Welke TS parameters bij 2xspoel woofer?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
niels007

Welke TS parameters bij 2xspoel woofer?

Bericht door niels007 »

Dagdag!

Er ligt hier nog een ongebruikte visaton wsp21dv woofer die ik al enkele jaren niet aan de straatstenen kwijt kan. Zit ook wel wat in; een echte knaller is het niet, dus om nu een subversterkermodule te gaan aanschaffen.. Wel een optie zou kunnen zijn een bandpass sub te maken omdat deze zichzelf wel aardig filteren.

Maar.. dan zou ik een gewone versterker gebruiken en dus het linkerkanaal op woofer aansluiting 1, en het rechterkanaal op woofer aansluiting 2 doen.

Ik heb TS parameters van de woofer waar RE 3.1 ohm is, wat lijkt op 2 in serie (of is het nu parallel) geschakelde 8 ohm spreekspoelen.. Maar met een gescheiden links/rechts uitgang sturing van elke spreekspoel.. is dat dan wel correct? Zouden de Q parameters ook anders zijn?

Kortom, met welke waarden kan ik gaan simuleren? :roll: :shock: :oops:

/Niels
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Niels,

Wat geeft Visaton zelf op? Als je iedere spreekspoel apart op een versterker aansluit is de totale Q_es gelijk aan die wanneer je de 2 spoelen parallel zou ztten. Q_ms verandert niet er door. In principe is de Q_es met 2 spoelen in serie of met 2 spoelen parallel het zelfde en kun je dus denk ik wel uitgaan van wat Visaton opgeeft.

Sluit je 1 spreekspoel niet aan dan wordt de Q_es het dubbele als van met beide aangesloten. Wil je hem voor L + R samen gebruiken moet je dus wel altijd alle 2 de spreekspoelen aansluiten.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

visaton geeft meestal voor alle 3 de opties de parameters op.
niels007

Bericht door niels007 »

Helaas is de driver al een poosje uit het gamma en heb ik de folder 'van toen' niet meer. Ik herinner me wel dat daar 1 mogelijkheid in stond. De 2x 8 ohm gaf daar meen ik ook een impendantie van 3.x ohm..

Iemand nog een antieke visaton folder liggen dan? :) (Google is m'n vriend niet.. vind wel de 'uni sub 20' en de frequentie curve.. maar geen TS parameters)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

beetje wezen googlen, ik kwam iigdeze link tegen, daar kan je al een klein beetje wat mee:

http://www.speaker-online.de/bauen/unisub20.htm

en hier staan wat T/S parameters:

http://www.selfmadehifi.de/tsp/para_v.htm

(zoek fftjes naar " WSP 21 DV (2x8) " op die site )

of kijk op http://www.visaton.com/downloads/tsp_daten_alt.htm
niels007

Bericht door niels007 »

Inderdaad, dat zijn zo'n beetje dezelfde links die ik kon vinden. Helaas niets nieuws: de TS parameters zijn altijd met de twee spreekspoelen in serie / paralel, net als de data in WinISD.. Nooit als 2x 8 ohm.

:(
peter geerts

Bericht door peter geerts »

Misschien kan je met behulp van onderstaande pdf bepalen hoe de TS parameters veranderen als je de manier van aansluiten veranderd.

http://www.adireaudio.com/Files/ShivaWhitePaper-V2.PDF
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hier een link naar een 2spoels woof met weetwaarden voor :
- 1 spoel open
- 2 in serie
- 2 paralel
Pjotr

Bericht door Pjotr »

En nu nog een meting met 1 spoel aangedreven en 1 spoel kortgesloten :D

Anyway je ziet dus dat Qes bij serie en parallel zetten ongeveer gelijk blijft en bij gebruik van 1 spoel min of meer verdubbelt. Het wijkt iets af, dat heeft verschillende oorzaken.

Het is echter meer dan voldoende nauwkeurig voor het berekenen van een bandpass sub. Daarvoor kun je dus de TS parameters nemen voor 2 spoelen parallel. Of als dat niet verder apart opgegeven is, de TS parameters zoals vemeld in de datasheet. Die zijn iig voor aansturing met 2 spoelen.

De gevoeligheid (dB_Spl/V) bij serie of parallel schakelen verschilt maar het rendement (dB_Spl/W) niet.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

niels007 schreef:
Iemand nog een antieke visaton folder liggen dan? :) (Google is m'n vriend niet.. vind wel de 'uni sub 20' en de frequentie curve.. maar geen TS parameters)
Heb nog wel een antieke catalogus van visaton maar daar staat niet meer in dan in het downloadlijstje wat b_force al gepost heeft
Plaats reactie