UcD180AD dubbel mono

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

De pinverdeling was dus juist maar miss begrijp ik het schema niet goed?
de bc556b transistor staat omgedraaid tov wat ge op de datasheet ziet, en de pijlpunt is steeds de emitter ongeacht of hij naar boven ofnaar beneden wijst, toch?
Uh? Als je de pinout volgens de datasheet aanhoudt dan geldt voor beide transistoren: platte kant naar voren, pins naar beneden, van links naar rechts: collector-basis-emitter. Als het dan nog niet werkt heb je ergens iets verkeerd aangesloten, sim-pel :(

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Gray
Berichten: 41
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:11

Bericht door Gray »

SSassen schreef:
De pinverdeling was dus juist maar miss begrijp ik het schema niet goed?
de bc556b transistor staat omgedraaid tov wat ge op de datasheet ziet, en de pijlpunt is steeds de emitter ongeacht of hij naar boven ofnaar beneden wijst, toch?
Uh? Als je de pinout volgens de datasheet aanhoudt dan geldt voor beide transistoren: platte kant naar voren, pins naar beneden, van links naar rechts: collector-basis-emitter. Als het dan nog niet werkt heb je ergens iets verkeerd aangesloten, sim-pel :(

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ok sorry, dat was de fout dus, tekening van de datasheet verkeerd geinterpreteerd :oops:
Gebruikersavatar
Gray
Berichten: 41
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:11

Bericht door Gray »

Vandaag de versterker voor het eerst getest, en echt wel indrukwekkend, zelf al op een sony low-endspeakersset! :shock: mooie controle.

Ik gebruik een mengpaneel als volumeregelaar, wat is de max (veilige) ingangsgevoeligheid van de UCD400, want die kan ik niet zo direct vinden in de datasheet? :?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Alle tweaks op de UcD module zijn nu aangebracht. Ik ben het kastje mooi aan het maken en hoop het van het weekend allemaal weer in te bouwen. Fotootjes volgen. Hier nog even de tweaks op een rijtje.

1. Koppel elco's verwijderd en vervangen door een draadje.
2. Bootstrap elco vervangen door elna cerafine 220u/16V.
3. Bufferelco's vervangen door BC Components 136 waarde 470uF/63V.
4. PSRR van de onboard voeding sterk verbeterd met elna cerafine 100uF/63V op de 1000ohm weerstanden die tussen +/-45V en de transistors van de onboard voeding zitten.
5. SMD weerstandjes 1000ohm en 560ohm bij de AD8620 vervangen door resp. 3300ohm en 1800ohm.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Afbeelding

Afbeelding
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Mooi hoor Jeroen!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Je dacht laat ik eens een bladzijde nemen uit Sander z'n boek? :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ziet er netjes uit Jeroen. =D> =D>
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ziet er goed uit Jeroen. Mooie kast zo.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Helemaal niet slecht 8)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Zijn erg mooi geworden Jeroen Afbeelding

Ps. Als het gaat regenen haal je ze toch wel naar binnen hè? :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Lekker weertje he?

Hij klinkt iig ook weer geweldig! Ik had er alweer een hele tijd niet mee gespeeld, maar het is toch wel erg mooi. Zo schoon en zuiver hoog, heerlijk!

Peter hoe staat het eigenlijk met die van jou? Niks van gehoord eigenlijk nadat je de modules had aangeschaft.

Hier nog even het inwendige, nog zonder de actieve filters erin voor de dipoolbas. Even nog een klein detail vermelden, het zijn nu feitelijk twee monoblokken. Het achterpaneel bestaat namelijk uit twee van elkaar geisoleerde aluminium plaatjes en, zoals al eerder vermeld, de stappenschakelaar heeft gescheiden massaleidingen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
Lekker weertje he?


Peter hoe staat het eigenlijk met die van jou? Niks van gehoord eigenlijk nadat je de modules had aangeschaft.

[....]
Klopt, even teveel andere zaken die voor gaan en ja dat mooie weer hè. We wonen niet voor nix vlak bij de kust ;)

Hoop er de komende wintermaanden toch wel de sokken in te kunnen zetten met die UcD's want ze liggen zich nu een beetje te vervelen ;)
Gebruikersavatar
Blimp
Berichten: 8
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 14:46
Locatie: Den Haag

Bericht door Blimp »

Ziet er mooi uit Jeroen!

Nog een vraagje over de verandering van de weerstanden R10 t/m 12. Waarom heb je voor 3k3 en 1k8 gekozen? Volgens het document van Hypex zijn de standaard waarden nu 2k2 en 1k2 (Beide een gain van 26 dB).

Gr, Bastiaan
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Die waardes zijn op mijn aanraden, is feitelijk een optimum waarbij de opamp niet een te zware belasting ziet. Maar dit is uiteraard wel puntjes-op-de-i werk, als je werkelijk tot 't uiterste wilt gaan is dit dus ook een kleine stap voorwaarts. Let wel dat deze weerstanden zijn uitgevoerd als mini-melf metaalfilm in 0805 bouwvorm, dus niet de reguliere SMD thick-film weerstanden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Die had ik dus besteld, 0805, maar die waren eigenlijk te groot. Volgens mij zitten er op de UcD180 0603 weerstanden. Ik heb de 0805's op hun kant moeten leggen om het gesoldeerd te krijgen... Maar het is gelukt en werkt probleemloos en de beide kanalen hebben exact dezelfde gain.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Niet per ongeluk de 1206 besteld, of per abuis geleverd gekregen? op mijn UcD180/400's zitten namelijk alleen maar 0805's.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Blimp
Berichten: 8
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 14:46
Locatie: Den Haag

Bericht door Blimp »

Bedankt voor het snelle antwoord.
Ik neem aan dat je deze bedoelt:

http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... KU=1108871

Nog een andere vraag. Jan-Peter heeft ooit eens gezegd (volgens mij op het HTforum), dat als je de opamp apart voedt je het beste de twee 100nf ontkoppel condensatoren kan vervangen met twee elco's van 22uF. Heeft iemand daar ervaringen mee?

Gr.
Gebruikersavatar
Blimp
Berichten: 8
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 14:46
Locatie: Den Haag

Bericht door Blimp »

De 0805's zijn 2x1,25 mm, moet er volgens mij gewoon oppassen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Die zijn 't dus NIET, da's thick film, MMU0102 heten ze, hieronder de 3K3 versie:

Afbeelding

http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... KU=3264233

Wat die condensatoren betreft dat geldt ook als je de opamp niet apart voedt, de PSRR van de beide discrete regulatoren (zenerdiode met emittervolger) gaat er namelijk met sprongen op vooruit.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

SSassen schreef:
Niet per ongeluk de 1206 besteld, of per abuis geleverd gekregen? op mijn UcD180/400's zitten namelijk alleen maar 0805's.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Zou best kunnen dat ze me gewoon de verkeerde hebben geleverd. Is 1206 gelijk aan 3x1,5 mm? Ik denk het eigenlijk wel, he? Sufferds. Nou ja, het zit er nu op en het werkt dus lekker laten zitten denk ik zo.
Gebruikersavatar
Blimp
Berichten: 8
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 14:46
Locatie: Den Haag

Bericht door Blimp »

Aha. Ik dacht dat de nieuwe weerstanden de 0805 moesten zijn. Ze staan op mijn bestellijst bij Farnell!

Maar ook de 100nF verwijderen en op die plaats de twee elco's solderen (het betere priegelwerk zullen we maar zeggen)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

SSassen schreef:
Wat die condensatoren betreft dat geldt ook als je de opamp niet apart voedt, de PSRR van de beide discrete regulatoren (zenerdiode met emittervolger) gaat er namelijk met sprongen op vooruit.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Maar daarvoor was de tip van pjotr, om elcootjes bij de 1k aanstuurweerstanden van de onboard voeding te plaatsen nog veel beter. Het is bovendien een crime om direct bij de opamps elco's erbij te plaatsen, op die 1k punten heb je een veel steviger soldeerpunt om elco's aan te hangen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Aha. Ik dacht dat de nieuwe weerstanden de 0805 moesten zijn. Ze staan op mijn bestellijst bij Farnell!
Dat zijn ze ook, de mini-melf zijn 0805 bouwvorm, alleen zien ze d'r iets anders uit, ze conformeren echter wel aan de 0805 afmetingen.
Maar ook de 100nF verwijderen en op die plaats de twee elco's solderen (het betere priegelwerk zullen we maar zeggen)
Ik zou Jeroen z'n suggestie volgen, da's feitelijk een nog betere oplossing en ook eenvoudiger te implementeren, want iets parallel aan de 100nF condensatoren solderen is toch best priegelwerk.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com[/quote]
Plaats reactie