Eton?
Moderator: Beheerdersteam
-
bart
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Eton?
Hallo iedereen!
Zoals jullie wel zien ben ik nieuw hier en ik heb meteen een vraag. Ik ben eens aan het rondkijken om zelf een speaker te bouwen en nu kwam ik op mijn speurtocht eton units tegen.
Wie heeft er ervaring met deze units? Hoe is de kwaliteit? etc. etc.
Alle reacties zijn welkom...
edit:
het gaat mij vooral om deze units:
tweeter:
http://www.eton-gmbh.de/dlstream.php?Fi ... 340611a8d0
mid/bass:
http://www.eton-gmbh.de/dlstream.php?
FileId=58&PHPSESSID=4b3518d6603038963e182bc0fe8ab5dd
Zoals jullie wel zien ben ik nieuw hier en ik heb meteen een vraag. Ik ben eens aan het rondkijken om zelf een speaker te bouwen en nu kwam ik op mijn speurtocht eton units tegen.
Wie heeft er ervaring met deze units? Hoe is de kwaliteit? etc. etc.
Alle reacties zijn welkom...
edit:
het gaat mij vooral om deze units:
tweeter:
http://www.eton-gmbh.de/dlstream.php?Fi ... 340611a8d0
mid/bass:
http://www.eton-gmbh.de/dlstream.php?
FileId=58&PHPSESSID=4b3518d6603038963e182bc0fe8ab5dd
Laatst gewijzigd door bart op di 04 jan 2005, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
-
bart
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Ik vond het duur wel meevallen. De tweeter hierboven kost €79,- en de mid/bass kost €169,-. Niet de goedkoopste, maar het past wel binnen m'n budget.Leeuwarden schreef:Welkom! Korte reactie: wordt beschouwd als goed en duur.
Ik vraag me ook af hoe deze units zich verhouden t.o.v. bijvoorbeeld scan speak of seas en of er ook nog andere alternatieven zijn.
ik heb kort met de eton 7-372/32 hex met heatpipe gespeeld
in een 19 liter kast icm met scanspeak revelator tweeter
op zich een leuke woofer maar ik vind na enig vergelijk een kevlar 18w8546 woofer van scanspeak toch beter klinken en strakker laag geven
en ben zo uiteindelijk op de reference monitor uitgekomen
op dit moment in gebruik als surroundspeakers, beetje overdone
op zich een leuke woofer maar ik vind na enig vergelijk een kevlar 18w8546 woofer van scanspeak toch beter klinken en strakker laag geven
-
bart
De Reference Monitor is zeker een mooie speaker, maar ik vind de tweeter veel te duur. Ik zat eigenlijk meer te denken in de richting van €100,-. Zijn er ook minder dure mogelijkheden voor de reference monitor??ralf schreef:ik heb kort met de eton 7-372/32 hex met heatpipe gespeeld
Eton woofers staan wel goed bekend. In de ontwerpen van K&T en HobbyHiFi worden ze vaak gecombineerd met magnetostatische of ribbon tweeters. Ook heb ik wel eens iets gezien met Heil Air Motion Transformers.
Hoe de tweeters van Eton zijn weet ik zo niet maar de spec's zien er niet slecht uit. Hij loopt wel heel licht op in het hoog, maar met het goed uitrichten van de luidspreker krijg je een mooi vlakke respons op de luisterplaats.
Wil je er zelf een filter bij ontwerpen?
In de catalogus van Intertechnik staan wel een paar voorbeelden van modellen van Eton met die Air Motion Transformers.
Wat betreft de prijs van een tweeter: Een tweeter is net zo bepalend voor de kwaliteit van de weergave als de woofer-middentoner. Ik vind het helemaal niet gek als je daar ook een vergelijkbaar bedrag voor zou uittrekken.
Een erg goede tweeter is de Hiquphon, bijcoorbeeld de OW1. Maar ik denk dat je daar beter een woofer-middentoner bij kan zoeken die een iets lagere gevoeligheid heeft dan die Eton.
Hoe de tweeters van Eton zijn weet ik zo niet maar de spec's zien er niet slecht uit. Hij loopt wel heel licht op in het hoog, maar met het goed uitrichten van de luidspreker krijg je een mooi vlakke respons op de luisterplaats.
In de catalogus van Intertechnik staan wel een paar voorbeelden van modellen van Eton met die Air Motion Transformers.
Wat betreft de prijs van een tweeter: Een tweeter is net zo bepalend voor de kwaliteit van de weergave als de woofer-middentoner. Ik vind het helemaal niet gek als je daar ook een vergelijkbaar bedrag voor zou uittrekken.
Een erg goede tweeter is de Hiquphon, bijcoorbeeld de OW1. Maar ik denk dat je daar beter een woofer-middentoner bij kan zoeken die een iets lagere gevoeligheid heeft dan die Eton.
-
bart
Filter zelf ontwerpen ben ik nog niet helemaal over uit. Het is allemaal vrij nieuw voor mij, maar over het algemeen heb ik dit soort dingen wel snel onder de knie. Van de andere kant is een bestaand ontwerp wel makkelijker, want dat scheelt veel met experimenteren.richard schreef:Eton woofers staan wel goed bekend. In de ontwerpen van K&T en HobbyHiFi worden ze vaak gecombineerd met magnetostatische of ribbon tweeters. Ook heb ik wel eens iets gezien met Heil Air Motion Transformers.
Ik heb net ff op de site van intertechnik gezocht, maar daar kan ik niets vinden over die air motion transformers. Ik ben wel erg benieuwd hiernaar. Heb wat gezocht op internet, maar heb bijvoorbeeld geen prijzen of verkooppunten in NL gevonden?
Je hebt hier wel een punt. Als je naar kant en klare ontwerpen kijkt, zie je echter vaak dat de tweeters goedkoper zijn als de mid/bass speakers, vandaar dat ik hier mijn budget op heb ingesteld, maar ik denk dat ik dat dan toch maar wat anders verdeel of naar boven bijstel.Wat betreft de prijs van een tweeter: Een tweeter is net zo bepalend voor de kwaliteit van de weergave als de woofer-middentoner. Ik vind het helemaal niet gek als je daar ook een vergelijkbaar bedrag voor zou uittrekken.
Voor de Air Motion Transformer kun je op de Intertechnik-site onder Eton naar de 'ETON HOCHTOENER ER 4 AIR MOTION RIBBON' (750615).
Deze tweeter werkt volgens het 'wegschieten van een kersenpit' principe, met erg weinig beweging kan het een grote hoeveelheid lucht verplaatsen, wat goed is voor de dynamiek en een lage vervorming geeft.
Het is trouwens wel een erg duur ding.
Deze tweeter werkt volgens het 'wegschieten van een kersenpit' principe, met erg weinig beweging kan het een grote hoeveelheid lucht verplaatsen, wat goed is voor de dynamiek en een lage vervorming geeft.
-
bart
Ik dacht al dat je deze bedoelde. Ik heb hem volgens mij wel eens gehoord (of iets vergelijkbaars). Vond het toen erg goed klinken, maar ze zijn idd (te) duur.richard schreef:Voor de Air Motion Transformer kun je op de Intertechnik-site onder Eton naar de 'ETON HOCHTOENER ER 4 AIR MOTION RIBBON' (750615).