Welke set voor de scanspeak A4 monitor?
Moderator: Beheerdersteam
Welke set voor de scanspeak A4 monitor?
Beste Forumleden,
Allereerst zal ik mij even voorstellen aangezien ik nieuw op dit forum ben:
Mijn account is Sjaudio dit omdat mijn voornaam Sjors is, wanneer je hier audio aanvast plakt krijg je Sjaudio ( Orgineel =D ). Ik woon in Venlo, ben 17 jaar jong ( ja een jonge audiofiel ). Heb ongeveer 4 jaar een drive in show gehad sinds heden ben ik ermee gestopt. Nu ben ik me meer in de hifi branche aan het verdiepen. Ik had al een kleine achtergrond op hifi gebied van me vader dus dat is meegenomen.
Nu even terzake, ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een leuke hifi set voor op me kamer, betreffende een cd speler / tuner / geintergreerde versterker. Deze set zal komen te spelen op een paar scanspeak A4 monitoren ( deze heb ik definitief besloten aangezien er niks anders dan lof over uit komt ). De keuze's die ik zelf gemaakt heb zijn de volgende:
Cambridge
Versterker: Azur 640A V2
Cd speler: Azur 640C V2
Tuner: Azur 640T V2
Nad
Versterker: C352
Cd speler: C542
Tuner: C422
Harman & Kardon
Versterker: HK970
Cd speler: HD960
Tuner: TU970
Dit zijn de 3 gewanten in mijn lijst, echter weet ik mij geen raad meer wat ik ermee moet. Ik hoor van elk van de merken goede en slechte verhalen. Mijn vraag is nu, welke set kan ik als beste kiezen, de cambridge set kost het meeste, daarna de NAD en de harman & kardon kost het minste, maar is daarom volgens mij niet het slechtste.
Welke set zal het beste presteren op 2 scanspeak monitor A4 speakers en zal het beste klankbeeld creeren. Uiteraard is deze afhankelijk van de omgeving, acoustic en nog meerdere factoren maar globaal genomen zou ik graag advies van jullie ontvangen. Andere merken en of tips binnen 1500 euro zijn ook welkom.
Met vriendelijke groet,
Sjors Vink
Allereerst zal ik mij even voorstellen aangezien ik nieuw op dit forum ben:
Mijn account is Sjaudio dit omdat mijn voornaam Sjors is, wanneer je hier audio aanvast plakt krijg je Sjaudio ( Orgineel =D ). Ik woon in Venlo, ben 17 jaar jong ( ja een jonge audiofiel ). Heb ongeveer 4 jaar een drive in show gehad sinds heden ben ik ermee gestopt. Nu ben ik me meer in de hifi branche aan het verdiepen. Ik had al een kleine achtergrond op hifi gebied van me vader dus dat is meegenomen.
Nu even terzake, ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een leuke hifi set voor op me kamer, betreffende een cd speler / tuner / geintergreerde versterker. Deze set zal komen te spelen op een paar scanspeak A4 monitoren ( deze heb ik definitief besloten aangezien er niks anders dan lof over uit komt ). De keuze's die ik zelf gemaakt heb zijn de volgende:
Cambridge
Versterker: Azur 640A V2
Cd speler: Azur 640C V2
Tuner: Azur 640T V2
Nad
Versterker: C352
Cd speler: C542
Tuner: C422
Harman & Kardon
Versterker: HK970
Cd speler: HD960
Tuner: TU970
Dit zijn de 3 gewanten in mijn lijst, echter weet ik mij geen raad meer wat ik ermee moet. Ik hoor van elk van de merken goede en slechte verhalen. Mijn vraag is nu, welke set kan ik als beste kiezen, de cambridge set kost het meeste, daarna de NAD en de harman & kardon kost het minste, maar is daarom volgens mij niet het slechtste.
Welke set zal het beste presteren op 2 scanspeak monitor A4 speakers en zal het beste klankbeeld creeren. Uiteraard is deze afhankelijk van de omgeving, acoustic en nog meerdere factoren maar globaal genomen zou ik graag advies van jullie ontvangen. Andere merken en of tips binnen 1500 euro zijn ook welkom.
Met vriendelijke groet,
Sjors Vink
Met wat handigheid is de versterker zelf te maken! Je vraagt het tenslotte op een "zelfbouw" forum
Een UcD versterker is superneutraal en stabiel! Kijk daarvoor mar eens in het versterkertopicc. Daar staat het vol met info!
Ik gebruik deze versterker nu een tijdje op mijn speakers, maar na een paar maanden luisteren en vergelijken met goede klasse A versterkers begin ik te twijfelen! Dus een goede tweedehands klasse A versterker zou wellicht ook het overwegen waard zijn!
mvg,
Montana
Ik gebruik deze versterker nu een tijdje op mijn speakers, maar na een paar maanden luisteren en vergelijken met goede klasse A versterkers begin ik te twijfelen! Dus een goede tweedehands klasse A versterker zou wellicht ook het overwegen waard zijn!
mvg,
Montana
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Het aloude credo geld oiok voor jou: gaan luisteren.
Eerst maar eens naar luidsprekers. De A4 is extreem goed, maar misschien niet jou smaak........
Daarna ga je luisteren naar zelfbouwversterkers, voor minder geld meer waar en nog eens erg leuk om te doen. Soms heb je de mazzel tweedehands tegen een erg goede klasse A-bak aan te lopen, en is dat het overwegen waard. De verschillen tussen NAD en andere versterkers is niet zo groot als tussen een erg goede klasse A's (klasse hoger dan NAD zich doorgaans in bevind) en een UcD (welke ook zo zijn tekortkomingen heeft, maar het zal wel even duren voordat je die zult gaan merken). Overigens kán de A4 die wel laten horen, itt tot veel duurdere KEF, B&W's etc etc.
Wowly
Eerst maar eens naar luidsprekers. De A4 is extreem goed, maar misschien niet jou smaak........
Daarna ga je luisteren naar zelfbouwversterkers, voor minder geld meer waar en nog eens erg leuk om te doen. Soms heb je de mazzel tweedehands tegen een erg goede klasse A-bak aan te lopen, en is dat het overwegen waard. De verschillen tussen NAD en andere versterkers is niet zo groot als tussen een erg goede klasse A's (klasse hoger dan NAD zich doorgaans in bevind) en een UcD (welke ook zo zijn tekortkomingen heeft, maar het zal wel even duren voordat je die zult gaan merken). Overigens kán de A4 die wel laten horen, itt tot veel duurdere KEF, B&W's etc etc.
Wowly
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Tja, wat is een monitor? Ik vind dat nogal een vage definitie.bartsegers schreef:Dit omdat er per sé een monitor moet komen thuis bij Sjaudio.
Iedere goede speaker kan als monitor doorgaan als je het mij vraagt. Is dus keuze zat.
Ga liever gewoon luisteren i.p.v je te verstijft op iets dat "monitor" heet.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Hallo,
Ik heb al na verschillende merken geluisterd zoals b&w tannoy gewoon de vaste bekende merken zeg maar, die klinken allemaal goed maar zijn meestal veel te duur. De scanspeak blijkt een hele neutrale/warme speaker te zijn, en dat is wat ik zoek. Daarbij, ik draai nu op een 3 cd wisselaar van aiwa en 2 oude tandberg speakers ( was vroeger wel topspul ). Ik heb een kleine slaapkamer waardoor ik een vloerstaanders kwijt kan, ik zal dus 2 kleine speakers ( in mijn ogen monitoren ) moeten aanschaffen. Volgens vele forum's kwam de scanspeak er super goed uit, dus dan moet ik al helemaal tevreden zijn! Ik heb deze keuze ook gemaakt omdat hij niet al te duur is voor wat je krijgt.
Over zelfbouw versterkers heb ik me nooit verdiept, het klinkt in mijn ogen een beetje onbetrouwbaar, natuurlijk kan ik dit helemaal fout hebben. Kunnen jullie misschien wat meer informatie hierover kwijt?
Alvast bedankt
Sjors
Ik heb al na verschillende merken geluisterd zoals b&w tannoy gewoon de vaste bekende merken zeg maar, die klinken allemaal goed maar zijn meestal veel te duur. De scanspeak blijkt een hele neutrale/warme speaker te zijn, en dat is wat ik zoek. Daarbij, ik draai nu op een 3 cd wisselaar van aiwa en 2 oude tandberg speakers ( was vroeger wel topspul ). Ik heb een kleine slaapkamer waardoor ik een vloerstaanders kwijt kan, ik zal dus 2 kleine speakers ( in mijn ogen monitoren ) moeten aanschaffen. Volgens vele forum's kwam de scanspeak er super goed uit, dus dan moet ik al helemaal tevreden zijn! Ik heb deze keuze ook gemaakt omdat hij niet al te duur is voor wat je krijgt.
Over zelfbouw versterkers heb ik me nooit verdiept, het klinkt in mijn ogen een beetje onbetrouwbaar, natuurlijk kan ik dit helemaal fout hebben. Kunnen jullie misschien wat meer informatie hierover kwijt?
Alvast bedankt
Sjors
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Mijns inziens is de A4 niet echt een monitor, in tegestelling tot de Scanspeak Reference Monitor. Ik zou echt ergens naar luisteren. Ik vind namelijk de klank van een Seas Excel EX2 Mag mooier dan een A4. Maar iemand anders vindt dat weer kolder. Zo weet je dus eigenlijk nog niets. Als ik jou was zou ik toch zelf gaan luisteren. Je baseren op meningen van anderen, terwijl alle meningen en ook je eigen mening subjectief is vind ik erg gevaarlijk.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
De A4 is toch ook zelfbouw? Het hele forum staat bol van zelfbouw, dus info is hier meer dan genoeg te vinden.Sjaudio schreef:Over zelfbouw versterkers heb ik me nooit verdiept, het klinkt in mijn ogen een beetje onbetrouwbaar, natuurlijk kan ik dit helemaal fout hebben. Kunnen jullie misschien wat meer informatie hierover kwijt?
Er is zoveel zelfbouw dat ik vind dat je je niet moet vastleggen op een van de vele schitterende speaker zonder deze eerst gehoort te hebben. Ook al wordt er veel goeds over gezegt en is ie daadwerkelijk goed.
Daar heb je gelijk in, maar welke andere monitoren rond de 700 per stuk klinken volgens de kenners ook goed? Het probleem is, ik ben pas 17 heb dus geen rijbewijs en kan niet 1/2/3 naar Rotterdam om even te luisteren.
Trouwens ik had dit topic aangemaakt om een keuze te gaan maken tussen de verschillende versterkers e.d. Dalijk helpen jullie me weer te twijfelen van de A4 monitor
Trouwens ik had dit topic aangemaakt om een keuze te gaan maken tussen de verschillende versterkers e.d. Dalijk helpen jullie me weer te twijfelen van de A4 monitor
Laatst gewijzigd door Sjaudio op vr 18 aug 2006, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Als je 700 euro budget per stuk hebt terwijl de speakers niet boven de 500 per stuk uitkomen kun je toch wel wat geld opzijzetten om een retourtje Oss/Groningen/Haarlem/Rotterdam te nemen?Sjaudio schreef:Daar heb je gelijk in, maar welke andere monitoren rond de 700 per stuk klinken volgens de kenners ook goed? Het probleem is, ik ben pas 17 heb dus geen rijbewijs en kan niet 1/2/3 naar Rotterdam om even te luisteren.
Nee helaas, ik heb nog geen ervaring met zelfbouw en laat ze liever in elkaar zetten door speaker&co zelf, dan kosten de monitors 750 per stuk.Interficior schreef:Als je 700 euro budget per stuk hebt terwijl de speakers niet boven de 500 per stuk uitkomen kun je toch wel wat geld opzijzetten om een retourtje Oss/Groningen/Haarlem/Rotterdam te nemen?Sjaudio schreef:Daar heb je gelijk in, maar welke andere monitoren rond de 700 per stuk klinken volgens de kenners ook goed? Het probleem is, ik ben pas 17 heb dus geen rijbewijs en kan niet 1/2/3 naar Rotterdam om even te luisteren.
Dit heb ik liever omdat ik dan zekerheid heb. Over de zelfbouw versterker, het probleem is dat ik liever een set wil hebben van 1 merk. En zo'n Ucd versterker zal waarschijnlijk geen zelfbouw tuner/cd speler hebben. Daarbij heb ik pas 1 jaar electrotechniek achter de rug en durf ik het nog niet aan om zelf een relatief simpele versterker in elkaar te zetten.
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Dan kan die 22,50 voor retourtje naar Oss er niet vanaf? Je zegt zelf: Dit heb ik liever omdat ik dan zekerheid heb, maar je kiest wel willekeurig ene paar speakers. Dat klinkt nogal als een antithese zo. Bovendien ben je waarschijnlijk uiteindelijk goedkoper uit omdat je voor de EX2 Mag gaat kiezen 

Mijn vader heeft een stel GEM luidsprekers daar zitten focal en seas luidsprekers in, ik moet zeggen dat die super klinken. Maar deze vallen buiten mijn budget. Ik heb mijn PA-set van de drive in show verkocht en heb nu een budget van circa 3000 euro voor 2 monitors en een versterker/tuner cd speler setje.
Over het zelfbouwen van de monitors wil ik nog wel denken ( zelf in elkaar zetten kan ik beter zeggen ). Maar over de versterker wil ik liever niet beginnen, niet omdat hij niet goed is of omdat hij te moeilijk is, zoals ik op de foto's kan zien is het inderdaad niet zo heel erg moeilijk. Maar ik heb eerlijk gezegd liever een set van 1 merk, en dan probeer ik een keuze te maken uit de eerder beschreven setjes. En ik hoopte dat jullie mij daaruit konden helpen.
Mvg
Mvg
Ik denk dat elk van de door jou genoemde versterkers goed presteert. De NAD heeft als extraatje een pre-out/main-in aan de achterzijde. Daardoor kun je in de toekomst makkelijker zaken in de passieve signaalweg veranderen (bijvoorbeeld een aktieve subwoofer met aktief filter er bij tussen). NAD (maar de andere ook) is bovendien zeer stabiel en kan flinke stroompieken leveren.
Wat betreft de luidsprekers. Ik kan je zeker aanraden eens bij één van de bekende winkels te gaan luisteren. Zoals Interficior al aan gaf, die €22,50 is het meer dan waard om tot een beter overwogen keuze te kunnen komen. De A4 is een heel mooie speaker (waarmee je zondermeer tevreden zult zijn), maar er zijn ook nog andere goede speakers te koop.
Wat betreft de luidsprekers. Ik kan je zeker aanraden eens bij één van de bekende winkels te gaan luisteren. Zoals Interficior al aan gaf, die €22,50 is het meer dan waard om tot een beter overwogen keuze te kunnen komen. De A4 is een heel mooie speaker (waarmee je zondermeer tevreden zult zijn), maar er zijn ook nog andere goede speakers te koop.

