Zin of onzin van bi-wiren/ bi-amping
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Zin of onzin van bi-wiren/ bi-amping
Gegroet audiofielen,
Ik ga morgen beginnen met de bouw van speakers.
Het gaat dus over een bouwpakket.
Nu, in dit pakket is de aansluiting enkel voor 2 kabels voorzien, en dus geen bi-wiring voorzien/ mogelijk.
Mijn vraag is eigenlijk wat jullie ervaring is met bi-wiren of zelfs bi-amping.
Zou ik voor andere terminals gaan?
Ik ga morgen beginnen met de bouw van speakers.
Het gaat dus over een bouwpakket.
Nu, in dit pakket is de aansluiting enkel voor 2 kabels voorzien, en dus geen bi-wiring voorzien/ mogelijk.
Mijn vraag is eigenlijk wat jullie ervaring is met bi-wiren of zelfs bi-amping.
Zou ik voor andere terminals gaan?
Erg veel verschil heb ik noot kunne horen bij bi-wiring. (zo goed als geen) Hoe het met bi-amping zit weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat dat wel meer voordelen kan hebben, maar of die erg uitgesproken zijn durf ik me niet over uitlaten. De kosten aan versterkers liggen natuurlijk wel een pak hoger.
Bij het zelf ontwikkelen van een speaker is het natuurlijk wel handig om voor het hoog en het laag apparte terminals te hebben. Zo kan je het filter extern houden zolang de speaker in ontwikkeling is.
Ik zou in jou geval niet al te veel moeite doen om er een bi-wire terminal in te steken. Als je het niet gebruikt, is dat zelfs minder handig dan de terminal die je nu hebt.
Bij het zelf ontwikkelen van een speaker is het natuurlijk wel handig om voor het hoog en het laag apparte terminals te hebben. Zo kan je het filter extern houden zolang de speaker in ontwikkeling is.
Ik zou in jou geval niet al te veel moeite doen om er een bi-wire terminal in te steken. Als je het niet gebruikt, is dat zelfs minder handig dan de terminal die je nu hebt.
Good point.jeroen_d schreef:Je hebt gelijk hoor. Maar je laatste opmerking snijdt ook hout. Mijn eigen ervaring en waarneming bij anderen vertelt me bovendien dat er bij ontzettend veel zelfbouwers zo'n moment komt dat ze aan hun eerste zelfbouwproject het filter gaan tweaken om te kijken of ze hem nog beter kunnen krijgen.
Het is inderdaad niet veel werk en het kost ook geen stukken van mensen.... dus waarom niet he.
Ik dacht het filter in een ruimte te steken waar ik later makkelijk bij kan.
Toevallig heeft deze kast onderaan een 3-hoekige ruimte vrij.
En direct daaraan de terminals.
Enkel schroefverbinding van de onderste plaat, moet het effe zien wanneer ik zover ben, maar in ieder geval komt er een terminal met de 4 aansluitingen.
Toevallig heeft deze kast onderaan een 3-hoekige ruimte vrij.
En direct daaraan de terminals.
Enkel schroefverbinding van de onderste plaat, moet het effe zien wanneer ik zover ben, maar in ieder geval komt er een terminal met de 4 aansluitingen.
