat je daar een hoog rendament hebt en dat is eens wat anders dan die subkistjes voor in de auto.

kan iemand me dit berekenen? of een bouwplan voor geven? als het het een goed ontwerp is wil ik er wel wat voor betalen...
Afbeelding[/img]
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: sphinx sono

Bericht door Henkjan »

Ha die Mefisto, welkom hier!

Kijk dat zijn een stel woofers waarmee je een SUB kan maken 8) of 2 zelfs.

gepoort kan je zelf wel berekenen zag ik, TL zijn een aantal liefhebbers van op t forum. je zou bv kunnen starten met het "K+T" recept voor een TL: 2 woofers per line, 1 op 1/3 en 1 op 1/5. L=77/fs en de oppervlak van de line gelijk aan 0.9*het gecombineerde oppervlak van de woofers (op de site staat een link naar een spreadsheetje waarmee je de maten makkelijk berekent).
mefisto schreef:
.... of zo'n glijbaankist
:?: wazdahdan?
mefisto
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 16:07

Bericht door mefisto »

ik veronderstel dat een tl kist dan het zelfde is als zo een glijbaan kist :oops:

verder ken ik weinig van die transmissie lengtes,...
K+T" recept wat is dit??
en ivm met transport zou ik graag 1sub per kist houden of maakt dit niet zo veel uit voor 2 stuks.

en waar vind ik dat bestand zo op de site?
greetz
mefisto
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Tja, een TL subwoofer is altijd tricky. Niet omdat het heel lastig is, maar vooral omdat het nogal snel groot wordt. Je heb toch al snel een 3 tot 4 meter lange lijn nodig om een beetje diep te komen.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

mefisto schreef:
ik veronderstel dat een tl kist dan het zelfde is als zo een glijbaan kist :oops:
In hifi termen streekt men over TL (transmissielijn) en in de PA wereld wordt vaak de term "glijbaan" gebruikt. Komt eigelijk op hetzelfde neer.
Onderstaande afbeelding is een PA voorbeeld van een 18" glijbaan.

Afbeelding
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Leuk hebbedingetje Edo, maar ik vind het meer op een hoorn lijken.
Misschien mefisto even verwijzen naar het TL artikel op de home page en de diverse topics over TL om even bij te spijkeren over TL ?

Sietse
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Edo schreef:

In hifi termen streekt men over TL (transmissielijn) en in de PA wereld wordt vaak de term "glijbaan" gebruikt. Komt eigelijk op hetzelfde neer.
Onderstaande afbeelding is een PA voorbeeld van een 18" glijbaan.
Een Glijbaan is een rear loaded horn. En dat is iets heel anders dan een TL. De TL is een 1/4 golflengte resonerende pijp, een horn is een akopestische impedantie transformator.
De Tl werkt op 1 frkwentie als impendantie transformater, en de horn over een groter gebied.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

sietse schreef:
Misschien mefisto even verwijzen naar het TL artikel op de home page
hier
mefisto schreef:
en waar vind ik dat bestand zo op de site?
de links lijst
mefisto
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 16:07

Bericht door mefisto »

ok de groote maakt niet zoveel uit, het is meer een testproject voor de gekregen subs.
ik wil tot de jusite keuze van een ontwerp komen.
de bedoeling is om wat basweergave te hebben als ik films kijk en muziek luister. kan ik zo een TL kist ook plat leggen of moet het juist steeds recht staan.

Afbeelding
dit zag ik op speakerplans .com
is het wat? en geeft dit veel verschil met een normaal gepoorte kist?
lijkt me een klein principe van die supper scooper.

@edo ik heb dit al eens gezien, maar is dit in " (de maten?)
en zijn er nog duidelijke plannen (cad tekeningen) voor 18" opstellingen?


heb bewondering voor jullie allemaal, ms is het niet zo handig werken in een auto (men grootste hobby) maar er zit meer kennis bij de home boxbuilding :!:
mefisto
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 16:07

Bericht door mefisto »

is er ienad die me verder kan helpen??
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik had http://www.speakerplans.com/ ook voor je in gedachten. Verder kan ik je niet echt verder helpen denk ik. Als ik even tijd heb zal ik nog even voor je verder kijken dit weekend....

Groet,
Edo
mefisto
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 16:07

Bericht door mefisto »

speakerplans.com heb ik al helemaal doorgespit

welk type kast geeft het meesta bas?
dat is eigenlijk de hoofdvraag...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”