Elco's voor in de voeding
Moderator: Beheerdersteam
Elco's voor in de voeding
Hi,
over een tijdje wil ik zelf een eindversterker bouwen.
In de voeding ga ik ongeveer 300.000uF aan elco's per kanaal gebruiken.
Nu wil ik het liefst Rifa PEH169 elco's gebruiken, maar deze zijn bijna niet meer te krijgen. De PEH200 zijn echter nog wel te krijgen, maar deze zouden toch minder zijn.
Heeft iemand ervaring hiermee?
Bart
over een tijdje wil ik zelf een eindversterker bouwen.
In de voeding ga ik ongeveer 300.000uF aan elco's per kanaal gebruiken.
Nu wil ik het liefst Rifa PEH169 elco's gebruiken, maar deze zijn bijna niet meer te krijgen. De PEH200 zijn echter nog wel te krijgen, maar deze zouden toch minder zijn.
Heeft iemand ervaring hiermee?
Bart
- SSassen
- Contacteer:
Bart?
Weet je 't zeker> In vergelijking met bv. een UcD is de soundstage van een Aleph zo plat als een krant, ook met 300.00uF aan buffering.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Weet je 't zeker> In vergelijking met bv. een UcD is de soundstage van een Aleph zo plat als een krant, ook met 300.00uF aan buffering.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik heb op dit moment een Mark Levison 331 en in een directe vergelijking deed de Pass Labs cloon het gewoon beter. Mooier en ruimtelijker beeld, maar ook muzikaler.
Dit is wat mij betreft de beste amp die ik ooit gehoord heb.
Ik zou een top UcD ook nog wel eens willen horen in vergelijking. Maar dan moet ik vragen of iemand langs kan komen. Mijn ML is niet te tillen.
Wellicht kan er dan ook gelijk een vergelijk met de Pass Lab plaatsvinden.
Iemand iets te doen zaterdag?
Dit is wat mij betreft de beste amp die ik ooit gehoord heb.
Ik zou een top UcD ook nog wel eens willen horen in vergelijking. Maar dan moet ik vragen of iemand langs kan komen. Mijn ML is niet te tillen.
Wellicht kan er dan ook gelijk een vergelijk met de Pass Lab plaatsvinden.
Iemand iets te doen zaterdag?
Ehm, jongens, de versterker die Bart_M gaat bouwen is een van mijn referentie's...........
Ik ben bang dat een UcD dit niet gaat halen, al zal hij op sommige elementen wel iets beter presteren.
Veel beter dan wat ik toen heb gehoord krijg je niet uit een klasse A amp..........
Tenminste, als Bart dezelfde maatstaven gebruikt als de versterkerbouwer. Het si een Pass afgeleide, die ik normaliter niet zo mooi vind, maar overal is een uitzondering voor.
Daarbij is het een ontzettend multifunctioneel apparaat, want het heeft een kleine kamer denk ik in een 20 minuten warm, geen grapje. Toen ik de versterker hoorde hield de bouwer er zijn hand boven (!) en zei, hij is nu warm genoeg, nu klinkt ie pas mooi
@ KT88, dit is echt iets voor jou, gezien je voorkeuren op de luisterdag.
Wowly
Ik ben bang dat een UcD dit niet gaat halen, al zal hij op sommige elementen wel iets beter presteren.
Veel beter dan wat ik toen heb gehoord krijg je niet uit een klasse A amp..........
Tenminste, als Bart dezelfde maatstaven gebruikt als de versterkerbouwer. Het si een Pass afgeleide, die ik normaliter niet zo mooi vind, maar overal is een uitzondering voor.
Daarbij is het een ontzettend multifunctioneel apparaat, want het heeft een kleine kamer denk ik in een 20 minuten warm, geen grapje. Toen ik de versterker hoorde hield de bouwer er zijn hand boven (!) en zei, hij is nu warm genoeg, nu klinkt ie pas mooi
@ KT88, dit is echt iets voor jou, gezien je voorkeuren op de luisterdag.
Wowly
-
Duck Twacy
Grappig, zo werkt het bij mij ook.Wowly schreef:Daarbij is het een ontzettend multifunctioneel apparaat, want het heeft een kleine kamer denk ik in een 20 minuten warm, geen grapje. Toen ik de versterker hoorde hield de bouwer er zijn hand boven (!) en zei, hij is nu warm genoeg, nu klinkt ie pas mooi![]()
Je herinnert je nog wel dat ik in Breda de kap eraf had, omdat de versterker niet op voetjes stond en derhalve de optimale temperatuur na enige tijd overschreden zou worden......ook al had ik de bias iets teruggenomen.
Ik ken de diverse Pass-ontwerpen heel goed, heb er zelf enkele gebouwd in het verleden.@ KT88, dit is echt iets voor jou, gezien je voorkeuren op de luisterdag.
Naar mijn smaak en herinnering zijn mijn huidige hybrides beter.......
De ene versterker is de andere niet. Maar ik heb ook een goede hybrid gehoord, maar die haalde het er ook niet bij.KT88 schreef:Bart, je mag ter vergelijking mijn klasse A hybrid wel eens een weekje lenen.
Kan zich meten met een goede UcD (toch, Wowly?)
Enige voorwaarde: zelf komen halen en brengen in Huizen NH
Welke heb je gebouwd?KT88 schreef:Ik ken de diverse Pass-ontwerpen heel goed, heb er zelf enkele gebouwd in het verleden.
Naar mijn smaak en herinnering zijn mijn huidige hybrides beter.......
De basis werd ooit gelegd door de A&T A25.
Het uiteindelijke ontwerp heeft daarvan overgehouden: de prints en het type eindtransistoren.
Aansturing door een E288CC per kanaal in SRPP + stroombron, 2 om 2 stuks 2SK135/2SJ50 per kanaal, en verschillende trucjes in de voeding en ontbreken (!) van de servoregeling.
Tevens is spelen met de bias extreem belangrijk voor het "in focus" raken van het geheel (wazig subjectief gepraat, maar ik bedoel ermee dat het geheel "klopt", als een puzzel in elkaar valt zo te zeggen).
Een experimentele versie heeft 4 om 4 MOSFETs, een E288CC en kathodevolgers met telkens twee ECC91s in parallel.
Dat stukje van de schakeling is nog steeds experimenteel, omdat ik niet tevreden ben met de responsie van de driver op de gatecapaciteit.
Voornamelijk een meettechnische zaak, maar als je iets goed witl doen....
Verder 800 VA per kant en heel veel uF-jes, waar de "kleine" variant (as seen in Breda) het met een enkele 800 VA moet doen en slechts 100,000 uF in totaal.
De grote broer wordt serieus heet, trouwens.
Het probleem is ook nog steeds een forse kast te vinden om het geheel te accomoderen, of ik moet twee monoblokken maken.
Misschien moet ik Beauty-Kees maar eens vragen om een fraai kastje....
Het uiteindelijke ontwerp heeft daarvan overgehouden: de prints en het type eindtransistoren.
Aansturing door een E288CC per kanaal in SRPP + stroombron, 2 om 2 stuks 2SK135/2SJ50 per kanaal, en verschillende trucjes in de voeding en ontbreken (!) van de servoregeling.
Tevens is spelen met de bias extreem belangrijk voor het "in focus" raken van het geheel (wazig subjectief gepraat, maar ik bedoel ermee dat het geheel "klopt", als een puzzel in elkaar valt zo te zeggen).
Een experimentele versie heeft 4 om 4 MOSFETs, een E288CC en kathodevolgers met telkens twee ECC91s in parallel.
Dat stukje van de schakeling is nog steeds experimenteel, omdat ik niet tevreden ben met de responsie van de driver op de gatecapaciteit.
Voornamelijk een meettechnische zaak, maar als je iets goed witl doen....
Verder 800 VA per kant en heel veel uF-jes, waar de "kleine" variant (as seen in Breda) het met een enkele 800 VA moet doen en slechts 100,000 uF in totaal.
De grote broer wordt serieus heet, trouwens.
Het probleem is ook nog steeds een forse kast te vinden om het geheel te accomoderen, of ik moet twee monoblokken maken.
Misschien moet ik Beauty-Kees maar eens vragen om een fraai kastje....