foliespoelen klinken beter
Moderator: Beheerdersteam
foliespoelen klinken beter
Ik heb afgelopen vrijdag het verschil tussen een 5.6mH foliespoel gehoord en een normale draadgewonden luchtspoel van 2 mm koperdraad. Het was voor mij verbazend hoe groot dit verschil is, terwijl het om een 2de orde filter ging zodat hogere frequenties door een condensator worden kortgesloten en deze frequenties flink overstemd worden door de middentoner.
Echt een vreemde ervaring, maar ik kan iedere tweaker aanraden om dit type spoel eens te overwegen. Ik ga zelf te zijner tijd met deze spoelen aan de slag voor mijn monitor, op basis van de ervaring gisteren denk ik dat het geluid nog verfijnder kan indien ik dit type spoel toepas. Tegen die tijd post ik weer. Ik heb geen technische verklaring, ik heb al van alles overwogen, maar kom er niet uit. Dus ik accepteer het gewoon en ga het in de praktijk proberen.
Echt een vreemde ervaring, maar ik kan iedere tweaker aanraden om dit type spoel eens te overwegen. Ik ga zelf te zijner tijd met deze spoelen aan de slag voor mijn monitor, op basis van de ervaring gisteren denk ik dat het geluid nog verfijnder kan indien ik dit type spoel toepas. Tegen die tijd post ik weer. Ik heb geen technische verklaring, ik heb al van alles overwogen, maar kom er niet uit. Dus ik accepteer het gewoon en ga het in de praktijk proberen.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: foliespoelen klinken beter
Inderdaad de beste methode. Ik heb er ook niet een echte verklaring voor maar het schijnt dat, omdat de ruimte tussen de koperen wikkelingen kleiner is (de koper-dichtheid is groter) dat de Q-factor van zo'n spoel beter is. Er zou ook minder capaciteit tussen de wikkelingen onderling zijn omdat ze vlakker op elkaar zitten, maar daar ben ik zelf ook nog niet helemaal uit (moet nog weer even de condensator-formule bestuderen)jeroen_d schreef:Ik heb geen technische verklaring, ik heb al van alles overwogen, maar kom er niet uit. Dus ik accepteer het gewoon en ga het in de praktijk proberen.
Gelukkig laten onze oren dus ook dingen horen die we niet zo een-twee-drie kunnen verklaren..
Kees
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
En jij maar denken dat je nu helemaal klaar was 
Zeer interessant om te horen. Kun je het verschil misschien omschrijven?
Wat mij betreft moet er zeker een verklaring hiervoor te vinden (en voor alle andere dingen natuurlijk ook). Die zal er vast ook wel zijn. Helaas zijn die dingen nogal aan de prijzige kant.
Zeer interessant om te horen. Kun je het verschil misschien omschrijven?
Wat mij betreft moet er zeker een verklaring hiervoor te vinden (en voor alle andere dingen natuurlijk ook). Die zal er vast ook wel zijn. Helaas zijn die dingen nogal aan de prijzige kant.
Daar heb ik ook aan gedacht, maar ja dan zit je weer met bedenken wat die microfonie dan tot gevolg heeft. Meer vervorming? Veranderende inductie afhankelijk van signaalsterkte en daardoor een filter dat voortdurend van karakteristiek verandert? En als het dat werkelijk is, dan zou het vastbakken van een gewone spoel een verbetering moeten geven. Hoe doe je dat laatste het beste? Lijkt me een aardig experiment.Roland schreef:Hoi
De verklaring is waarschijnlijk microfonie. Folie spoelen hebben hier minder last van. Skin effecten spelen waarschijnlijk niet zon grote rol als altijd gedacht is en waar ze vaak mee aangeprezen worden.
Groeten Roland
Omschrijven waag ik me even niet aan. Daarvoor heb ik het te kort gehoord en ik vind het vrij lastig het verschil te omschrijven. Je hoort het door het hele spectrum heen in ieder geval. Als het harmonische vervorming zou zijn dan zou dat de verklaring kunnen zijn, door een kleinere verandering in het karakter van het laag lijkt het al gauw of alles verandert. Zie je, probeer ik het toch weer te verklaren. Maar heeft geen zin zo, moet je goed onderzoeken en je kan wel aan de gang blijven. Het klinkt gewoon beter dus als je perfectie zoekt kun je er niet omheen.deepspace schreef:En jij maar denken dat je nu helemaal klaar was
Zeer interessant om te horen. Kun je het verschil misschien omschrijven?
Wat mij betreft moet er zeker een verklaring hiervoor te vinden (en voor alle andere dingen natuurlijk ook). Die zal er vast ook wel zijn. Helaas zijn die dingen nogal aan de prijzige kant.
Of het hetzelfde doet voor de mid in mijn monitor is onzeker, wordt afwachten.
De pagina van Marc Heijligers met component testen is erg interessant. Je kunt goed zien dat de foliespoel vrijwel ideaal is en dat de rest boven een paar duizend Hz gewoon niet goed is. Zelfs een veel kleinere luchtspoel van 0,82 mH doet het maar netjes tot 10 kHz. Marc gaat daarvoor ook nog foliespoelen aanschaffen, ik ben benieuwd naar meer testen.
http://www.hifivoice.com/audio/mileston ... nents.html
http://www.hifivoice.com/audio/mileston ... nents.html
De HobbyHiFi heeft een paar jaar geleden de microfonie van verschillende spoelen gemeten.Edo schreef:Waar het dan te zoeken is weet ik niet.....maar microfonie sluit ik uit.
Baklak- en foliespoelen deden het heel erg goed, die waren nagenoeg stil. Gewone gewikkelde spoelen zonder maatregelen rammelden behoorlijk, zelfs de veel geroemde tritec spoelen waren rammelbakken.
Wat is een baklakspoel?richard schreef:De HobbyHiFi heeft een paar jaar geleden de microfonie van verschillende spoelen gemeten.Edo schreef:Waar het dan te zoeken is weet ik niet.....maar microfonie sluit ik uit.
Baklak- en foliespoelen deden het heel erg goed, die waren nagenoeg stil. Gewone gewikkelde spoelen zonder maatregelen rammelden behoorlijk, zelfs de veel geroemde tritec spoelen waren rammelbakken.
Ja dat zijn dezelfde. Het is een alternatief op vacuümgeïmpregneerde spoelen.jeroen_d schreef:Is dat hetzelfde als de Air Therm spoelen van Intertechnik? Daar staat ook BackLack achter.
Het koperdraad is behandeld met een thermoplastische lak. Na het wikkelen wordt er stroom op de spoel gezet waardoor de spoel warm wordt en de wikkelingen met elkaar verkleven. Baklak is een germanisme voor Back-lack.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Als inderdaad microphonie het "probleem" is, dan vraag ik me af of je niet op de een of andere manier daar zelf aan wat zou kunnen doen.
Kijk, zo'n foliespoel is natuurlijk fantastisch, maar om nu voor een spoeltje meer geld uit te geven dan aan de units...
What about ingieten in kaarsvet of epoxy? probleem is dan dat het spul niet zomaar tussen de kleine spleetjes komt, vandaar ook dat het normaal in vacuum wordt gedaan.
Is microphonie trouwens ook het verschijnsel dat in geschakelde wel eens voedingen voor een pieptoon zorgt (heb ik af en toe bij mijn PC moederbord, heel irri
).
Kijk, zo'n foliespoel is natuurlijk fantastisch, maar om nu voor een spoeltje meer geld uit te geven dan aan de units...
What about ingieten in kaarsvet of epoxy? probleem is dan dat het spul niet zomaar tussen de kleine spleetjes komt, vandaar ook dat het normaal in vacuum wordt gedaan.
Is microphonie trouwens ook het verschijnsel dat in geschakelde wel eens voedingen voor een pieptoon zorgt (heb ik af en toe bij mijn PC moederbord, heel irri
Op de site van Edgar Beers laat hij zien hoe je dat kan doen. Even zoeken onder Projects/Misc./EASH-VI Coils.deepspace schreef:Als inderdaad microphonie het "probleem" is, dan vraag ik me af of je niet op de een of andere manier daar zelf aan wat zou kunnen doen.
Ik heb de Air Therm spoelen nu getest. Beslist een verbetering. Subtiel, maar de paar extra euro zeker waard. Niet zo'n groot verschil als de foliespoel echter, dus voor mijn ultieme monitor ga ik toch voor de foliespoel. De Air Therms zijn goed genoeg voor de Golden ratio monitor (sorry voor de kleur, de toekomstige eigenaar heeft een aparte smaak. Legerjeep groen
).

Ook nog meteen even een A/B vergelijk gedaan van Audyn Cap vs Audyn Cap plus. Zo uit de doos, nog niet ingespeeld, klinken de Plus exemplaren toch wat helderder in het hoog. Voegen ook nog ietsje ruwheid toe, maar ik weet uit ervaring dat dat verdwijnt na inspelen. Gelukkig zijn de Audyn Cap Plus exemplaren wat goedkoper geworden, het blijft een hele investering voor een subtiele verbetering.

Ook nog meteen even een A/B vergelijk gedaan van Audyn Cap vs Audyn Cap plus. Zo uit de doos, nog niet ingespeeld, klinken de Plus exemplaren toch wat helderder in het hoog. Voegen ook nog ietsje ruwheid toe, maar ik weet uit ervaring dat dat verdwijnt na inspelen. Gelukkig zijn de Audyn Cap Plus exemplaren wat goedkoper geworden, het blijft een hele investering voor een subtiele verbetering.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Ik weet niet hoe het komt, maar ik heb gemerkt (vanwege mijn condensator test) dat sommige condensatoren heel lang nodig hebben om tot rust te komen en anderen al na een paar dagen lekker klinken. Iemand ideeen?Wowly schreef:Dat vind ik nu ook, dat die plussen in het begin wat ruw klinken, hoe zou dat nu toch komen??
Wowly
