zelfbouw eindversterker subwoofer
Moderator: Beheerdersteam
zelfbouw eindversterker subwoofer
Hallo, mijn eerste post hier. Kheb al veel gelezen maar ik vond nergens toereikende info over het zelf bouwen van een elektronische versterker.
wat zoek ik:
- eindversterker subwoofer (om en by de 80- 100W rms op 4ohm)
- moet NIET regelbaar zyn omdat dit allemaal mogelijk is op de versterker die voorzien is van cross-over en regelunit. (ik beschik dus reeds over een pre sub out)
- moet dan waarschynlijk ook geen filter hebben?
Waar zou ik dit kunnen vinden? Ik vermoed dat 1 van de simpelste types versterker is aangezien deze enkel een binnenkomend signaal moet versterken en het gaat hier ook over laagfrequent.
alle info is welkom thx! (zeer praktische site btw)
wat zoek ik:
- eindversterker subwoofer (om en by de 80- 100W rms op 4ohm)
- moet NIET regelbaar zyn omdat dit allemaal mogelijk is op de versterker die voorzien is van cross-over en regelunit. (ik beschik dus reeds over een pre sub out)
- moet dan waarschynlijk ook geen filter hebben?
Waar zou ik dit kunnen vinden? Ik vermoed dat 1 van de simpelste types versterker is aangezien deze enkel een binnenkomend signaal moet versterken en het gaat hier ook over laagfrequent.
alle info is welkom thx! (zeer praktische site btw)
Als je alleen een versterker nodig hebt zou je kunnen kijken naar een tweedehands JB System AX 200 of VX 200. Dit is een bridgebare versterker welke 220 watt aan 8 ohm levert. Voor 't geld kun je ze niet zelf bouwen!
Er zit een ventilator is, maar daar kun je een schakelaar op zetten. Als het ding te heet wordt gaat een rode LED branden en na een tijdje schakelt hij automatisch uit.
Er zit een ventilator is, maar daar kun je een schakelaar op zetten. Als het ding te heet wordt gaat een rode LED branden en na een tijdje schakelt hij automatisch uit.
oke thx. Men voeding ga ik zelf maken uit een transfo die ik hier nog liggen heb uit hifi (kapotte) en zelf diodebrug + elco's placeren.
Ik vroeg me af wat jullie hiervan vinden:
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=2482
spijtig genoeg staat er niet veel info by
anders ga ik wel voor die hypex
Ik vroeg me af wat jullie hiervan vinden:
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=2482
spijtig genoeg staat er niet veel info by
anders ga ik wel voor die hypex
Mivoc AM-80 subwoofer plate amp geeft 80w aan 4ohm en is ergens rond de 80 €. Kant en klaar, kwaliteit waarschijnlijk beter dan de XXL subamps maar kan niet meekomen met de hypex amps. Alle waar naar z'n geld natuurlijk maar deze schijnt nog heel redelijk te zijn als je iets niet al te veel geld wilt uitgeven.
Zelf bouwen is natuurlijk leuker maar niet altijd goedkoper (in de low budget klasse is zelfbouw soms duurder, losse onderdelen hebben vaak bepaalde minimumprijs en gaan zelden in de aanbieding)
Zelf bouwen is natuurlijk leuker maar niet altijd goedkoper (in de low budget klasse is zelfbouw soms duurder, losse onderdelen hebben vaak bepaalde minimumprijs en gaan zelden in de aanbieding)
ik ga waarschynlijk de k8060 kopen van velleman , razend goedkoop en de specs zyn zeker niet slecht. er is al gelijkrichter ingebouwd + elco's (die kan ik nog altyd verzwaren) . enkel nog een transfo kopen van 30€ en de versterker van 70Wrms is er. voor een prijs van ongeveer 55€. Als dit te weinig is , bridge ik er 2, dan is de prijs zeer bescheiden voor een complete versterking van 150w rms over 8 ohm
Je snapt hem niet. Als je gaat bruggen kun je een hogere klemspanning krijgen (daardoor is het gebrugde vermogen hoger), maar ook een grotere stroom en dus een grotere dissipatie in de eindtrap. Dat moet de eindtrap wel aankunnen.
Ik had her en der IC staan, dat moet dus eindtrap zijn.... my bad
Groeten Mark
Ik had her en der IC staan, dat moet dus eindtrap zijn.... my bad
Groeten Mark
Hoi,
"bruggen" (brug-schakelen dus) is iets anders dan parallel zetten.
Om je even een korte uitleg te geven: normaal heb je een plus en een min aan je versterker. Zie de min als nul, en de plus als het signaal.
Dat signaal gaat op en neer, boven nu en beneden nul. Je "referentie" is dus de nul.
Bij brugschakelen verander je de fase van het ene ingangssignaal met 180 graden. Op de moment dat hij eerst naar boven ging, gaat hij nu naar beneden en andersom.
Je luidspreker zet je dan tussen de twee plussen van de versterkers.
Wat er dan gebeurt, is dat de "referentie" (zie eerste stukje) nu tegengesteld beweegt aan de oorspronkelijke plus.
In de oorspronkelijke schakeling staat er bijvoorbeeld op een moment +25V op de plus-leiding ten opzichte van de nul. In deze schakeling staat op dat zelfde moment +25V op de ene leiding en -25V op de andere leiding. Het spanningsverschil tussen beide polen van de luidspreker is nu 50V geworden in plaats van 25V!
Daarom stijgt de spanning dus (ik heb mijn best gedaan om het simpel uit te leggen, geen uitleg om het volledig te onderbouwen)
Voor uitgebreidere uitleg plus plaatjes: http://colomar.com/Shavano/pa_bridge.html
Groeten, Joris
"bruggen" (brug-schakelen dus) is iets anders dan parallel zetten.
Om je even een korte uitleg te geven: normaal heb je een plus en een min aan je versterker. Zie de min als nul, en de plus als het signaal.
Dat signaal gaat op en neer, boven nu en beneden nul. Je "referentie" is dus de nul.
Bij brugschakelen verander je de fase van het ene ingangssignaal met 180 graden. Op de moment dat hij eerst naar boven ging, gaat hij nu naar beneden en andersom.
Je luidspreker zet je dan tussen de twee plussen van de versterkers.
Wat er dan gebeurt, is dat de "referentie" (zie eerste stukje) nu tegengesteld beweegt aan de oorspronkelijke plus.
In de oorspronkelijke schakeling staat er bijvoorbeeld op een moment +25V op de plus-leiding ten opzichte van de nul. In deze schakeling staat op dat zelfde moment +25V op de ene leiding en -25V op de andere leiding. Het spanningsverschil tussen beide polen van de luidspreker is nu 50V geworden in plaats van 25V!
Daarom stijgt de spanning dus (ik heb mijn best gedaan om het simpel uit te leggen, geen uitleg om het volledig te onderbouwen)
Voor uitgebreidere uitleg plus plaatjes: http://colomar.com/Shavano/pa_bridge.html
Groeten, Joris
Vigier, helder uitgelegd, ik had het niet zo gekund (ben niet zo'n held in uitleggen).
Fredze, als je dus 50V klemspanning krijgt, en de belasting is nog steeds 8 ohm (bijvoorbeeld), krijg je dus een grotere stroom, I=U/R blijft gelden. Als U hoger wordt bij een gelijke R, dan wordt I dus hoger. U is spanning, R is weerstand en I is stroom.
De eindtorren in die versterker zijn om een bepaalde reden gekozen. Dat kan onder andere te maken hebben met de stroom die ze moeten leveren. Dus als je gaat bruggen, kan het zijn dat je teveel stroom gaat vragen.
In geval van twijfel en in geval van niet te veel kennis (niet lullig bedoeld) kun je ook eens even kijken of je Velleman kunt bellen/mailen en vragen naar technische ondersteuning en hen vragen of de versterker te bruggen is.
Groeten Mark
Fredze, als je dus 50V klemspanning krijgt, en de belasting is nog steeds 8 ohm (bijvoorbeeld), krijg je dus een grotere stroom, I=U/R blijft gelden. Als U hoger wordt bij een gelijke R, dan wordt I dus hoger. U is spanning, R is weerstand en I is stroom.
De eindtorren in die versterker zijn om een bepaalde reden gekozen. Dat kan onder andere te maken hebben met de stroom die ze moeten leveren. Dus als je gaat bruggen, kan het zijn dat je teveel stroom gaat vragen.
In geval van twijfel en in geval van niet te veel kennis (niet lullig bedoeld) kun je ook eens even kijken of je Velleman kunt bellen/mailen en vragen naar technische ondersteuning en hen vragen of de versterker te bruggen is.
Groeten Mark
Ik ben afkomstig uit oost vlaanderen (belgie dus
) omdat je in belgie niet zo een gespecifieerde fora vind.
Heeft er soms iemand ervarig met het Gentse bedryfje 'Gentronics' ?
Ik bestelde daar byna 3 weken terug mijn Velleman k 8060 + trafo en toebehoren maar enkel de velleman is binnen. Dit is toch wel heel lang ?
Heeft velleman geen stock ruimte misschien?
Heeft er soms iemand ervarig met het Gentse bedryfje 'Gentronics' ?
Ik bestelde daar byna 3 weken terug mijn Velleman k 8060 + trafo en toebehoren maar enkel de velleman is binnen. Dit is toch wel heel lang ?
Heeft velleman geen stock ruimte misschien?
hoi,
kom zelf ook uit Gent, en heb reeds ervaring met Gentronics. Vroeger een goede winkel, de laatste jaren echter vooral PA sounds en andere DJ stuff in de toonzaal. Op bestelling zijn andere dingen zoals componenten, units e.d. ook wel te krijgen maar dat duurt inderdaad een tijdje (volgens mij wachten ze op een grote bestelling om naar hun leveranciers door te spelen), ook op emails wordt traag of soms niet gereageerd
Het is echter in groot Gent nog de enige electronicawinkel van enig belang (buiten Radiohome dan), dus buiten web-shopping zit er voor ons niet meer op ....
Bart
kom zelf ook uit Gent, en heb reeds ervaring met Gentronics. Vroeger een goede winkel, de laatste jaren echter vooral PA sounds en andere DJ stuff in de toonzaal. Op bestelling zijn andere dingen zoals componenten, units e.d. ook wel te krijgen maar dat duurt inderdaad een tijdje (volgens mij wachten ze op een grote bestelling om naar hun leveranciers door te spelen), ook op emails wordt traag of soms niet gereageerd
Bart
Velleman is vorig jaar overgenomen en sindsdien is er aardig wat veranderd en geschoven. 1 van de gevolgen daarvan is dat er op artikelen die niet op voorraad levertijden zitten die op kunnen lopen tot 6-7 weken. Normaliter hebben ze erg veel op voorraad en is leveren geen enkel probleem, maar ja, nieuwe roerganger die het anders wil en dat is niet helemaal goed gegaan.
Los daarvan werken ze geloof nog steeds met een minimum order bedrag (zoals heel veel bedrijven doen), dus alleen een trafo trappen ze niet in.
Groeten Mark
Los daarvan werken ze geloof nog steeds met een minimum order bedrag (zoals heel veel bedrijven doen), dus alleen een trafo trappen ze niet in.
Groeten Mark
net naar gent geweest en wat zag ik: op verlof tot 30 juli...
khad beter eerst gebeld.
Voor de Gentenaren:
er is nog een andere elektrozaak in gent : Radio Home
en nog een in de Rooigemlaan (naam onbekend)
in Oostakker naast de GB is er ook een.
te hopen dat men versterker af is in de vakantie kheb al koelplaat gemaakt met knopje en fuseholder, ziet er wel strak uit
khad beter eerst gebeld.
Voor de Gentenaren:
er is nog een andere elektrozaak in gent : Radio Home
en nog een in de Rooigemlaan (naam onbekend)
in Oostakker naast de GB is er ook een.
te hopen dat men versterker af is in de vakantie kheb al koelplaat gemaakt met knopje en fuseholder, ziet er wel strak uit

