DVDA, hi-res audio voorbeelden

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
visconti

DVDA, hi-res audio voorbeelden

Bericht door visconti »

Hi,

Telkens ik wat begin op te zoeken over DVDA of SACD geraak ik verstrikt in een hoop posts, artikels en websites door mensen die blijkbaar zelf niet goed weten wat het allemaal inhoud, waar je het nu kan op afspelen of het nu beter klinkt of niet ....

Wat ik eens zou willen is het zelf eens beluisteren, weet er iemand misschien een website waar je enkele voorbeelden kan beluisteren ? Misschien een bekende opname die je kan vergelijken met cd kwaliteit ... wat sound examples in 24/192hz, of een of andere DVDA promo site waat je eens wat kan horen ?

Weet er ook iemand of ik, wanneer ik bvb een DVDA van Bowie koop die kan afspelen op de pc ? welke software heb je daar voor nodig ? Ik vind er zo weinig over, technisch kan het toch niet moeilijk zijn, Ik gebruik zelf dagelijks software die met 24/192 bestanden omgaat.

Of is het allemaal weer een kwestie van rechten, beveiligingen en patenten ?

thanx in advance

groeten
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

DVDA kun je niet op de PC afspelen. de MLP encoding kun je niet zomaar decoderen. Ik heb er in ieder geval nog geen software voor gezien.
Pjotr

Re: DVDA, hi-res audio voorbeelden

Bericht door Pjotr »

visconti schreef:
Hi,

Telkens ik wat begin op te zoeken over DVDA of SACD geraak ik verstrikt in een hoop posts, artikels en websites door mensen die blijkbaar zelf niet goed weten wat het allemaal inhoud, waar je het nu kan op afspelen of het nu beter klinkt of niet ....

Wat ik eens zou willen is het zelf eens beluisteren, weet er iemand misschien een website waar je enkele voorbeelden kan beluisteren ? Misschien een bekende opname die je kan vergelijken met cd kwaliteit ... wat sound examples in 24/192hz, of een of andere DVDA promo site waat je eens wat kan horen ?
DVD-A is erg goed beveiligd tegen decoderen. Zowel voor de schijfjes als voor de spelers/decoders moet dik royalties betaald worden aan het DVD-A consortium. Denk dat dat ook erg de doorbraak tegenhoudt.

DVD-A is in principe 24bit @ 96kHz. Dat verschil is idd erg goed te horen ivg met gewone CD. Wat mij dan opvalt is het totaal onbreken van achtergrond gepruttel onder de gehoorgrens (klinkt wat vreemd, maar toch). Het kinkt gewoon een tikkeltje transparanter, opener zeg maar. Máár dan moeten de opnamen en de apparatuur zelf ook wel perfect zijn, anders komt het er niet uit ... en dan kom ik op dit:
Weet er ook iemand of ik, wanneer ik bvb een DVDA van Bowie koop die kan afspelen op de pc ?
Juist het materiaal van Bowie is dermate belabberd plat gemixed dat ik dat op nog geen enkele goede installatie lekker heb horen klinken, niet op vinyl en niet op CD. Bowie zelf vind ik een geweldig muzikant en ik ben erg fan van hem maar het schijnt hem nix te interesseren hoe het op de plaat komt :cry:
GeertJ

Bericht door GeertJ »

als je een geluidskaart van creative X-Fi hebt, zit er software bij om DVDA af te spelen, enkel via de analoge uitgang, en niet langs de digitale uitgang van de geluidskaart!
visconti

Bericht door visconti »

dus als ik het goed begrijp ligt de incompatibiliteit met software, dvd spelers, enz ... aan de (weer een andere) codering ?
In elke dvd speler zitten toch 24/96 converters, het medium is DVD, normaal zou er technisch toch geen probleem moeten zijn om DVDA af te spelen.Zelfde wanneer je een 24/96 geluidskaart hebt.

ik vind het allemaal nogal onduidelijk eerlijk gezegd, verwonderd me niets dat deze formaten niet echt succesvol zijn. Ze doen het zichzelf gewoon aan.

blijkbaar kan je met powerDVD ook DVDA afspelen lees ik net.

Maar goed, ik zou nog altijd eens graag een pure opname of remastering van een bekend album beluisteren op 24/96-192 ofzo. Kan echt nergens een paar voorbeelden vinden.
Ik record zelf in de studio op 24/96-192 , maar het gaat me hier meer om het vergelijken tussen twee albums die ik zeer goed ken.
Plaats reactie