batterijvoeding opamp

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
henk67
Berichten: 38
Lid geworden op: do 23 sep 2004, 16:00

batterijvoeding opamp

Bericht door henk67 »

Ik wou vragen waar aan een batterijvoeding voor een opamp moet voldoen?
Maakt het uit of het een loodaccu is of metaalhybride batterij,en hoeveel amperage moet deze zijn.

Momenteel heb ik twee 4.8 volt batterijen aan mijn opamp 2604 hangen en ik moet zeggen een groot verschil met de netvoeding.


gr henk
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Welke applicatie zit die opamp in?
Uitgangstrap van een DAC?

Ik zou iets meer marge nemen, dus 2 x 15V ofzo, zeker met de 2604, een van mijn meest geliefde opamps als ik al opamps (moet) gebruik(en).

Mattijs de Vries van www.machmat.com doet ook veel met batterijvoeding, ik zou hem eens mailen met jouw vraag.

Ik heb ooit eens geknoeid met (lood)accuvoeding van de analoge trap van mijn DAC, maar vond het verschil niet de moeite waard om het laden/ontladen en om de twee jaar de cellen vervangen, te rechtvaardigen.

Ik heb wel goede ervaringen met accuvoeding van discrete RIAA stages, omdat daar de signaalniveaux veel kleiner zijn.

De capaciteit van de accu's hangt af van de belasting, een paartje 2604 in een DAC zal niet veel meer trekken dan 20 mA schat ik, afhankelijk van de belasting (of je moet die kunstmatig in A trekken).
Dat pleit voor NiMH of zelfs Lithium cellen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Een stripje NiMH penlights (1300mAh of groter) volstaat prima. Er zijn ook diverse schema's gepubliceerd (o.a. door elektuur) waarbij de cellen weer geladen worden als de versterker afstaat (versterker uit- lader aan)
Als je ze in een houdertje plaatst kun je ze zo vervangen hoewel even een nieuw stripje solderen ook niet het werk is.
Ik dacht, even uit het hoofd, dat de ontlaadcurve van NiMH ook iets gunstiger verliep tov NiCd. Maar dat zou ik even moeten opzoeken. Wel is de capaciteit van NiMH groter per volume, hebben ze minder last van het zgn. geheugeneffect en zijn millieuvriendelijker (wat je waarschijnlijk worst zal zijn...)
Ook een mooi, en steeds beter betaalbaar, alternatief is zijn Lithium-Ion cellen.. de spanningen van die cellen zijn anders (meestal 3V) en hel laden vraagt wat meer aandacht..

Of je het verschil kunt horen tussen de diverse soorten accu's kan ik je niet zeggen... heb ik nog niets over gelezen, danwel gehoord..


Kees
henk67
Berichten: 38
Lid geworden op: do 23 sep 2004, 16:00

Bericht door henk67 »

@kt88,

Klopt,het is de opamp na de dac.
.
Ik heb eerste mijn klok(jitter) aangesloten op batterij 12 volt voeding en vond dit een groot verschil t.o.v. het orgineel.
ik krijg het idee dat de klok gevoeliger is voor slechte voeding dan de Opamp.

Maar maakt het geluids technisch wat uit als je de opamp aansluit op 5volt of op 15volt?

Volgende week gaat de 2604 er uit en probeer ik de Burson HDAM opamp.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Een schone klokvoeding, ontdaan van allerlei troep die er door de servomechanismen op is gezet, is erg belangrijk.
Maar dat geldt voor alle delen van een CD speler, of zelfs maar iedere schakeling.
Kijk eens op de site van Guido Tent, en met wat mazzel post hij ook een antwoord, ik heb hem hier wel eens wat zien posten.
Die man weet daar ongelooflijk veel van, ik papagaai maar wat :mrgreen:

De reden van de hogere voedingsspanning wordt wellicht duidelijk als je weet dat de maximale uitgangsspanning van een CD speler 2 V rms is (0dB, brickwall).
De top-top waarde daarvan is 2 (wortel2) maal die spanning, dus 2.82 maal 2 is 5.64 volt.
Dat is nog net te doen met plus en min 5 V, maar ik vind het marginaal.
Een opamp stuurt nooit geheel uit tot aan de voedingsspanningen, en die rail-to-rail typen die dat (bijna) wel doen zijn minder geschikt voor audio.

Bovendien is er dan ruimte voor eventuele "glitches" en stoorproducten, korte pulsen met hoge amplitude.
Die worden dan weliswaar versterkt, maar ofwel vallen ze buiten de audiodoorlaatband, ofwel buiten het verwerkingsgebied van de uitgangstrap na filtering.

Met de lage voedingsspanning loopt de opamp vast tegen de voedingsrail, de tegenkoppeling wordt verbroken en we hebben een pulsgenerator met vertragingseffect (accoord, we hebben het hoogstens over tientallen microseconden, maar toch).
Met de hogere voedingsspanning zal de opamp een puls hooguit versterken of zelfs integreren, maar als die puls van korte duur is loopt de trap er niet op vast en is ze minder hinderlijk.
E.e.a. uitgaande van het feit dat er nog enige filtering na/bij de opamp plaatsvindt, al is het maar het anti-slewing filter aan de ingang van je versterker.
henk67
Berichten: 38
Lid geworden op: do 23 sep 2004, 16:00

Bericht door henk67 »

@kt88,

bedankt voor de uitleg, het wordt mij nu iets duidelijker.
Vanmiddag twee 9volt batterijen aangesloten, en het geluid werd iets meer open maar ook een beetje onrustig.

Misschien kwam dat omdat een van de batterijen was bijna leeg.
Ik neem aan dat spanning aan beide kanten van de opamp gelijk moet zijn?

Eerst maar nieuwe batterijen kopen,dan zie ik wel weer verder.

gr Henk
Guido Tent
Ook commercieel actief
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 31 mar 2006, 11:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Guido Tent »

henk67 schreef:
@kt88,

bedankt voor de uitleg, het wordt mij nu iets duidelijker.
Vanmiddag twee 9volt batterijen aangesloten, en het geluid werd iets meer open maar ook een beetje onrustig.

Misschien kwam dat omdat een van de batterijen was bijna leeg.
Ik neem aan dat spanning aan beide kanten van de opamp gelijk moet zijn?

Eerst maar nieuwe batterijen kopen,dan zie ik wel weer verder.

gr Henk
Hoi

Batterijen kunnen erg hard ruisen, dus zijn niet per definitie "beter".
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Guido Tent schreef:
Batterijen kunnen erg hard ruisen, dus zijn niet per definitie "beter".
:?: had ik zo niet verwacht, waar komt dit van?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Henkjan schreef:
:?: had ik zo niet verwacht, waar komt dit van?
Chemische reacties in de batterij natuurlijk! Heb daar ooit eens wat grafiekjes van gezien, kan helaas de bron niet meer vinden.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

deepspace schreef:
Henkjan schreef:
:?: had ik zo niet verwacht, waar komt dit van?
Chemische reacties in de batterij natuurlijk! .
ja nogal wiedus, dat is de bron van de stroom dus daar zal de ruis uiteraard ook van komen... (warning: ik heb in een grijs verleden chemische technologie gestudeerd dus wat voor de meeste een afdoende verklaring is is voor mij pas de vraag)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Precies die zocht ik ;)
Plaats reactie