Auto speakers

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Auto speakers

Bericht door DualdudE »

N.a.v. het Headunit topic open ik hier ook maar een vraag m.b.t. car-hifi ;)

Ben voor in m'n Arosa opzoek naar een paar leuke speakers voor in de deur. Heb nu Pioneer TS-1056II's in het dashboard zitten, en een Pioneer DEH-1400R headunit. De TS-1056II's had ik nog over van m'n caddy, maar die bevallen me toch niet meer zo goed als eerst. Ben ook wat meer verwend met m'n audio systeem in huis nu.

Nu kwam ik de Polk Audio DB675 tegen, iemand ervaring met deze speakers? Of een suggestie voor andere leuke speakers? Had eerder ook al eens naar de Pioneer TS-E1776/TS-E1796 gekeken. Die lijken qua specs ook best leuk.
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Heb ook eens na zitten denken over Hifi speakers in de auto. Een woofer in de deur, en een 3" breedbander in het dashboard. Bijvoorbeeld een Visaton W170S en een Tangband W3 oid :) TB's zijn 'r voor zover ik weet alleen in 8Ohm dus dan beide parallel aan de headunit, met een lowpass filter voor de woofer.

Weet alleen niet of dit wel kan i.v.m. weersinvloeden (vocht/koude/hitte)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi DualdudE,

Eigenlijk is het met car-audio speakers heel erg het kan vriezen en het kan dooien, ongeacht de prijs. Heb lang met MacAudio gedaan na lang luisteren zat daar precies een 17 cm coaxiaal tussen die lekker klonk in het portier. Maar de huidige lijn van ze is niet meer zo zo.

Het is eigenlijk net als met huiskamerspeakers: Veel luisteren in een goede car-hifi zaak met je eigen muziek tot je iets vindt wat je lekker vindt.

Tegenwoordig heb ik weer gewoon dualcone papieren Philips speakers in het portier zitten. Klinken lekker rustig en niet opdringerig MITS aangestuurd met voldoende vermogen. Dat is in mijn geval 45 echte RMS wattjes. Dat is echt wat anders dan nep 100W piek-vermogen uit een BTL headunit.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 16 jul 2006, 0:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Binnenkort maar eens naar Sat Acoustic auto hifi in groningen, volgens hun site is het mogelijk om alle combinaties die ze kunnen verkopen te beluisteren. :) En aangezien 'k toch nog regelmatig in groningen kom :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

DualdudE schreef:
Heb ook eens na zitten denken over Hifi speakers in de auto. Een woofer in de deur, en een 3" breedbander in het dashboard. Bijvoorbeeld een Visaton W170S en een Tangband W3 oid :) TB's zijn 'r voor zover ik weet alleen in 8Ohm
onder de naam Omnes Audio is er een W3 'broertje' in 4ohm; ook is er een 2" breedbandertje (ook 4ohm), deze laatste zit in de '05 EMMA europese kampioensauto (Rookie klasse), dus met zo'n setup zijn goede resultaten te behalen (was actief gefilterd bij 400Hz, heb je dus wel een sjieke headunit voor nodig). andere breedbandoptie: Exact! heeft een 4" breedbander (van Vifa meen ik) in het programma.

kijk anders ook eens op het forum van www.showyoursound.nl
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Dat is wel interessant opzich... Zit alleen met inbouwen. Dan moet 'k klooien om hem aan de a-stijl te krijgen, enige optie is dan waar de spiegel zit, want de rest is gewoon metaal en niet afgedekt. Of hij moet op het dash.. En eigenlijk wil ik er ook weer niet al te veel werk van hebben. Denk niet dat het tot z'n recht komt als ik hem gewoon in het gat in het dashboard druk :P
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ja, zo'n probleem heb ik ook al eens ondervonden. Heb je een mooie speaker gevonden van de juiste diameter, is de magneet te groot :cry:

Wat je overigens nooit moet doen is dempingsmateriaal in de portieren stoppen. Heeft een collega ooit eens gedaan (pritex). Dat spul houdt vocht vast en na 2 jaar vielen er gaten onderin het portier.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Pjotr schreef:
Ja, zo'n probleem heb ik ook al eens ondervonden. Heb je een mooie speaker gevonden van de juiste diameter, is de magneet te groot :cry:

Wat je overigens nooit moet doen is dempingsmateriaal in de portieren stoppen. Heeft een collega ooit eens gedaan (pritex). Dat spul houdt vocht vast en na 2 jaar vielen er gaten onderin het portier.
Komt me bekend voor van die magneten. Maar kleine ring tussen deur en speaker gemaakt en probleem opgelost.
Pritex houdt inderdaad vocht vast en zal resulteren in het ven binnenuit doorroesten van je deur. Loodbitumen daarin tegen werkt wel goed.
Klinkt opeens stuk doder. In de nieuwere auto's zit al redelijk wat hiervan in de deur, maar bij wat oudere of goedkopere auto's kan het leuke verschilen teweeg brengen in positieve zin.

Ohja, ik heb jaren met divers modellen van Polk gereden en vind het over het algemeen genomen een goed klinkend merk. Niet alles wat ze maken staat me aan qua speakers, maar bij diverse vergelijkingen bij car-hifi zaken kwam toch al vaak Polk als beste (in mijn oren) raar boven.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Wat ook ik ook echt goed vind klinken is de Velocity serie van Blaupunkt (niet echt goedkoop). Wel de bipolaire elco's in het filter vervangen door pp's dan.

Deze hebben losse tweeters met een polycell dome die echt veel mooier klinken dan titanium tweets (vind ik).

Vooral als de plaats voor inbouwspeakers laag in de portieren zit (zoals in mijn break) zijn die losse tweeters een uitkomst.

Btw. Edo, dat loodbitumen helpt idd goed. Maar daar kun je niet dat standaardspul van S&C enzo voor gebruiken. Dat kan niet tegen de grote hitte als je auto in de zon staat en komt er dan vrolijk weer vanaf zeilen. Kun je het beste anti-dreunplaat in een garage voor halen en vastkitten met speciaal daarvoor bestemde kit.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Klopt van die bitumen. Zeker de plaklaag die je voor huis-tuin- en keuken gebruikt zal door eventuele hitten niet lang blijven zitten in de auto. Even nog ter aanvulling betreffende speakers in de auto, de best ervaring heb ik met compo-setjes. Peter schreef het al, en mocht je in de gelegenheid zijn om dit te doen zou ik het zeker niet laten. Woofertje in de deur, tweetertje boven in de deur of in het dashboard.

Ik heb een klein bochtje afvoerpijp genomen en hem daarin.
Misschien een optie?

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Dat ziet er zeker als een uitvoerbare oplossing uit :D Kan ook altijd nog twee extra roosters halen (ff op de sloop zoeken, zitten in zoveel VAG mobielen, Caddy, Polo, Arosa, Ibiza, Inca..enz...) en ze daar op knutselen.

Afbeelding


Over twee weken ga ik eerst bij Sat Acoustic langs eens naar de coax en compo's luisteren die me wel wat leken. Bevalt me dit niet dan lijkt me de Omnes BB2.01 wel erg interessant met een 3" breedbander in het dash en een 6.5" woofer in de deur.

Tangband W5-876SA woofer zal wel niet zo zondermeer goed klinken in een autodeur ben ik bang, is opzich wel een leuke woofer :) En pas maken is niet zo'n probleem. Nothing an MDF ring can't solve :) Ik zie me ook niet echt een bassreflex poort in m'n deur maken :P

Sub in de kofferbak is ook niet echt een optie want die is al zo klein...de kofferbak :P

En dan b.v. een 8ohm 'tweeter' + 8ohm breedbander parallel op de 'front' aansluiting van de HU, en een 4ohm woofer op de 'rear' speaker aansluiting. Als ik me niet vergis heeft m'n HU ook een instelbaar filter dat alleen de lage tonen naar de rear's gaan.

edit:
Klik voor plaatje
Zo kan het dus ook (niet mijn arosa gelukkig, ben niet zo van't geel :P) Wil alleen geen gaten oid in het dash maken eigenlijk, dus daar zal ik dan wat op moeten verzinnen.
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

ik zou zeker eens naar de HX 165 SQ van http://www.audio-system.nl/ luisteren voor het geld toch wel iets moois.

en je je kan heel veel bouwen in de auto
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Ik doe nogal veel met car audio, vandaar hier even mijn ervaring.
Loodbitumen (de bekende van ...) kan je zeker wel gebruiken, even warmstoken en in de deur plakken. Wel de deur goed ontvetten, dan blijft het echt goed vastzitten.
Wil je geen standaard car audio composetje, neem dan een woofer die in 35L gesloten of meer kan spelen. Een deur is behoorlijk lek en ongeveer 35L inhoud, beetje afhankelijk per auto natuurlijk.
Monteer de woofer zeer stabiel op de deur en zorg dat het gat waarin 'ie speelt groot genoeg is. Magneet sluit vaak teveel af.
Gepoort niet doen, werkt niet goed.
Rob.
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

ome subtilieco schreef:
ik zou zeker eens naar de HX 165 SQ van http://www.audio-system.nl/ luisteren voor het geld toch wel iets moois.

en je je kan heel veel bouwen in de auto
http://image2.showyoursound.nl/Eelco3/polotweeter.jpg
oei!! dat ziet 'r wel sexy uit zo :D Stevig geprijst ook dat setje audio-system speakers...ver boven wat 'k eigenlijk wil uitgeven :P
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

DualdudE schreef:
ome subtilieco schreef:
ik zou zeker eens naar de HX 165 SQ van http://www.audio-system.nl/ luisteren voor het geld toch wel iets moois.

en je je kan heel veel bouwen in de auto
http://image2.showyoursound.nl/Eelco3/polotweeter.jpg
oei!! dat ziet 'r wel sexy uit zo :D Stevig geprijst ook dat setje audio-system speakers...ver boven wat 'k eigenlijk wil uitgeven :P
dat ze er goed uit zien moet ook want ze gaan in mijn arosa 8)
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Ah, mede arosa rijder :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ziet er idd goed uit Ome. Is zelfs goedkoper dan de Velocity van Blaupunkt die ik eerst noemde: http://www.blaupunkt.com/de/7606343000_main.asp

Het zal misschien boven budget zijn voor DualdudE maar ik ben er toch wel achter dat je voor onder de 250 euries wel iets redelijk goeds kunt krijgen maar geen high-end voor in de auto.
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

waar kan je dan wel voor 250 high end kopen :wink:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

:lol: Dacht dat jij het wist ... Ik heb het daaronder niet gevonden.

Maaruhhh.... je kunt natuurlijk ook gewoon een auto kopen waar al een voorziening voor tweeters in het dashboard standaard inzit :) Alleen moest ik daarvoor wel weer zelf een verloopringetje knutselen. De maten van grotere inbouwspeakers zijn nu wel aardig gestandaardiseerd maar voor die tweeters: Ho maar.
Bijlagen
IMG_0135_2.jpg
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Het zijn uiteindelijk Alpine SPE-1702's geworden, een 2-weg coax. 30W RMS, 30-25kHz, 91dB rendement. Aan m'n Pioneer DEH-1400R (25W RMS) gaat dat vrij behoorlijk. En dat voor €59,- ;)

Afbeelding
Plaats reactie