m'n 1e eigen filter.....

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

m'n 1e eigen filter.....

Bericht door Henkjan »

zo, de kast is bijna gelijmd, nu de voorbereidingen voor t filter-ontwerp. jaja, helemaal zelf. het eindresultaat moeten dus een stel semi-dipools worden: 1 woofer recht naar voren en 2 tweets in dipool aan de zijkant.

wat heb ik aan spullen: per box 1 stuks Bravox 17cm woofer, 2 stuks Audax tweeters, 2 kasten 7liter, 1 meetset CAMS32-lite, AudioCAD simu software.

de aanpak die ik in gedachten heb is de volgende:
- box afmaken en woofer erin
- impedantie van woofer in box opmeten
- correctie netwerkje voor impedantie steiging woof ontwerpen
- impedantie 2 tweets samen meten
- correctie netwerkje om resonantie piek glad te meppen
- akkoestische meting woof en tweet
- filter voor woof en tweet

wat voor filter: gelet op de tweet denk ik dat die een 3e orde zal moeten krijgen. dan lijkt me dat de woof ook een 3e orde dient te krijgen (ja toch). de filters worden zo ontworpen dat akkoestisch de somcurve op de as vlak is

wat vinden jullie van deze aanpak? zoals gezegd, het is de eertste keer dat ik zelf een filter ga ontwerpen, dus alle hulp is meegenomen :D
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

Interessante keuze m.b.t. de tweeter. Hoe kom je daarbij?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo, heb de discussie over de dipools, THX, etc maar z'n eigen draadje onder algemeen luidsprekers gegeven 8)

Ik heb de 1e meting achter de rug, impedantie en electrische fase van de woofer in de box en van het tweeterpaar.
de woof ziet er redelijk naar verwachting uit, klein rimpeltje bij 4k, verder net oplopende curve.
de impedantie van de 2 tweets parallel is enorm vlak, met een sterk gedempte hobbel bij 3k, wat me wat hoog lijkt. toen ik 1 exemplaar al eens eerder had gemeten was de hobbel duidelijker te zien, hier ga ik dus nog wat meer meten.

en toen t slechte nieuws: blijkt er in de versie van AudioCAD die ik heb (een wat uitgeklede versie die bij een boek zat) dus geen optie te zitten om meetgegevens te importeren :cry: moet ik dus met de hand alles gaan invoeren.... NOT! de update naar de full version kost de werled niet, dus dat zullen we maar eens gaan doen... gaat wel wer tijd overheen uiteraard :(

kan winisd ook meetwaarden importeren? (btw: is dat wel stabiel dat winisd pro, op de site waarschuwen ze dat het nog maar een alpha release is.... ik zet al geen beta's op m'n systemen, laat staan alpha)

of is er een spreadsheet (moet wel in open-office werken, dus geen al te geavanceerde excel) waarmee goed een RCL en RC netje te berekenen valt? ik heb een nette .txt met de impedantie....
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Of er een sreadsheet is waar je de data in kan voeren weet ik niet, maar je kan het in LspCAD gebruiken. Je moet dan het .TXT bestand hernoemen naar .frd of (in het geval van impedantie) hernoemen naar een .zma bestand.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

tja, LspCAD, dikke 200 euri of richting de 700 voor de pro versie (prijzen in D, zal hier dus nog wel nog duurder zijn).... CAMS32 maakt netjes de bestanden er voor aan, maar ik hik nog een "beetje" tegen de prijs aan. kwa simu ben ik dik tevreden met AudioCAD, en de full version kost 25 euri + 20 versand.... en ik heb geen probleem met de DOS interface. maarja, voor ik de update in huis heb ben ik weer een week verder, en had gehoopt van t weekeinde er nog wat mee aan de slag te kunnen, vandaar m'n vraag.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”