Bouwpakket aanpassen: inhoud

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Bouwpakket aanpassen: inhoud

Bericht door Macsel »

Hallo beste speakerbouwers!

Ik ben voor een nieuwe project wat aan het tekenen. Ik ben erg geïnteresseerd in de bouwpakketten van AlCone. Maar ik wil het ontwerp iets verfijnen/verfraaien. Maar nu zit ik een beetje met de inhoud.
Ben hier aan het kijken naar de Dirac XT

Op de datasheet van de drivers (AC 5,25 HE-S) staat een grafiekje, hierin een 'closed box' (zoals de bovenste driver wordt gebruikt in de speaker) en een 'vented box' (zoals de onderste driver wordt gebruikt). Naar aanleiding van de afmetingen op de bouwtekening komt de inhoud van het bovenste compartiment (closed) op 7,8L. Op de datasheet staat bij de closed box een inhoud van 7L

Idem bij het BR gedeelte van de kast (onderste driver) bouwtekening kom ik op een inhoud van een kleine 25L en op de datasheet staat een volume van 22L bij vented box.

Hoe is te verklaren dat de inhoud van het bouwpakket groter is? Heeft dit te maken met het wisselfilter, dat de driver zich anders gaat gedragen? Of hebben ze op die datasheet maar wat getallen uit de lucht getrokken?
Kan iemand mij uitleggen welke ik het beste kan aanhouden. De iets wat kleinere inhoud zou mij wel goed uitkomen... Ik kom net een liter of 2- 3 tekort, maar ik heb dus zelfs wat over als ik de data aanhoud van de datasheet.

Bij voorbaat dank voor uw wijze raad!

Hessel
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

0.8 liter afwijking bij een gesloten box zijn geen ramp, tot 10% zijn totaal geen probleem. Vaak zelfs nog veel meer, maar dan heb je natuurlijk wel een andere afstemming.

Bij BR zit dat wat anders, maar ook hier is het verschil niet erg groot. Ik denk dat ze in het ontwerp gewoon een iets andere afstemming hebben genomen.

Als je het niet helemaal zeker weet, kun je natuurlijk altijd even zelf simuleren om te zien wat de verschillen zijn. Kun je meteen kijken hoe klein je je speaker minimaal kan maken zonder alteveel in te leveren.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Het volume van de luidsprekerunits zelf moet je ook in mindering brengen. Ook heeft het basreflexpijpje en het filter nog een bepaald volume. Ook kunnen de theoretische en werkelijk gemeten parameters wat van elkaar verschillen, dat geeft ook al een verschil in volume.

Deepspace heeft het al vermeld, de verschillen zijn eigenlijk erg klein, en ik zou me er niet te druk om maken.

Wil je het ontwerp verfraaien kun je het beste het volume van het bouwpaket kopiëren, ook is het verstandig de bafflebreedte ook gelijk te houden, verder kun je de maten aanpassen. Ga echter niet extreem; in een heel smalle lange kast ontstaan bijvoorbeeld weer bepaalde staande golven waarmee bij het ontwerp van de luidspreker geen rekening is gehouden.
Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Macsel »

OK, misschien even een plaatje voor de duidelijkheid. Hij is idd wel iets hoger en iets smaller dan het origineel...

Links het origineel en rechts mijn ontwerp.
AfbeeldingAfbeelding

Zoals jullie kunnen zien heb ik ook de drivers iets uit elkaar getrokken om voor het bovenste gedeelte genoeg volume te behouden. Het origineel is 1100mm hoog en 190mm breed (19mm MDF) en mijn is 1200 hoog en 160mm breed (18mm MDF met 28mm massief houten voorkant). Verder heb ik de kast iets schuin naar achter naar elkaar toelopend (detail pics op aanvraag)

Kun je door middel van aanpassingen in je kast nog staande golven voorkomen?

Nog even ter info: in de bouwhandleiding staat dat er in het bovenste compartiment 1/2 zak Sonofil moet en in het onderste 1 tot 1,5 zak Sonofil. Dit vergroot het volume toch ook?

Ik heb nog geen baspijp ingetekend, al wel het gat ervoor.

Dank u hartelijk voor verdere beoordeling...!
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Macsel schreef:
Zoals jullie kunnen zien heb ik ook de drivers iets uit elkaar getrokken om voor het bovenste gedeelte genoeg volume te behouden.
Dit kun je beter niet doen. Bij een MTM dient de afstand tussen de units zo klein mogelijk te zijn, en ook het filter is hierop aangepast. Ik zou daar dus niet aan sleutelen. Wil je volumes behouden kun je natuurlijk ook gewoon schuin planken gebruiken intern. Is ook nog eens goed voor staande golven in je kast.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Het volume verschil kan ook nog in de weerstand van de spoel zitten. Als je een spoel met een grotere of kleinere interne weerstand neemt wordt qts ook groter of kleiner dat heeft weer inloed op je kast volume.(niet dramatisch, maar normaal hoe je er wel rekening mee als je een kast ontwerpt). Noem het toch maar even dacht ik.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Macsel »

Hmmm,... zelf gaan sleutelen aan het wisselfilter, lijkt mij als leek wat betreft weerstandjes, spoeltjes, ed niet echt verstandig. Ik ga vanmiddag de tekening aanpassen en kijken of ik iets meer volume kan creëren. Ik begrijp dat het voor het bovenste gedeelte dus niet heel veel uitmaakt als ik iets minder volume gebruik? :?

Heeft het nog voor of nadelen als ik de kastwand aan de binnenkant bekleed met vilt oid? :?:
Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Macsel »

Goed, even zitten vogelen met de inhoud (gelukkig helpt VectorWorks me hier een handje bij): De nieuwe versie:

Afbeelding

Ik heb dit keer de tweeter weggelaten want die wil ik eigenlijk nog opnieuw tekenen... Maar das een lastig klusje...
Dit inhoud komt nu redelijk overeen met het origineel, de drivers zitten op 2mm na tegen elkaar aan en de kast is 'slechts' 30mm hoger dan het vorige ontwerp. Ik heb de inhoud gewonnen door de kast naar achtertoe gewoon recht te laten. Deze kast is dus 13cm hoger dan het originele bouwpakket.

Nieuwe vraag:
Wat voor effect heeft het als je de baspijp naar voren haalt? Heb daar nog niet zoveel over gelezen/gevonden... maar dat weet iemand van u vast wel?

Dank, Hessel
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ziet er meteen stukken mooier uit zo :D Basspijp kun je best aan de voorkant plaatsen. Kwa plaatsing in de ruimte biedt dat nogal wat voordelen, want je kunt de speakers nu wat dichter tegen de muur zetten als dat nodig zou zijn.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Een nadeel van de baspijp naar voren plaatsen is dat er ook wat middentonen door naar buiten kunnen komen. Als de pijp achter zit is dat iets minder erg omdat het dan niet bij het direct afgestraalde geluid "opgeteld" wordt maar pas weer bij je luisterplek komt als het tegen de achtermuur gereflecteerd is.

Je leest vaak dat een pijp aan de achterkant voor plaatsings problemen zorgt. Dat zit toch wat anders...
http://www.visaton.de/de/forum/wandnah.html

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Macsel »

Kan het zijn dat ik niet ergens gelezen heb dat die middentonen door het isolatie-materiaal (sonofil) gedempt wordt voordat het uit de BR komt? Er moet zo'n anderhalve zak in het onderste compartiment.

Hier de tekening met BR aan voorzijde:
(best leuk dat tekenen)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Als er anderhalve zak sonofill in het onderste compartiment gaat hoef je je over middentonen die uit de br pijp komen geen zorgen te maken.

Heb je een dempingsplan/ plaatje bij de hand?

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Macsel »

@Roland: Nee ik ben nog niet echt met het 'demplingsplan' bezig geweest. Eerst maar eens het ontwerp en de inhoud knap krijgen. Ik vroeg mij ook af wat voor waarde dempende wandbekleding kan toevoegen aan de kast en de uitwerking daarvan op het gedrag van de speaker.

Mensen echt super, die reacties enzo!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Macsel schreef:
... de drivers zitten op 2mm na tegen elkaar...
Niet te dicht op elkaar dun hoor, anders brokkelt het randje dat moet blijven staan erg makkelijk af bij het frezen van de sparingen voor de units, zeker bij echt hout. Ik denk dat je minstens 2 maal de diepste freesdiepte moet laten staan.
Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Macsel »

@Richard: Je hebt gelijk het is erg kwetsbaar, misschien moet ik hier nog eea in aanpassen. Het front gaat wel met een CNC frees gemaakt worden: zo'n ding kan erg precies en netjes werken. Maar er moet ook achteraf niets uit of los komen... (Terug naar de tekentafel ;)) :wink:
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

hey macsel, mag ik eens weten met welk programma jij die kisten tekent?
ziet er mij erg net uit. (kheb zelf ook wel tekenervaring met allerhande CAD's)

mvg fredze
Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Macsel »

Ik ben vervent Apple gebruiker en hèt AutoCAD alternatief voor de Mac is VectorWorks, waar overigens ook een Windows versie van bestaat. Het voordeel van VectorWorks is dat je een tekening zowel in 3D als in 2D kunt tekenen. Als je 3D tekent hoef je maar 1 tekening te maken en dan heb je ook meteen alle 2D tekeningen (maar das logisch ;)) dusss
Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Macsel »

Zo even een update. Tijdje stil gelegen, en dat gaat waarschijnlijk nog wel vaker gebeuren. Heb namelijk te veel hobby's...

Eerst even een update qua tekening.
Afbeelding
De maten toch nog een beetje bijgewerkt. De kast is iets breder geworden (van 16 naar 18cm) en daarmee kon de hoogte een paar cm dalen. Nu is er onderin een compartiment ontstaan wat gevuld kan worden met zand oid. Om wat extra gewicht en stabiliteit te creëren. Verder heb ik de plaatsing van de drivers en baspijp ten opzichte van het front nu eindelijk op een acceptabele plaats gekregen.
Het front is hier uitgevoerd in massief Eiken. Het is de bedoeling dat het front naar keuze geselecteerd kan worden. Ik wil namelijk een set voor mezelf gaan bouwen, maar ook voor m'n pa, en wellicht zijn er in m'n vrienden kring nog meer liefhebbers.

In de tussentijd heb ik ook nog wat andere (bijpassende) speakers getekend, zoals de Langrage XT en de Langrage XT floorstanding.
En tot slot heb ik een afmetingen sheet gemaakt vanuit de tekening.
Ik ken het tekenpakket nog niet door en door dus e.e.a. gaat niet altijd even vlotjes...

Mocht er interesse zijn naar de andere tekeningen, dan kan ik die ook nog wel even posten...
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Macsel schreef:
Zo even een update. Tijdje stil gelegen, en dat gaat waarschijnlijk nog wel vaker gebeuren. Heb namelijk te veel hobby's...

Eerst even een update qua tekening.
[img]http://www.materie.nl/scrap/ACdiracXTBenD10Ew.jpg
[/img]
De maten toch nog een beetje bijgewerkt. De kast is iets breder geworden (van 16 naar 18cm) en daarmee kon de hoogte een paar cm dalen. Nu is er onderin een compartiment ontstaan wat gevuld kan worden met zand oid. Om wat extra gewicht en stabiliteit te creëren. Verder heb ik de plaatsing van de drivers en baspijp ten opzichte van het front nu eindelijk op een acceptabele plaats gekregen.
Het front is hier uitgevoerd in massief Eiken. Het is de bedoeling dat het front naar keuze geselecteerd kan worden. Ik wil namelijk een set voor mezelf gaan bouwen, maar ook voor m'n pa, en wellicht zijn er in m'n vrienden kring nog meer liefhebbers.

In de tussentijd heb ik ook nog wat andere (bijpassende) speakers getekend, zoals de Langrage XT en de Langrage XT floorstanding.
En tot slot heb ik een afmetingen sheet gemaakt vanuit de tekening.
Ik ken het tekenpakket nog niet door en door dus e.e.a. gaat niet altijd even vlotjes...

Mocht er interesse zijn naar de andere tekeningen, dan kan ik die ook nog wel even posten...
Je weet dat het plaatsen van de br-poort dicht bij de drivers voordelen heeft ?
Laatst gewijzigd door Jan-Willem op di 22 aug 2006, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Macsel »

Euh, :wink: , nee dat wist ik niet. Aan wat voor voordelen moet ik dan denken :?:

Ik weet wel dat ik moet oppassen met de basreflex dat er geen mid door gaat komen. Die kans lijkt mij groter als de BR-pijp dichterbij zit. Maar ik ben hier absoluut niet de expert.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Macsel schreef:
Euh, :wink: , nee dat wist ik niet. Aan wat voor voordelen moet ik dan denken :?:

Ik weet wel dat ik moet oppassen met de basreflex dat er geen mid door gaat komen. Die kans lijkt mij groter als de BR-pijp dichterbij zit. Maar ik ben hier absoluut niet de expert.
Er was een topic met de voor/nadelen voor de plaatsing van de br-poort, een voordeel die ik mij herriner is een 3/6 db geluidsdruk winst. Iemand anders die weet welk topic dit was?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Laag bij de gronds geeft ook weer voordeel voor de hoeveelheid laag. Maar de kast is mogelijk wat lastiger te dempen als je bedenkt dat de luchtweg tussen woofers en basreflexpijp vrij moet blijven van dempingsmateriaal.
Om te voorkomen dat er hoorbare middentonen uit de poort komen zou je hem aan de achterzijde kunnen plaatsen. Nadeel is dan weer dat de plaatsing van de box tegen een achterwand wat kritischer wordt, wat je ook weer zou kunnen tunen met een sok, schuimrubber prop of een bundel rietjes in de poort.
Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Macsel »

Ik heb even gezocht en volgens mij wordt dit topic bedoeld.

Roland schrijft hier onder meer:
Er veranderd nog iets als je poort aan de onder kant zet, je krijgt er een paar db bij omdat de poort meer ruimte begrenzing ziet (lees de vloer) ten opzichte van een poort in bijvoorbeeld een zuiltje van 1 meter waar ie net onder de bas zit. Wel iets om rekning mee te houden met je afstemming / berekening van je poort.
En:
Je kan hem wat langer maken zonder druk verlies. Ik dacht dat je in een aantal bassreflex simulatie programma's het aantal begrenzingen kan invoeren (free, halfspace, floor, corner, etc) zo kan je een beetje een indruk krijgen van de hoeveelheid extra db's die je wint door plaatisng in de onderkant. Ik heb in mijn ontwerp de baspoort aan de achterkant op 20 cm hoogte zitten. Dat geeft net wat meer druk bij de allerlaagste frequenties.
Dat is even zover wat ik gevonden heb over de BR-pijp en de plaatsing.

Ik heb intern te weinig ruimte onder de BR-pijp. Qua ontwerp vond ik hem dus goed, maar qua techniek dus niet :? Terug naar de tekentafel...

Ik heb de pijp al van achter naar voor gehaald. Bij m'n pa komt hij niet tegen een achtermuur te staan, de één op een hoek en de ander in een hoek waar gordijnen hangen.

Mensen, wederom super bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

richard schreef:
dat de luchtweg tussen woofers en basreflexpijp vrij moet blijven van dempingsmateriaal.

Is dit zo??? Ik heb namelijk de alcone pascal XT en ik heb de demping vlak achter de luidsprekers gestoken... Dit moet dus volgens jou helemaal onderaan in de kast onder de basreflexpijp zodat de lucht tussen woofer en basreflexpijp vrij kan bewegen... klinkt mss wel logisch... :?
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

ohja... de pascals hebben hun basreflexpijp aan de achterzijde maar zijn toch ontworpen om dicht tegen de muur te staan. heeft iets te maken met de lengte van de brpijp geloof ik...
Plaats reactie