Cyburg Needles met de Visaton FRS8 *Fronts af, nu de Rears*

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Henkjan schreef:
plaklaminaat, in mijn geval Elesgoflex, is mooi spul en imho de snelste maniet om een speaker netjes te krijgen (pas wel op: vast is vast met dat spul). maar echt budget is t ook niet met ~40 euri voor een rol
*Kloenk* Bij mijn Praxis was het 26 euro per rol. :shock:
In ieder geval: Vast is op de kopse kant van MDF helemaal niet vast met dat spul, dus dat moet je toch nog inplamuren. Voor de rest zit het wel retevast.

Afwerktips: Met een vlijmscherp mes snijden (moet echt scherp zijn) of haaks afschuren en de aanliggende beplakte zijde met plakband afplakken. Als je een beetje schuin afschuurt zie je meer oppervlak van het binnenste die lichter is. Minder mooi dus.

Edit: Owja, een rol is 1 bij 2,5 meter; behoorlijk groot dus. :)
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Dat spul had ik ook gezien bij de Praxis. Maar aangezien ik echt voor het ghetto budget ben gegaan, vindt ik dat toch even te prijzig.

Toen vond ik decoratiemateriaal, plakrollen die je bv op de vensterbank kan doen etc. Ook in (bijna) dezelfde kleur als ons meubilair. Dat viel uiteraard in de smaak bij mijn vrouw :)

Gister kast 1 bekleed. Moet zeggen dat het een rotklusje was, maar het resultaat is redelijk goed gelukt.

Als alles goed gaat, is vanmiddag de eerste luidspreker klaar :)
Dan kan ik aan de tweede beginnen.

Vanmiddag volgen fotos uiteraard.
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Ben benieuwd...ik heb die rollen (4.95 of zoiets) ook gezien en had mijn twijfels en heb toen toch ook maar elesgoflex gekocht...
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Valt heel erg mee. Is best makkelijk te plakken, en ook wer even los te halen als het even niet goed gaat.

Ik moet er wel bij zeggen, dat als ik grotere en duurdere luidsprekers zou maken, ik dit niet zou gebruiken. Maar bekleden met dat duurdere spul. Of zelfs fineren.

Maar voor de echte hollander (;)) is het leuk spul.
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Zo ... bovenkant is niet 100% super gelukt.
Maar weer geleerd voor de tweede kast ;)

Deze verhuist wel naar achter als de rest klaar is :P

Zo wordt de rest ook, waarschijnlijk nog met gril ervoor.
De grilletjes die ik nu heb vallen niet OVER de driver heen, maar zitten erop. Ziet er vreemd uit. Doen we maar niet.

Dat komt dus nog wel.

Het resultaat:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Heel erg mooi hoor!!

Wowly
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Hoop de 2e vanavond ook af te krijgen :)

Heb de 1e even aangesloten, WOW, dat klinkt leuk.
Straks in stereo en dan in 4.0.

En op een JVC receiver, ipv een oude sony stereo.

Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

snooy47 schreef:
Dat spul had ik ook gezien bij de Praxis. Maar aangezien ik echt voor het ghetto budget ben gegaan, vindt ik dat toch even te prijzig.

Toen vond ik decoratiemateriaal, plakrollen die je bv op de vensterbank kan doen etc. Ook in (bijna) dezelfde kleur als ons meubilair. Dat viel uiteraard in de smaak bij mijn vrouw :)

Gister kast 1 bekleed. Moet zeggen dat het een rotklusje was, maar het resultaat is redelijk goed gelukt.

Als alles goed gaat, is vanmiddag de eerste luidspreker klaar :)
Dan kan ik aan de tweede beginnen.

Vanmiddag volgen fotos uiteraard.
Hoe breed is dat spul en waar is het te verkrijgen en hoe heet dat spul? Ben wel geintreseerd voor een klein projectje van mezelf namelijk
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Te koop bij Praxis en Gamma. Ligt bij het behand, en heet decoratiemateriaal.

Je hebt 2 maten, 67,5cm x 2m en 45cm x 2m.

Tweede luidspreker is ook af. Straks aansluiten op receiver en es horen hoe het klinkt :)
desmo
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18

Bericht door desmo »

snooy47 schreef:
Hoop de 2e vanavond ook af te krijgen :)

Heb de 1e even aangesloten, WOW, dat klinkt leuk.
Straks in stereo en dan in 4.0.

En op een JVC receiver, ipv een oude sony stereo.

Ben benieuwd.
welke jvc receiver heb je ??

die van mij komen aan een RX-5052 te hangen :)
en ze zien er netjes uit.

Die van mij heb ik nog niet af, aangezien ik op dit moment bij me ouders zit :?
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Een JVC RX5022. Ouder model. Overgenomen van een vriend van me.

Alles is nu aangesloten. Dwz, de twee luidsprekers die af zijn uiteraard. Straks weer een bestelling doen van alles voor de andere twee om iig de 4.0 af te maken, daarna gelijk een sub bouwe. Want je mist toch wel wat laag.
(denk omdat ik dat gewend ben van me andere luidsprekers ;))

Tadaaaaaaaaaaaaaa!
Afbeelding

Zodra ik begin aan de 2 rears, komen er weer fotos :)
Eerst maar es wat inspelen en films kijken.
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Zo, de andere twee drivers voor de rears zijn besteld.

Morgen ook even luidsprekerdoek halen en een mooi frontje ontwerpen.
Kijken of dat wat wordt, denk dat dat het geheel wel afmaakt.

Daarnaast kan mijn kleine dochtertje dan ook niet meer met haar kleine vingertjes de driver indrukken ;)

Ze zijn inmiddels ook ingespeeld ... wauw ... ze klinken nog beter.
In het begin echt te weinig bass, maar nu ... mis nog wel de sub uiteraard. Maar die is ook al in de ontwerpfase, in iedergeval op basis van de MDS08 en de Mivoc AM80 module in een 35liter kast :)

Samen met vriend van me ontworpen, wordt ongeveer 40x40x35.
Frontfiring met basreflex poort, maar dat komt allemaal nog.

Eerst de rears afmaken ... en inspelen ;)
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Over het speakerdoek: lees deze post eens door. :)

Over de subwoofer: Heb je al een leuk design? Zoniet dan heb ik er nog wel één gratis voor je in de aanbieding. O:)

Afbeelding

En vanaf de zijkant ziet het er dan zo uit: (dit is een ander kleurtje)

Afbeelding

Wellicht kunnen die pootjes wat stijlvoller en dat zwart moet een glasplaat voorstellen die erin ligt die aan de binnenkant zwart geverfd is. Het de kleur van de bovenste is dus een beetje gerendered op jouw houtkleurtje. Maar verder vind ik het een stijlvol uiterlijk zo met die glasplaat erop, geeft het idee dat er een plantje.. euh, bierglas op kan staan... Ook voor het vrouwtje weer leuk enzo.

Afijn, je moet natuurlijk zelf kiezen wat je wilt.
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Ja, het ontwerp is er al :)

Maar dat plaatje staat op de PC op me werk ... kan ik even niet bij nu.

En bedankt voor de link van het speakerdoek. Net wat ik nodig had.

Zodra de rears af zijn, begin ik een nieuw project voor de sub.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

snooy47 schreef:
Zo, de andere twee drivers voor de rears zijn besteld.

Morgen ook even luidsprekerdoek halen en een mooi frontje ontwerpen.
Kijken of dat wat wordt, denk dat dat het geheel wel afmaakt.

Daarnaast kan mijn kleine dochtertje dan ook niet meer met haar kleine vingertjes de driver indrukken ;)

Ze zijn inmiddels ook ingespeeld ... wauw ... ze klinken nog beter.
In het begin echt te weinig bass, maar nu ... mis nog wel de sub uiteraard. Maar die is ook al in de ontwerpfase, in iedergeval op basis van de MDS08 en de Mivoc AM80 module in een 35liter kast :)

Samen met vriend van me ontworpen, wordt ongeveer 40x40x35.
Frontfiring met basreflex poort, maar dat komt allemaal nog.

Eerst de rears afmaken ... en inspelen ;)
MDS08 is inderdaad een hele leuke luidspreker voor een klein subje maar ben je zeker van die 35 liter? dat lijkt me erg groot namelijk, de driver heeft maar een xmax van 7mm en als je hem te laag laat gaan dan bereikt ie misschien snel z'n xmax. Ik heb zo'n ding eens in 18 liter (netto) gebouwd en het is inderdaad wel een heeel muzikaal subje, lekker snel en geeft voldoende body aan de muziek. Door de lage Fs kun je hem wel behoorlijk laag krijgen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb de MDS08 in 22 liter gesloten zitten, dat is een Qtb van ~0.6. 35 liter lijkt me (in elk geval voor gesloten) wel erg groot. Voor BR is meen ik 25 liter een mooie afstemming.
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Samen met een vriend van me berekend in WinISD.
Met de 35ltr inhoud kwam de juiste basreflexpoort ook tevoorschijn.

Hier even het ontwerp.
Afbeelding

Met 18mm MDF btw.
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Zo, filters gemonteerd in de rears. Straks dempingsmateriaal erin en de bovenkant erop. Dan wordt het weer schuren :roll:

Gelukkig is het niet warm ... want met warm weer schuren is een drama ;)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

En, hoe staat het ermee?

Wowly
Plaats reactie